abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 april 2005 @ 13:59:37 #1
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26596528
Hallo allemaal,

Je kent ze wel, die schoonmoeders uit films, boeken en mopjes. Je weet wel, diegene die zo ontzettend poeslievig naar de buitenkant is, maar intussen op achterbakse wijze de poten onder je stoel vandaan probeert te zagen, maar dan wel op zo'n manier dat het voor vrouwen uitermate zichtbaar is, maar voor je echtgenoot lijken het allemaal onschuldige dingen.

De levensloterij heeft mij er zo een toebedeeld. Ik ben nog net geen jaar getrouwd. Mijn bruiloft ben ik ingegaan met de wetenschap dat het "schoonkreng" bij mijn moeder heeft geprobeerd om haar zo ver te krijgen op mij in te praten om de bruiloft uit te stellen. Madam vond het allemaal te vroeg.

Verder heeft ze een geweldige speech gehouden tijdens ons huwelijksdiner, doorspekt met opmerkingen als "je hoeft elkaar niet aardig te vinden" en "je mag best iets zeggen maar het gaat om de manier waarop" en "ik kan mijn eerste plaats bij mijn zoon niet afstaan".

Dan zou je denken (net als een aantal gasten) dat zij en ik een vreselijke ruzie gehad zouden hebben waarbij ik zo ongeveer als een viswijf tekeer gegaan zou moeten zijn.

De waarheid is dat er tot dan toe geen aanvaring is geweest, zelfs geen kleine onenigheid.

Al sluipende weg heeft ze (de keren dat ze hier een trap tegen de deur aan geeft) geprobeerd tussen mijn man en mij te komen. Mevrouw schijnt ook in de veronderstelling te leven dat zij deel uitmaakt van dit huwelijk.

Kortom, echt het prototype Bastard Schoonmoeder From Hell.

Wie heeft er nog meer zo'n "schatje" getroffen en hoe zijn jullie daar mee omgegaan?
"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:06:05 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_26596662
Gelukkig heb ik dat soort schoonmoeders nog nooit hoeven meemaken.
Maar de verhalen van derden ken ik maar al te goed.
Schoonmoeders die op elk moment van de dag komen binnenvallen, en dat de gewoonste zaak van de wereld vinden. Die jouw zaken gaan regelen, alsof ze je een gunst verlenen.
Afschuwelijk lijkt me dat.
Hoe ga jij nu om met jouw schoonmoeder?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:11:17 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_26596794

Zelf heb ik gelukkig een hele lieve schoonmoeder die compleet wegloopt met me
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:12:35 #4
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26596833
Ik vind het heel lastig om een houding te bepalen. Ik ben een steeds grotere hekel aan haar gaan krijgen met als climax de verjaardag van mijn man, 2 weken geleden. Het lijkt net of toen het kwartje pas is gaan vallen. Ik heb vooralsnog me gewoon netjes gedragen, niet overdreven poeslief, maar gewoon normaal.

Ik ben nu op het punt dat dingen in elkaar gaan passen en dat er nog een hele grote beerput open is gegaan (ze hebben van hem gestolen ten gunste van zijn zus o.a.) en ik durf hem daar amper mee te confronteren, omdat hem dat natuurlijk enorm kwetst.

Alleen besef ik ook wel dat dit zo niet verder kan, temeer niet omdat mijn gezondheid eronder begint te lijden.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:13:11 #5
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26596856
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:11 schreef Frollo het volgende:

Zelf heb ik gelukkig een hele lieve schoonmoeder die compleet wegloopt met me
ontzettend leuk voor je, maar voegt voor mij niet echt iets toe.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:16:06 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26596933
Ik heb aan mijn schoonmoeders wel moeten wennen maar na een paar jaar en wat wrijvingen over en weer is alles toch goed gekomen en kan ik goed met ze door een deur.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:16:09 #7
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26596935
Moeders hebben vaak een probleem om hun kinderen los te laten, en begrijpen niet dat het de natuurlijke gang van zaken is.
pi_26596940
Verhuizen, zo ver mogelijk weg en zo snel mogelijk.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_26596953
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:12 schreef GM het volgende:
en ik durf hem daar amper mee te confronteren, omdat hem dat natuurlijk enorm kwetst.
Wat is zijn eigen mening hier over? Soms is het trouwens gewoon echt beter volledig met je ouders te breken....
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:19:14 #10
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_26597016
Nou, ik heb van het begins af aan eigenlijk bonje met mijn (binnenkort ex-) schoonmoeder gehad.
Het is ook een paar keer goed misgegaan met ruzie en ik kan ook zeker zeggen dat zij een negatieve invloed op mij en mijn relatie heeft gehad. Niet zozeer mijn gezondheid, eerder mijn zelfvertrouwen.

In jouw geval zou ik dit iig aankaarten met je man. Heeft ie nog niet door dan dat je enorm veel moeite met zijn moeder hebt?
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:20:15 #11
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26597038
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:17 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

Wat is zijn eigen mening hier over? Soms is het trouwens gewoon echt beter volledig met je ouders te breken....
Ik moet hem rustig dingen een paar keer vertellen voor ie het inziet (het is echt een geslepen kreng.. ze hangt het zielige vrouwtje uit en probeert op die manier vanalles gedaan te krijgen) en dan doet hij ook wel iets met wat ik gezegd heb.

Alleen, die eerste keer iets ergs vertellen.. hij kijkt dan als een puppy dat net een flinke schop heeft gehad.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:21:10 #12
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26597059
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:19 schreef cosmick het volgende:
Nou, ik heb van het begins af aan eigenlijk bonje met mijn (binnenkort ex-) schoonmoeder gehad.
Het is ook een paar keer goed misgegaan met ruzie en ik kan ook zeker zeggen dat zij een negatieve invloed op mij en mijn relatie heeft gehad. Niet zozeer mijn gezondheid, eerder mijn zelfvertrouwen.

In jouw geval zou ik dit iig aankaarten met je man. Heeft ie nog niet door dan dat je enorm veel moeite met zijn moeder hebt?
Dat begint ie nu wel door te krijgen geloof ik:)
Morgen komt hij thuis van zakenreis en dan moet ik hem wel vertellen dat mijn huisarts contact met haar gewoon verboden heeft voorlopig.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:21:46 #13
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_26597076
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:21 schreef GM het volgende:

Morgen komt hij thuis van zakenreis en dan moet ik hem wel vertellen dat mijn huisarts contact met haar gewoon verboden heeft voorlopig.
Wow... dan is het inderdaad wel heftig, zeg!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:22:42 #14
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26597096
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:16 schreef buitenbeentje het volgende:
Verhuizen, zo ver mogelijk weg en zo snel mogelijk.
Gut, briljante oplossing hoor.... is alleen niet nodig, ze woont niet naast me en komt ongeveer 2 keer per jaar bij ons.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:25:05 #15
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26597156
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:21 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wow... dan is het inderdaad wel heftig, zeg!
Twee weken geleden was ie jarig en toen heeft ze een paar dingen geflikt waardoor bij mij het kwartje is gevallen. Jammer genoeg ging hij twee dagen daarna weg voor die zakenreis.

En zusjelief doet vrolijk mee met stoken. Verjaardagen zijn altijd zo dat ik een gevecht tegen die twee "dames" moet leveren om te zorgen dat ze niet over mijn grenzen gaan en aan de andere kant mijn man afremmen om te zorgen dat hij niet door ze in een hoek gedrukt wordt.

Helaas kan mijn hart daar intussen niet zo goed meer tegen, letterlijk.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:25:33 #16
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_26597168
mijn ex-schoonmoeder was niet heel onaardig maar wel bezitterig en vond mij niet goed genoeg voor haar zoon oid. Vooral het feit dat ik veel werk en weinig bij hem in huis deed zat haar dwars.

Toen er bij hem ingebroken was en de TR vingerafdrukken kwam nemen en ook de mijne vroeg, sprak ze de legendarische woorden: "Zit zij ook aan jouw spullen dan?"
Alsof ik in 2 jaar alleen met mijn handjes over elkaar op de bank had gezeten.

Ander fijn voorval was dat ik op een verjaardag was en daar allerlei vieze leverworst ed. voor mijn neus geduwd kreeg. Ik bedankte heel beleefd, maar kreeg in de keuken toegbeten (waar niemand het kon horen): "Weet je wel dat het heel onbeleefd en onaardig is om alles af te wijzen dat je aangeboden krijgt?"

Zijn ouders waren ook zeker 15-20 jaar ouder dan de mijne, dus ik was het ook heel anders gewend. De ouders van mijn huidige vriendje zijn gelukkig heel aardig en lief en ook lekker jong, net zoals de mijne
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_26597234
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 13:59 schreef GM het volgende:
het prototype Bastard Schoonmoeder From Hell.
Geweldige uitspraak

Weet je man wel dat je een probleem met haar hebt? Kan hij er niks an veranderen? Anders moet het toch echt wel een keer tot een aanvaring komen, zodat je kunt zeggen wat je denkt.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:28:33 #18
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26597243
Tot nu toe heb ik iig nog geen gekend waarmee ik het écht goed kon vinden.
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:28:43 #19
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26597251
@Ripley: ik ken dat soort dingen. Alleen bijt zij het me niet toe, het gaat op zo'n lief toontje met zo'n fake lachje erbij.. en dan komt de verbale diarree.

Verstandelijk weet ik wel dat iedere keer als dat mens dr mond open doet er onzin uitkomt, maar intussen is ze wel heel beledigend en kwetsend. NIet alleen naar mij, maar ook naar mijn man en mijn ouders.
Alleen... het zijn van die onderhuidse dingen waarvan je later pas inziet dat het valsigheid is.

Mijn ouders zijn ouder dan de zijne, maar van hen ben ik dit soort gedrag helemaal niet gewend..
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:30:22 #20
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26597288
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:28 schreef knox_ het volgende:

[..]

Geweldige uitspraak

Weet je man wel dat je een probleem met haar hebt? Kan hij er niks an veranderen? Anders moet het toch echt wel een keer tot een aanvaring komen, zodat je kunt zeggen wat je denkt.
we zijn op dit moment zover dat ik in elk geval kritiek op haar kan uiten zonder direct allerlei tegenwerpingen te krijgen.

En dat ik in een overmatig subtiele bui heb kunnen zeggen "je moeder maakt het me wel heel moeilijk om een band met haar te krijgen"

Waarbij hij dat erkende en onderkende.. dus helemaal als donderslag bij heldere hemel zal het niet komen.
pi_26597587
Ik kan prima opschieten met mijn schoonmoeder, al weet ik ook dat ze er best wel een probleem mee heeft dat we nog steeds niet getrouwd zijn, en we elkaar persoonlijk best wel moeilijk liggen (ik ben een redelijk stil en streng persoon, die soms wat 'hard' uit de hoek kan komen) ..

Punt is wel, ik weet dat ik aan mn relatie met haar moet werken en poog dat ook wel te doen, althans zeker de indruk naar haar toe te wekken dat ik dat doe...

andersom, ik weet dat mijn vrouw problemen heeft met mijn moeder, deels is dat ook door wat onhandige opmerkingen en gedrag na de geboorte van mn dochter, toen mijn moeder zich te makkelijk liet meeslepen in haar 'trots' en zoveel opmerkte dat mijn dochter toch zoveel op mij leek, dat mn vrouw het idee kreeg een soort van gezichtsloze 'draagmoeder' te zijn ...

Aan de andere kant, mijn vrouw overdrijft dat soms absoluut, en soms ergert het me enorm dat ze dat mijn moeder nog steeds nadraagt, ik heb daar op een gegeven moment wat van gezegd tegen mn moeder en die probeert dat nu ook in te houden ... toch heb ik nog steeds het idee dat mijn vrouw onze dochter enorm 'weghoud' van mijn ouders, dit terwijl haar moeder onze dochter wel iedere week ziet en ze daar meermaals gaat logeren...

Persoonlijk denk ik inderdaad dat veel schoonmoeders soms erg verkeerd omgaan met hun kinderen als die eenmaal een 'eigen' leven hebben opgebouwd, soms niet loskomen van die 'het is mijn kind'-situatie ...

Aan de andere kant, dat 'beztitterige' gedrag komt lang niet altijd alleen van die 'gemene' schoonmoeders af, het komt ook voor dat die 'lieve' schoondochters enorm overreageren, op gewoon een moeder die dat proces doormaakt, en zelf niet weten hoe darmee om te gaan en dan enkel op een openlijk 'conflict' aansturen.

Een gedeelte van de voorbeelden die mensen hier noemen zijn gewoon schoonmoeders die 'moeite' hebben met het proces van acceptatie, dat hun kinderen hun eigen leven opbouwen en onafhankelijk zijn ...
Mar anderszijds snap ik werkelijk niet echt die 'overreactie' op die zogenaamde 'gemene opmerkingen' of 'spelletjes' die ze zouden spelen om relaties op te breken ..., misschien is dat helemaal niet bewust gericht tegen de persoon, maar gewoon een proces dat die mensen doormaken

Als je in een relatie zit, behoort daar ook contact bij met mensen die familie zijn van je partner, en misschien in een andere situatie zou ontwijken, omdat je 'niks' met hen hebt.

Mijn zuster heeft me ooit verteld dat zij ook lange tijd een enorm 'acceptatie-probleem' had met haar schoonmoeder, totdat ze haar eigen houding veranderde en zich niet meer zo liet opvitten door opmerkingen die die vrouw deed over 'haar zoon waar ze zo trots op was' (of over het vele aantal meisjes waarmee die voorheen wel wat gehad had) ..
Omdat dat geen aanval jegens haar was, eerder een uiting van trots die die vrouw goedbedoelde en niet merkte dat dat juist kwetsen kan voor iemand anders.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:48:47 #22
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26597760
@RM-rf: ik denk dat ik na twee jaar maar over dingen heenstappen niet bepaald overreageer.

Hoe zou jij reageren als je schoonmoeder je voortdurend negeert in gezelschap (inclusief je bruiloft) en dr mond alleen maar tegen je opentrekt om rotopmerkingen te maken.

En die letterlijk zegt op het moment dat we na het zoveelste gedram om kleinkinderen gezegd hebben dat we geen kinderen willen de klassieke opmerking krijgen "o, dan had ie ook niet met je hoeven trouwen".

Het gaat er niet om dat ik "niks" met ze heb, het gaat er om dat ze meerdere grenzen heeft overschreden, dat ze voortdurend aan het kwetsen en beledigen is.

Mijn man ziet het wel, maar vindt het heel moeilijk om zijn houding te bepalen. Hij wil mij niet afvallen, maar haar ook niet.

Breken zal ik niet snel doen en al helemaal niet eisen van mijn man dat hij wegblijft... ik behoud me alleen wel het recht voor om, zolang mijn gezondheid in het geding is, haar te mijden omdat zij de problemen erger maakt.

Van mijn schoonmoeder uit is het namelijk NIET goedbedoeld.. we hadden nooit moeten trouwen en nu zou ze het liefst een scheiding zien.
pi_26598037
GM, ik denk gewoonweg dat je het jezelf heel erg moeilijk maakt door van die schoonmoeder iets te gaan verwachten dat ze je op dit moment niet kan geven ...

Voor die schoonmoeder ben JIJ iemand die inbreuk maakt, op een plek die zij had: zoals ze het zelf noemde "de eerste plek bij haar zoon"... en ja, daar heeft die vrouw het erg moeilijk mee, kan moeilijk zichzelf een 'normale' houding geven, om daarmee om te gaan.
Dat ze dat zei, op je huwelijk, was gewoon eerlijk, over zichzelf; terwijl _jij_ dat nu onmiddelijk opvat als een 'aanval' of 'oorlogsverklaring aan jou' ...
nee, die schoonmoeder zei dat omdat ze dat 'zelf' voelde op dat moment, misschien ook doorhad dat dat enorm fout was geweest ...

je kunt dan twee dingen doen...
- jezelf gek laten maken
- voor jezelf duidelijk stellen dat jouw man van jou houdt en je bij hem die nummer één al bent, en wat je schoonmoeder er verder van zegt, daar geen flikker aan veranderd.

De voorbeelden die je geeft zijn voornamelijk opmerkingen die je heel persoonlijk op kunt gaan vatten, paranoide kunt interpreteren als 'pogingen om aan jouw stoelpoten te zagen' ... maar, als je man duidelijk maakt dat hij zich daardoor niet laat 'manipuleren' zijn die toch schadeloos verder?

Zolang jij continu het slechtste in die vrouw zoekt, raak je zelf overspannen ...
Bovendien is dat ook een beetje een belediging aan je man, als zou hij niet genoeg van jou houden, en zijn liefde moeten bewijzen door zijn eigen moeder af te gaan vallen.

[ Bericht 12% gewijzigd door RM-rf op 29-04-2005 15:05:31 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 29 april 2005 @ 15:03:05 #24
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_26598141
Dat is echt iets voor vrouwen. Een soort teratoriale drift.
Als ik zo de posts van de TS lees, vind ik haar ook niet vriendelijk. Alles wordt negatief geïnterpreteerd en dat is natuurlijk ook geen lekkere basis
  vrijdag 29 april 2005 @ 15:08:06 #25
55900 GM
vind ik dan toch
pi_26598281
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:58 schreef RM-rf het volgende:
GM, ik denk gewoonweg dat je het jezelf heel erg moeilijk maakt door van die schoonmoeder iets te gaan verwachten dat ze je op dit moment niet kan geven ...

Voor die schoonmoeder ben JIJ iemand die inbreuk maakt, op een plek die zij had: zoals ze het zelf noemde "de eerste plek bij haar zoon"... en ja, daar heeft die vrouw het erg moeilijk mee, kan moeilijk zichzelf een 'normale' houding geven, om daarmee om te gaan.
Dat ze dat zei, op je huwelijk, was gewoon eerlijk, over zichzelf; terwijl _jij_ dat nu onmiddelijk opvat als een 'aanval' of 'oorlogsverklaring aan jou' ...
nee, die schoonmoeder zei dat omdat ze dat 'zelf' voelde op dat moment, misschien ook doorhad dat dat enorm fout was geweest ...

je kunt dan twee dingen doen...
- jezelf gek laten maken
- voor jezelf duidelijk stellen dat jouw man van jou houdt en je bij hem die nummer één al bent, en wat je schoonmoeder er verder van zegt, daar geen flikker aan veranderd.

De voorbeelden die je geeft zijn voornamelijk opmerkingen die je heel persoonlijk op kunt gaan vatten, paranoide kunt interpreteren als 'pogingen om aan jouw stoelpoten te zagen' ... maar, als je man duidelijk maakt dat hij zich daardoor niet laat 'manipuleren' zijn die toch schadeloos verder?

Zolang jij continu het slechtste in die vrouw zoekt, raak je zelf overspannen ...
Bovendien is dat ook een beetje een belediging aan je man, als zou hij niet genoeg van jou houden, en zijn liefde moeten bewijzen door zijn eigen moeder af te gaan vallen.
Wil jij het nou niet snappen?

WAAR zeg ik dat ie haar af moet vallen om zo zijn liefde te bewijzen?
WAAR zeg ik dat ik dingen van haar verwacht die ze me niet kan geven?
Ik vind dat jij erg voorbarige conclusies trekt en dingen uit mijn woorden leest die er niet staan, ook niet tussen de regels

En ik vind het eigenlijk tamelijk onbeschoft om dingen als "paranoide" te bestempelen die werkelijk niet paranoide zijn.

Ik vermoed dat je je eigen referentiekader iets te veel op een ander plaatst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')