quote:
Mwah, valt wel mee hoor. Ik heb driekwart jaar geleden heel wat internetsites met getuigenverklaringen gelezen. De meest conspirancysites halen wat getuigenverklaringen uit hun verband. Als iemand zegt "en het vloog richting het Pentagon als een kruisraket", concluderen ze automatisch dat het dus een kruisraket was. Dat daar tegenover iets van 80 verklaringen staan van mensen die specifiek een passagiersvliegtuig hebben gezien, vergeten ze dan gemakshalve maar even.
Overigens zijn er ook getuigen die in eerste instantie dachten een klein vliegtuig te zien, maar zoals je zelf zegt zijn getuigenverklaringen niet altijd betrouwbaar, dus moet je maar uitgaan van de grote gemene deler, lijkt me dan.
Weer wat terug on-topic
Kijk, ik ben geen deskundige op het gebied van gebouwen. Ik weet er wel iets vanaf, maar ben echt geen expert. Als ik dan het verhaal uit de PDF-jes die ik gepost heb lees, en dat afzet tegen de verhalen op de conspirancy sites, dan zie ik iig een belangrijk verschil. In de PDF-jes wordt ingegaan op de structuur van het gebouw, er wordt gekeken wat er precies gebeurd is, er wordt op basis daarvan naar verklaringen gezocht. Op conspirancy sites zie je mensen roepen: "he, dat lijkt wel op een controlled explosion: kijk maar hier gebeurt hetzelfde". Uit wat losse vergelijkingen wordt vervolgens geconcludeerd dat het niet anders kan zijn of er is met explosieven gewerkt. Er worden nog wat getuigenverklaringen bijgehaald die het verhaal (de conspirancy) ondersteunen, getuigenverklaringen die niet bij de conspirancy passen worden genegeerd, of afgedaan met de woorden dat "die mensen erbij betrokken zijn geweest, dat kan niet anders, want anders zouden ze het niet zeggen."
Ik weet niet of je bij de getuigenverklaring die ik hierboven postte nog gekeken hebt op die site waar ik 'm vandaan had. Dat is namelijk ook een conspirancy site. De man die postte wordt twee of drie posts eronder al afgedaan als een leugenaar. Er wordt neit eens gevraagd waar hij werkt als brandweerman, of dat hij zelf in actie was bij het WTC. Er wordt niet naar achtergrondinfo gevraagd. Nee, hij wordt er van beschuldigd een leugenaar te zijn, en betrokken bij de conspirancy. Dat is nou niet echt een toffe manier van werken. Dit is typisch de houding van iemand die al bij voorbaat overtuigd is van zijn eigen gelijk en geen tegenwoord wil horen.
Je postte zelf in een eerdere post, dat het voor ons niet te bewijzen is dat het door een 'gewone' brand kwam. Nee dat klopt, maar net zo min is het voor ons te bewijzen dat het door explosieven kwam.
Bij het explosieven verhaal zitten ook een paar enorme knelpunten. Hoe kunnen die explosieven gelegd zijn zonder dat het opviel? Moet het van te voren gebeuren zijn? Hoelang dan? Waarom gebruikt de brandweer opeens sloperjargon, het is immers niet gebruikelijk dat een beroepsgroep jargon uit een andere beroepsggroep gebruikt? Waarom laat de brandweer die explosieven afgaan? Zitten die dan ook in het complot? Als dat zo is, waarom zijn er dan zoveel brandweerlieden omgekomen? Waarom zijn de explosieven niet afgegaan in het vuur?
Anyway, als ik de twee verhalen naast elkaar leg, vind ik het brandverhaal meer plausibel. Zeker als je in aanmerking neemt, dat er nooit beweert is dat WTC7 simpelweg is ingestort vanwege brand alleen. Neee, het is ingestort vanwege schade aan de structuur en de brand. Een combinatie van factoren dus. Word tuigelegd in de PDF-jes die ik heb gepost, en zonder dat nu meteen zaligmakend te verklaren, lijkt mij dat een veel plausibeler verhaal dan de explosieven. En wel omdat er veel gedetailleerder op de zaak wordt ingegaan. Er wordt bijvoorbeeld ook in aangehaald dat wel degelijk eerst een deel van het gebouw instortte, direct gevolgd (nog geen seconde later, of hooguit enkele secondes) door de rest, omdat de structuur van dat deel was aangetast en dat het gewicht niet meer kon dragen. Vervolgens kon daardoor de rest het gewicht ook niet meer dragen en stort het geheel snel in.
Als het zo'n gecontroleerde instort was, waarom ligt er dan wel her en der puin? Bij een gecontroleerde instort komt dat niet voor.
Is ook al eens besproken in een van de 9/11 topics. In eerste instantie werd er toen beweerd, dat er geen puin in de straten lag. Toen dat er vervolgens wel lag, werd er weer gezegd "ja, het moest ook niet te netjes lijken". Wat is het dan, wel of niet?
En die foto's waarop bijna geen brand te zien is en waar het gebouw intact is. Van welke kant zie het gebouw dan? Dat wordt er niet bijverteld. Misschien ziet het er van de andere kant wel heel anders uit, maar daar zijn denk ik geen of weinig foto's van, want als je tussen WTC1/2 en 7 stond, zul je wel iets anders aan je hoofd gehad hebben dan foto's nemen nadat WTC 1 en 2 ingestort zijn.
Anyway. Bottomline is en blijft dat ik geen expert ben op dit gebied. Ik moet dan dus maar afgaan op wat mensen zeggen die er wel expert in zijn. En van de werkwijze op de meeste conspirancysites ben ik niet echt onder de indruk.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2005 01:04:19 ]