Ik kan niet zo snel vinden waarom het tegen bijzonder tarief belast wordt, maar vakantiegeld moet inderdaad tegen bijzonder tarief belast. Als iemand weet waarom dit gebeurd zou ik het graag horenquote:Op dinsdag 26 april 2005 10:44 schreef GenesiZ het volgende:
Maar nu schept mijn verbazing dat ik van de 1020 eur vakantiegeld ¤ 351.49 moet afstaan aan "LoonHeffing bijzonder tarief" Het heeft een percentage van 34.4 %.
Voor je werkgever maakt het niet uit. Als het tegen normaal tarief belast zou worden zou hij/zij jou meer nettoloon kunnen uitbetalen en minder loonbelasting afdragen. Kortom, voor hem/haar blijft die ¤ 1.020 hetzelfde.quote:Ik heb het aan de baas gevraagd, en die zegt dat het normaal is. UIteraard, want anders zou die meer moeten betalen. Maar ik vind het absurd hoog.
Het heeft niks te maken met wat je baas moet betalen. Die is toch wel 1020 euro kwijt in totaal: een deel aan jou en een deel aan de belastingdienst. En extra betalingen vallen altijd in het hoogste belastingtarief dat je betaalt.quote:Op dinsdag 26 april 2005 10:44 schreef GenesiZ het volgende:
Ik heb het aan de baas gevraagd, en die zegt dat het normaal is. UIteraard, want anders zou die meer moeten betalen. Maar ik vind het absurd hoog.
Klopt dit?
Nee, anders zou *jij* meer moeten betalenquote:Op dinsdag 26 april 2005 10:44 schreef GenesiZ het volgende:
Ik krijg zojuist mijn salarisstrook + Vakantiegeldstrook in mijn handen (ik heb ontslag genomen, daarom ook de reden dat ik een maand eerder mijn vakantie geld krijg)
Maar nu schept mijn verbazing dat ik van de 1020 eur vakantiegeld ¤ 351.49 moet afstaan aan "LoonHeffing bijzonder tarief" Het heeft een percentage van 34.4 %.
Ik heb het aan de baas gevraagd, en die zegt dat het normaal is. UIteraard, want anders zou die meer moeten betalen. Maar ik vind het absurd hoog.
Kijk eens op je loonstrook tegen welk hoogste tarief je reguliere loon belast wordt; dan zul je zien dat dit hetzelfde tarief is.quote:Klopt dit?
Patserquote:Op dinsdag 26 april 2005 10:58 schreef Phaedrus het volgende:
Ik zou willen dat er maar 34% van m'n vakantiegeld ingehouden wordt. Bij mij wordt er zeker 48% ingehouden, maar ik vrees dat ik dit jaar in de 52% schijf val.
Vakantiegeld wordt anders belast, my sweet lady. Die 34% is volgens mij het laagst mogelijke tarief waar ze vakantiegeld mee kunnen belasten.quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:17 schreef GenesiZ het volgende:
Ik heb op mijn loonstrook gekeken en daar wordt ¤ 187.08 van de ¤ 1282.58 gehaald. Er staat geen percentage voor maar aan de getallen te zien, is het een veel lager percentage.
Kben een mannetjequote:Op dinsdag 26 april 2005 11:22 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Vakantiegeld wordt anders belast, my sweet lady. Die 34% is volgens mij het laagst mogelijke tarief waar ze vakantiegeld mee kunnen belasten.
quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:
Spelfout uit TT gehaald.
Dat het lager is, komt omdat er rekening gehouden wordt met loonheffingskorting, lagere schijven if any, etc.quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:17 schreef GenesiZ het volgende:
Ik heb op mijn loonstrook gekeken en daar wordt ¤ 187.08 van de ¤ 1282.58 gehaald. Er staat geen percentage voor maar aan de getallen te zien, is het een veel lager percentage.
Hier nog een, met 34% zou ik dik tevreden zijn...quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:09 schreef Deetch het volgende:
34% is toch de laagste schijf inkomsten belasting. Ik zou er niet over klagen dan. Vakantiegeld in inkomen, dus betaal je daar inkomstenbelasting over. Minder dan 34% belasting kun je niet betalen.
quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:22 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Vakantiegeld wordt anders belast, my sweet lady. Die 34% is volgens mij het laagst mogelijke tarief waar ze vakantiegeld mee kunnen belasten.
Dude, ik wilde dat ik zo weinig belasting als jij hoefde te betalen.quote:Op dinsdag 26 april 2005 12:09 schreef GenesiZ het volgende:
Ok ik moet me er maar neerleggen van er zoveel belasting vanaf gehaald wordt![]()
Waar heb jij het overquote:Op dinsdag 26 april 2005 20:43 schreef speedfreakssj het volgende:
Dus die overige 760 euro (bij een loon van 1000) krijg ik als vakantie ged en die 34% krijg als eindejaarsuitkering ofzo>?
TS denkt dat hij aan het eind van het jaar alsnog de ingehouden belasting ontvangt (als hij aangifte bij de belasting doet).quote:
Dat gevoel had ik ook toen ik de laatste reacties net gelezen hadquote:Op dinsdag 26 april 2005 21:57 schreef foton het volgende:
Nog even dit topic krijgt een nominatie voor meest deprimerende WGR topic van het jaar.![]()
Dat jij dat niet hebt teruggekregen heeft dan andere redenen. Feit is gewoon dat het niet anders belast wordt, klaar, slotjequote:Op dinsdag 26 april 2005 21:57 schreef Susie het volgende:
Op eenmalige beloningen of beloningen die slechts eenmaal per jaar worden uitbetaald, zoals in dit geval vakantiegeld, wordt de tabel van de bijzondere beloningen toegepast.
In eerdere reacties zag ik staan dat je teveel betaalde belasting terug kan krijgen van de belastingdienst, bij je aangifte, zelf heb ik dat nog nooit terug ontvangen, maar dat zal per situatie anders zijn.
Laten we ons er maar gewoon bij neerleggen; belasting moet je altijd betalen en altijd veel te veel!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |