Crazyivan | woensdag 27 april 2005 @ 19:43 |
Bij sommige autos is het mogelijk om op lijnzaadolie te gaan rijden. Maar hoe zit het nou mag het nou in Nederland of niet? Er zal vast al wel een topic over zijn, maar ja de search doet het nog steeds niet he. | |
B_BOY | woensdag 27 april 2005 @ 22:38 |
volgens mij kandat zowieso alleen met diesels. en controleren zulle ze ut wel niet. | |
MouseOver | woensdag 27 april 2005 @ 23:01 |
Is al vaker langsgekomen, maar met die brakke search vind je thet wat lastig: Samengevat: -verschillende soorten olie, met verschillende eisen aan de auto. -ruwweg kun je het bij ouderwetse "tractordiesels" (indirect ingespoten) het makkelijkst; cdi/tdci/pompverstruivervarianten zijn lastiger. -bij die oude moeten je brandstofpompen er geschikt voor zijn: die in de motor, maar ook die in de tank. Schijnt makkelijk na te gaan te zijn -niet 100% lijnzaadolie gebruiken, beter 1/4-1/3 diesel gebruiken. -er wordt voor zover bekend niet op gecontroleerd. Bijkomende maas in de wet is dat slaolie een voedingsmiddel is en geen brandstof. Via de noordnederlandse oliemolen in emmen kun je accijnsvrijgestelde olie kopen. -de stank valt verhoudingsgewijs mee, zolang je niet op plantaardige olie of nog erger frietenvet rijdt. -mocht het niet zomaar kunnen bij je auto dan is het vaak alsnog mogelijk door een simpel verwamingselementje of door het toevoegen van wat petroleum. Dat is een stuk goedkoper dan een volledige ombouw. Het kan verder weinig kwaad lijkt het als je auto er geschikt voor is. M'n kadett uit '89 liep als een zonnetje erop. | |
ChRoNiC | woensdag 27 april 2005 @ 23:16 |
Wat kost dat nou per liter ![]() | |
MouseOver | woensdag 27 april 2005 @ 23:18 |
quote:Slaolie kost bij de supermarkt 0.65, maar dat is onpraktisch. Maar wel makkelijker te krijgen natuurlijk. Ik geloof dat het per liter vanaf de pomp in het geval van die oliemolen ongeveer evenduur is. Je spaart dan dus geen geld maar het is wel gemakkelijker, en iig zeker legaal. | |
longinus | woensdag 27 april 2005 @ 23:19 |
Mijn volgende auto wordt een diesel, ga ik lekker tanken bij de lidl ![]() | |
Diebitch | woensdag 27 april 2005 @ 23:28 |
http://www.solaroilsystems.nl/index1.html | |
DrXLTrouble | woensdag 27 april 2005 @ 23:38 |
Nee, het mag niet.De staat is bang om accijns mis te lopen. De meeste handelaren die het spul in bulkverpakking verkopen laten je daarom een verklaring ondertekenen dat je het niet als brandstof ga gebruiken. Maar ja, wie maakt zich daar nu druk over. Bij Dirk v/d Broek zijn de flessen slaolie 0,53 euro/liter. Het is alleen af en toe een probleem om al die lege flessen kwijt te raken ![]() | |
ChRoNiC | woensdag 27 april 2005 @ 23:43 |
Scheelt wel met een liter diesel van 1 euro.. Maar ja moet je nog wel een juiste auto vinden o.a. Waarom is slaolie trouwens onpraktisch? | |
Diebitch | woensdag 27 april 2005 @ 23:44 |
Je moet de link nog maar eens goed lezen drXL Trouble..... http://www.solaroilsystems.nl/index1.html | |
MouseOver | woensdag 27 april 2005 @ 23:47 |
quote:Omdat het in literflessen zit ![]() | |
DrXLTrouble | donderdag 28 april 2005 @ 00:15 |
quote:Heb ik even gedaan en daar staat idd dat het wel mag. Maar op http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/607 staat: "Twee jaar geleden is er in de Tweede Kamer wel een motie aangenomen die zegt dat alleen deelnemers aan een door de overheid goedgekeurd experiment plantaardige brandstof mogen gebruiken." Er is dus een speciale ontheffing nodig om op plantaardige olie te mogen rijden en die zullen ze w.s. niet aan iedereen verstrekken. | |
MouseOver | donderdag 28 april 2005 @ 09:38 |
quote:-het gaat hier om plantaardige brandstof. Voor voedingsmiddelen ligt dat anders -die ontheffing wordt verleend over de brandstof zelf, dus niet aan de deelnemers. Als je dus dat spul van die Noordnederlandse Oliemolen koopt mag je het automatisch gebruiken. | |
Konijn | donderdag 28 april 2005 @ 10:12 |
Ik rij nu sinds een maand op zonnebloemolie. In eerste instantie begonnen met bijmengen 25 > 50% zonnebloemolie. Maar sinds 2 weken rij ik gewoon 100% pure zonnebloemolie. Het is goed te doen alleen is het starten wat lastiger maar als het blok eenmaal loopt is er niets aan de hand. Het vermogen is hetzelfde gebleven evenals het verbruik. Je krijgt wel een beetje een oliebollengeur maar ja das niet echt storend. Auto: VW Golf 1.9D uit 1995 met 290.000km op de teller | |
Diebitch | donderdag 28 april 2005 @ 16:05 |
quote:Ik zit er ook aan te denken om mijn auto om te laten bouwen. Ik heb een nieuwer model auto en die moet persé omgebouwd worden om op 100% koolzaadolie te laten draaien. | |
Konijn | donderdag 28 april 2005 @ 17:14 |
Ja, koolzaadolie is eigenlijk ook niet ideaal omdat, het wat stroperiger is als zonnebloemolie. Aan mijn auto heb ik nog geen aanpassingen gedaan. Wel wil ik voor de komende winter er een warmtewisselaar in bouwen. De olie voorverwarmen tot ongeveer 60C schijnt het meest ideale te zijn. | |
God_de_Vader | donderdag 28 april 2005 @ 17:16 |
een vriend van me rijdt met een Peugot 205 1.9D en 206 000 km de laatste 70 000 km rijdt hij op slaolie en is daar erg over te spreken ... de olie is een stuk zuiverder dus dieselfilters en dergelijke heb je allemaal niet meer te vervangen... starten loopt ook super goed... kwa vermogen merkt hij naar eigen zeggen niets. | |
MouseOver | donderdag 28 april 2005 @ 17:21 |
@konijn: waarom heb je voor zonnebloemolie ipv slaolie gekozen? Scheelt weer een paar cent per liter edit: Oja, voor het geval iemand op ideeen gaat komen: in een eerder topic is gemeld dat sommige oudere fords waarvan je zou verwachten dat ze het zonder aanpassingen zouden drinken dat toch niet doen. Was ook ivm zwakke brandstofpompen die moeite met de stroperigheid hadden. Dus let er even op of het voor je exemplaar wel kan. | |
vannelle | donderdag 28 april 2005 @ 17:25 |
Hier een heel verslag incl. foto's over goedkoop dieselen. Edit: de foto's beginnen op pagina 3 | |
God_de_Vader | donderdag 28 april 2005 @ 18:32 |
ken iemand die met zijn peugot 205 diesel uit 1986 al dik 200 000 km heeft gedaan op pure slaolie ... zonder aanpassingen ![]() | |
Daffodil31LE | donderdag 28 april 2005 @ 21:11 |
quote:Dank, vannelle. Maar je kunt ze natuurlijk ook rechtstreeks naar de repo verwijzen. En die staat hier. | |
mechatronics | donderdag 28 april 2005 @ 21:13 |
quote:mijn leraar techniek doet dat in zn Landrover ![]() alleen wel pech als het koud is, dan start ie niet zo ![]() ![]() | |
vannelle | donderdag 28 april 2005 @ 21:26 |
quote:Kon em zo snel niet vinden. ![]() ![]() | |
Konijn | vrijdag 29 april 2005 @ 00:03 |
Zonnebloemolie is even duur als slaolie (beide 59 cent) dus het is maar net wat er in de schappen ligt. Wel heeft de Aldi een beetje een klote beleid. Je moet namelijk in principe ALLE flessen op de toonbank leggen. Nu is alleen de doos (a 15 flessen) meestal wel voldoende. Feit blijft dat het omslachtig is. Als je niet weet welke brandstofpomp hebt heb ik hier een link voor: http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm Forum voor PPO rijders http://www.u-xperience.co(...)f78a4ece6a554d5a928a | |
Harry_Sack | vrijdag 29 april 2005 @ 00:28 |
hm, ik las ergens dat je de olie op de een of andere manier moest voorverwarmen op > 65 C | |
vannelle | vrijdag 29 april 2005 @ 01:29 |
Of je mengt het met petroleum, wordt ie ook dunner van. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 april 2005 @ 01:48 |
Afgewekte frituurolie is wel t goedkoopst. ![]() ![]() | |
MouseOver | vrijdag 29 april 2005 @ 08:11 |
quote:Het is beter, maar het hoeft niet altijd. Hangt van je auto af. | |
Gurb | vrijdag 29 april 2005 @ 11:11 |
heb ook gehoord dat je met twee tanken kan werken, eentje met diesel om te starten en ff een beetje op te warmen, en eentje met PPO | |
Harry_Sack | vrijdag 29 april 2005 @ 13:03 |
quote:Wanneer hoeft het wel en wanneer niet dan? Ik dacht dat verhitting nodig was om de vloeistof minder stroperig te maken oid ![]() | |
Diebitch | vrijdag 29 april 2005 @ 14:18 |
quote:Je hoeft alleen maar je olie voor te verwarmen als het buiten kouder dan 5 graden is. Je kan dan wat diesel bijmengen 25% ofzo | |
ACT-F | vrijdag 29 april 2005 @ 23:22 |
Ik rij zelf ook op zonnebloemolie van de Lidl. Gewoon 80% slaolie erin en 20% petroleum. Werkt als een zonnetje ![]() ![]() Ik heb zelf een Hyundai H100 bestelbus 2.5D met een Bosch EP/VE brandstofpomp. Er is niets aangepast. | |
MouseOver | vrijdag 29 april 2005 @ 23:27 |
quote:Het merk/type van je brandstofpomp vooral. Of je injectiesysteem er ook nog iets mee te maken heeft weet ik niet. nb: ik heb het nog steeds over oudere auto's. Nieuwere moeten dus echt omgebouwd worden, een verwarmingselementje is dan zelden genoeg. | |
MouseOver | vrijdag 29 april 2005 @ 23:28 |
quote:Dat is meestal met frituurvetinstallaties, omdat het koelwater eerst op temperatuur moet komen om het vet te laten smelten. Ik dacht dat een broer van een fokker zoiets eens volledig zelf gebouwd heeft. | |
Blackheart | zaterdag 30 april 2005 @ 10:38 |
IN alle geval, als je op slaolie rijd in België, en een ambetantenaar van accijnzen pakt je hierop, dan kijken ze gewoon naar de kilometerstand, en berekenen ze heel simpel hoeveel taxen er ontdoken zijn. En die berekening is poepsimpel. Verbruik, door de fabrikant opgegeven als gemengd gebruik * aantal kilometer=aantal liters en elke eurominiem aan tax komt in een mooie rekening "te betalen" in je bus. En dan komt er de rechtzaak voor fraude bovenop. Het is simpel, je mag alleen met motorbrandstoffen de openbare weg op. Ergo, alleen diesel ,benzine of LPG. De zeldzame officieel toegelaten uitzonderingen hebben dus een uitzonderingsmachtiging. En daar kijken ze zeer streng op toe. | |
Daffodil31LE | zaterdag 30 april 2005 @ 16:56 |
Gelul. Ik kan perfect naar Duitsland rijden en daar de tank volmikken met Pflanzenöl. En in het land waar je tankt, moet je de accijnzen voldoen. 'Helaas' is Pflanzenöl accijnsvrij... | |
Diebitch | zaterdag 30 april 2005 @ 17:14 |
quote:In Frankrijk kun je het ook tanken. | |
MouseOver | zaterdag 30 april 2005 @ 17:46 |
quote:Kanttekening: er is afaik nog een antieke wet die verbiedt om met meer dan een bepaalde -lage- hoeveelheid in je tank de grens over te steken. | |
Daffodil31LE | zaterdag 30 april 2005 @ 18:21 |
En hoeveel is die lage hoeveelheid dan wel? | |
MouseOver | zaterdag 30 april 2005 @ 18:22 |
quote:Ik meen 5 liter. Edit: ik kan het oude topic werkelijk nergens meer vinden. Daar werd dit onderbouwd. | |
vannelle | zaterdag 30 april 2005 @ 18:54 |
quote:Geldt dit ook voor vliegtuigen? ![]() ![]() ![]() | |
MouseOver | zaterdag 30 april 2005 @ 18:58 |
quote: ![]() Maareh, jij had toch ook in dat oude gepost? Kun jij het niet nog vinden toevallig? | |
Daffodil31LE | zaterdag 30 april 2005 @ 19:12 |
Ja hoor; ik kan het vinden. Jij ook. Knopje onderin "My Active Topics". | |
vannelle | zaterdag 30 april 2005 @ 19:17 |
Ik vond alleen deze In dit topic komt een alternatief voor diesel ter sprake, maar ik denk niet dat je deze bedoelt. Daffodil, enlighten us please. ![]() | |
MouseOver | zaterdag 30 april 2005 @ 19:18 |
quote:Misschien heb ik er overheen gekeken, maar volgens mij gaat hij niet zover terug. Maareh, als je hem kennelijk toch gevonden hebt dan kun je gelijk de link even posten ![]() | |
Daffodil31LE | zaterdag 30 april 2005 @ 19:27 |
Deze. En die moet ook in jouw lijst staan, daar de laatste entry ergens in maart is geweest. | |
komrad | zaterdag 30 april 2005 @ 19:27 |
goed topic hier, helaas geen auto. Trouwens, die 5 liter regel, is die nog wel rechtsgeldig ivm een heel oude wet die nooit gebruikt wordt | |
Fixers | maandag 16 mei 2005 @ 20:20 |
quote:In dergelijke gevallen zullen ze wel wat brandstof uit je tank moeten pompen om na te gaan wat er in zit. Dit gebeurt volgens mij nauwelijks ik heb wel eens gezien in Blik op de Weg (of een ander betrap programma) dat de belastingdient bij de diesels controleerde of er rode diesel in de tank zat. Maar zulke controles zijn volgens mij zeer zeldzaam. En ik denk dat oom agent er niet naar maalt als er toch een zekere oliebollen lucht uit je uitlaat komt. | |
Blackheart | woensdag 18 mei 2005 @ 08:26 |
Ikzelf heb al 2 keer zo'n controle gehad. Bestel-, vrachtwagens en taxi's zijn geliefde prooi voor vliegende douanebeambten. En zo'n kontrole is vrij simpel. Een pipet met slangetje in je tank. Of als ze verder willen gaan, de filter voor de injector open en die leegkappen in een testbeker. Wat testjes erop om te kijken dat het geen "gewassen" rode diesel is. En je mag al dan niet verder rijden. | |
Metro2005 | woensdag 18 mei 2005 @ 08:56 |
Ik vind dat echt weer het ultieme voorbeeld dit. De overheid gebruikt altijd zo mooi het milieu als argument maar als er een oplossing voor handen is. Milieuvriendelijk en zonder het complete wagenpark van nederland om te hoeven bouwen dan mag dat ineens niet. Verkoop die rommel aan de pomp en hef en iets minder accijns op als je het zo met het milieu op hebt. Maar nee, pas op dat je geen belastingcentjes laat lopen hoor ![]() kutoverheid. | |
casejunkie | woensdag 18 mei 2005 @ 13:31 |
waarom dan zo moeilijk doen? gewoon een Bezine wagen ombouwen naar een illegale LPG installatie | |
MouseOver | woensdag 18 mei 2005 @ 13:37 |
quote:Kan, maar het schijnt nogal riskant te zijn. Je merkt er normaal niets van, maar de politie schijnt lpg tankstations in de gaten te houden en kentekens na te trekken. | |
Fixers | woensdag 18 mei 2005 @ 14:19 |
quote:Tjah andere landen stimuleren rijden op aardgas of lijnzaadolie. Ze verbieden in bepaalde steden zelfs te rijden met gewone brandstoffen terwijl je met aardgas lekker door mag tuffen. Maar nee hier geven ze subsidie op roetfilters voor de zwaar vervuilende diesel. | |
Metro2005 | woensdag 18 mei 2005 @ 16:50 |
quote:Tja ik zie het punt niet zo, het is beter voor het milieu en je kan daar toch ook gewoon accijns over heffen als ze zo enorm geilen op geld in den haag ![]() | |
Lonestarr101 | vrijdag 20 mei 2005 @ 02:00 |
vandaag 15 liter zonnebloemolie in m'n tank van 70 l. gemieterd (bij de diesel die er al in zat / Peugeot 405 1.9D 1991). Behalve een beetje een oliebollenlucht rijdt hij als een zonnetje!!! | |
Fixers | vrijdag 20 mei 2005 @ 09:56 |
quote:Rare vraag mischien: moet je dat eigenlijk roeren? Of mengt dat zichzelf wel tijdens het rijden/stuiteren over slechte weg/pompen naar de motor. | |
Daffodil31LE | vrijdag 20 mei 2005 @ 14:10 |
Mengt vanzelf. | |
bolkedebeer | maandag 23 mei 2005 @ 22:56 |
quote:Pure onzin, de politie doet hier helemaal niets mee. Ja, misschien doen ze iets als ze zien dat je met een geopende kofferdeksel aan het tanken bent. Of ze nemen het mee met een grote verkeerscontrole. In dat geval zal de Belastingdienst/Douane er meer interesse in hebben. | |
bolkedebeer | maandag 18 juli 2005 @ 13:00 |
De brandstofprijzen stijgen en je ziet gelijk meer en meer mensen die op slaolie gaan rijden. Forget Shell, Esso and BP!!! Lidll rules ![]() http://degeinigekoe.nl/index.php?name=News&file=article&sid=520 | |
Fixers | maandag 18 juli 2005 @ 15:17 |
quote:Hmm dit vind ik vreemd: quote:Voor zover ik weet is het tanken van plantaardige brandstof ontduiking van belastingen, je betaald immers niet de accijnzen. Als je het legaal wilt doen moet je een ontheffing aanvragen bij de belastingdienst. | |
Daffodil31LE | maandag 18 juli 2005 @ 17:13 |
Of zeggen dat je in Duitsland tankt. Daar heb je de accijnzen dan betaald. Dat die accijnzen 0,0 zijn is enkel maar leuker. | |
Chokeme | maandag 18 juli 2005 @ 17:14 |
Volgens zag ik vanmiddag een auto op die olie rijden, leek wel of ik achter een frituurpan reed ![]() Ik betaal liever wat meer aan benzine dan dat ik die frituurlucht in mn auto heb denk ik ![]() | |
smvs | maandag 18 juli 2005 @ 17:50 |
quote:Jij denkt te soepel. Er zijn voor de accijns op brandstof weer andere ambtenaren. Dit moet je zoeken in de hoek van de douane. De afdeling motorrijtuigenbelasting heeft er idd weinig mee te maken. | |
Fixers | maandag 18 juli 2005 @ 18:03 |
quote:Oh inderdaad ja de ene ambtenaar zou toch weten dat iets het werk van zijn collega is. Langleve de bureaucratie. Zegt ook wel iets over de journalist, bij de verkeerde afdeling vragen om een mening over belastingen. | |
Fixers | maandag 18 juli 2005 @ 18:05 |
quote:Die grote groene Macdonalds recycling vrachtwagens rijden op plantaardige brandstof. | |
Lonestarr101 | maandag 18 juli 2005 @ 18:06 |
quote:Die geur hangt niet in, maar achter je auto. Geen last van dus.... ![]() | |
Chokeme | maandag 18 juli 2005 @ 18:35 |
Hm en het is wel normaal dat het zo veel rookt ? Letterlijk de hele weg achter hem stond blauw. Hoe zit het overigens met de schadelijkheid van de uitlaatgassen ? | |
MouseOver | maandag 18 juli 2005 @ 18:39 |
quote:Behalve als je achteruit rijdt ![]() Maar normaal gesproken wel waarneembaar, maar niet echt hinderlijk | |
Daffodil31LE | maandag 18 juli 2005 @ 19:01 |
quote:Als de weg achter 'm blauw staat, zou het eerder kunnen zijn dat er een probleem is met de motorolie. En uitlaatgas van plantaardige olie is zwavelvrij, heeft tot 75% minder roet en alle CO die eruit komt is die hoeveelheid die de plant tijdens zijn groei al heeft opgenomen. | |
smvs | donderdag 21 juli 2005 @ 13:40 |
Zowel vandaag als gisteren stond er een heel verhaal in de | |
Fixers | donderdag 21 juli 2005 @ 14:00 |
quote:Dat zijn de zelfde boetes, je pleegt immers hetzlefde strafbare feit (accijnsontduiking) of je dat nu doet met rode diesel of met zonnebloem olie maakt de hreen douaniers niet uit. | |
Kloekie | donderdag 21 juli 2005 @ 15:37 |
http://www.belastingdiens(...)htm#minerale%20oliën Aangezien lijnzaadolie geen minerale olie zou het geen probleem moeten zijn... | |
dimage | donderdag 21 juli 2005 @ 16:44 |
er staat nergens in de wet dat rijden op andere brandstoffen verboden is.. Heb net contact opgenomen met een advocaat en die heeft het dus uitgezocht.. De douane heeft geen poot om op te staan . misschien ook wel leuk linkje . Ik rij iig al een mooie tijd op zonnebloemolie.. 1 x per 2 weken bij de makro 100 liter halen en je lacht iedereen uit ![]() let op !! je moet wel gefilterde olie nemen dat is de enige voorwaarde. ik ga iig niet meer terug.. rij zo'n 1200km per week en bespaar zeer veel geld. onder het motto van FUCK de brandstofaccijnzen. rij ik dus zonnebloemen [ Bericht 9% gewijzigd door dimage op 21-07-2005 17:50:31 ] | |
smvs | donderdag 21 juli 2005 @ 18:22 |
quote:Ze kunnen wel altijd al mensen pakken die op landbouwdiesel rijden, hoe zit dat dan? | |
TheFreshPrince | donderdag 21 juli 2005 @ 18:36 |
Ik heb het gevoel dat die brandstofprijzen niet meer zullen zakken, eerder verder stijgen. Toch maar een Volvo 740 6 cylinder diesel halen dan en lekker op zonnebloemolie gaan rijden? | |
MRPhone | donderdag 21 juli 2005 @ 19:07 |
quote:Er wordt door de douane wel op gecontroleerd. Bij Hoogeveen zit een pompstation waar ook rooie diesel aan de pomp te krijgen is en daar wordt wel een gecontroleerd, zitten ze aan de andere kant van de weg op het industrieterrein met een verrekijker. In kloosterhaar een dorpje hier vlakbij zit een onbemande pinpomp met ook rooie diesel. Vrij regelmatig staat er een onopvallende douane auto tegenover op het parkeer terrein naast de kerk. En de opvallende staat een eindje verderop op de weg achter de kerk langs om je te onderscheppen. Die duikt dan de grotere weg op om je aan de kant te zetten. Dus ze controleren wel. | |
bolkedebeer | donderdag 21 juli 2005 @ 20:55 |
Zoals ik dus al stelde, de douane/belastingdienst doet er misschien wel iets mee maar de politie niet. Kan de douane zich niet beter met belangrijkere zaken bezighouden? Of brengt dat minder geld binnen? | |
dimage | donderdag 21 juli 2005 @ 22:26 |
quote:dat is gewone diesel met eenkleur toevoeging waarop minder accijnsbelasting is geheven. Dus een minerale olie. in de hele wet staat niets over plantaardige olieën . | |
bolkedebeer | donderdag 21 juli 2005 @ 22:31 |
quote:Dan bestaat er altijd nog een kans dat ze het onder een milieu-delict gooien. Dan zijn de boetes nog vele malen hoger. Het grote verkwisten moet immers doorgaan. | |
Fixers | donderdag 21 juli 2005 @ 23:44 |
quote:Dat is het werk van de douane, heffen van en toezoen op de acijnzen in import belastingen. Ze doen dus exact waar ze betaalt voor worden. | |
dimage | vrijdag 22 juli 2005 @ 06:23 |
quote:zullen ze toch eerst daavoor een wet moeten aanmaken en dat duurt jaren en jaren. | |
MRPhone | vrijdag 22 juli 2005 @ 13:36 |
quote:Helemaal correct, hierbij een linkje naar de website van de belastingdienst http://www.belastingdiens(...)htm#minerale%20oliën | |
Crazyivan | vrijdag 22 juli 2005 @ 18:39 |
quote:Waarom zou het een mileu-delict zijn? Slaolie is schoner dan gewone diesel. Daar kunnen ze je dus echt niet op pakken. En idd er word op die site niks vermeld over plantaardige olieen. Maas in de wet denk ik. | |
Crazyivan | woensdag 27 juli 2005 @ 19:43 |
schop | |
Tafkahs | woensdag 27 juli 2005 @ 19:46 |
Ik heb een vraag, waar staat in de wet dat je niet op zonnebloem of andere bak of voedselverwerkingsolieeen mag rijden en onder welke wet kun je het vinden? Anders kan men wel roepen dat het niet mag, maar zonder onderbouwing hoef je je daar niets van aan te trekken. | |
ninja-mod | woensdag 27 juli 2005 @ 23:15 |
Het enigste wat word gemeld is een bepaling waar word ingegaan op het gebruiken van minerale oliën als brandstof. Aangezien soja-, zonnebloem en alle andere oliën plantaardig zijn gaat die vlieger niet op. De douane heeft er iets van op hun site staan dacht ik. | |
ACT-F | donderdag 28 juli 2005 @ 00:41 |
quote:Helaas zijn plantaardige oliën gelijk gesteld aan minerale oliën als het gaat om gebruik als energieproduct: http://www.mvo.nl/biobrandstoffen/wetgeving/Accijns.html | |
Chokeme | donderdag 28 juli 2005 @ 03:41 |
Vraagje Kun je die zonnebloem olie ook gewoon op een 50 cc watergekoelde schakelbrommer gooien ? Ik zou zelf zo niet weten waarom niet maar ik weet het liever zeker voordat ik het doe ![]() | |
ninja-mod | donderdag 28 juli 2005 @ 21:17 |
In een benzineblok gaat het niet werken nee ![]() ACT-F ; Dat artikel is vrij onduidelijk , dat "officiele" biodiesel met accijns word belast ( belachelijk! ![]() Alsof het uberhaupt boeit ![]() Dan rijden we maar wat minder legaal ![]() | |
Crazyivan | donderdag 28 juli 2005 @ 21:30 |
quote: quote:Hallo lang leve europa, het is dus toegestaan om geen accijns op minerale te heffen (zoals Duitsland dus doet). Maar we kennen de Nederlandse regering en komt gegarandeerd accijns op natuurlijk. Hufters Aanvulling: Wet op de accijns: quote:dus 66 cent per liter !!!!!!!!!!. Dan word je fles zonnebloem olie dus duurder dan diesel. Hufters. [ Bericht 17% gewijzigd door Crazyivan op 28-07-2005 21:35:09 ] | |
Tafkahs | vrijdag 29 juli 2005 @ 18:03 |
quote:Ok, waar kan ik dat lezen? | |
Fu_fITA | vrijdag 9 september 2005 @ 05:08 |
Ik heb VW Polo 1.4 ltr diesel uit 1992 van het type FOX. weet iemand of dit model ook op slaolie kan? | |
dimage | vrijdag 9 september 2005 @ 08:06 |
ja kan zonder problemen vind meer hier over op site ps zonnebloemolie moet je doen geen slaolie ![]() | |
Fixers | vrijdag 9 september 2005 @ 14:41 |
quote:Beetje off-topic, maar de Fox is toch een pas nieuw model? Ontopic: Ik hoorde op het nieuws dat de douane strenger gaat controleren op gebruik van alternatieve brandstof, vanwege de hoge dieselprijs. Ik hoorde trouwens ook dat de duitsers en-masse in nederland diesel komen kopen om naar duitsland te smokkelen. Daarbij worden ze op grote schaal opgewacht door hun eigen douane. (gerechtigheid ![]() | |
MouseOver | vrijdag 9 september 2005 @ 14:43 |
quote:Dat is het type Fox, Fox was ook een uitvoering van de oude polo. |