Tijd voor een wist-je-datje over tonijn geloof ik.
Tonijn is het best alstie pas van het grote stuk is afgesneden. Hoe kan je dat checken? Als er geen regenboog-glansje op het snijvak zit. Dat glanjse is geen vlies oid, maar dat zijn hele kleine waterdruppeltjes die vauit het vlees naar buiten komen zetten. Niks mis mee, maar betekent dat het niet binnen 2 uur geleden ofzo gesneden is.
De rode kleur komt omdat tonijnlendes spieren zijn die continue in beweging zijn (een tonijn stopt nooit met zwmmen nl.) En Eigenlijk zijn er bij elkaar 3 factoren die kwaliteit van tonijn aangeven. Kleur, vergehalte en stevigheid. Dit wordt vastgelegd in Grade 1, 2 of 3, waarbij grade 1 het duurst is, sashimi-grade tonijn is dat dus. Als je tonijn in een salade gaat stoppen is het niet nodig om dure tonijn te koken, voor bakken met wat saus is twee goed genoeg. Als je sushi en sashimi gaat maken, dan is het een stuk duurder. Bij simonis, scheveningen kost yellowfin (=meest gegeten) of bluefin wel tot 18 euri per kilo. Ik kocht voor 8 euro de kilo bij de makro yellowfin tonijn, een versegesneden stuk van de lende van een op de boot geseald pak, waar de datum van verpakking op staat. Dit was een hele goede grade 2, bijna grade 1 tonijn en was goed genoeg voor mij om rauw te eten, ik mocht zelfs een stukje proeven van de visboer (yay!).
Je kan trouwens tonijn invriezen en dan weer ontdooien, en dat veranderd de kleur in een wat bruinige kleur, want dat rode veranderd door vriezen in 'n bruinachtige kleur. Dus ik denk dat je ingevroren en ontdooide tonijn voor je had Signe !
MAAR, men is er ook achter dat als je tonijn voor het vriezen blootsteld aan koomonoxide en dan invriest, dat het bij het ontdooien gewoon rood blijft, dus je kan gewoon genaaid worden en daarom is het belangrijk om vriendjes met je visboer te zijn of zoals bij de makro en andere groothandel kan zien dat het een paar dagen geleden gevangen en verpakt is.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !