Na de zoveelste ergernis in bijna 20 jaar en enkele flinke aanvaringen, toch maar even “schoonmoeder” googelen, om te checken of er een omschrijving bestaat van het “prototype schoonmoeder”. Nou, dat is me nogal wat.
Ben blij te beseffen dat ik niet alleen sta (met mijn schoonzus die dezelfde ervaringen heeft, zei het echter pas 3 jaar). Wat ik me heel vaak heb afgevraagd is: zal zo’n mens niet eens nadenken hoe zij over komt op haar schoonzoon, op mij dus. Met al haar negativisme, ziekelijke bemoeizucht, kleinburgerlijkheid, scènes schoppen, etc. En dan ook nog tegenover anderen (ja, dat hoor ik dan weer via-via) zeiken dat haar relatie met mij “zo moeizaam” is. Tsja, hoe zou dat komen: omdat ik niet over me heen laat lopen door dat mens en helaas niet gesteund wordt door mijn schoonvader of mijn vrouw, die haar in eerste instantie zouden moeten afremmen lijkt mij. Maar nee, om die reden heeft ze altijd vrij spel gehad en altijd haar zin gekregen en is daardoor gewoon een verwend nest. Ik verdom het en ben daarom een lastpost in haar ogen, omdat ze niet bij ons thuis kan doen wat ze wil.
Ik voelde me tot enkele jaren terug, op een gegeven moment een gast in mijn eigen huis en leek mijn schoonmoeder, naast mijn vrouw, ook degene die in ons huis meebesliste en ongevraagd “advies” bood en dingen van plaats veranderde, dingen kocht voor ons – weer ongevraagd, zich opdrong, etc. Nadat ze vlak voor een vakantie weer een scène maakte over iets onbenulligs en wij met een rotgevoel op reis gingen en in de vakantie hierover vele discussies hadden, heb ik mijn vrouw gezegd: “klaar!”. Oftewel: mijn schoonmoeder gaat niet meer in ons huis schoonmaken, dingen kopen, meebeslissen, van “advies” dienen (verkapte vorm van bemoeien nml.), etc. Na de vakantie was ze helemaal zielig, ze snapte het niet (we hadden niet gezegd wat de reden was, maar deden gewoon alles ineens zelf – wel dom eigenlijk van haar dat ze niet even nadenkt). Na een tijdje vertelde ze iedereen, dat zijzelf maar gestopt was ons te helpen met alles, want ze vond dat het hoog tijd was dat we voor onszelf gingen zorgen. Afijn, ze heeft dat verzonnen verhaal zo vaak verteld, dat ze er zelf in is gaan geloven. Toen ik haar daarmee confronteerde en zei dat het onze eigen keus was dat wij zelf ons huishouden en alles erom heen wilden regelen, wilde ze er niet meer over praten.
Zij zal zich niet aanpassen, dat moeten wij en heel de wereld maar aan haar doen. En bij iedere leuke gebeurtenis, of het nou een bruiloft of een geboorte in de familie is, weet ze altijd wel weer ervoor te zorgen dat er een bitter nasmaakje achter blijft. Naderhand eens excuses aanbieden zou zo goed zijn, maar nee, het ligt altijd aan de ander. Altijd commentaar en om zo zelf beter te lijken anderen afzeiken.
Altijd zorgen voor een ongemakkelijk gevoel, onrust en spanning. Ze neemt namelijk geen blad voor de mond. Maakt gerust ruzie met haar man (de slappeling) en schreeuwt als een bullebak wanneer hij haar niet direct begrijpt. En als ik er wat van zeg het niet zo prettig te vinden in mijn huis, is het “het is jullie huis, niet alleen van jou hoor, mijn dochter brengt ook geld in”, waarop ik dan tegenwerp, dat zij altijd spreekt in naam van haar dochter als het over ons huis of kinderen gaat. Maar dan doe ik weer moeilijk.
Net als zovelen, kan ik er wel een boek over schrijven. Want sommige anekdotes maken het bijna een klucht. Vandaar dat nog steeds de vraag openstaat: hoe zou zo’n mens nou denken hoe ze overkomt op mij (en anderen) met dat gedrag. Waarom doet ze mij dit aan, waarom doen mijn ouders dat juist (van nature) niet. Waarom zeggen mijn schoonvader, zwager (haar zoon) en mijn vrouw er nooit wat van. Ik heb van alles overwogen: van de “if you can’t beat ‘m, join them”-wijze, verhuizing naar de andere kant van de aarde (we wonen nml. in hetzelfde dorp, vooral sinds we kinderen hebben, wil ze niet “overgeslagen” worden), haar direct de mond snoeren (maar dan sta ik steeds alleen en heb achteraf ruzie met mijn vrouw, waarom zij niet ingreep) en tsja, een scheiding is niet echt een optie, omdat ik toch van mijn vrouw hou.
Ik weet het niet meer, zal er uiteindelijk maar mee moeten leven. Ben nu blij op vakantie te gaan, even verlost van die kwelgeest.