Ik kan niet zo snel vinden waarom het tegen bijzonder tarief belast wordt, maar vakantiegeld moet inderdaad tegen bijzonder tarief belast. Als iemand weet waarom dit gebeurd zou ik het graag horenquote:Op dinsdag 26 april 2005 10:44 schreef GenesiZ het volgende:
Maar nu schept mijn verbazing dat ik van de 1020 eur vakantiegeld ¤ 351.49 moet afstaan aan "LoonHeffing bijzonder tarief" Het heeft een percentage van 34.4 %.
Voor je werkgever maakt het niet uit. Als het tegen normaal tarief belast zou worden zou hij/zij jou meer nettoloon kunnen uitbetalen en minder loonbelasting afdragen. Kortom, voor hem/haar blijft die ¤ 1.020 hetzelfde.quote:Ik heb het aan de baas gevraagd, en die zegt dat het normaal is. UIteraard, want anders zou die meer moeten betalen. Maar ik vind het absurd hoog.
Het heeft niks te maken met wat je baas moet betalen. Die is toch wel 1020 euro kwijt in totaal: een deel aan jou en een deel aan de belastingdienst. En extra betalingen vallen altijd in het hoogste belastingtarief dat je betaalt.quote:Op dinsdag 26 april 2005 10:44 schreef GenesiZ het volgende:
Ik heb het aan de baas gevraagd, en die zegt dat het normaal is. UIteraard, want anders zou die meer moeten betalen. Maar ik vind het absurd hoog.
Klopt dit?
Nee, anders zou *jij* meer moeten betalenquote:Op dinsdag 26 april 2005 10:44 schreef GenesiZ het volgende:
Ik krijg zojuist mijn salarisstrook + Vakantiegeldstrook in mijn handen (ik heb ontslag genomen, daarom ook de reden dat ik een maand eerder mijn vakantie geld krijg)
Maar nu schept mijn verbazing dat ik van de 1020 eur vakantiegeld ¤ 351.49 moet afstaan aan "LoonHeffing bijzonder tarief" Het heeft een percentage van 34.4 %.
Ik heb het aan de baas gevraagd, en die zegt dat het normaal is. UIteraard, want anders zou die meer moeten betalen. Maar ik vind het absurd hoog.
Kijk eens op je loonstrook tegen welk hoogste tarief je reguliere loon belast wordt; dan zul je zien dat dit hetzelfde tarief is.quote:Klopt dit?
Patserquote:Op dinsdag 26 april 2005 10:58 schreef Phaedrus het volgende:
Ik zou willen dat er maar 34% van m'n vakantiegeld ingehouden wordt. Bij mij wordt er zeker 48% ingehouden, maar ik vrees dat ik dit jaar in de 52% schijf val.
Vakantiegeld wordt anders belast, my sweet lady. Die 34% is volgens mij het laagst mogelijke tarief waar ze vakantiegeld mee kunnen belasten.quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:17 schreef GenesiZ het volgende:
Ik heb op mijn loonstrook gekeken en daar wordt ¤ 187.08 van de ¤ 1282.58 gehaald. Er staat geen percentage voor maar aan de getallen te zien, is het een veel lager percentage.
Kben een mannetjequote:Op dinsdag 26 april 2005 11:22 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Vakantiegeld wordt anders belast, my sweet lady. Die 34% is volgens mij het laagst mogelijke tarief waar ze vakantiegeld mee kunnen belasten.
quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:
Spelfout uit TT gehaald.
Dat het lager is, komt omdat er rekening gehouden wordt met loonheffingskorting, lagere schijven if any, etc.quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:17 schreef GenesiZ het volgende:
Ik heb op mijn loonstrook gekeken en daar wordt ¤ 187.08 van de ¤ 1282.58 gehaald. Er staat geen percentage voor maar aan de getallen te zien, is het een veel lager percentage.
Hier nog een, met 34% zou ik dik tevreden zijn...quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:09 schreef Deetch het volgende:
34% is toch de laagste schijf inkomsten belasting. Ik zou er niet over klagen dan. Vakantiegeld in inkomen, dus betaal je daar inkomstenbelasting over. Minder dan 34% belasting kun je niet betalen.
quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:22 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Vakantiegeld wordt anders belast, my sweet lady. Die 34% is volgens mij het laagst mogelijke tarief waar ze vakantiegeld mee kunnen belasten.
Dude, ik wilde dat ik zo weinig belasting als jij hoefde te betalen.quote:Op dinsdag 26 april 2005 12:09 schreef GenesiZ het volgende:
Ok ik moet me er maar neerleggen van er zoveel belasting vanaf gehaald wordt![]()
Waar heb jij het overquote:Op dinsdag 26 april 2005 20:43 schreef speedfreakssj het volgende:
Dus die overige 760 euro (bij een loon van 1000) krijg ik als vakantie ged en die 34% krijg als eindejaarsuitkering ofzo>?
TS denkt dat hij aan het eind van het jaar alsnog de ingehouden belasting ontvangt (als hij aangifte bij de belasting doet).quote:
Dat gevoel had ik ook toen ik de laatste reacties net gelezen hadquote:Op dinsdag 26 april 2005 21:57 schreef foton het volgende:
Nog even dit topic krijgt een nominatie voor meest deprimerende WGR topic van het jaar.![]()
Dat jij dat niet hebt teruggekregen heeft dan andere redenen. Feit is gewoon dat het niet anders belast wordt, klaar, slotjequote:Op dinsdag 26 april 2005 21:57 schreef Susie het volgende:
Op eenmalige beloningen of beloningen die slechts eenmaal per jaar worden uitbetaald, zoals in dit geval vakantiegeld, wordt de tabel van de bijzondere beloningen toegepast.
In eerdere reacties zag ik staan dat je teveel betaalde belasting terug kan krijgen van de belastingdienst, bij je aangifte, zelf heb ik dat nog nooit terug ontvangen, maar dat zal per situatie anders zijn.
Laten we ons er maar gewoon bij neerleggen; belasting moet je altijd betalen en altijd veel te veel!
quote:Op woensdag 27 april 2005 08:27 schreef kaputwiehund het volgende:
de belastingdruk over het reguliere inkomen is wel een stuk lager. Dit komt door de belastingschijven en de loonheffingskorting. Het uiteindelijke tarief is hetzelfde. Dat je de belasting over je vakantiegeld aan het eind van het jaar terugkrijgt is flauwekul (mits de werkgever de inhouding juist verwerkt)
Hoe weet jij zo zeker dat het niet anders belast wordt?? Werk je op een salarisadministratie ofzo?quote:Op woensdag 27 april 2005 00:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat jij dat niet hebt teruggekregen heeft dan andere redenen. Feit is gewoon dat het niet anders belast wordt, klaar, slotje
Ik zou zeggen: kijk je jaaropgaaf eens na......quote:Op woensdag 27 april 2005 20:26 schreef Susie het volgende:
[..]
Hoe weet jij zo zeker dat het niet anders belast wordt?? Werk je op een salarisadministratie ofzo?
(ik heb net mijn PDL afgerond, dus ik weet het voor 100% zeker dat het tegen bijzonder tarief belast wordt....en zoals ik al had gezegd, ligt het per situatie of je het jaar daarop geld terugkrijgt van de belasting)
Hoezo mijn jaaropgaaf? Daar staat het inderdaad niet uitgesplitst in de diverse soorten tarieven, maar wordt het bij elkaar opgeteld. En over het hele jaar gezien valt er dus bijna niets terug te krijgen (nogmaals per situatie anders).quote:Op woensdag 27 april 2005 20:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: kijk je jaaropgaaf eens na......
En dan zeg ik nog: kijk eind van deze maand je salarisstrook maar na, dan zie je dat het tegen een bijzonder tarief belast wordt.....quote:Op woensdag 27 april 2005 20:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: kijk je jaaropgaaf eens na......
Ja, het wordt bij elkaar opgeteld, maar: heb jij weleens aangifte gedaan?quote:Op woensdag 27 april 2005 20:42 schreef Susie het volgende:
[..]
Hoezo mijn jaaropgaaf? Daar staat het inderdaad niet uitgesplitst in de diverse soorten tarieven, maar wordt het bij elkaar opgeteld. En over het hele jaar gezien valt er dus bijna niets terug te krijgen (nogmaals per situatie anders).
PDL is praktijkdiploma loonadministratie.quote:Op woensdag 27 april 2005 20:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, het wordt bij elkaar opgeteld, maar: heb jij weleens aangifte gedaan?
En heb jij daar je vakantiegeld in hoeven vullen?
Jij betaalt als volgt belasting: totaal salaris (inclusief bonus/13e maand/vakantiegeld) - belasting en arbeidskorting en die belasting is afhankelijk van welke schijven jij vult.
Wat dat betreft wordt vakantiegeld NIET anders belast. Dat jouw werkgever het ander inhoudt (oftewel: er een zgn. bijzonder tarief voor voert) heeft andere oorzaken, maar niet omdat dat een ander belastingtarief zou hebben.
BTW:
Wat is PDL?
quote:Op woensdag 27 april 2005 20:49 schreef Susie het volgende:
[..]
PDL is praktijkdiploma loonadministratie.
quote:En inderdaad je betaald belasting over je jaarsalaris, als er dus geen bijzondere belasting wordt ingehouden over je vakantiegeld/bonus/13de maand, zou dat dus betekenen dat je het jaar erop bij moet betalen ipv terug te ontvangen.
Klinkt vrij logisch, maar kijk eens op je loonstrook straks eind mei. Dan zal je zien dat er een andere tarief (loonheffing voor bijzondere beloning) wordt toegepast.quote:Op woensdag 27 april 2005 20:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah.
[..]
![]()
Als er een tarief is toegepast dat hoger is dan je "reguliere" schijf, dan zou dat in principe zeggen dat er teveel belasting/premies is ingehouden.
Het gaat echter niet om wat er in een maand gebeurd, maar wat er in het totale jaar gebeurd. Doordat er een bijzonder tarief wordt toegepast, betaal je in de maand waarin je het geld krijgt meer belasting. Aan het eind van het jaar wordt dat dus gecorrigeerd (op dat moment is het totale inkomen in dat jaar bekend en kan je dus berekenen hoeveel geld je precies had moeten afdragen).quote:Op woensdag 27 april 2005 21:03 schreef Susie het volgende:
[..]
Klinkt vrij logisch, maar kijk eens op je loonstrook straks eind mei. Dan zal je zien dat er een andere tarief (loonheffing voor bijzondere beloning) wordt toegepast.
Ik ben er ook voor bijna 100% van overtuigd dat alle werkgevers een aparte tabel toepast bij de uitbetaling van het vakantiegeld.
quote:Op woensdag 27 april 2005 21:59 schreef lost95 het volgende:
[..]
Het gaat echter niet om wat er in een maand gebeurd, maar wat er in het totale jaar gebeurd. Doordat er een bijzonder tarief wordt toegepast, betaal je in de maand waarin je het geld krijgt meer belasting. Aan het eind van het jaar wordt dat dus gecorrigeerd (op dat moment is het totale inkomen in dat jaar bekend en kan je dus berekenen hoeveel geld je precies had moeten afdragen).
quote:@Five_H: Aan de schrijfstijl te zien ben je vroeger actief geweest op Nielsonline, of zit ik er naast?
Het vakantiegeld van TS werd belast tegen 34,4%. Dit is het bedrag van de eerste schijf. Er is hier dan geen sprake van een te hoge inhouding. Zoals ik al zei, als de werkgever de inhouding goed doet valt er op het eind van jaar niet terug te ontvangen of bij te betalen. Een werkgever weet in het gros van de gevallen wat een werknemer in een jaar gaat verdienen. Dus kan hij ook de loonheffing correct toepassen.quote:Op woensdag 27 april 2005 19:46 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
![]()
Als jij qua inkomen in de 33%, 40,95% of 42%-schijf valt en jouw werkgever houdt 52% in wil dat gewoon zeggen dat je teveel belasting hebt betaald. En dat krijg je WEL terug.
Op je jaaropgaaf wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten beloningen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |