abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 april 2005 @ 07:56:31 #76
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26340202
quote:
Op maandag 18 april 2005 23:48 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Z'n vrouw, Eva Braun, was ook een jood.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 april 2005 @ 07:58:22 #77
35237 Nuongirl
pi_26340207
quote:
Op maandag 18 april 2005 23:53 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

1. 't was niet zijn vrouw

Het was wel zijn vrouw. Net voordat beiden eind april 1945 zelfmoord pleegden zijn ze getrouwd
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  dinsdag 19 april 2005 @ 07:58:47 #78
66444 Lord_Vetinari
pi_26340209
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 00:11 schreef MrX1982 het volgende:
Treffend is dat ook Stalin een slechte jeugd heeft gehad waaruit een minderwaardigheidscomplex is voortgekomen. Er zijn dus overeenkomsten tussen Stalin en Hitler op persoonlijk gebied.

Intrigerend om over na te denken
Dat heeft Alan Bullock al voor je gedaan in Hitler en Stalin, parallele levens.
  dinsdag 19 april 2005 @ 08:08:19 #79
66444 Lord_Vetinari
pi_26340260
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 00:02 schreef boyv het volgende:

[..]

Het verhaal gaat dat de moeder van Hitler zou gegaan zijn met een rijke Joodse man (Frankenberger) waarbij zij in dienst was als huishoudster. Er zijn geen bronnen die dit 100% kunnen bevestigen, in tegendeel zijn er wel meer bewijzen dat het niet waar is. Zijn biologische vader zou Alois Schicklgruber zijn, afkomstig uit Oosterijk.
Niet 'zou'. Zijn vader WAS Alois Schicklgruber. Het was de vader van zijn vader waar verwarring over bestaat. Voor de onmaskering van de mythe dat Hiter's moeder bij een Joodse familie zou hebben gewerkt, zie Ian Kershaw, Hitler, 1889 - 1936 Hubris , (Londen, 2000), ik meen p. xiv. In ieder geval in het voorwoord. Er is een ander Hitler topic hier in C&H ergens, waarin ik het hele stuk heb geciteerd, maar zonder zoekfunctie...
  dinsdag 19 april 2005 @ 08:13:38 #80
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26340288
Natuurlijk had Hitler een menselijke kant. Een minder menselijke kant bespeur ik bij de landen die de joden links lieten liggen, totdat ze zelf in de oorlog betrokken raakten. Ik noem landen als Nederland, Belgie, GB, Frankrijk, VS. Ze lieten Duitsland hun gang gaan, totdat ze de expansiedrift van Hitler wat zorgwekkend vonden worden. Bang voor hun eigen ondergang, besloten bepaalde landen toch maar in te grijpen. Niet omdat ze het beste met de joden voor hadden.
Het verstand van degenen die op alles een materialistische visie hebben, zit in hun ogen. En de ogen zijn blind in de spiritualiteit.
- www.islamendialoog.nl
  dinsdag 19 april 2005 @ 08:17:41 #81
66444 Lord_Vetinari
pi_26340305
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 08:13 schreef JanPoedel het volgende:
Natuurlijk had Hitler een menselijke kant. Een minder menselijke kant bespeur ik bij de landen die de joden links lieten liggen, totdat ze zelf in de oorlog betrokken raakten. Ik noem landen als Nederland, Belgie, GB, Frankrijk, VS. Ze lieten Duitsland hun gang gaan, totdat ze de expansiedrift van Hitler wat zorgwekkend vonden worden. Bang voor hun eigen ondergang, besloten bepaalde landen toch maar in te grijpen. Niet omdat ze het beste met de joden voor hadden.
En dit slaat op het onderwerp als....?

Jaap op Dirk? Een lul op een gebakje?

Bovendien is het kletspraat. Nederland en Belgie HADDEN niks 'gang te laten gaan' want ze hadden niks te vertellen op het Europese toneel. De VS zat midden in het isolationisme en het interesseerde ze geen moer wat er in Dld. gebeurde. Als je verwijten wilt maken, kun je die richten op F. en GB.
  dinsdag 19 april 2005 @ 10:24:13 #82
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26342319
Dat vind ik ook vergaand omdat Frankrijk en Engeland, alhoewel in het begin terughoudend misschien, toch tegen Hitler optraden en op het gegeven moment hem toch de oorlog gingen verklaren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Djaser op 19-04-2005 12:16:09 ]
pi_26342493
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 10:24 schreef Djaser het volgende:
Dat vind ik ook vergaand omdat Frankrijk en Engeland, alhoewel in het beginnen terughoudend en misschien, toch tegen Hitler optraden en op het gegeven moment hem toch de oorlog gingen verklaren.
Ja, nadat men eerst Hitler had laten begaan in Oostenrijk en Tjechoslowakije.

Er had wel degelijk ingegrepen kunnen worden toen Hitler het Reinland terugnam.
  dinsdag 19 april 2005 @ 10:37:08 #84
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26342577
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 07:58 schreef Nuongirl het volgende:

Het was wel zijn vrouw. Net voordat beiden eind april 1945 zelfmoord pleegden zijn ze getrouwd
Idd, dat heb ik dus ook altijd gedacht. En acht vlak voordat ze zelfmoord pleegden in de echt verbonden. Zag daar laatst ook een documentaire over op Discovery of NGC. Weet niet meer hoe ie heette. Het leven van Hilter, oid.
(Un)masking for the greater good.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 april 2005 @ 11:07:38 #85
35237 Nuongirl
pi_26343096
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 08:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet 'zou'. Zijn vader WAS Alois Schicklgruber. Het was de vader van zijn vader waar verwarring over bestaat. Voor de onmaskering van de mythe dat Hiter's moeder bij een Joodse familie zou hebben gewerkt, zie Ian Kershaw, Hitler, 1889 - 1936 Hubris , (Londen, 2000), ik meen p. xiv. In ieder geval in het voorwoord. Er is een ander Hitler topic hier in C&H ergens, waarin ik het hele stuk heb geciteerd, maar zonder zoekfunctie...
Hitler's father was the illegitimate child of a cook named (Maria Anna) Schickelgruber. This cook, the grandmother of Adolf Hitler, was working for a Jewish family named Frankenburger, when she became pregnant. Frankenburger paid Schickelbruber, a paternity allowance from the time of the child's birth up to his fourteenth year.

From a secret report by the Nazi Hans Frank. Written in 1930

bron
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 april 2005 @ 11:09:32 #86
35237 Nuongirl
pi_26343141
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 10:37 schreef Natalie het volgende:

[..]

Idd, dat heb ik dus ook altijd gedacht. En acht vlak voordat ze zelfmoord pleegden in de echt verbonden. Zag daar laatst ook een documentaire over op Discovery of NGC. Weet niet meer hoe ie heette. Het leven van Hilter, oid.
By early April 1945 she had joined Hitler at the Führerbunker in Berlin. She refused to leave as the Red Army closed in, insisting she was one of the only people loyal to him left in the world and Hitler married her on 29 April 1945 during a brief civil ceremony, after which staff were instructed to address her as Frau Hitler instead of Fräulein Braun. They committed suicide together on the 30th, she by swallowing a cyanide capsule first. She was 33. Their corpses were burned with gasoline in the Reich Chancellery garden.

bron
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:41:24 #87
66444 Lord_Vetinari
pi_26343769
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 11:07 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

Hitler's father was the illegitimate child of a cook named (Maria Anna) Schickelgruber. This cook, the grandmother of Adolf Hitler, was working for a Jewish family named Frankenburger, when she became pregnant. Frankenburger paid Schickelbruber, a paternity allowance from the time of the child's birth up to his fourteenth year.

From a secret report by the Nazi Hans Frank. Written in 1930

bron
Nogmaals dan:

Voor de onmaskering van de mythe dat Hiter's moeder bij een Joodse familie zou hebben gewerkt, zie Ian Kershaw, Hitler, 1889 - 1936 Hubris , (Londen, 2000), ik meen p. xiv. In ieder geval in het voorwoord.

Hieruit komt duidelijk naar voren, dat er in die tijd geen Joodse familie Frankenburger in Graz (waar het plaats zou hebben gevonden) woonde. Sterker nog, Joden was het in die tijd helemaal niet toegestaan zich daar (in Stiermarken, meen ik dat het gebied is) te vestigen. Er woonde wel een familie Frankenreiter, maar a) er is geen snipper bewijs dat Maria daar gewerkt heeft en b) de zoon van die familie, die de verkrachter zou zijn geweest, was ten tijde dat het gespeeld zou moeten hebben, 10 jaar oud.

Ik heb Kershaw hier niet bij de hand, maar zo staat het er. Ik zal vanavond het boek erbij halen en Kershaw's bronnen erbij vermelden.

De beste kandidaat voor Alois' vader is Georg Nepomuk von Huttler.
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:44:57 #88
66444 Lord_Vetinari
pi_26343836
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 10:24 schreef Djaser het volgende:
Dat vind ik ook vergaand omdat Frankrijk en Engeland, alhoewel in het beginnen terughoudend en misschien, toch tegen Hitler optraden en op het gegeven moment hem toch de oorlog gingen verklaren.
Ja, na hem Tsjechoslowakije, het Rijnland en zo nog het een en ander op een blaadje te hebben aangeboden, ja..

Als de Fransen direct hadden gereageerd bij de bezetting van het Rijnland, had dat Hitler's cariere gekost. Hij had moeten terugtrekken en dat had hij echt politiek niet overleefd. Hij heeft dat later zelf ook toegegeven.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 april 2005 @ 11:45:13 #89
35237 Nuongirl
pi_26343842
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 11:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nogmaals dan:

Voor de onmaskering van de mythe dat Hiter's moeder bij een Joodse familie zou hebben gewerkt, zie Ian Kershaw, Hitler, 1889 - 1936 Hubris , (Londen, 2000), ik meen p. xiv. In ieder geval in het voorwoord.

Hieruit komt duidelijk naar voren, dat er in die tijd geen Joodse familie Frankenburger in Graz (waar het plaats zou hebben gevonden) woonde. Sterker nog, Joden was het in die tijd helemaal niet toegestaan zich daar (in Stiermarken, meen ik dat het gebied is) te vestigen. Er woonde wel een familie Frankenreiter, maar a) er is geen snipper bewijs dat Maria daar gewerkt heeft en b) de zoon van die familie, die de verkrachter zou zijn geweest, was ten tijde dat het gespeeld zou moeten hebben, 10 jaar oud.

Ik heb Kershaw hier niet bij de hand, maar zo staat het er. Ik zal vanavond het boek erbij halen en Kershaw's bronnen erbij vermelden.

De beste kandidaat voor Alois' vader is Georg Nepomuk von Huttler.
Ik ben erg benieuwd naar die bronnen iig Zal eens verder gaan zoeken of ik er wat over in mijn boeken kan vinden.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 april 2005 @ 12:01:33 #90
35237 Nuongirl
pi_26344197
Wat ik van verschillende bronnen heb kunnen vinden zijn er drie verschillende mannen die de vader kunnen zijn van Alois.

- Johann Georg Hiedler, die 5 jaar na de geboorte van Alois met diens moeder Maria Anna Schicklgruber trouwde.
- Johann Nepomuk Hüttler, een boer
- En dan meneer Frankenburger

Deze Hüttler wordt volgens deze genealogie van de Hitlers als vader gezien van Alois.

Schema stamboom Hitler
  dinsdag 19 april 2005 @ 12:43:17 #91
66444 Lord_Vetinari
pi_26345246
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 12:01 schreef Nuongirl het volgende:
- En dan meneer Frankenburger
Een niet bestaand persoon? Hitler is Jezus niet, die verwekt werd door de niet bestaande Heilige Geest, hoor
  dinsdag 19 april 2005 @ 12:55:49 #92
66444 Lord_Vetinari
pi_26345598
Na veel geploeter door de Google-search gevonden:
quote:
Frank claimed [in 1946 in Nuremberg] that he had been called in by Hitler towards the end of 1930 and shown a letter from his nephew William patrick Hitler (...) threatening, in connection with the press stories circulating about Hitler's background, to expose the fact that Hitler had Jewish blood flowing in his veins. Allegedly commissioned by Hitler to look into his family history, Frank reportedly discovered, that maria Anna Schicklgruber had given birth to her child while serving as a cook in the home of a Jewish family called Frankenberger in Graz. Not only that: Frankenberger senior had reputedly paid regulare instalments to support the child on behalf of his son, around 19 years old at the birth, until the child's 14th birthday. Letters were allegedly exchanged between Maria Anna and the Frankenbergers. According to Frank, Hitler had declared that he knew, from what his father and grandmother had said, that his grandfather was not the Jew from Graz, but because his grandmother and her subsequent husband were so poor they had conned the Jew into believing he was the father and into paying for the boy's support.
Frank's story [...] simply does not stand up. There was no Jewish family called Frankenberger in Graz during the 1830s. In fact, there were no Jews at all in the whole of Styria at the time, since Jews were not permitted in that part of Austria until the 1860s. A family named Frankenreiter lived there, but was not Jewish. There is no evidence that Maria Anna was ever in Graz, let alone was employed by the butcher Leopold Frankenreiter. The son of Leopold and alleged father of the child [...] was ten years old at the time.
[...]
Equally lacking in credibility is Frank's comment that Hitler had learnt from his grandmother that there was no truth in the Graz story: His grandmother had been dead for over 40 years at the time of Hitler's birth.
Ian Kershaw, Hitler 1889 - 1936 Hubris (London 2000), p. 8.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 april 2005 @ 12:58:28 #93
35237 Nuongirl
pi_26345677
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Een niet bestaand persoon? Hitler is Jezus niet, die verwekt werd door de niet bestaande Heilige Geest, hoor
Ik zeg alleen dat ik deze drie mensen was tegengekomen als vader van Alois
pi_26347078
Had niet John Toland al geschreven dat dat verhaaltje over Hitler's Joodse afkomst onzin was?
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:02:02 #95
66444 Lord_Vetinari
pi_26347452
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 13:49 schreef Johan_de_With het volgende:
Had niet John Toland al geschreven dat dat verhaaltje over Hitler's Joodse afkomst onzin was?
Het staat in elke serieuze biografie wel.
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:13:55 #96
66444 Lord_Vetinari
pi_26355551
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 11:45 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

Ik ben erg benieuwd naar die bronnen iig Zal eens verder gaan zoeken of ik er wat over in mijn boeken kan vinden.
Oke, daar gaan we dan:

Kershaw wijdt diverse noten aan dit verhaal. Hij verwijst voor het hele verhaal onder andere naar:

Neue Zürcher Zeitung uit de zomer van '32. Dee schreef in een artikel dat de naam 'Salomon' voorkwam in de 18e eeuw in Hitler's officiële genealogie. Dit was echter een fout, die gemaakt was door de Weense genealogist Dr. Karl Friedrich von Frank. Deze had de fout direct na het ontdekken gecorrigeerd, maar het leed was al geschied.
Dit is gebaseerd op: Brigitte Hamann, Hitlers Wien. Lehrjahre eines Diktators (Munchen 1966), p 68 - 71.

DE schuldige voor de verspreiding van het verhaal over Hitler's vermeende Joodse voorouder(s) is Franz Jentziger met zijn boek Hitlers Jugend (Wenen 1956).Hij nam Hans Frank's verhaal zonder commentaar over en geloofde er heilig in. Kershaw zegt hierover:
"One piece of 'evidence', a picture of Hitler's father indicating his 'Jewish' looks, is self-evidently a portrait of someone other than Alois Hitler. See Jentzinger, picture opposite p. 16."
Jentzingers boek wordt besproken (en afgebrand, gebaseerd op de onderzoeksresultaten van de Oostenrijkse geleerde Dr. Nikolaus Preradovic) in 'Hitler. Kein Ariernachweis' in Der Spiegel 12 juni 1957, p. 54-59, in het bijzonder pp. 57-58.

Voor het ontmaskeren van het hele Frankenberger-verhaal verwijst Kershaw naar A.A. Klein, 'Hitlers dunkler Punkt in Graz?' in Historisches Jahrbuch der Stadt Graz, 3 (1970), 7 - 30.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 april 2005 @ 19:23:36 #97
35237 Nuongirl
pi_26355786
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oke, daar gaan we dan:

Kershaw wijdt diverse noten aan dit verhaal. Hij verwijst voor het hele verhaal onder andere naar:

Neue Zürcher Zeitung uit de zomer van '32. Dee schreef in een artikel dat de naam 'Salomon' voorkwam in de 18e eeuw in Hitler's officiële genealogie. Dit was echter een fout, die gemaakt was door de Weense genealogist Dr. Karl Friedrich von Frank. Deze had de fout direct na het ontdekken gecorrigeerd, maar het leed was al geschied.
Dit is gebaseerd op: Brigitte Hamann, Hitlers Wien. Lehrjahre eines Diktators (Munchen 1966), p 68 - 71.

DE schuldige voor de verspreiding van het verhaal over Hitler's vermeende Joodse voorouder(s) is Franz Jentziger met zijn boek Hitlers Jugend (Wenen 1956).Hij nam Hans Frank's verhaal zonder commentaar over en geloofde er heilig in. Kershaw zegt hierover:
"One piece of 'evidence', a picture of Hitler's father indicating his 'Jewish' looks, is self-evidently a portrait of someone other than Alois Hitler. See Jentzinger, picture opposite p. 16."
Jentzingers boek wordt besproken (en afgebrand, gebaseerd op de onderzoeksresultaten van de Oostenrijkse geleerde Dr. Nikolaus Preradovic) in 'Hitler. Kein Ariernachweis' in Der Spiegel 12 juni 1957, p. 54-59, in het bijzonder pp. 57-58.

Voor het ontmaskeren van het hele Frankenberger-verhaal verwijst Kershaw naar A.A. Klein, 'Hitlers dunkler Punkt in Graz?' in Historisches Jahrbuch der Stadt Graz, 3 (1970), 7 - 30.
Heel erg bedankt
Zal eens op zoek gaan naar dat boek van Kershaw of ik het ergens kan verkrijgen, vind het namelijk erg interessant. wist wel dat het verhaal rondom die vermeende joodse vader van Alois niet klopte, maar wist niet waar het vandaan kwam
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:29:24 #98
66444 Lord_Vetinari
pi_26355925
Sir Ian Kershaw's boek(en) [de biografie is in 2 delen] is overal te koop joor. Zowel in de originele uitgave als in de nederlandse vertaling:

Deel 1

Deel 2
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:31:52 #99
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26358701
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 11:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, na hem Tsjechoslowakije, het Rijnland en zo nog het een en ander op een blaadje te hebben aangeboden, ja..

Als de Fransen direct hadden gereageerd bij de bezetting van het Rijnland, had dat Hitler's cariere gekost. Hij had moeten terugtrekken en dat had hij echt politiek niet overleefd. Hij heeft dat later zelf ook toegegeven.
Ja dat weet ik wel, maar dat is achteraf wel erg makkelijk oordelen. Frankrijk en Engeland zullen het risico van militair ingrijpen wel niet aangedurft hebben, daarom houd ik er niet zo van om achteraf van verwijten te spreken.
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:34:51 #100
85889 lucida
équilibre
pi_26360551
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
Het enige sympathieke waarop je hem kon betrappen was dat hij charmant was voor (ieder) vrouwvolk en een beetje slurpte bij het nuttigen van een (vrij onsmakelijk ogende) vegetarische maaltijd.
Komt dat omdat je daar vooral veel van jezelf in herkent?....
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')