quote:
vloe·ken (onov.ww.)quote:
Nou, als ik heel hard mijn teen stoot, doet 'potverdrie' het niet echt, zeg maar. Dat gevoel is heftig en het woord dat er dan uit komt, moet ook heftig zijn. Ik zal niet zo snel iemand uitschelden maar vloeken omdat ik weer eens klunzig ben geweest en daarbij mezelf pijn heb gedaan... ja, dat komt nogal eens voor. En het lucht op ook.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:44 schreef Megter het volgende:
Nav deze opmerking......
Waarom dan Zijn of Zijn Zoon's naam misbruiken? Omdat zoveel mensen het doen? Omdat het stoer klinkt? Omdat je zelf niet beseft wat je eigenlijk zegt? Waarom?
Dat zal best, maar geen kip neemt je nu nog serieusquote:Op vrijdag 22 april 2005 22:46 schreef Megter het volgende:
Ik vind het woord in mijn usericon niet echt een krachtterm
Weet jij de definitie van vloeken?quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:48 schreef miss_c het volgende:
Wat ik het ergste vind; erzijn genoeg mensen die vloeken en niet eens een vrouw zijn. Waarom dan het geslachtsdeel van deze mooie wezens misbruiken? Omdat het stoer klinkt? Omdat je zelf niet beseft wat je eigenlijk zegt> waarom?
Vloeken in usericons gelieve achterwege te laten.
En ook niet schril afsteken tegen?????quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:46 schreef Megter het volgende:
[..]
vloe·ken (onov.ww.)
2 schril afsteken tegen
quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:49 schreef DemonRage het volgende:
Met vloeken krijg je een zware ijskast naar de 12e verdieping
Nee oke, maar denk dat je mijn reactie ook wel een beetje begrijpt... hahahaquote:Op vrijdag 22 april 2005 22:46 schreef Megter het volgende:
[..]
vloe·ken (onov.ww.)
1 godslasterende woorden spreken, krachttermen gebruiken => een Frans paternoster bidden, Gods naam ijdel gebruiken, ketteren
2 schril afsteken tegen
Dat zegt genoeg over jullie onwetendheidquote:Op vrijdag 22 april 2005 22:49 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dat zal best, maar geen kip neemt je nu nog serieus.
owkee;quote:
als ik niet in God geloof, hoe kan ik dan zijn naam misbruiken, hij bestaat immers niet?quote:Wat ik het ergste vind; er zijn genoeg mensen die vloeken en niet eens geloven in God. Waarom dan Zijn of Zijn Zoon's naam misbruiken?
Zie onder.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:46 schreef Megter het volgende:
[..]
vloe·ken (onov.ww.)
1 godslasterende woorden spreken, krachttermen gebruiken => een Frans paternoster bidden, Gods naam ijdel gebruiken, ketteren
2 schril afsteken tegen
Ik roep dan heel hard KUT AUW g.....de g.....quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:47 schreef Blessed het volgende:
[..]
Nou, als ik heel hard mijn teen stoot, doet 'potverdrie' het niet echt, zeg maar. Dat gevoel is heftig en het woord dat er dan uit komt, moet ook heftig zijn. Ik zal niet zo snel iemand uitschelden maar vloeken omdat ik weer eens klunzig ben geweest en daarbij mezelf pijn heb gedaan... ja, dat komt nogal eens voor. En het lucht op ook.
Bien sur, het ligt ook voor de hand!quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:49 schreef MarliesN het volgende:
[..]
Nee oke, maar denk dat je mijn reactie ook wel een beetje begrijpt...
quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:50 schreef Megter het volgende:
[..]
Dat zegt genoeg over jullie onwetendheid
http://www.bondtegenvloeken.nl/overvloeken.phpquote:Op vrijdag 22 april 2005 22:50 schreef nikky het volgende:
[..]
Zie onder.
[..]
Ik roep dan heel hard KUT AUW g.....de g.....
En maak jij maar eens wijs aan de bond tegen het vloeken dat KUT geen vloeken is..
quote:Wat is vloeken?
Voor velen is vloeken het verzamelbegrip voor allerlei vormen van grof taalgebruik. Eigenlijk is dat niet juist.
Definitie
Vloeken is het misbruiken van de naam van God of van Jezus Christus. De meest gebruikte vloeken zijn krachttermen om emoties te ontladen, of lege stopwoordjes.
Schuttingtaal en verwensingen vallen dus niet onder deze definitie. Strikt gezien behoren ze dan ook niet tot het werkgebied van de Bond. Aangezien de Bond deze vormen van verbaal geweld natuurlijk ook afkeurt, stellen we ze wel aan de orde in bijvoorbeeld het scholenwerk.
Schelden en vloeken zijn twee verschillende dingen!quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:52 schreef MeneerMuis het volgende:
Je zou je er maar wat van aantrekken ... sommige mensen beginnen helemaal te flippen als je vloekt. Mij werd altijd geleerd dat schelden geen pijn doet.
En ik geloof nergens in, en scheld wel met godverdomme!
Het is mezelf aangeleerd..
En jij leeft onder een steenquote:Op vrijdag 22 april 2005 22:50 schreef Megter het volgende:
[..]
Dat zegt genoeg over jullie onwetendheid
quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:52 schreef Megter het volgende:
[..]
http://www.bondtegenvloeken.nl/overvloeken.php
[..]
als er iets een leeg stopwoordje is, is het "kut" welquote:Wat is vloeken?
Voor velen is vloeken het verzamelbegrip voor allerlei vormen van grof taalgebruik. Eigenlijk is dat niet juist.
Definitie
Vloeken is het misbruiken van de naam van God of van Jezus Christus. De meest gebruikte vloeken zijn krachttermen om emoties te ontladen, of lege stopwoordjes.
Schuttingtaal en verwensingen vallen dus niet onder deze definitie. Strikt gezien behoren ze dan ook niet tot het werkgebied van de Bond. Aangezien de Bond deze vormen van verbaal geweld natuurlijk ook afkeurt, stellen we ze wel aan de orde in bijvoorbeeld het scholenwerk.
Precies omdat ze niet geloven...quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:53 schreef Megter het volgende:
[..]
Schelden en vloeken zijn twee verschillende dingen!
Ik begin ook niet te flippen, maar ik vraag me af waarom mensen het doen als ze niet geloven!
Hoe wil je vloeken dan omschrijven?quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:50 schreef Ruis het volgende:
[..]
owkee;
[..]
als ik niet in God geloof, hoe kan ik dan zijn naam misbruiken, hij bestaat immers niet?
LEZENquote:Op vrijdag 22 april 2005 22:54 schreef Ruis het volgende:
[..]
[..]
als er iets een leeg stopwoordje is, is het "kut" wel
quote:Vloeken is het misbruiken van de naam van God of van Jezus Christus.
Wat hij zegt!quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:50 schreef Ruis het volgende:
als ik niet in God geloof, hoe kan ik dan zijn naam misbruiken, hij bestaat immers niet?
dus TERINGTYFUSKUTKANKERZOOI is geen gevloek?quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:56 schreef Megter het volgende:
[..]
LEZEN
Dit wordt er gezegd over de definitie van vloeken:
[..]
Ik ben iemand die graag een antwoord wil horen op de vragen gesteld in de OP.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:53 schreef BrauN het volgende:
Godverdomme hey, ben jij een EO leden ronselaar, of wat?
Wiequote:Op vrijdag 22 april 2005 22:56 schreef Megter het volgende:
Vloeken is het misbruiken van de naam van God of van Jezus Christus.
Nope, zoiets heet schelden.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:56 schreef Ruis het volgende:
[..]
dus TERINGTYFUSKUTKANKERZOOI is geen gevloek?.
.
.
Nee dat ben ik al,quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:53 schreef BrauN het volgende:
Godverdomme hey, ben jij een EO leden ronselaar, of wat?
quote:
wat is er krenkend of beledigend aan [bovenstaande uitspraak]?quote:schel·den (onov.ww.)
1 krenkende of beledigende woorden uitspreken op heftige of ruwe toon
Wat een onzin. Wat mij betreft is de enige écht veelgebruikte vloek in het Nederlands "godverdomme". Als een uitspraak niets en niemand vervloekt, is het ook geen vloek natuurlijk.quote:Definitie
de antwoorden van de onwetende onder ons heb je al gehad!quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:56 schreef Megter het volgende:
[..]
Ik ben iemand die graag een antwoord wil horen op de vragen gesteld in de OP.
quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:44 schreef Megter het volgende:
Nav deze opmerking......
Vloeken is in mijn ogen een gebrek aan 'normale' woorden.
quote:Wat ik het ergste vind; er zijn genoeg mensen die vloeken en niet eens geloven in God. Waarom dan Zijn of Zijn Zoon's naam misbruiken?
quote:Omdat zoveel mensen het doen?
quote:Omdat het stoer klinkt?
quote:Omdat je zelf niet beseft wat je eigenlijk zegt? Waarom?
quote:Vloeken in de reacties gelieve achterwege te laten, maar ik ben hier lang genoeg om te weten dat er toch altijd mensen zijn die het niet kunnen laten, gewoon om te stoken en te gegronden![]()
Het is gewoon een "gewoonte-woord". Het heeft verder geen betekenis of waarde.quote:Dit is geen klaagtopic, vandaar gepost in GC. Ik ben gewoon benieuwd waarom mensen vloeken
Ok. Het bekt lekker. Evenals het woord 'kanker', maar dat gebruik ik eigenlijk nooit, want dat vind ik toch nét iets 'erger' dan een woord als 'godverdomme'.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:56 schreef Megter het volgende:
[..]
Ik ben iemand die graag een antwoord wil horen op de vragen gesteld in de OP.
Even een serieuze reactie:quote:
Voor jou niets schijnbaar?quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:58 schreef Ruis het volgende:
[..]
[..]
wat is er krenkend of beledigend aan [bovenstaande uitspraak]?
ah, zie ook;quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:59 schreef BrauN het volgende:
[..]
Ok. Het bekt lekker. Evenals het woord 'kanker', maar dat gebruik ik eigenlijk nooit, want dat vind ik toch nét iets 'erger' dan een woord als 'godverdomme'.
quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:59 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom schrijf jij die hoofdletters op die rare plaatsen
[..]
hoezo, ik zie in "TERINGTYFUSKUTKANKERZOOI" geen enkele verwijzing naar een persoon waardoor iemand zich het persoonlijk kan/zal aantrekken en dus als direct beledigend kan opvatten.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:00 schreef Megter het volgende:
[..]
Voor jou niets schijnbaar?
Er zijn mensen die jouw uitspraak als beledigend kunnen opvatten.
Hij bestaat niet voor mij, dus ik misbruik niemand.quote:Waarom dan Zijn of Zijn Zoon's naam misbruiken?
Ingesleten gewoonte, laten we het daar op houden.quote:Omdat zoveel mensen het doen?
Ja, ik vind mezelf echt zo stoer als ik zoiets zegquote:Omdat het stoer klinkt?
Ik ben me er prima van bewust dat ik een lekker potje aan het vloeken ben hoorquote:Omdat je zelf niet beseft wat je eigenlijk zegt?
Daarom!quote:Waarom?
Of Jozef was dronken of hij was bezeten door de geest van God toen hij Maria neukte. Tjah daarna herinnerde hij zich niets van die avond en dacht nog steeds dat Maria maagd was...quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:59 schreef tonks het volgende:
Huh jezus is toch de zoon van jozef
Ik geloof niet in god, dus wiens naam misbruik nu eigenlijk? Idd; niemands naam.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:44 schreef Megter het volgende:
Wat ik het ergste vind; er zijn genoeg mensen die vloeken en niet eens geloven in God. Waarom dan Zijn of Zijn Zoon's naam misbruiken?
Daarom staat het ook tussen ' 'quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het zijn voor mij normale woorden.
[..]
Ben je echt zo stom of doe je alleen alsof?quote:Waarom schrijf jij die hoofdletters op die rare plaatsen
[..]
Maar waarom toch die naam gebruiken als je er niet in gelooft?quote:Het is gewoon een "gewoonte-woord".
Goden bestaan niet, dus ik roep niet de toorn van één of ander opperwezen over me af door GODVERDOMME te roepen.hé, ook al van die rare hoofdletters...
[..]
Ik heb het niet over iedereen, ik zei dat er altijd mensen zijn die...quote:Dus jij denkt dat iedereen het zegt om te stoken ? Dan doet de bond tegen het vloeken het ook met de slogan "vloeken is aangeleerd" voor zover je het nog niet wist: bidden ook
[..]
Het heeft voor jou geen betekenis of waarde, het heeft namelijk wel degelijk een betekenis en waarde.quote:Het is gewoon een "gewoonte-woord". Het heeft verder geen betekenis of waarde.
"kut" is iig niet erg netjes, zeker niet als dat constant naast elke post van je staat. Zo maak je je zaak ook niet echt geloofwaardiger. Verder belaster ik geen god als ik zeg "godverdomme!" ik geloof immers niet. En als ik zeg "Jezus!" tsja, het slaat nergens op, maar het bekt wel lekker, tis toch een gewone jongensnaam.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:46 schreef Megter het volgende:
[..]
vloe·ken (onov.ww.)
2 schril afsteken tegen
Waarom "kut" gebruiken, als je er geen hebt?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:05 schreef Megter het volgende:
Maar waarom toch die naam gebruiken als je er niet in gelooft?
quote:
*eensch is*quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:05 schreef miss_c het volgende:
Maar goed TS wil dus niet op onze vragen reageren of heeft daar geen onderbouwd antwoord op... Beetje zwak niet?
quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:08 schreef Ruis het volgende:
[..]
nee idd, sommige mensen beginnen spontaan in zichzelf te praten met de ogen dicht, het verschil is alleen dat die mensen 9 van de 10 keer in een inrichting belanden
Waarom niet? Het bekt lekker, het is een vrijwel algemeen geaccepteerde vloek en tsja, het is idd geconditioneerd, maarja, dat heb je met vloeken.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:05 schreef Megter het volgende:
Maar waarom toch die naam gebruiken als je er niet in gelooft?
Als je dit al druk maken vindt....quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:02 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vind het hypocriet van je om je wèl druk te maken over godslastering, maar tegelijkertijd wel een woord als 'kut' te gebruiken... nota bene in je usericon (als je dan toch grote groepen mensen wil irriteren, is dàt wel de manier. Je usericon zie je bij al jouw posts staan... niet in slechts één enkele post).
Waarom is 'kut' wel een 'normaal' woord, zoals jij dat zo leuk zegt, maar is godverdomme zo schandelijk? Omdat jij je gekwetst voelt of er aanstoot aan neemt? Er zijn net zo goed mensen die zich ergeren aan het gebruik van 'kut'. Waarom zou jij geen rekening hoeven te houden met andere mensen, maar verwacht je wel dat mensen minderen met vloeken, omdat jij dat toevallig zo vervelend vindt?
quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:05 schreef Megter het volgende:
[..]
Daarom staat het ook tussen ' '
[..]
Ben je echt zo stom of doe je alleen alsof?
quote:Maar waarom toch die naam gebruiken als je er niet in gelooft?
quote:Ik heb het niet over iedereen, ik zei dat er altijd mensen zijn die...
Bidden hoeft niet aangeleerd te zijn.
Voor JOU blijkbaar, mij interesseert het geen "bips" had ik me daar bijna een krachtterm laten ontvallen, zegquote:Het heeft voor jou geen betekenis of waarde, het heeft namelijk wel degelijk een betekenis en waarde.
Conclusies trekken obv een profiel, niet wetende wie er daadwerkelijk achter de computer zit.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:08 schreef Toet het volgende:
[..]
Waarom "kut" gebruiken, als je er geen hebt?
Nu reageer je weer alleen op het deel GOD.... Respecteer ook het deel KUT... en onderbouw dat even! Het leven draait meer om KUT dan GODquote:Op vrijdag 22 april 2005 23:10 schreef Megter het volgende:
[..]
Als je dit al druk maken vindt....
Ik voel me niet gekwetst, absoluut niet zelfs!!! Het gaat mij niet om rekening houden met.
Ik ben tegen vloeken, maar het doel van deze topic was en is niet om mijn mening door te drukken of 'gelijk' te krijgen.
Ik heb deze topic geopend omdat ik benieuwd waarom mensen vloeken, niet of ze ervoor of ertegen zijn.
OK: Waarom zeg jij "kut", terwijl het een vagina is?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:12 schreef Megter het volgende:
[..]
Conclusies trekken obv een profiel, niet wetende wie er daadwerkelijk achter de computer zit.
Dat zou wel heel triest zijn..... Onderbouw eens waarom je je liever voordoet als man dan??quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:12 schreef Megter het volgende:
[..]
Conclusies trekken obv een profiel, niet wetende wie er daadwerkelijk achter de computer zit.
damn right!quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:12 schreef miss_c het volgende:
[..]
Het leven draait meer om KUT dan GOD
Graag een kleine nuance. Heb je iets tegen vloeken, religieuze inslag, of krachttermen ansich?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:10 schreef Megter het volgende:
[..]
Ik voel me niet gekwetst, absoluut niet zelfs!!! Het gaat mij niet om rekening houden met.
Ik ben tegen vloeken, maar het doel van deze topic was en is niet om mijn mening door te drukken of 'gelijk' te krijgen.
Ik heb deze topic geopend omdat ik benieuwd waarom mensen vloeken, niet of ze ervoor of ertegen zijn.
Als daar misverstanden door ontstaan, ligt dat uiteraard aan de eigenaar van het profiel. Dat is er niet voor niets.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:12 schreef Megter het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed als jij bedoelt dat mensen vloeken omdat ze niet geloven dat het daadwerkelijk een vloek is?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:05 schreef miss_c het volgende:
Maar goed TS wil dus niet op onze vragen reageren of heeft daar geen onderbouwd antwoord op... Beetje zwak niet?
Voor mij is het woord "god" of "jezus" hetzelfde als het woord "kut", dus ik weet niet waar je het over hebt?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:16 schreef Megter het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed als jij bedoelt dat mensen vloeken omdat ze niet geloven dat het daadwerkelijk een vloek is?
Ik snap niet waarom je de naam God of Jezus (mis)(ge)bruikt als je er niet in gelooft.
Ehm... ik weet niet of mijn vrouw zo blij is met deze laatste opmerking.....quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor mij is het woord "god" of "jezus" hetzelfde als het woord "kut", dus ik weet niet waar je het over hebt?
Het is al eerder gezegd, maar het woord "godverdomme" is net zo aan ons overgeleverd als het woord "stoel". Het doet er niet toe waar het vandaan komt, we hebben het woord "godverdomme" overgeleverd gekregen als een wat beladen krachtterm en het woord "stoel" als aanduiding voor een voorwerp om op te zitten.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:16 schreef Megter het volgende:
Ik snap niet waarom je de naam God of Jezus (mis)(ge)bruikt als je er niet in gelooft.
Zeg je nooit "Oh God!" ?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ehm... ik weet niet of mijn vrouw zo blij is met deze laatste opmerking.....![]()
Niet met hoofdletter in elk gevalquote:
Je hebt helemaal gelijk dat ik daar mensen mee kan beledigen, daar valt geen speld tussen te krijgen ! Alleen dat was en is niet het doel van mijn topic. Ik vroeg me gewoon af waarom.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:12 schreef miss_c het volgende:
[..]
Nu reageer je weer alleen op het deel GOD.... Respecteer ook het deel KUT... en onderbouw dat even! Het leven draait meer om KUT dan GOD
Sorry, ik heb niet het hele topic gelezen, maar een kort en bondig antwoord op een korte vraag zpu op prijs gesteld worden.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:14 schreef Grobbenkuiken het volgende:
[..]
Graag een kleine nuance. Heb je iets tegen vloeken, religieuze inslag, of krachttermen ansich?
Ik beweer helemaal niet dat het is om je mening door te drukken, of iets in die trant.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:10 schreef Megter het volgende:
[..]
Heel simpel, omdat je aan een woord/naam geen andere betekenis kan geven! Voor jou betekent het wat anders, dat kan, maar de definitie wordt er niet anders op. Ik kan ook zeggen dat ik een stoel altijd een tafel noem, maar het blijft een stoel.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:20 schreef Toet het volgende:
[..]
Het is al eerder gezegd, maar het woord "godverdomme" is net zo aan ons overgeleverd als het woord "stoel". Het doet er niet toe waar het vandaan komt, we hebben het woord "godverdomme" overgeleverd gekregen als een wat beladen krachtterm en het woord "stoel" als aanduiding voor een voorwerp om op te zitten.
Allebei die zaken komen wel eens voor: soms willen we ons ongenoegen uiten, soms willen we een zetel benoemen; in het eerste geval spreken we een van de woorden uit die we daarvoor overgeleverd hebben gekregen ("godverdomme"), in het andere geval ook ("stoel").
Wat valt daar niet aan te begrijpen? We hebben het woord nu eenmaal, het woord functioneert, de gebruikers ervan geloven niet dat ze werkelijk iets of iemand vervloeken.
Waarom zouden ze het dan níet gebruiken?
Jawel, de term "godverdomme" staat al lang los van de oorspronkelijke betekenis die het voor gelovigen had.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:25 schreef Megter het volgende:
[..]
Heel simpel, omdat je aan een woord/naam geen andere betekenis kan geven!
Sorry, ik mis ook het een en ander blijkt.....quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:24 schreef Grobbenkuiken het volgende:
[..]
Sorry, ik heb niet het hele topic gelezen, maar een kort en bondig antwoord op een korte vraag zpu op prijs gesteld worden.![]()
Leg uit.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:27 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Jawel, de term "godverdomme" staat al lang los van de oorspronkelijke betekenis die het voor gelovigen had.
Waar heb ik gezegd dat kut een normaal woord is???quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:25 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik beweer helemaal niet dat het is om je mening door te drukken, of iets in die trant.
Ik haal aan dat vloeken volgens jou het gebrek aan 'normale' woorden is. Waarom beantwoord je niet gewoon mijn vraag?
Waarom is 'kut' wel een 'normaal' woord, zoals jij dat zo leuk zegt, maar is godverdomme zo schandelijk?
De rest in mijn post is slechts de enige reden die ik me kan bedenken om tegen vloeken te zijn. Je kwetst mensen als je de naam van hun god ijdel gebruikt. Je zou niet moeten vloeken, omdat je andere mensen niet wil kwetsen. Mensen kunnen ook gekwetst of geïrriteerd raken als je scheldwoorden gebruikt, dus schelden is niet minder erg dan vloeken.
Ja Ruis, enorm ruig enzo dat jij dat allemaal vindt.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:01 schreef Ruis het volgende:
[..]
ah, zie ook;
[Kanker] de extreme reacties op t woord
Ok, dus als de term 'nazi' 'helmjosti' e.d. valt raakt je dat minder als 'godvergeten' ?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:27 schreef Megter het volgende:
[..]
Sorry, ik mis ook het een en ander blijkt.....
Ik heb er iets tegen op religieuze basis.
Stel dat dat woord nog steeds "jouw" betekenis heeft: wat is er mis met (ervanuitgaande dat ik "geloof"quote:
Bron van wat er staat? Of bedoel je dat vloeken tegenwoordig achteloos gebeurt door de meeste mensen?quote:
Nee, zie ook m'n eerdere post.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:31 schreef Grobbenkuiken het volgende:
[..]
Ok, dus als de term 'nazi' 'helmjosti' e.d. valt raakt je dat minder als 'godvergeten' ?
Het is wordt door het algemene gebruik voor de veel mensen onder scheldwoorden gerekend. 'Godverdomme' is niet erger dan 'kut'. Waar je momenteel veel mensen mee kan raken is als je 'kanker' als scheldwoord gebruikt.quote:
En over dat bovenste denk ik dus anders. Ik denk niet dat het woord/de naam betekenisloos wordt als je er niet meer in gelooft. ik denk dat het voor jou betekenisloos wordt.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:32 schreef SadKingBilly het volgende:
Vloeken zou zogenaamd godslastering zijn; gezien het simpele feit dat er geen god bestaat is het woord godslastering betekenisloos. En inderdaad, zoals in het plaatje hierboven:
"Vloeken is aangeleerd"
"en bidden ook"
En sommige mensen (vooral gelovigen) zijn nu eenmaal nogal snel op hun pik getrapt; want waarom zou je je beledigd voelen wanneer ik jouw zogenaamde god / profeet / whatever beledig... Tenzij je bang bent om geconfronteerd te worden met de werkelijkheid natuurlijk...
Nog maar een keer, want ik denk dat je hem gemist hebt....quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Stel dat dat woord nog steeds "jouw" betekenis heeft: wat is er mis met (ervanuitgaande dat ik "geloof") god te vragen of hij mij wil verdoemen? Dat moet ik toch weten?
Maar daarom is het nog geen scheldwoord, heel simpel. Ook al zeggen veel mensen dat.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:33 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het is wordt door het algemene gebruik voor de veel mensen onder scheldwoorden gerekend. 'Godverdomme' is niet erger dan 'kut'. Waar je momenteel veel mensen mee kan raken is als je 'kanker' als scheldwoord gebruikt.
Godverdomme heeft niet de betekenis en het gewicht wat het vroeger had. Kanker, daarintegen... Kanker is waar je familie en vrienden na een lange lijdensweg aan hebt zien overlijden.
Mijn betekenis is de enige juiste. Jij kan het anders vinden, maar daarom is het niet zo.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Stel dat dat woord nog steeds "jouw" betekenis heeft: wat is er mis met (ervanuitgaande dat ik "geloof") god te vragen of hij mij wil verdoemen? Dat moet ik toch weten?
Jij zegt dat vloeken het gebrek aan 'normale' woorden is.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:30 schreef Megter het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat kut een normaal woord is???
Ik kan me heel goed voorstellen dat jij schelden net zo erg vindt als vloeken! Maar nogmaals, daarvoor heb ik deze topic niet geopend.
En als ik nu gewoon kut als scheldwoord bedoel?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jij zegt dat vloeken het gebrek aan 'normale' woorden is.
Ik trek het gebruik van scheldwoorden gelijk aan vloeken. Jij gebruikt het woord 'kut', wat een scheldwoord is.
"Waarom is dat dan wèl een 'normaal' woord" zou je kunnen lezen als "Waarom zou jij wel mogen schelden?" of "Waarom mag schelden wèl en vloeken niet".
Betekenissen van woorden veranderen nu eenmaal.quote:
Ga lekker biertje drinken!quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:39 schreef miss_c het volgende:
Jezus hee, denken jullie dat godverdomme God nu niet denkt: Ga Godverdomme op vrijdag half 12 lekker een biertje doen en gezellig kletsen?
Ik denk het wel!
quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:49 schreef DemonRage het volgende:
Met vloeken krijg je een zware ijskast naar de 12e verdieping
En waar staat dan dat de namen God en Jezus of hetgeen vloeken heet van betekenis veranderd is?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:40 schreef Toet het volgende:
[..]
Betekenissen van woorden veranderen nu eenmaal.
Of gebruik jij het woord "ellende" enkel als je in ballingschap zit, omdat het woord, als we de taalgeschiedenis volgen, voortkomt uit een combinatie die iets betekent als "in een ander land"?
Godverdomme is wel duidelijk van betekenis veranderd in die vele jaren voor het overgrote deel van de mens. Dat kan jij zelfs niet ontkennen.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:41 schreef Megter het volgende:
[..]
En waar staat dan dat de namen God en Jezus of hetgeen vloeken heet van betekenis veranderd is?
en voor de rest ga je wel lekker ?quote:
Ik heb nog steeds niet alle posts in dit topic teruggelezen.quote:
Jij wil toch weten waarom mensen vloeken?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:35 schreef Megter het volgende:
[..]
Maar daarom is het nog geen scheldwoord, heel simpel. Ook al zeggen veel mensen dat.
De betekenis is volgens mij hetzelfde gebleven, de waarde die er tegenwoordig aanhangt is lager.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:43 schreef miss_c het volgende:
[..]
Godverdomme is wel duidelijk van betekenis veranderd in die vele jaren voor het overgrote deel van de mens. Dat kan jij zelfs niet ontkennen.
Voor jou misschien niet...
Waarom gebruik je scheldwoorden?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:39 schreef Megter het volgende:
[..]
En als ik nu gewoon kut als scheldwoord bedoel?
Trouwens, ik zeg niet dat schelden of vloeken wel of niet mag!
Wat "godverdomme" betreft, staat dat in het hoofd van de meeste Nederlandse taalgebruikers, dat lijkt me nogal duidelijk.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:41 schreef Megter het volgende:
[..]
En waar staat dan dat de namen God en Jezus of hetgeen vloeken heet van betekenis veranderd is?
Same as KUTquote:Op vrijdag 22 april 2005 23:45 schreef Megter het volgende:
[..]
De betekenis is volgens mij hetzelfde gebleven, de waarde die er tegenwoordig aanhangt is lager.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ook al geloof je niet, de betekenis van het woord/de naam verandert niet.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:44 schreef Grobbenkuiken het volgende:
[..]
Dus, vloekers die niet geloven, vloeken niet, maar praten 'stoer'. Ergo het is niet van toepassing, vloeken is pas vloeken als je gelooft.
Voor die mensen misschien niet, maar daarom is het wel zo.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:45 schreef Toet het volgende:
[..]
Wat "godverdomme" betreft, staat dat in het hoofd van de meeste Nederlandse taalgebruikers, dat lijkt me nogal duidelijk.
Als een groep mensen consequent het woord "godverdomme" gebruikt, zonder daarmee werkelijk te wensen dat welke "God" dan ook hen verdoemt, betekent het woord voor die groep taalgebruikers niet meer het zelfde als "Gode verdoeme mij".
Nee,maar de intentie van de spreker wel.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:47 schreef Megter het volgende:
[..]
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ook al geloof je niet, de betekenis van het woord/de naam verandert niet.
Houd nou toch eens op met die onzin. Ik kan dan net zo goed zeggen: "voor Urkers misschien wel, maar daarom is het nog niet zo."quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:47 schreef Megter het volgende:
[..]
Voor die mensen misschien niet, maar daarom is het wel zo.
Het gaat hier maar over één scheldwoord, kut. En de betekenis van dat woord is niet veranderd zover ik weet in de loop der jaren. Het is een veelaf negatief opgevatte benaming voor vagina.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:45 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Waarom gebruik je scheldwoorden?
Ik vraag je waarom juist vraagt waarom mensen vloeken? De uitwerking op andere mensen is dezelfde als schelden.
Onzin, in het woordenboek staat vrijwel dezelfde definitie van vloeken.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:50 schreef Toet het volgende:
[..]
Houd nou toch eens op met die onzin. Ik kan dan net zo goed zeggen: "voor Urkers misschien wel, maar daarom is het nog niet zo."
Beschouw je de Bond Tegen Het Vloeken nu als een of andere autoriteit wat de Nederlandse taal betreft, ofzo?
Nja... En we leven in een democratie. Héél veel mensen vinden van niet. Dan mag jij raden wie gelijk heeft.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:47 schreef Megter het volgende:
[..]
Voor die mensen misschien niet, maar daarom is het wel zo.
Dat klopt. Serieus, zie jij het gebeuren?quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:53 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nja... En we leven in een democratie. Héél veel mensen vinden van niet. Dan mag jij raden wie gelijk heeft.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de betekenis van een woord in Van Dale is aangepast, doordat er maar genoeg mensen zijn die het verkeerd gebruiken.
En wie bedoel je met jou? Je hebt het namelijk eerst over gelovigen.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:48 schreef SadKingBilly het volgende:
Maar aan de gelovigen onder ons: je bent toch al niet meer te redden (de ironie, spreken over "het licht zien" terwijl het er in de verte niet op lijkt) dus geloof lekker wat je wil maar probeer niet om andere mensen te beïnvloeden met jouw praatjes.
Hoezo verschilt de betekenis dan? Leer eens om te gaan met de gedachtenwereld van de 'vloeker' ipv de boodschap letterlijk te nemen.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:51 schreef Megter het volgende:
[..]
Het gaat hier maar over één scheldwoord, kut. En de betekenis van dat woord is niet veranderd zover ik weet in de loop der jaren. Het is een veelaf negatief opgevatte benaming voor vagina.
Waarom ik dat woord gebruik?
Goede vraag! Je hebt daar een punt.
Maar de uitwerking kan hetzelfde zijn, de betekenis absoluut niet. En daar gaat het nu over.
Omdat ik de betekenis overneem uit de bijbel, en in dit geval ook het woordenboek.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:56 schreef Grobbenkuiken het volgende:
[..]
Hoeze verschilt de betekenis dan? Leer eens om te gaan met de gedachtenwereld van de 'vloeker' ipv de boodschap letterlijk te nemen.![]()
neuh. Maar besef in ieder geval dat het mensen totaal niet boeit dat jij zo sterk aan de originele betekenis en het gewicht (dat dus zo laag is dat het geen betekenis heeft) blijft hangen.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:55 schreef Megter het volgende:
[..]
Dat klopt. Serieus, zie jij het gebeuren?
quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:56 schreef Megter het volgende:
[..]
En wie bedoel je met jou? Je hebt het namelijk eerst over gelovigen.
Precies, "meneer" kan zich echt niet inleven in andere mensen, dus verder discussieren heeft ook niet echt zin....quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:58 schreef Megter het volgende:
[..]
Omdat ik de betekenis overneem uit de bijbel, en in dit geval ook het woordenboek.
Als iedereen de boodschap letterlijk neemt heb je iig geen misverstanden
Wie de schoen past, trekke 'm aan..quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:56 schreef Megter het volgende:
[..]
En wie bedoel je met jou? Je hebt het namelijk eerst over gelovigen.
Goede post!quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:58 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
neuh. Maar besef in ieder geval dat het mensen totaal niet boeit dat jij zo sterk aan de originele betekenis en het gewicht blijft hangen.
Mensen vloeken omdat ze een vloek niet anders zien dan (andere) scheldwoorden. Kan wel zijn dat jij dat jij dat anders vindt en je gesteund voelt door Van Dale, maar dat maakt echt geen verschil, hoor.
Dan moet er gelovige staan.quote:Op zaterdag 23 april 2005 00:00 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Wie de schoen past, trekke 'm aan..
en gelieve me dan de andere wang toe te keren, dan krijg je daar ook een oplawaai op...
"Jij", "je" en "jou" worden vaak onbepaald gebruikt, als "men". Dat staat ook in genoeg naslagwerken, neem ik aan.quote:
Helaas is het 'letterlijk' nemen niet meer gebruikelijk.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:58 schreef Megter het volgende:
[..]
Omdat ik de betekenis overneem uit de bijbel, en in dit geval ook het woordenboek.
Als iedereen de boodschap letterlijk neemt heb je iig geen misverstanden
Sommige mensen boeit het wel, sommige niet.quote:Op zaterdag 23 april 2005 00:07 schreef Jordy-B het volgende:
Ja... je zoekt het op als je niet weet wat de betekenis is. Niet als je het al tigtig keer gehoord hebt.
Als iemand godverdomme zegt, ziet een kind (om maar 'ns iemand te nemen die het woord voor het eerst hoort) dat echt gewoon als een scheldwoord, hoor. Het gebruik is niet anders, de uitwerking is niet anders...
Het moet apart verteld worden op de basisschool (en soms pas op het middelbaar onderwijs) dat het stiekem niet zómaar een scheldwoord is. (Tenzij het om kinderen met kerkgaande ouders gaat)
Mensen maken echter geen onderscheid tussen vloeken en schelden, dus wat boeit de werkelijke betekenis nou?
Yep, vond 't leuke discussie. Bedankt!quote:Op zaterdag 23 april 2005 00:09 schreef Toet het volgende:
Maar goed, ik denk dat al je vragen adequaat beantwoord zijn?
Omdat ik zeg wat ik wil, en me echt niks ga aantrekken van zielige figuren die zich iets persoonlijk gaan aantrekken, al helemaal niet als ze gaan zeuren met schijnredenen als religie.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:44 schreef Megter het volgende:
Nav deze opmerking......
Vloeken is in mijn ogen een gebrek aan 'normale' woorden.
Wat ik het ergste vind; er zijn genoeg mensen die vloeken en niet eens geloven in God. Waarom dan Zijn of Zijn Zoon's naam misbruiken? Omdat zoveel mensen het doen? Omdat het stoer klinkt? Omdat je zelf niet beseft wat je eigenlijk zegt? Waarom?
Vloeken in de reacties gelieve achterwege te laten, maar ik ben hier lang genoeg om te weten dat er toch altijd mensen zijn die het niet kunnen laten, gewoon om te stoken en te gegronden![]()
Dit is geen klaagtopic, vandaar gepost in GC. Ik ben gewoon benieuwd waarom mensen vloeken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |