abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26373458
Zijn er mensen die ervaring hebben met de opleiding Autotechniek in Arnhem? Zoja hoe was dat
BlaBlaBla
pi_26373685
MIjn broertje zit daar, hij vermaakt zich uitstekend...
Hij zit zelfs in het rally team!

Gewoon doen!
pi_26373769
Wat ik erover hoor is dat het een gezellige opleiding is en de mensen die er zitten vermaken zich uitstekend...
[18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
<gr8w8>bitch
pi_26374519
quote:
Op woensdag 20 april 2005 13:43 schreef Krullie het volgende:
MIjn broertje zit daar, hij vermaakt zich uitstekend...
Hij zit zelfs in het rally team!

Gewoon doen!
HTS rallyteam roels !
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_26374643
ik volg deze opleiding momenteel, zit nu voor me laatste stage in duitsland, (bij een de Porsche tuner KORO www.koro.de, dit is nog de oude site, nieuwe site is bijna af) en moet hierna alleen nog een half jaartje afstuderen (heb de 2e een half jaartje over moeten doen) maar het bevalt me prima, vooral de teams van school zijn vet, ik heb ongeveer 1,5 jaar bij het dragraceteam gezeten, dat was zeer gezellig en een hoop meegemaakt!

over de opleiding zelf, natuurlijk zitten er vakken bij waarvan je denkt dat gebruik ik toch niet, maar in de 4e kun jeje specialiseren in een bepaald gebied. let wel, het is soms meer vrachtwagentechniek dan autotechniek, maar als autoliefhebber moet je daar gewoon een beetje doorheen kijken
one dollar!
pi_26375036
Dit topic schop ik even naar PTA... Het is een SES-topic want het gaat over de opleiding, maar ik denk dat in PTA meer mensen zitten die de opleiding volgen...
[18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
<gr8w8>bitch
pi_26375877
Ik woon in Amsterdam welke school is beter eigenlijk?

Hogeschool Arnhem of Hogeschool Rotterdam ? Scheelt 25 km ofzo... 75 Rotterdam 100 km Arnhem...

Beide Autotechniek...
pi_26375900
Hier nog een, ben in '98 afgestudeerd (heb nog een tijd in Apeldoorn gezeten).
HTS Autotechniek is een brede opleiding, je leert van alles net niks zeggen we altijd. Wat knarfmk1 zegt klopt, de techniek is voornamelijk op vrachtauto's georienteerd. Ik weet alleen niet wat je vooropleiding is, met HAVO zul je harder moeten werken om het te halen dan met MTS of VWO.
pi_26375946
Lijkt me dat daar veel kerels zitten, of heb ik het dan helemaal mis?
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_26376007
@yup. Als oud Apeldoorn/Arnhem klant zeg ik natuurlijk Arnhem. Hangt er een beetje vanaf wat je precies wilt, volgens mij is Rotterdam meer georienteerd op de commerciele kant. In Arnhem kun je uit verschillende richtingen kiezen, commercieel en technisch. (dit noemden we vroeger V en W richting).
pi_26376054
Sjakie, voor wijven ga je naar de PABO
pi_26376095
quote:
Op woensdag 20 april 2005 15:08 schreef The_Haunted het volgende:
Sjakie, voor wijven ga je naar de PABO
Het schijnt dat ze de hogere hotelscholen ook beheersen
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_26376186
Langs die school zit de Pabo heb ik met de opendag gezien, dus in de pauze bekijks genoeg

Mijn vooropleiding is MBO ICT Niveau 4 dus iets wat er totaal niet op aansluit, maarja als het me wat interreseert dan ga ik er ook voor
BlaBlaBla
pi_26376751
Ik zit nu ook te programmeren hoor, Delphi, VB, SQL Server, Access etc.
Als je autoelektronica als richting kiest, krijg je genoeg te programmeren. (C++, matlab, beetje assembler)
  vrijdag 22 april 2005 @ 11:41:05 #15
43728 jwstoop
Usericon....?
pi_26427590
edit- foutje

[ Bericht 98% gewijzigd door jwstoop op 22-04-2005 11:49:07 ]
  vrijdag 22 april 2005 @ 11:41:46 #16
43728 jwstoop
Usericon....?
pi_26427609
quote:
Op woensdag 20 april 2005 15:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Langs die school zit de Pabo heb ik met de opendag gezien, dus in de pauze bekijks genoeg
De introductie van de PABO was helemaal leuk toen ik er begon..... liepen ze een week lang in bikini op het schoolplein.....

[ Bericht 16% gewijzigd door jwstoop op 22-04-2005 11:49:21 ]
pi_26427852
ik ben net in januari afgestudeerd in arnhem. heb afstudeeropdracht in finland gedaan.
Vond het een gezellige opleiding, maar is inderdaad erg op vrachtauto's georienteerd.
Maar de drie raceteams maken veel goed, evenals het cafe naast de school
en de pabo en heao ernaast. ik zou voor arnhem gaan als ik jou was
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26427872
quote:
Op woensdag 20 april 2005 13:46 schreef MutZ het volgende:
Wat ik erover hoor is dat het een gezellige opleiding is en de mensen die er zitten vermaken zich uitstekend...
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26427991
quote:
Op woensdag 20 april 2005 15:06 schreef The_Haunted het volgende:
@yup. Als oud Apeldoorn/Arnhem klant zeg ik natuurlijk Arnhem. Hangt er een beetje vanaf wat je precies wilt, volgens mij is Rotterdam meer georienteerd op de commerciele kant. In Arnhem kun je uit verschillende richtingen kiezen, commercieel en technisch. (dit noemden we vroeger V en W richting).
V en W richting is nu uitgebreid met 6 takken meen ik mij te herinneren.
je hebt nu de richtingen:
- voertuigdynamica
- Productontwikkeling
- Embedded systems
- Voertuigaandrijving (ben ik in afgestudeerd, gaat voornamelijk over hybride en fysische verbrandingen)
- Automotive management
- Automotive services

maar dit verandert nogal eens
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26430556
Toen ik er was op de opendag had ik het gevoel dat je er niks leert. En het leek erg op een school, alleen maar klaslokalen, een technische ruimte met lullige werkbankjes met overal een tangetje en een schroevendraaiertje.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26430948
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 13:34 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Toen ik er was op de opendag had ik het gevoel dat je er niks leert. En het leek erg op een school, alleen maar klaslokalen, een technische ruimte met lullige werkbankjes met overal een tangetje en een schroevendraaiertje.
zal ik je wat sterks vertellen?

het IS een school
en die lullige werkbankjes met tangetjes zul je amper aanraken als je mts vooropleiding hebt. Is meer voor de havo en vwo mensen die niet weten hoe het een en ander werkt in een auto.

Maar wat gaf je het gevoel dat je er niets leert? vind ik nog wel mee vallen... is alleen wel behoorlijk theoretische opleiding.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26435469
Ik weet niet precies, het is meer een gevoel wat ik er kreeg. Bijv. door iemand die zei dat ze in een periode van een paar maanden afzonderlijk onderdelen van auto's besproken, zoals bijv. een koppeling.
Nu, ik weet niet wat er zo moeilijk is aan een koppeling om er een paar maanden over te leren
En bijv. door vragen aan het rally team, dan vraag je, hebben jullie dat zelf gemaakt? Nee, dat hebben we laten maken. Dat is toch geen instelling van een school, natuurlijk snap ik wel dat niet alles zelf te maken is, maar ik had meer het gevoel dat ze die auto gewoon wat onderhielden ipv. zelf opbouwen.
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26435868
quote:
Op woensdag 20 april 2005 15:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Langs die school zit de Pabo heb ik met de opendag gezien, dus in de pauze bekijks genoeg

Mijn vooropleiding is MBO ICT Niveau 4 dus iets wat er totaal niet op aansluit, maarja als het me wat interreseert dan ga ik er ook voor
Heb je natuur/wiskunde ?

Want dat moet je hebben anders moet je een cursus doen voor die vakken... Ik heb zelf gebeld (Havo E&M) ze zeggen wis en natuur cursus VOORDAT je aan de opleiding begint en je moet die vakken afronden dus...
pi_26442318
ik ga er over 2 jaar ook heen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_26444269
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:49 schreef Youp het volgende:
ik ga er over 2 jaar ook heen
Youp's opleiding: MTS TIND niveau 4 motorvoertuigen...

Sjah je vooropleiding past er perfect naadloos op aan...
pi_26444856
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 16:59 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik weet niet precies, het is meer een gevoel wat ik er kreeg. Bijv. door iemand die zei dat ze in een periode van een paar maanden afzonderlijk onderdelen van auto's besproken, zoals bijv. een koppeling.
Nu, ik weet niet wat er zo moeilijk is aan een koppeling om er een paar maanden over te leren
En bijv. door vragen aan het rally team, dan vraag je, hebben jullie dat zelf gemaakt? Nee, dat hebben we laten maken. Dat is toch geen instelling van een school, natuurlijk snap ik wel dat niet alles zelf te maken is, maar ik had meer het gevoel dat ze die auto gewoon wat onderhielden ipv. zelf opbouwen.
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Het klopt inderdaad dat je per blok een bepaald deel van de auto behandeld, maar dit is dan niet het enige dat je krijgt. Je hebt ook de vakken mechanica, wiskunde en elektrotechniek die je het hele jaar door krijgt.
Ook is de les die je per blok over dat ene onderwerp krijgt niet bepaald makkelijk. Het is niet dat je bijvoorbeeld alleen de bodemplaat behandeld, maar wij moesten een rapport schrijven met het ontwerp van de bodemplaat, de doorbuigingsberekeningen, de materiaalkeuze, het productieproces enz...
Ik moet wel zeggen dat ik de projecten erg leuk vind, in het eerste blok moesten we dus een bodemplaat ontwerpen, in het 2e blok een wielophanging en stuurinrichting, in het derde blok moesten we een motor tunen, om zo aan te passen aan de wensen van de klant, en in dit blok moeten we een importeur van de ondergang zien te redden. Zo zie je ook dat er 2 richtingen zijn; de technische kant en de economische kant.

Van dat rallyteam weet ik niet precies hoe ze daar te werk gaan, maar ik weet wel dat er altijd meer bij komt kijken dan alleen het onderhoud van zo'n auto. En ik denk dat ze onderdelen kopen omdat dat vaak goedkoper zijn, en de productiemogelijkheden van de school niet genoeg zijn voor een aantal onderdelen.
pi_26445082
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 23:04 schreef yup het volgende:

[..]

Youp's opleiding: MTS TIND niveau 4 motorvoertuigen...

Sjah je vooropleiding past er perfect naadloos op aan...
klopt maar ik twijfel of ik niet over zal stappen naar de MTS motovoertuigen in Arnhem... om daarna meteen de HTS daar te kunnen gaan doen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_26457718
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 23:35 schreef Youp het volgende:

[..]

klopt maar ik twijfel of ik niet over zal stappen naar de MTS motovoertuigen in Arnhem... om daarna meteen de HTS daar te kunnen gaan doen
mmts motorvoertuigentechniek--> hts autotechiek is erg goed te doen. kan je opleiding in 3,5 jaar afronden zonder moeite
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26457770
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:27 schreef vlad het volgende:

[..]

mmts motorvoertuigentechniek--> hts autotechiek is erg goed te doen. kan je opleiding in 3,5 jaar afronden zonder moeite
jups je krijgt vrijstelling van een half jaar stage en nog een aantal andere dingetjes als ik het goed begrepen heb dus je hebt het door de weeks ook nog eens rustiger
Hopeloos benzine verslaafd
pi_26457803
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 23:25 schreef chillv het volgende:

[..]
Van dat rallyteam weet ik niet precies hoe ze daar te werk gaan, maar ik weet wel dat er altijd meer bij komt kijken dan alleen het onderhoud van zo'n auto. En ik denk dat ze onderdelen kopen omdat dat vaak goedkoper zijn, en de productiemogelijkheden van de school niet genoeg zijn voor een aantal onderdelen.
het klopt dat ze bij het rally team de onderdelen moeten kopen. dit is bij de andere teams minder. de reden hiervoor is dat ze een maxi kitcar gekocht hebben (peugeot 106 maxi). deze heeft aantal jaren in het wk meegereden als fabrieksauto en is helemaal uitontwikkeld (zit aan max. van z'n kunnen).
en de meeste onderdelen van o.a. de motor zijn handgemaakt (zoals zuigers e.d.) en moeten gekocht worden.
bij aanschaf van de peugeot is er ook veel kritiek geweest vanuit de opleiding, omdat de auto niet door intwikkeld kan worden. hij kan alleen maar onderhouden worden. (en toch kregen ze de ¤ 50.000,- van school + sponsors )

dit is wel anders bij het motorteam. die hebben zelf kuipen ontwikkeld van koolstofvezel b.v.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26457845
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:30 schreef Youp het volgende:

[..]

jups je krijgt vrijstelling van een half jaar stage en nog een aantal andere dingetjes als ik het goed begrepen heb dus je hebt het door de weeks ook nog eens rustiger
vrijstelling is beperkt bij de vakken ik heb ook mts gedaan en ik kreeg extra uren natuur en wiskunde, om op het niveau van een havo/vwo'er te komen. en de havo/vwo'er krijgt extra uren techniek.
voordeel wat ik er in zag was dat wis en natuurkunde vroeg in de dag werd gegeven en de technische vakken later. dus je hebt wel relatief korte dagen

maar ze hebben opleiding nu helemaal omgegooid, dus weet niet precies hoe het zit. ben er gelukkig nu vanaf
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26457888
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:35 schreef vlad het volgende:

[..]

vrijstelling is beperkt bij de vakken ik heb ook mts gedaan en ik kreeg extra uren natuur en wiskunde, om op het niveau van een havo/vwo'er te komen. en de havo/vwo'er krijgt extra uren techniek.
voordeel wat ik er in zag was dat wis en natuurkunde vroeg in de dag werd gegeven en de technische vakken later. dus je hebt wel relatief korte dagen

maar ze hebben opleiding nu helemaal omgegooid, dus weet niet precies hoe het zit. ben er gelukkig nu vanaf
hmmz ja bij ons moet je kiezen in jaar 4 of je hts wil gaan doen of de mts wilt afronden en wilt gaan werken.. als je voor het eerste kiest krijg je extra natuur en wiskunde om aan te sluiten op de hts dus dan krijg je dat daar niet meer waarschijnlijk en als dat wel zo is.. ach boeiend, t isn niet mn sterkste vak (wiskunde) extra aandacht is wel fijn af en toe
Hopeloos benzine verslaafd
pi_26458002
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:38 schreef Youp het volgende:

[..]

hmmz ja bij ons moet je kiezen in jaar 4 of je hts wil gaan doen of de mts wilt afronden en wilt gaan werken.. als je voor het eerste kiest krijg je extra natuur en wiskunde om aan te sluiten op de hts dus dan krijg je dat daar niet meer waarschijnlijk en als dat wel zo is.. ach boeiend, t isn niet mn sterkste vak (wiskunde) extra aandacht is wel fijn af en toe
ook dan krijg je het wel helaas ik heb mts+hbo voorbereiding gedaan (die hbo voorbereiding was lastig. eigenlijk gezakt daarvoor met een 5, maar de hts zelf was stukken makkelijker) en kreeg ook die extra uren.
maar gewoon heengaan!! is de moeite zeker waard
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26458092
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:44 schreef vlad het volgende:

[..]

ook dan krijg je het wel helaas ik heb mts+hbo voorbereiding gedaan (die hbo voorbereiding was lastig. eigenlijk gezakt daarvoor met een 5, maar de hts zelf was stukken makkelijker) en kreeg ook die extra uren.
maar gewoon heengaan!! is de moeite zeker waard
oke

trouwens... suckte die mts van jou ook van alle kanten? (organisatie enzo vooral)
Hopeloos benzine verslaafd
  zondag 24 april 2005 @ 20:09:02 #35
51190 -Shibby-
Dude! Sweet! D...
pi_26481867
Ik vind het wel jammer wat ik hier allemaal hoor, ik doe nu een wtb opleiding in amsterdam en zou graag hierna nog een HTS autotechniek opleiding willen gaan doen. Puur omdat het me vet lijkt om juist met auto's te werken/rekenen enzovoort.

Maar als ik dit zo lees kan je dan niet beter gewoon gaan werken bij een bedrijf dat hier mee te maken heeft?
De theoretische kant ken ik al van mechanica enzovoorts, en zoals gezegt wordt dat je eigenlijk niet echt iets leert maar van alles een beejte.
Of zijn er toch nog vakken / theorie en praktijk die wel de moeite waard zijn op een HTS autotechniek?
ja
pi_26491670
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:50 schreef Youp het volgende:

[..]

oke

trouwens... suckte die mts van jou ook van alle kanten? (organisatie enzo vooral)
enorm dat organisatie/marketing was verschrikkelijk.. tig keer klas uitgezet omdat ik lag te slapen die vakken werden bij ons altijd op maandag de eerste uren gepland.
voor de rest was de opleiding een grote chaos.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26491896
quote:
Op zondag 24 april 2005 20:09 schreef -Shibby- het volgende:
Ik vind het wel jammer wat ik hier allemaal hoor, ik doe nu een wtb opleiding in amsterdam en zou graag hierna nog een HTS autotechniek opleiding willen gaan doen. Puur omdat het me vet lijkt om juist met auto's te werken/rekenen enzovoort.

Maar als ik dit zo lees kan je dan niet beter gewoon gaan werken bij een bedrijf dat hier mee te maken heeft?
De theoretische kant ken ik al van mechanica enzovoorts, en zoals gezegt wordt dat je eigenlijk niet echt iets leert maar van alles een beejte.
Of zijn er toch nog vakken / theorie en praktijk die wel de moeite waard zijn op een HTS autotechniek?
Je leert van alles een beetje omdat een auto combinatie is van heel veel technieken.
vergeet niet dat de opleiding een combinatie is van werktuigbouwkunde en elektrotechniek waarbij het een en ander toegespitst is op auto's. Dus dat je veel mechanica, wiskunde en dergelijke al kent klopt.
Maar veel specifieke autokennis mis je wel met alleen wtb. wat ik gehoord heb krijg je op wtb opleidingen weinig tot geen les in verbrandingsmotoren met alle systemen eromheen. En ik neem aan dat je ook geen lessen hebt gehad op het gebied van wielophanging. Ik denk dat daar nog wel heet een en ander valt te leren.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_26500503
Ik zit daar ook op school, tevens ben ik voorzitter van het rally team!
Leuke school hoor
En ik denk dat hij iets meer te bieden heeft als de opleiding in R`dam, daarom ben ik ook naar Arnhem gegaan terwijl ik zelf in R'dam woonde.
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:32 schreef vlad het volgende:

[..]

het klopt dat ze bij het rally team de onderdelen moeten kopen. dit is bij de andere teams minder. de reden hiervoor is dat ze een maxi kitcar gekocht hebben (peugeot 106 maxi). deze heeft aantal jaren in het wk meegereden als fabrieksauto en is helemaal uitontwikkeld (zit aan max. van z'n kunnen).
en de meeste onderdelen van o.a. de motor zijn handgemaakt (zoals zuigers e.d.) en moeten gekocht worden.
bij aanschaf van de peugeot is er ook veel kritiek geweest vanuit de opleiding, omdat de auto niet door intwikkeld kan worden. hij kan alleen maar onderhouden worden. (en toch kregen ze de ¤ 50.000,- van school + sponsors )

dit is wel anders bij het motorteam. die hebben zelf kuipen ontwikkeld van koolstofvezel b.v.
Wat je zegt klopt idd wel aardig, motoronderdelen als kleppen en zuigers etc kopen we gewoon. Zo werkt dat gewoon, daar kan je wel mega veel tijd in stoppen om dat zelf te ontwikkelen, maar het is een beetje suf om elke keer opnieuw het wiel uit te gaan vinden.
Qua ontwikkelen van de motor is er ook weinig te bereiken op het gebied van vermogen etc, want daar is al het maximale uitgehaald, wel hebben we de afgelopen 2 jaan grote stappen gemaakt in het betrouwbaar maken van de motor, dus we zitten zeker niet stil wat dat betreft.

Waar we het rallyteam ook veel mee doen is de wegligging van de auto (schokdempers, wielgeometrie etc) juist omdat het zo`n er ontwikkelde wagen is heb je ook onwijs veel mogelijkheden tot afstellen. En het blijft een uitdaging om voor elke wedstrijd weer een optimale afstelling te vinden. Daarvoor plannen we ook een aantal keer per jaar een test dag/weekend in op bijv een ex militaire vliegbasis (Niederrein of Bittburg bijv.).

En dit zijn nog maar een paar voorbeelden.

Daarom vindt ik het ook zo jammer dat we zovaak kritiek krijgen van mensen die er eigenlijk net niet weten waar we nou eigenlijk mee bezig zijn. Maarja daar hebben we ondertussen wel mee leren leven.

Ennuh @ Sterke Yerke, het is een HTS daar leren we niet om te sleutelen, maar om te rekenen, tekenen en nadenken etc. En wat wij leren over bijv een koppeling gaat heel wat verder als alleen de werking.
  maandag 25 april 2005 @ 17:31:39 #39
51190 -Shibby-
Dude! Sweet! D...
pi_26500837
quote:
Op maandag 25 april 2005 09:51 schreef vlad het volgende:

[..]

Je leert van alles een beetje omdat een auto combinatie is van heel veel technieken.
vergeet niet dat de opleiding een combinatie is van werktuigbouwkunde en elektrotechniek waarbij het een en ander toegespitst is op auto's. Dus dat je veel mechanica, wiskunde en dergelijke al kent klopt.
Maar veel specifieke autokennis mis je wel met alleen wtb. wat ik gehoord heb krijg je op wtb opleidingen weinig tot geen les in verbrandingsmotoren met alle systemen eromheen. En ik neem aan dat je ook geen lessen hebt gehad op het gebied van wielophanging. Ik denk dat daar nog wel heet een en ander valt te leren.


Gasturbines zit wel in het pakket, maar inderdaad geen zuigermotoren en wielophanging en dergelijke. Het kan zoieso in minder tijd als de 4 jaar die er voor staat.
Dus nog even goed bedenken wat k ga doen. t heeft geen haast
ja
pi_26501418
quote:
Op maandag 25 april 2005 17:31 schreef -Shibby- het volgende:

[..]


Het kan zoieso in minder tijd als de 4 jaar die er voor staat.
2 jaar als je al een HBO diploma hebt (1,5 jaar theorie en een half jaar afstuderen)

Je krijgt ook onwijs veel vrijstellingen voor bijv wiskunde en mechanice etc als je WTB hebt gedaan. Dus dan heb je in principe alleen nog maar de autotechnische vakken. Voor echt specifieke informatie zou je is contact met school op moeten nemen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')