Walgelijk idee...quote:Op zaterdag 23 april 2005 09:49 schreef MrX1982 het volgende:
Wel bizar dat je dus nadat je hoofd afgehakt is het nog 10 seconden bewust meemaakt volgens de moderne medische wetenschap. Lijkt me een vreemde gewaarwording
Da's de pijnbank.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:26 schreef Natalie het volgende:
Was er - in tegenstelling tot de garrotte - ook geen martelwerktuig die ook je armen en benen e.d. trachtte op te rekken?
Dan zat je niet, maar lag je erop. Weet iemand hoe dit apparaat heet?
De Pijn- of Rekbankquote:Op zaterdag 23 april 2005 10:26 schreef Natalie het volgende:
Was er - in tegenstelling tot de garrotte - ook geen martelwerktuig die ook je armen en benen e.d. trachtte op te rekken?
Dan zat je niet, maar lag je erop. Weet iemand hoe dit apparaat heet?
Hoe creatief kan je zijnquote:Op zaterdag 23 april 2005 10:51 schreef Treinhomo het volgende:
Wat 't ook goed deed in die tijd: de rat in een kooitje.
Benodigdheden:Lijdend voorwerp. (de gemartelde) Meewerkend voorwerp. (de rat) Kooi. (zonder bodem) Gloeiende kolen.
Ik geloof bij stelen van de scheepsvoorraad werden de handen aan de mast vastgezet met een mes. De messen gingen dus door de handen heen als bij bv een kruisiging. De dief mocht gewoon weer vrijkomen, maar dat moest hij dan wel op eigen initiatief doen. Voor hem dus de keuze met een snelle snok ervan af te zijn, of soms dagenlang wrikken totdat er in je handpalm een zo'n groot gat was ontstaan dat heel 't mes met de handgreep erdoor heen konquote:Op zaterdag 23 april 2005 11:19 schreef sexylexy het volgende:
Ja en weet je er misschien ook meer?
Oh, sorry, ja het is ook maar zo'n kort stukje natuurlijkquote:Op zaterdag 23 april 2005 12:25 schreef sexylexy het volgende:
Ja die bamboemethode had ik al verteld.
Hoe kan het ambacht van martelen nou vooral "tijdens de Inquisitie", de Inquisitie die naar mijn weten trouwens tot ergens in de negentiende eeuw heeft voortbestaan, een hoogtepunt bereiken, maar ook zeker daarna?quote:Op zaterdag 23 april 2005 05:37 schreef NorthernStar het volgende:
Martelen associëren we ook met de middeleeuwen. Dat is tamelijk terecht aangezien dit een tijd was waarin marteling tot een ambacht werd verheven. Vooral tijdens de inquisitie (1231-1542), maar ook zeker daarna, bereikte het martelen een bloedig hoogtepunt in Europa, zowel wat betreft aantallen slachtoffers als verschillende manieren waarop.
Dat snap ik ook niet, het heeft altijd bestaan. Het gebeurt ook nu nog volop, in Irak, Indonesië, Israel, waar dan ook. Vergeet ook de gruwelpraktijken van de Nazi's in WOII niet.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hoe kan het ambacht van martelen nou vooral "tijdens de Inquisitie", de Inquisitie die naar mijn weten trouwens tot ergens in de negentiende eeuw heeft voortbestaan, een hoogtepunt bereiken, maar ook zeker daarna?
Ja ga een beetje mierenneuken over mijn inleidingquote:Op zaterdag 23 april 2005 12:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hoe kan het ambacht van martelen nou vooral "tijdens de Inquisitie", de Inquisitie die naar mijn weten trouwens tot ergens in de negentiende eeuw heeft voortbestaan, een hoogtepunt bereiken, maar ook zeker daarna?
quote:With the four sharp points rammed deep into the flesh under the chin and into the bone of the sternum, the fork prevented all movement of the head and allowed the victim only to murmur, in a barely audible voice, “abiuro” (“I recant”, engraved on one side of the fork). If instead he still refused, and if the Inquisition was the Spanish one, he was held to be an “impenitent heretic” and, dressed in the characteristic costume, was led to the stake, but with the consolation of the sacrament if extreme unction; if instead it was the Papal Inquisition, he was hanged or burnt, without the benefit of the pretty costume but still with that of proper Christian rites.
Column van Seborik gaat daarover:quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:05 schreef NorthernStar het volgende:
In China bestond een doodstraf die drie dagen duurde. Dan werden er van de veroordeelde gedurende die periode telkens kleine stukjes afgesneden, op zo'n manier dat het niet dodelijk was. Dat was de zwaarste straf die je kon krijgen.
Op internet zijn er nog wel foto's van te vinden.
--
oeh dat ziet er interessant uit het_biertje
Daar komt de uitdrukking "voor galg en rad" ook vandaan.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Waarschijnlijk de pijnlijkste manier van het toepassen van de doodstraf in Europa was 'Het Wiel'
[afbeelding]
Eerst werd het slachtoffer vastgebonden met gespreide ledematen, waarbij er tussen beide knieen, enkels, ellebogen etc. stokken werden geplaatst zodat alles in positie bleef zitten. Daarna werd door de beul vrijwel alle botten 1 voor 1 gebroken door er met een metalen wiel op te slaan. Er werd voorkomen dat vitale delen geraakt werden, het slachtoffer moest wel blijven leven natuurlijk.
Hierna werden de (op vele plekken gebrken) ledematen door de spaken van het wiel 'gevlochten', en werd dat opgehangen. Kraaien deden de rest.
[afbeelding]
In Praag is ook zoiets. En in Amsterdam, volgens iemand in dit topic.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:28 schreef renz0r het volgende:
Je hebt in Londen een soort van horror museum dat gaat over de middeleeuwse martelingen...weet de naam niet meer. Was interresant, maar als je ziet wat ze in die tijd deden uitvoeren...verschrikkelijk gewoon
*eng muziekje afzet*quote:Op zaterdag 23 april 2005 17:04 schreef peejdorie het volgende:
dit is echt een eng topic mên
Ja, daar ben ik geweest. Echt ontzettend ranzig.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:28 schreef renz0r het volgende:
Je hebt in Londen een soort van horror museum dat gaat over de middeleeuwse martelingen...weet de naam niet meer. Was interresant, maar als je ziet wat ze in die tijd deden uitvoeren...verschrikkelijk gewoon
in Tjechie dit ding een keer 'getest' (ff gepast)quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:29 schreef Aventura het volgende:
De ijzeren maagd : dit was een levensgroot scharnierend lichaamsmodel met langs binnenkant venijnige ijzere punten wanneer de ijzeren maagd zich sloot werd het slachtoffer doorboord maar niet gedood.
[afbeelding]
er staat zelfs een redelijk modern exemplaar al.quote:
een marteling om naar te kijken dusquote:Op zaterdag 23 april 2005 18:22 schreef DennisMoore het volgende:
http://imdb.com/title/tt0387564/ <-- vol martelingen
quote:Op zaterdag 23 april 2005 18:29 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ik heb de leukste nog niet gehoord!
Dit deden ze in de Middeleeuwen:
Men neme een paard. Die hol je uit zodat er een mens in past. Vervolgens zet je de veroordeelde erin, naait het paardenhoofd erop zodat die persoon er niet meer uit kan.
Boeiend, zal je denken. Totdat je erachter komt dat op het rottende vlees van het paard vleesetende bacteriën afkomen die geen onderscheid tussen jou en het paard maken.
Smullen maar!![]()
quote:Op zaterdag 23 april 2005 18:11 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik heb ook ooit gehoord van het druppels water op het hoofd laten vallen, waardoor degene eronder helemaal gek werd.
quote:Chinese water torture is the popular name for a method of torture in which water is slowly dripped on to a person's forehead, driving the victim insane. This form of torture was described by Hippolytus de Marsiliis in Italy in the 16th century. The torture in dripping water is the slow rate at which the water flows. The victim can almost predict when the next drop will fall and a sense of tension builds up. When the drop finally does fall, a sense of shock and relief follows, only to be replaced with more tension about the next drop. The release of tension (no matter how small it is) prevents the victim from withdrawing inside themselves. As the torture does not require interaction on the part of the torturer it can be done continuously, without breaks.
En de meest bekende ijzeren maagd was de IJzeren Maagd van Nuremberg, verwoest door luchtaanvallen in 1944.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:29 schreef Aventura het volgende:
De ijzeren maagd : dit was een levensgroot scharnierend lichaamsmodel met langs binnenkant venijnige ijzere punten wanneer de ijzeren maagd zich sloot werd het slachtoffer doorboord maar niet gedood.
[afbeelding]
quote:“slowly, so that the very sharp points penetrated his arms, and his legs in several places, and his belly and chest, and his bladder and the root of his member, and his eyes, and his shoulders, and his buttocks, but not enough to kill him; and so he remained making great cry and lament for two days, after which he died”.
Daar ben ik ook eens geweest... Bizar om die instrumenten "live" te zien...quote:Op zaterdag 23 april 2005 09:42 schreef SadKingBilly het volgende:
Ga eens naar het martelmuseum in amsterdam
...
Een methode die volgens mij vooral gebruikt werd bij verhoren..quote:Op zaterdag 23 april 2005 18:11 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik heb ook ooit gehoord van het druppels water op het hoofd laten vallen, waardoor degene eronder helemaal gek werd.
Het kan verstikking zijn doordat er water in de longen komt, maar ook dat celwanden breken doordat het bloed te weinig gemineraliseerd meer is.quote:Op zaterdag 23 april 2005 18:55 schreef MaLo het volgende:
Ik ben ook in London Dungeons geweest (dat is volgens mij het Londense martelmuseum waar eerder over gesproken werd.
Enkele martelingen die ik daar zag en hier nog niet beschreven zijn (als ik goed gelezen heb):
- man ligt op de vloer, er ligt een houten plaat bovenop hem. Er wordt telkens één baksteen per keer op de houten plaat gelegd, net zolang totdat de ribbenkast van de man het begeeft en hij dus doodgaat.
- man ligt op de vloer, trechter in zijn mond. Er wordt telkens een grote hoeveelheid water in zijn mond gegooid, uiteindelijk overlijdt hij. (Hoe hij daar precies aan dood gaat, wat de lichamelijke oorzaak was, weet ik niet meer).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |