Ik kan prima opschieten met mijn schoonmoeder, al weet ik ook dat ze er best wel een probleem mee heeft dat we nog steeds niet getrouwd zijn, en we elkaar persoonlijk best wel moeilijk liggen (ik ben een redelijk stil en streng persoon, die soms wat 'hard' uit de hoek kan komen) ..
Punt is wel, ik weet dat ik aan mn relatie met haar moet werken en poog dat ook wel te doen, althans zeker de indruk naar haar toe te wekken dat ik dat doe...
andersom, ik weet dat mijn vrouw problemen heeft met mijn moeder, deels is dat ook door wat onhandige opmerkingen en gedrag na de geboorte van mn dochter, toen mijn moeder zich te makkelijk liet meeslepen in haar 'trots' en zoveel opmerkte dat mijn dochter toch zoveel op mij leek, dat mn vrouw het idee kreeg een soort van gezichtsloze 'draagmoeder' te zijn ...
Aan de andere kant, mijn vrouw overdrijft dat soms absoluut, en soms ergert het me enorm dat ze dat mijn moeder nog steeds nadraagt, ik heb daar op een gegeven moment wat van gezegd tegen mn moeder en die probeert dat nu ook in te houden ... toch heb ik nog steeds het idee dat mijn vrouw onze dochter enorm 'weghoud' van mijn ouders, dit terwijl haar moeder onze dochter wel iedere week ziet en ze daar meermaals gaat logeren...
Persoonlijk denk ik inderdaad dat veel schoonmoeders soms erg verkeerd omgaan met hun kinderen als die eenmaal een 'eigen' leven hebben opgebouwd, soms niet loskomen van die 'het is mijn kind'-situatie ...
Aan de andere kant, dat 'beztitterige' gedrag komt lang niet altijd alleen van die 'gemene' schoonmoeders af, het komt ook voor dat die 'lieve' schoondochters enorm overreageren, op gewoon een moeder die dat proces doormaakt, en zelf niet weten hoe darmee om te gaan en dan enkel op een openlijk 'conflict' aansturen.
Een gedeelte van de voorbeelden die mensen hier noemen zijn gewoon schoonmoeders die 'moeite' hebben met het proces van acceptatie, dat hun kinderen hun eigen leven opbouwen en onafhankelijk zijn ...
Mar anderszijds snap ik werkelijk niet echt die 'overreactie' op die zogenaamde 'gemene opmerkingen' of 'spelletjes' die ze zouden spelen om relaties op te breken ..., misschien is dat helemaal niet bewust gericht tegen de persoon, maar gewoon een proces dat die mensen doormaken
Als je in een relatie zit, behoort daar ook contact bij met mensen die familie zijn van je partner, en misschien in een andere situatie zou ontwijken, omdat je 'niks' met hen hebt.
Mijn zuster heeft me ooit verteld dat zij ook lange tijd een enorm 'acceptatie-probleem' had met haar schoonmoeder, totdat ze haar eigen houding veranderde en zich niet meer zo liet opvitten door opmerkingen die die vrouw deed over 'haar zoon waar ze zo trots op was' (of over het vele aantal meisjes waarmee die voorheen wel wat gehad had) ..
Omdat dat geen aanval jegens haar was, eerder een uiting van trots die die vrouw goedbedoelde en niet merkte dat dat juist kwetsen kan voor iemand anders.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25