abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26551256
Goedenavond allemaal,

Ik heb gisteren mijn aller aller eerste auto gekocht! Een Toyota Mr2 uit eind '92. Uiteraard ben ik zeer tevreden, alles ziet er prima uit, vooral als je je bedenkt dat het een auto van 13 jaar oud is...
Het is een luxe variant, met leren stoelen en airco, iets wat volgens mij aardig schaars is in de MR2.
Maarrr de airco is meteen een probleem. Die is leeg, en de vloeistof is nog van de oude variant (R12 heet het geloof ik) Dus vullen is niet zo 1 2 3 gedaan. Het spul is illegaal in NL, maar in België schijnt het wel verkrijgbaar te zijn. Mijn vraag is dan ook weet iemand een adresje waar ik aan die ouwe aircovloeistof kan komen? Enige hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Alvast bedankt!
pi_26551467
is een alternatief goedje voor, weet de naam alleen even zo niet meer.....
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_26551565
Het is niet verboden. Het mag alleen niet opnieuw ingekocht worden. Bestaande handelsvoorraden mogen worden gebruikt, zo is bij mijn volvo 850 uit 1993, vorig jaar verse R12 bijgevuld door Intensive Car Care in ijmuiden. Kosstte wel 200 euro, want systeem moest -ouderwets- gevacumeerd en opnieuw gevuld worden.

Daarnaast kon mn systeem voor evt 700 euro omgebouwd worden. je krijgt dan nieuw koudemiddel + droger.
pi_26551653
R12 is een beter koudemiddel dan de huidige. Het bevriest sneller en kan ook kouder worden, zo komt er lucht van 4 graden uit mn uitblaasmonden als het buiten 20 graden is.
pi_26551722
quote:
Op woensdag 27 april 2005 19:51 schreef KonnieKipke het volgende:
Het is niet verboden. Het mag alleen niet opnieuw ingekocht worden. Bestaande handelsvoorraden mogen worden gebruikt, zo is bij mijn volvo 850 uit 1993, vorig jaar verse R12 bijgevuld door Intensive Car Care in ijmuiden. Kosstte wel 200 euro, want systeem moest -ouderwets- gevacumeerd en opnieuw gevuld worden.

Daarnaast kon mn systeem voor evt 700 euro omgebouwd worden. je krijgt dan nieuw koudemiddel + droger.
zijn ze zeker fout bezig.....
mag helemaal niet meer, er was eerst een koop/verkoop verbod, maar tijdje daarna is een algeheel verbod gekomen geldt ook voor restvoorraden, mag helemaal niet meer gebruikt worden!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_26551878
maakt mij niet uit.. Mijn airco'tje vriest weer
pi_26551896
ze hadden nog 1 cylindertje van Dupont R12 staan.. Die zal nu wel op zijn.
pi_26552426
Ik zit zelf ook nog even verder te kijken, er schijnen nog wat zaken te zijn waar je R12 wel kan krijgen, maar een alternatief is R413A.. is geen ombouw voor nodig, alleen ietsjes duurder.

Ik heb geen idee hoe moeilijk het is om het systeem om te bouwen naar de nieuwere variant (R134a), iemand ervaring?
  woensdag 27 april 2005 @ 20:48:00 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_26552926
Je moet je ff goed inlezen op internet..
De ene otoo kan je gewoon een paar nippels indraaien, nieuwe olie en filter/droger erin en R134A erin.
Bij de ander moet er een nieuwe pomp/compressor in. Of nog meer onderdelen vervangen

Ook moet je de oorzaak van de lekkage zoeken (en vinden )
R134a lekt nog meer dan r12; kleinere moleculen ofzo.
Als je condensor of verdamper moet vervangen ben je niet blij qua totale kosten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_26556034
Koop dan ook een auto zonder airco, of als je airco wilt, niet zo'n verdomd oude! Heb je dat gezeik ook niet..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
pi_26556129
Eigenlijk heeft Jofunu gelijk. Een 13 jaar oude airco installatie lekt ip van alle kanten totdat het tegendeel bewezen is. Verdamper is een beruchte oorzaak.
pi_26556658
Volgens mij is R12 nog niet verboden in Belgie, maar dit weet ik niet zeker in verband met die oh zo fijne europese wetgeving. Zou daar eens gaan zoeken als ik jouw was.

Maar persoonlijk heb ik liever R12 dan die andere rotzooi, was tenminste veel sneller koud en werd veel kouder.
pi_26560384
Je hebt enigszins gelijk Jofunu, maar ik wilde een zwarte mr2, het interieur is zwart leer. Dat betekent dat ik dood ga zonder airco in de zomer. En een lekke airco repareren kost altijd nog minder dan een nieuwe airco installeren lijkt me. Hij hoeft ook niet lek te zijn, hij was gewoon leeg. Er stond ieder geval nog gewoon druk op enzo.

Konniekipke, bedankt voor de links, is wel nuttige info!
  donderdag 28 april 2005 @ 08:50:28 #15
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_26562250
quote:
Op woensdag 27 april 2005 22:45 schreef Jofunu-kun het volgende:
Koop dan ook een auto zonder airco, of als je airco wilt, niet zo'n verdomd oude! Heb je dat gezeik ook niet..
Sommige mensen willen voor weinig geld in een luxe bak rijden, of in een speciaal model of uitvoering.
Of ze kunnen botweg geen jongere auto (in het betreffende model) betalen.

Beetje bullshit vind ik je reply dus.

Mijn supra heeft ook dat oude gas, moet ooit eens afgevuld worden idd.
In Amerika schijn je het gewoon bij de supermarkt te kunnen kopen. Iemand wat laten opsturen perhaps? In Duitsland mocht het tot voor kort ook nog. Nu ook nog?
pi_26563575
quote:
Op donderdag 28 april 2005 08:50 schreef Tjabbo het volgende:

[..]
Mijn supra heeft ook dat oude gas, moet ooit eens afgevuld worden idd.
In Amerika schijn je het gewoon bij de supermarkt te kunnen kopen. Iemand wat laten opsturen perhaps? In Duitsland mocht het tot voor kort ook nog. Nu ook nog?
Ik heb ff gegoogled maar volgens mij kan je het ook nog laten bijvullen in belgie, kon alleen maar iets vinden over r12 dat niet meer in koelkasten mag worden gebruikt, maar dat is volgens mij in heel Europa, eigenlijk moet je gewoon zo'n airco boer in belgie opbellen of in duitsland.
pi_26563711
We hebben het hier toch over het goedje ''freon'' ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_26564339
Dank u voor het bijspringen Tjabbo, ik dacht ik hou het netjes maar ik vind het ook een beetje onzin wat Jofunu zei. Ik wilde per se een mr2 van na de tussentijdse update (na juli '92) en er zat airco in als leuke bijkomstigheid. En als het erin zit mag het wel werken ook lijkt me.

Voor mij was het trouwens nog aardig wat geld (7000 euro :S).. ik studeer nog dus het is een rib uit mn lijf. Maar ja tot nu toe heb ik het naar mn zin ermee... ik zal binnenkort even een project topic openen want ik wil wel een paar dingetjes aanpassen.

Spyronius, belgië schijnt idd iets makkelijker te zijn, maar na wat googlen kwam ik erachter dat het daar ook verboden is, dus steeds moeilijker aan te komen. Verder biedt iemand op marktplaats R12 bijvullen aan, voor 125 euro.

Junkie xp, idd freon geloof ik.
pi_26564651
R12 = Freon ja (merknaam)..
Heb je misschien (beetje offtopic) foto's van je nieuwe auto? Vooral van het interieur wil ik het wel zien!
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
pi_26568893
Ballenbek,

Ik heb wel een paar fotootjes gemaakt, moet ze nog ff van de digi cam afhalen en ik maak er ook wel een paar van het interieur.. Als ik dat heb gedaan maak ik er ff een apart topic voor aan, anders ziet niemand het voor de rest. Ik doe het om een uur of 10 denk ik, moet ook zo werken.

Overigens heb ik een afspraak woensdag bij een airco bedrijf, voor 250 euro wordt het (mits er geen lekken zijn) omgezet naar R134.. dus dat valt mee.
  donderdag 28 april 2005 @ 14:16:03 #21
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_26569860
Terug vind post
Speak only if it improves upon the silence....
pi_26570288
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:37 schreef DeForumgebruiker het volgende:
Ballenbek,
Ondanks dat er een nieuwe spelling van kracht is voor 6000 woorden blijft dit woord geheel in ouwe spelling.
Ben benieuwd!
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
pi_26572014
Hahaha sorry BallEbek, het zal niet meer gebeuren. Ik heb net nog ff wat stickertjes van de vorige eigenaar van de auto gehaald, ziet er weer wat 'cleaner' uit. Heb geen zin om te werken nu maar ja moet toch ergens benzine van betalen!
pi_26584738
Eerlijk gezegd vind ik 7000 euro heel veel geld voor een MR2. Daar koop je een Volvo 850 T5R voor uit 1994-1995
pi_26586755
Zit wat in KonnieKipke... maarrrr wacht mn auto-topic maar even af, dan zal je zien dat er wat dingen zijn die niet helemaal standaard in de auto zitten. Ook het feit dat ie van na de facelift is zeg maar, speelt erg mee want het overgrote deel van de mr2's in NL is van '90 of '91. En de mr2 is zeer waardevast.. zijn weinig auto's te bedenken met middenmotor / achterwielaandrijving, gecombineerd met toyota-betrouwbaarheid en verbruik van 1 op 12. Maar als je wil kan je het morgen zien, ik maak in de ochtend even een topicje aan, ben nu net thuis.. beetje moe.
pi_26587576
Moet je in Frankrijk laten bijvullen als je keer op vakantie bent. Hint.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_26613695
tvp

Voor 150 een perfecte auto gekocht met automaat en airco. Jammer dat het vullen van de airco op z'n minst net zo veel als de auto gaat kosten.
pi_26615043
Zit wat in PNG, maar ik wil het eigenlijk zsm geregeld hebben..
Alcyone, wat is dat voor wagen dan???

Overigens heb ik ook een topic voor mn auto aangemaakt:
Topic van mn auto
pi_26635052
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 10:43 schreef DeForumgebruiker het volgende:
Zit wat in PNG, maar ik wil het eigenlijk zsm geregeld hebben..
Alcyone, wat is dat voor wagen dan???

Overigens heb ik ook een topic voor mn auto aangemaakt:
Topic van mn auto
ook ff offtopic dan.
De auto is een prachtige BX 19 TRS uit 1987 zonder roest, APK gekeurd tot november. De garage dacht dat cilinder 2 geen compressie had. Verder liep het ding als een hok, komt gewoon door een Weber met het karakter van een italiaanse vrouw.
  zondag 1 mei 2005 @ 22:58:06 #30
93040 casejunkie
Mazda freak
pi_26652247
Volgens mij kan je in België nog wel R12 laten vullen. Maar pin me hier niet op vast.
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  zondag 1 mei 2005 @ 23:19:10 #31
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26652844
Voor 100 euro excl, bouw ik hem om op R409A, excl garantie want hij kon welleens lek zijn (dat is nogal zeker, anders was het gas niet weg)
  zondag 1 mei 2005 @ 23:20:12 #32
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26652881
R409A is de milieu vriendelijke variant op R12 met ongeveer dezelfde eigenschappen. Staat ook bekend als FX56.
pi_26655002
ombouwen?? 100 euro excl is een normale prijs voor een installatie vacumeren en vullen.

Maar gelijk heb je, ik denk dat de verdamper van TS kaput is.
  maandag 2 mei 2005 @ 01:02:33 #34
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26655393
Ja het moet toch wat lijken he?
  maandag 2 mei 2005 @ 01:04:05 #35
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26655426
quote:
Op maandag 2 mei 2005 01:02 schreef tommytheman het volgende:
Ja het moet toch wat lijken he? En de gas krijg je er voor niks bij, ik bedoel excl niet voorziene onderdelen zoals afdichtingen/ filter/drogers. Een lekke verdamper kan ik ook wel weer dichlassen, als je geluk hebt.
pi_26655576
tja, mijn deltamill systeem in mn volvo 850 functioneert al 13 jaar *klop klop* zonder problemen MET R12
pi_26655610
quote:
Op zondag 1 mei 2005 23:19 schreef tommytheman het volgende:
Voor 100 euro excl, bouw ik hem om op R409A, excl garantie want hij kon welleens lek zijn (dat is nogal zeker, anders was het gas niet weg)
Ik zie jouw dat niet doen hoor. Anders:
Dus voor 100 euro fix jij ff me airco, coverteerd hem en hij is geheid lek deze keer. Moet ik dat zo zien ?

Want dan heb je nu een klant.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_26655632
Ik denk dat als je de auto lang gaat houden, je hem beter kan ombouwen naar R134; kost je wsch alleen een nieuwe droger, ventielen + gas (500 euro).
  maandag 2 mei 2005 @ 01:21:30 #39
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26655690
quote:
Op maandag 2 mei 2005 01:15 schreef PNG het volgende:

[..]

Ik zie jouw dat niet doen hoor. Anders:
Dus voor 100 euro fix jij ff me airco, coverteerd hem en hij is geheid lek deze keer. Moet ik dat zo zien ?

Wat bedoel je nu precies?

Ombouwen naar 134a levert wat andere problemen op, nl met de compressor olie, deze is nu mineraal en dan moet je naar synthetische.(esther-olie). Hiervoor moeten dan ook alle afdichtingen vervangen worden in de compressor. Maar met R409a is niks mis hoor
pi_26655729
quote:
Op maandag 2 mei 2005 01:21 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Wat bedoel je nu precies?

Ombouwen naar 134a levert wat andere problemen op, nl met de compressor olie, deze is nu mineraal en dan moet je naar synthetische.(esther-olie). Hiervoor moeten dan ook alle afdichtingen vervangen worden in de compressor. Maar met R409a is niks mis hoor
kwil nog wel keer typen:

maandag 2 mei 2005 @ 01:26:40 #41
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26655782
coverteerd? Nooit van gehoord. Maar kan aan mij liggen.

Ik kan hem op lekken testen, maar niet garanderen of ik het lek kan repareren. (Maar volgens mij blijven die garages ook rustig doorvullen eens in de zoveel jaar, dat terzijde)
pi_26655791
PNG zit de letters van je tekst letterlijk te nemen..
pi_26655890
kzei nie voor niks
  maandag 2 mei 2005 @ 01:35:33 #44
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26655907
pi_26723596
Nou stront aan de knikker...

Kreeg net een telefoontje dat de condensor helemaal naar de tyfus is. Hij kan er zelf niet meer aankomen dus moet het via de dealer gebeuren, en ik kon rekenen op een prijs van 4 tot 600 euro..

Dus ik ben niet blij.

850 euro om mn airco te fixen als het ff tegenzit
pi_26724181
Jammer dat je dit niet bij de aankoop wist, had je wat van de prijs af kunnen halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')