Mijn opa van vaders kant was erg betweterig, of misschien gewoon bezorgd. Hij en oma woonden in de tuin van ons huis (omgebouwde garage, leuk huisje) en zaten dus 24/7 op onze lip. Toen we klein waren was dat handig, later niet meer.
Opa was niet echt iemand die zijn gevoelens uitte. Hij rookte een pijp, had een slecht gebit (maar wel nog zijn eigen tanden), schilde altijd de aardappels voor het eten, maakte jam, maakte kroketten, maakte koude schotel.. Reed een zilverkleurige Opel Kadett.
Hij was nogal hard, zeg maar. Toen hij dood ging (leukemie, heel erg zielig) heeft hij gehuild toen hij ons voor het laatst zag. Dat beeld vergeet ik nooit meer..
Opa nummer twee was juist heel zorgzaam. Hij kwam een paar keer per week langs met groentes en om even te horen hoe het met iedereen ging. Hij was lichamelijk echt oud, had zijn hele leven hard gewerkt, maar bleef bij zijn kinderen langskomen. Hij reed in een oranje auto, ik weet het merk niet meer. En hij rookte ook.. volgens mij ook pijp, maar ik kan me ook pakjes shag herinneren.
Op een dag waren opa en oma allebei een beetje ziek. Oma lag boven, in bed, en opa zat beneden bij de kachel omdat hij het zo koud had. Op de een of andere manier heeft de deken die om hem heen zat vlam gevat. Mijn oma voelde zich te ziek om naar beneden te komen..
Ik heb het nooit echt begrepen, maar mijn opa is aan de gevolgen van zijn brandwonden overleden, ik heb hem niet meer gezien. Ik was tien of elf toen hij doodging.