Ietsje uitgeruster en iets uitgebreider.....
Kaprun
Mijn roots lagen er, toen ik nog niet eens een puber was hebben mijn ouders me de eerste keer op ski's gezet. Dat deden ze in Kaprun, een klein plaats in de
www.EuropaSportRegion.info. Nabij Zell am See, ongeveer drie kwartier voorbij Kitzbuher. Daar in Kaprun hadden ze de Kitzsteinhorn(3029m), een van de dingen die ik daarvan kon herinneren is dat je elkaar aan moest kijken bij het wachten op de lift. Als iemand blauwe plekken kreeg was dat van bevriezing. 10 jaar oud en 33 graden onder nul... dat was gevaarlijk
![]()
Nu 13 jaar laten ben ik gaan kijken hoe dat ook alweer was. Uitgepuberd en met eigen auto over de Duitse Autobahn naar die Toeristische trekpleister in het Salzburgerland. 12 uur was de rit en de herkenning was er direct. Het toeval wil dat ons appartement door de bank en de supermarkt gescheiden werd van het appartement waar mijn wintersportverhaal vroeger begon. (Lars: "Ich ware schon dreizehn jahre zuruck bei der Nachbarn". Herr Lachmayr: "Ach, Frau Pregenzer") Herkenning was er direct en 13 jaar terug was het appartement geweldig, het appartement van de Lachmayrs was er ook 1 waar ze in Frankrijk nog wat van kunnen leren.
Kaprun zelf dan had flink uitgepakt. Het weekend van 1 mei hebben ze daar de fun-und-firn-woche. Gratis testmateriaal, promo-girls van Edelweiss(bier), optredens aan de piste en optredens in het dorp. De temperaturen op 3000 meter hoogte zijn in april ook anders dan in december. Van het koude -33 naar een comfortabele 11 graden. Slecht voor de sneeuw, maar wij noemen ons zelf vergevorderd dus klagen daar niet over. Het heeft ook zijn charmes als er plassen water in de pistes ontstaan. De optredens waren overigens briljant
www.smash.at, maar vooral
www.badpowells.com (bezoek deze site en zet je geluid aan) zorgen voor de muziek. DJ Goofy stond daar boven, maar die staat dan ook werkelijk boven alles! Drei tausend meter uben den dingen stehen!
Inhoudelijk interessant was natuurlijk het testen:
Boards heb ik getest van Atomic; de terminal 168 (wide) van 2006 en de Firestarter 161.
De terminal is een ragplank die me aan de DoNuts Ultralight van beerke deed denken, maar dan zwaarder en erg log. Waarom deed hij me dan toch aan die plank van Beer denken, hij had zo'n heerlijke snelle frontsidebocht. Backside niet, want ik ben gewoon te licht om die kantenwissel op zo'n plank lekker om te zetten. Die plank rijdt dan met me weg. Maar omdat het verder een lange race-plank is vergelijk ik hem toch met die van beer. De firestarter is meer voor mij, helaas had ik hem pas in de middag en waren de pistes al erg slecht. Interessante plank. Atomic had in de bindingen een soort zool gemaakt die de sneeuw eruit moesten houden. Dit werkt! Dat men het bij Flow maar snel gaat kopieren!
Ski's dan... Jaja. Ik heb getest bij Rossignol (die helaas geen boards bij hadden). Ik weet alleen niet welke ski's ik had. Ze gingen echter bijzonder prettig, zeker als je bedenkt dat ze 183 lang waren... Forse ski's voor iemand met zo weinig ski-ervaring als ik (1 week Kaprun als kleine man en vervolgende 3 x een paar uur in Frankrijk). Na de laatste keer skien (december) dacht ik: NOOIT MEER. Nu had ik er weer lol in, dan zie je toch wat materiaal kan doen.
Snowbikes testen was ook wel een ruige ervaring. Het waren echt fietsjes... met big foots aan je softboots voor als je extra stabiliteit wilde. Het verveelt snel, het is doodsimpel... maar ik had het altijd al een keer willen doen. Het was voor korte tijd dan ook heel erg leuk.
Mooie contrasten in Kaprun, in het dorp speelt men in bikini beachvolleybal op de plaats waar de skibus stopt. Je stapt in boarduitrusting uit de bus en staat tussen de lekkere wijven in bikini! Een contrast waar je als liefhebber van lekkere wijven niet snel over zal klagen.
Aan de andere kant zijn er mensen die de liften omhoog nemen om niet te gaan wintersporten, maar om het terras daar op te zoeken. Een dure liftpas en gezellige hobby... maar niet mijn ding.
Contrast met Tignes in April en Kaprun in April
Tignes --> alleen cracks
Kaprun --> heeeeeel veeeeeel Beginners
(Gelukkig ook in Kaprun staatstrainingen (ook van de NL bond) en veel mooiere pistes)
Vanaf maandag was het gebied ongeveer Nederlandstalig!
Verhaal is lang genoeg.. ik stop, misschien doe ik er binnenkort nog wat verhalen bij....
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich
| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich binen de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"