Ja, af en toe krijgt ze een half potje (meer wil ze niet). Vooral als we een weekend weg zijn, ik wil het de gastvrouw dan niet aandoen dat ze restjes broccoli van de grond moet zuigen.
![]()
Soms ook als variatie: je hebt bijv biologische pompoen, dat eten wij zelf nooit maar kan al wel vroeg gegeven worden.
Rapley werkt op zich prima. Ze eet nog geen enorme hoeveelheden, leeft grotendeels op moedermelk dus maar dat vindt de huisarts juist goed omdat er veel allergieen voorkomen in de familie, en omdat die erg pro-bv is (heeft dat ook aan haar eigen kinderen gegeven), die vindt Myrthe's gewicht daarom ook geen probleem (het cb begon moeilijk te doen bij het bezoek met 7 mnd, vandaar dat ik het de ha gevraagd had, en zolang Myrthe weinig naast de bv eet mag ze gewoon lekker dik zijn, trekt vanzelf wel bij.. geen danoontjes en koekjes enzo voeren natuurlijk). De huisarts had liever gezien dat ik tot 9 maanden gewacht had met introduceren van bijvoeding, maarja ik was toen al met 6 mnd begonnen.
Het maakt wel duidelijk verschil hoe zacht en zoet iets is: bij m'n schoonouders kreeg ze worteltjes uit een potje van Hak, daar zit suiker door, en daar eet ze toch veel meer van dan als ze door mij gekookte suikerloze worteltjes krijgt. Nadeel van potjes vind ik alle toevoegingen. Ze krijgt nu soms dingen waar tarwe of koemelk in verwerkt is, in potjes zit dat al vanaf 8 maanden. Bovendien bevatten de potjes van 8 maanden stukjes, je hebt dus een puree met brokjes.. lijkt me erg vervelend eten.
Dat ze weinig eet valt trouwens niet de Rapley-methode te verwijten volgens mij, ik zet haar ook geen hele boterhammen voor.
Wat wel anders is: Rapley gaat ervan uit dat je verschillende soorten groente op een bordje voorzet. Als ik dat bij Myrthe doe gaat ze overal mee spelen. Geef ik haar 1 stukje groente/fruit dan eet ze het wel. Maar dat zal bij elk kind wel anders werken.
Als ze een potje krijgt wil ze zelf het lepeltje sturen. Van mij mag ze, zolang ze niet met haar duim door de prut smeert. Mijn schoonmoeder zei dat zij de kinderen altijd ergens mee afleidde zodat ze ze goed kon voeren, maar toen ze Myrthe daarom een speeltje gaf was die alleen daarin geinteresseerd, ging erop sabbelen, en voeren lukte dus helemaal niet meer.