quote:
Op donderdag 21 april 2005 15:17 schreef Free-Spirit het volgende:[..]
Ik moet Duke van de dierenarts op Bibi of Duckvoeding zetten, maar weet niet welke
(hij eet nu a/d blikjes maar dat was een noodoplossing om hem beter te maken)
Wat is beter Bibi of Duck en welke daarvan?
Duke is dan wel senior met zijn 14.5 maar mag niet op seniorvoer omdat het een hele drukke hond is en echt zijn voedingsstoffen nodig heeft
Hij heeft heel veel hoogwaardige eiwitten nodig omdat hij die via zijn nieren verliest
Zijn nieren ontgiften wel alleen zijn de "filtergaten" erin door ouderdom zo groot dat hij eiwitten verliest. Als hij niet voldoende eiwitten binnenhoudt vreet zijn lichaam zijn spieren op
We hebben hem met veel moeite weer wat aan laten komen door hem heel veel gekookte kipfilet te geven maar daar schijnt hij nu weer overgevoelig voor te zijn Vandaar dat ik hem op a/d gezet heb
Ik heb eigenlijk een voeding nodig die afwisselend is (Duke is nogal verwend en verveelt zich snel)
Die alle voedingswaarden heeft die een actieve hond nodig heeft, rekening houdt met zijn senior gebit en ontstoken darmwand, met heel veel hoogwaardige eiwitten.
Enig idee welke dan voor hem geschikt is?
Als eerste zou ik je dierenarts even vragen naar Finidiar Forte, dat zijn pilletjes om de darmen rustig te krijgen. (informeer wel even of dat met ontstekingen ook kan)
Als zijn darmen wat rustiger zijn zal ie eten ook beter verteren en binnen kunnen houden.
Blikjes moet je echt niet aan beginnen trouwens, dat voer zit vol met conserveringsmiddelen etc. en als er iets slecht is voor je darmen........ De nieren krijgen er overigens van op hun lazer want die moeten al die zooi weer filteren en darmen kunnen geirriteerd raken.
KVV is wel een oplossing, Duck en Bibi hebben beiden complete maaltijden. Duck heeft 5 soorten maar die zijn niet allemaal geschikt, denk dat alleen uitmuntend afdoende zal zijn en eventueel lam/rijst als zijn ontlasting dun wordt/blijft.
Bibi kan ik heel weinig over zeggen, ik vond het duur en heb het maar een paar keer geprobeerd.
Carnibest heeft overigens 7 verschillende maaltijden die allemaal compleet zijn.
Naast deze merken heb je natuurlijk nog Rodi en Smuldier die in elke supermarkt in de vriezer liggen. (lekker makkelijk
![]()
)
Kivo, Bandit etc. zou ik niet aan beginnen, deze komen allemaal uit dezelfde fabriek als 1 van bovenstaande merken maar welke mag ik niet verklappen.
![]()
Het is sowieso even lastig zoeken aangezien van de 7 merken die op de markt zijn 4 daarvan uit dezelfde fabriek komen.
Bij duck kan je trouwens via een coupon 2 kg gratis krijgen, kijk maar even op de site.
Misschien is het een idee om naast dergelijk voer eendagskuikens te voeren als eiwitleverancier?
![]()
Ipv kipfilet zou ik overigens nekjes of karkassen voeren, veel goedkoper, leuker voor de hond en veel "completer" dan alleen filet.
Gewoon een ei kan ook trouwens, wel rauw dan.
![]()
Tsja wat kan je verder nog doen......... Lever?
![]()
Lekker bloedrijk, veel eiwitten en ze krijgen zo'n geinig "bloedsmoeltje" ervan.
Belangrijkste is goed op de ontlasting letten. Die moet licht tot donkerbruin zijn, goed "stevig" en zonder harde stukjes. (dan verteert ie iets niet goed)
Het blijft lastig want waar de ene hond goed op reageert gaat de ander van overstuur.
Als je trouwens iets geeft waar bot in zit, water een uurtje weghalen want anders verteren ze het niet goed
![]()
en nooit eerst koken aangezien bot dan gaat versplinteren, gewoon rauw geven. (sowieso hoef je voor honden niks eerst te koken, gewoon rauw geven. Ik weet dat mensen er hartstikke ziek van kunnen worden als ze rauw vlees eten maar honden niet.
![]()
)
Wat is er trouwens met zijn gebit?
![]()
Honden op leeftijd kunnen die tandjes nog prima gebruiken.
Ontstoken darmwand? Enige idee hoe dat komt? Wat zegt de dierenarts er verder over?