abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27502080
O, vertel! Ik hou wel van gepingel!

Toch zijn er meer van die pianostukken waarvan ik denk 'hoe is dat in godsnaam mogelijk!'. Neem bijvoorbeeld de bekende Fantasie Impromptu van Chopin. Daarbij denk ik altijd 'too many notes' (Amadeus)...
  woensdag 1 juni 2005 @ 15:19:35 #202
45321 Hugo_
join the resistance
pi_27545868
vanavond ga ik naar Symfonie no. 3 van Beethoven en Vioolconcert in d klein van Sibelius uitgevoerd door orkest v/h oosten.
ik ben benieuwd, ben eigenlijk totaal geen fan van beethoven maar ik denk dat het live allemaal wel mee valt... Sibelius lijkt me wel gaaf
ik zal morgen wel ffkes een reviewtje plaatsen ofzo...
pi_27563969
Aan te raden gepingel, naast nagenoeg alles van Chopin: de Intermezzi van Brahms - vooral opus 117 nos. 1 en 2, en op.118 no.6. Ook Scriabin is geweldig: de sonate in f (op.6), etudes op.8 en 42, en de prelude voor de linkerhand op.9 no.1.

En nog veel, veel meer. .
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_27564320
Oe, er is weer een klassiek-muziek-topic open!

Ik ben nu mijn collectie uitvoeringen van de meesterdirigent Carlos Kleiber aan het uitbreiden. Ik heb nagenoeg alle DVD's van zijn uitvoeringen en ook het grootste deel van zijn CD-opnames en die van live-concerten.

Toch beschouw ik de twee Nieuwjaarsconcerten met de Wiener Philharmoniker als de ware juweeltjes van zijn muzikale nalatenschap. Niemand kan Ouvertüre Die Fledermaus zó briljant, levendig, subtiel en bruisend dirigeren als het muzikale genie Carlos Kleiber. .

Ik luister nu: Schubert - Symfonie No. 8 (WPhO & Kleiber).
Konečne je vsetko tak, ako má byť.
pi_27564605
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:19 schreef Hugo_ het volgende:
vanavond ga ik naar Symfonie no. 3 van Beethoven en Vioolconcert in d klein van Sibelius uitgevoerd door orkest v/h oosten.
ik ben benieuwd, ben eigenlijk totaal geen fan van beethoven maar ik denk dat het live allemaal wel mee valt... Sibelius lijkt me wel gaaf
ik zal morgen wel ffkes een reviewtje plaatsen ofzo...
Hmmm... Jaap van Zweden, Sibelius, vioolconcert... drie redenen dat ik blij ben dat ik er niet bij was
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_27564725
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 01:21 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Hmmm... Jaap van Zweden, Sibelius, vioolconcert... drie redenen dat ik blij ben dat ik er niet bij was
Ik ben hoe dan ook niet zo dol op Sibelius' Vioolconcert. Ik vind het een melancholisch zeverstuk met af en toe krachteloze opzwependheid. Passie in de permafrost.

Ik ben ook blij dat ik het stuk nooit heb moeten studeren. .
Konečne je vsetko tak, ako má byť.
pi_27564996
Het probleem met de muziek van Sibelius is, is dat het ontzettend saai is
Het is niet lelijk! Het is niet afschuwelijk! Het is gewoon slaapverwekkend saai!
Ik heb zelden zulke onboeiende muziek gehoord als de muziek van Sibelius.
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:24:22 #208
45321 Hugo_
join the resistance
pi_27571117
hee! wat is er nou weer mis met jaap van zweden? arrogant en over het paard getilt, ok... maar dat maakt toch niets uit al hij een orkest staat te dirigeren?

annyways... Sibelius met zijn viooconcert..

het sfeertje was er, metname de superdunne passages waren soms toch wel kippevel creeerend...
de soliste deed zijn werk goed zeker voor iemand van 16 jaar... maar toch...
we zaten met z'n drieen in de pauze met het gevoel "was dit het nou?" enkele leuke passages maar over het algemeen saai. Soms had ik ook het gevoel dat het allemaal wat rommelig werd uitgevoerd. Met name de tutti passages, en daar zitten er niet zo heel veel van in het stuk, waren rommelig ingezet. Wel enigsins begrijpbaar als je als trombonist in het hele stuk van ruim een half uur ongeveer twee minuten aan het spelen bent... maar het viel wel op en dat stoort behoorlijk.
algemene indruk: wel aardig, kon erger maar absoluut geen favoriet...

Beethoven symfonie 3
Het orkest was geloof ik een stuk gelukkiger met dit werk, het liep als een trein. Lekker raggen op je viool, leuk... voor 5 minuten. Maar na 3 kwartier was ik blij dat ik ervanaf was. Wat kan die man veel componeren om 1 thema, ik heb echt medelijden met hem dat toen er nog geen copy/paste functie bestond, iedere keer hetzelfde opschrijven dat wil je toch niet?
algemene indruk: voor 5 minuten leuk na 10 minuten vervelend en van 45 minuten beethoven wordt je strontchagerijnig... eerste jaren geen beethoven meer voor mij

het publiek was over het algemeen geloof ik meer te spreken over beethoven dan sibelius...maar dat zal wel door de kwaliteit van uitvoeren komen...

conclusie van mijn bezoek aan dit concert: als je het op cd niets aan vind dan is het live vaak niet veel leuker en hoef je er niet naar toe...
pi_27582774
Jaap van Zweden.. tsja... afgelopen zomer dirigeerde hij Mahler 1 zo extreem beroerd, dat ik toen heb besloten nooit meer naar een concert van hem te willen gaan.

Ik vind het touwens niet begrjipbaar dat wanneer je trombonist bent en maar twee minuten hoeft te spelen, dat je het dan verkloot. Dat hoort bij trombone spelen. Dat weet je van te voren.

En gelukkig bestaan er herhalingstekens in de muziek, dat heeft Beethoven RSI gescheeld
pi_27583122
Jeetje, niet erg de moeite waard dus, dat is echt klote... Ben je een keer uit, dan moet het ook wel leuk zijn!

Over Sibelius: ik heb een opname van Herbert von Karajan (nog zo'n blaaskaar, ik weet het) van o.a. Finlandia en Valse Triste, maar die is toch echt wel zeer de moeite waard hoor! Meeslepende muziek en de Valse Triste is zo zwaarmoedig als de pest. En dat is goed: het kan me niet zwaar genoeg zijn...
  donderdag 2 juni 2005 @ 18:55:48 #211
45321 Hugo_
join the resistance
pi_27585318
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 17:11 schreef Mister_Slide het volgende:
Jaap van Zweden.. tsja... afgelopen zomer dirigeerde hij Mahler 1 zo extreem beroerd, dat ik toen heb besloten nooit meer naar een concert van hem te willen gaan.
[..]
ik ben dus in februari naar mahler 2 geweest ook gedirigeerd door jaap van zweden...
En dat was echt _fenomenaal_ Natuurlijk komt dat doorat ik mahler 2 gewoon het allerbeste stuk van de allerbeste componist vind, maar ook deze uitvoering was echt goed.
Er was weinig op aan te merken, het enige wat een beetje stoorde was dat het orgel never over het orkest kon komen... maar ik denk dat dat de schuld is van de cd-opnames waarop het gewoon te dominant aanwezig is...

http://www.brabantkoor.nl(...)d.html?concertid=117
voor recensies en ook die waren goed...

ik denk dat je gewoon een slechte dag van hem had meegemaakt ik vind mahlers onder van zwedens' leiding iig erg goed overkomen, voor zover ik kan zeggen natuurlijk, ik heb alleen de 2e 6e en 7e gehoord...
  vrijdag 3 juni 2005 @ 04:04:58 #212
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27596800
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 22:47 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ben wel een Sjos fan, maar ken tot nu toe eigenlijk alleen maar wat symfonien en hier en daar een ander stuk van 'm... eerlijk gezegd

De tramharmonie, toch?
Heb ik wel van gehoord ja
Leuk zeg
Je moet je director eens vragen of jullie het 'Sacre' van Stravinsky mogen spelen; even kijken hoe ver jullie daar mee komen
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27597863
Le Sacre... ehm, moet dat? Ik hoor de trombones al raggen in het tweede deeltje

Nee, sommige stukken moet je respecteren en er gewoon niet aanzitten toch? Ben sowieso al niet zo'n voorstander van getranscribeerde stukken, maar om te spelen is het wel leuk!

Heeft het VU-orkest Le Sacre niet enkele jaren geleden uitgevoerd?

Ken je trouwens een van de uitvoeringen door Gergiev? Hij heeft het onder andere met het Kirov en met het Rotterdams Philharmonisch gedaan, en beide uitvoeringen zijn echt top!
  vrijdag 3 juni 2005 @ 09:32:12 #214
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27598824
Nee

Mee eens

Weet ik niet

en

Nee.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27602582
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 18:55 schreef Hugo_ het volgende:

[..]

ik ben dus in februari naar mahler 2 geweest ook gedirigeerd door jaap van zweden...
En dat was echt _fenomenaal_ Natuurlijk komt dat doorat ik mahler 2 gewoon het allerbeste stuk van de allerbeste componist vind, maar ook deze uitvoering was echt goed.
Er was weinig op aan te merken, het enige wat een beetje stoorde was dat het orgel never over het orkest kon komen... maar ik denk dat dat de schuld is van de cd-opnames waarop het gewoon te dominant aanwezig is...
Het had niks met een slechte dag te maken. Het begin alleen al... de trompetten. Die horen gewoon uit de verte te klinken. Dus op de gang gespeeld. Dat wordt al gedaan sinds Mahler het stuk voor het eerst dirigeerde, maar wat doet luie Jaapie. Die laat de trompetten gewoon met dempers op in het orkest spelen. Hele effect weg.
Verder waren de tempi belachelijk hoog. Het derde deel leek wel een polka. En de climax deed me helemaal niks. Bah

Van het orgel is het volgens mij niet echt de bedoeling dat het er knetterhard bovenuitgiert. Maar meer dat het een soort diepe trillingen de zaal in brengt, die net de kleine hoekjes met geluid opvult die nog niks hadden.

Het VU-orkest heeft inderdaad een paar jaar geleden Le Sacre al gespeeld ja... Maar ik blijf er net zo lang inzitten tot ze hem nog een keer spelen

Ik heb een tijdje geleden een documentaire gezien over Gergjev en Le Sacre. Dat was wel tof
Volgende week ga ik d'r ook heen, in het concertgebouw met 't NedPho en Kreizberg
  dinsdag 7 juni 2005 @ 00:55:35 #216
70153 reinier1985
Vive o 2004 !!!
pi_27696511
Wat vinden jullie van het 1e pianoconcert van Mozart? Ik vind het echt heel goed! Vooral het 1e deel. Maar weet iemand hoe oud hij was toen hij dat componeerde? Was hij toen heel jong?

En wat vindt men hier het beste piano concert van Mozart? Ik denk dat ik uiteindelijk toch No. 20 kies. Die is echt zoo meesterlijk. De rest ook, maar deze echt fenominaal.

ps. Kent iemand hier trouwens Domenico Cimarosa? Een tijdgenoot van Mozart die in die tijd beroemde was dat hij. Hij heeft best aardige muziek geschreven! Ik noem bijvoorbeeld Overture: Voldomiro.
pi_27697197
Ik hou niet zo van Mozart, en ook niet zo van solo-concerten... dus helaas

Waar ik wel van hou is Le Sacre en het pianoconcert van Ravel. En gelukkig ga ik daar dit weekend heen
pi_27698115
Jij ook met je Sacre...

En nee, ik houd ook niet van Mozart eigenlijk, behalve zijn werken met zang. En zijn hoornconcerten natuurlijk, dat spreekt voor zich!

Over piano en zang gesproken: er stond een tijdje terug in de Volkskrant een stukje van Paul Witteman over La Petit Messe Solennelle van Rossini (deze uitvoering, spam), een mis uitgevoerd met piano en harmonium. En dat geeft een heel speciale klank: de piano begint met een staccato thema, daar komt het harmonium met een langere lijn overheen, waarna het koor begint te zingen. Het is echt geweldig.

Kennen jullie nog meer vreemde combinaties die uitstekend blijken te werken?
pi_27701508
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 00:55 schreef reinier1985 het volgende:
Wat vinden jullie van het 1e pianoconcert van Mozart? Ik vind het echt heel goed! Vooral het 1e deel. Maar weet iemand hoe oud hij was toen hij dat componeerde? Was hij toen heel jong?

En wat vindt men hier het beste piano concert van Mozart? Ik denk dat ik uiteindelijk toch No. 20 kies. Die is echt zoo meesterlijk. De rest ook, maar deze echt fenominaal.

ps. Kent iemand hier trouwens Domenico Cimarosa? Een tijdgenoot van Mozart die in die tijd beroemde was dat hij. Hij heeft best aardige muziek geschreven! Ik noem bijvoorbeeld Overture: Voldomiro.
Het beste pianoconcert van Mozart....ik vind zijn vroegere niet zo bijzonder, dan ga ik toch voor de 26e ( volgens mij heet dat ding het Kroningskonzert )
  dinsdag 7 juni 2005 @ 10:45:10 #220
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_27701644
Chopins ballades
Brahms pianoconcerten
Beethovens 3e symfonie
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_27731933
Brahms ruleert, heb hier een uitgave van Barenboim en Celibidache liggen.

Het eerste pianoconcert van Shostakovitch en die van Bartok horen ook wel in het rijtje thuis trouwens. En de Sonatas van Debussy natuurlijk, dat is geniaal.
pi_27735180
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 06:07 schreef Minos111 het volgende:
Jij ook met je Sacre...
Tsja.. het komt steeds dichterbij he
Dan luister ik 'm iedere dag wel een paar keer... huur ik de partituur, lees ik mee... word ik helemaal hysterisch ...
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:50:20 #223
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_27740184
Overigens zijn fuga's an sich best wel okee hoor. Vooral die ene van sonate opus 110 van Beethoven is kek .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 8 juni 2005 @ 16:55:39 #224
11102 knep
Mountainfreak
pi_27746888
Wow boxje met 12 CD's binnen .
Mahler: The Symphonies .
  woensdag 8 juni 2005 @ 17:20:13 #225
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_27747675
Mahler is voor mij net te zwaar .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')