Als je nee stemt ........ dan krijgen we oorlog?quote:Donner vreest oorlog bij 'nee' EU-grondwet
Een stem tegen de EU-grondwet is volgens minister Donner spelen met vuur. Zonder Europese overheid loopt het continent het risico op nieuwe oorlogen.
Minister Donner (justitie) is de kabinetscampagne vóór de Europese Grondwet met een zware inzet begonnen. De CDA-bewindsman waarschuwde zaterdag op een partijbijeenkomst in Ede: ,,Wie de toekomst op het spel wil zetten, moet vooral tegenstemmen in het referendum.'' Een herhaling van het scenario dat Joegoslavië in een oorlog stortte is dan volgens hem mogelijk.
Zonder Europese Grondwet zal de 'irritatie, de achterdocht en het wantrouwen' tussen de EU-landen toenemen, meent Donner. Hij ziet de totstandkoming van de Grondwet als een onvermijdelijke stap in de vorming van een Europese overheid. Europa kan volgens hem niet meer zonder zo'n overheid.
In de discussie over het referendum over de Grondwet staat ten onrechte de vraag centraal of het verdrag goed is voor Nederland, zei hij. ,,Dat gaat volledig voorbij aan het gegeven dat we in Europa dicht op elkaar leven. Om in vrede te kunnen samenleven, behoeven we een overheid die geschillen kan beslechten, regels stellen en in het algemeen belang optreden. Europese integratie heeft ons zestig jaar vrede en voorspoed geboden, maar om die te bewaren mogen we niet in onvermogen vastlopen.''
Hij zei dat wie denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen, zich de Balkan in herinnering moet roepen. ,,Joegoslavië was meer geïntegreerd dan de Unie nu, maar de onwil en het onvermogen om onderlinge irritaties en wedijver te beperken, hebben in korte tijd tot oorlog geleid.'' Donner onderschrijft de oude uitspraak van de Duitse christen-democraat Helmut Kohl dat zonder Europese eenwording weer oorlogen op het continent kunnen uitbreken.
Wie bij het referendum overweegt tegen te stemmen, wordt volgens Donner gedreven door angst voor de 'boze buitenwereld'. De minister meent dat de overdracht van bevoegdheden van nationaal naar Europees niveau een onvermijdelijk proces is. Door de schaalvergroting en de technologische ontwikkeling verliest Nederland al dagelijks bevoegdheden, zonder dat er enig bewust politiek besluit aan ten grondslag ligt.
Het kabinet besloot afgelopen vrijdag voluit campagne te gaan voeren voor een 'ja'-stem bij het referendum op 1 juni. De Volkskrant publiceerde zaterdag een kiezersonderzoek waaruit blijkt dat het verzet tegen de Grondwet groeit. De voorsprong van de voorstanders is geslonken tot 10 procent.
En wat verwijt hij ondertussen mensen die tegen willen stemmen?quote:Op maandag 18 april 2005 08:24 schreef Silmarwen het volgende:
Dit wordt steeds belachelijker. Wat is dit Amerika de Tweede?
Angst aanjagen om kiezers te manipuleren gebeurde al (veiligheid, meer blauw op straat, etc) en nu oorlogen als je Nee stemt.
Des te meer reden om nee te stemmen zeg, ik laat me niet zo manipuleren. Dit is gewoon angst politiek. Vreselijk
Nee uit angst voor oorlog (hoe verzin je het) voorstemmen, dat is lekker rationeel.quote:Wie bij het referendum overweegt tegen te stemmen, wordt volgens Donner gedreven door angst voor de 'boze buitenwereld'.
Dit kon inderdaad wel een averechts effect gaan hebben.quote:Op maandag 18 april 2005 08:27 schreef snabbi het volgende:
oke, oke, minister donner heeft deze zwevende kiezer overtuigd. Nu stem ik zeker tegen.
Scherpzinnige analyse!quote:Op maandag 18 april 2005 08:28 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
En wat verwijt hij ondertussen mensen die tegen willen stemmen?
[..]
Nee uit angst voor oorlog (hoe verzin je het) voorstemmen, dat is lekker rationeel.
Deze campagne kan nog wel eens leuk worden.![]()
idem dit gaat nergens overquote:Op maandag 18 april 2005 08:27 schreef snabbi het volgende:
oke, oke, minister donner heeft deze zwevende kiezer overtuigd. Nu stem ik zeker tegen.
Desintresse, egoisme, naiviteit. Ik vind het te idioot voor woorden.quote:Op maandag 18 april 2005 08:28 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
En wat verwijt hij ondertussen mensen die tegen willen stemmen?
[..]
Nee uit angst voor oorlog (hoe verzin je het) voorstemmen, dat is lekker rationeel.
Deze campagne kan nog wel eens leuk worden.![]()
Ik heb serieus de voor en nadelen bekeken. Op zich was ik lichtjes voor, maar als dit nu je sterkste argument moet zijn... Voer nou eens normale campagne.quote:Op maandag 18 april 2005 08:29 schreef MDF het volgende:
Dit kon inderdaad wel een averechts effect gaan hebben.
Ik denk een geheime agenda van de New World Order. Daarom zou ik alleen al nee stemmen dat zo'n minister ons een beetje gaat opleggen dat we ja moeten stemmen met zijn allen. De EU is gewoon een toren van Babel. Iedereen praat anders en begrijpen doen ze elkaar toch niet. Het dondert vanzelf wel in elkaar die rommel die ze bedacht hebben. Waar ik wel bang voor ben is dat ze de stemcomputers manipuleren want vertrouwen doe ik ze niet.quote:Als je nee stemt ........ dan krijgen we oorlog?
Wat is dit voor manipulatieve politiek?!
Wiens agenda wordt hier uitgevoerd?
Ja die angst hadden onze voorvaders ook, daarom bouwden ze ook vestingswallen en muren om hun steden!quote:Wie bij het referendum overweegt tegen te stemmen, wordt volgens Donner gedreven door angst voor de 'boze buitenwereld'
Maar je moet wel Excelentie zeggen tegen JP omdat dat respectvoller isquote:Op maandag 18 april 2005 08:35 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Donner gebruikt werkelijk elke argumentatie die er maar is om de Grondwet er door te loodsen, is het niet? Of ze allemaal even effectief zijn, dat betwijfel ik.
Is dit een Nederland met de zo gevierde 'Westerse' waarden, of is dit Nederland met 'corrupte' waarden? Dit doet me namelijk denken aan een lichte vorm van, wat in sommige corrupte landen wordt toegepast, het beïnvloeden van de kiezer door middel van geweld, bedreigingen en nog meer.
Ik geloof niet zo in de fraude. Ten eerste zal de opkomst bijzonder laag zijn en ten tweede is het referendum niet bindend. Ik gok dat alleen een aantal oppositiepartijen zich tegen zullen keren om zieltjes te winnen, want zo werkt politiek.quote:Op maandag 18 april 2005 08:35 schreef MDF het volgende:
Blijkbaar zijn ze zo wanhopig in Den Haag....... dat ik het niet acht uitgesloten, dat ze naar onwettige middelen zullen grijpen om de stemming ten gunste van hen te manipuleren.
Wie zegt mij dat er straks niet met de stemcomputers gefraudeerd gaat worden?
In de VS is dit een gangbare praktijk.
Het valt mij ook op dat die politici niet in de gedachten van het volk geïnteresseerd zijn, maar de gedachten van het stemvee zodanig willen beïnvloeden, dat de EU agenda gladjes uitgevoerd kan worden.
Tot voor kort had ik ook niet kunnen geloven dat de politiek moreel gecorrumpeerd zou kunnen zijn.quote:Op maandag 18 april 2005 08:37 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in de fraude. Ten eerste zal de opkomst bijzonder laag zijn en ten tweede is het referendum niet bindend. Ik gok dat alleen een aantal oppositiepartijen zich tegen zullen keren om zieltjes te winnen, want zo werkt politiek.
Hahahahahaha.......quote:Op maandag 18 april 2005 08:41 schreef Toeps het volgende:
Ik denk ook echt dat lieden die oorlog willen voeren straks denken: "Oh wacht, dat mag niet met die Europese grondwet! Hmm, laten we dat maar niet doen dan."
Idd, normaal heb ik het niet zo op dat Franse volk .. maar in dit geval kan ik me 100% vinden in hun gedachtengangquote:Op maandag 18 april 2005 08:39 schreef pikwik het volgende:
laten we hopen dat frankrijk massaal tegen stemt dan maar
dan is dat hele referendum hier in 1 klap overbodig
Dat is het toch al want de regering gaat ongeacht de uitslag toch tekenen (is mijn overtuiging).quote:Op maandag 18 april 2005 08:39 schreef pikwik het volgende:
http://www.gelderlander.n(...)na__2578528_,00.htmlquote:DEN HAAG - Het kabinet zal zich niets aantrekken van een eventueel negatief oordeel van de bevolking over de nieuwe Europese grondwet. Ook als een meerderheid van de burgers de grondwet bij een referendum in juni afwijst, zal de regering de grondwet blijven verdedigen.
Dit zei staatssecretaris Atzo Nicolai van Europese Zaken gisteren tijdens een bijeenkomst van de Vereniging van Europese Journalisten (VEJ) in Den Haag. "Het kabinet staat voor zijn handtekening onder het verdrag. Het referendum is een advies van de bevolking aan de Tweede Kamer en niet een advies van de bevolking aan de regering", aldus Nicolai.
Even kijken hoor, er was, op zich, een meerderheid van 128 zetels, geloof ik. Misschien iets meer of minder, maar dit is puur op partij gekeken. (En met Lazrak bij de SP.)quote:Op maandag 18 april 2005 08:37 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in de fraude. Ten eerste zal de opkomst bijzonder laag zijn en ten tweede is het referendum niet bindend. Ik gok dat alleen een aantal oppositiepartijen zich tegen zullen keren om zieltjes te winnen, want zo werkt politiek.
zo gaat het toch altijd???quote:Op maandag 18 april 2005 08:57 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Alles onder het motto van 'het is het beste voor jullie.'
Totdat er een revolutie komt, en er een nieuwe regering komt die precies hetzelfde doet.quote:Op maandag 18 april 2005 08:59 schreef pikwik het volgende:
en zo zullen er nog vele projectjes volgen hoe lang pikken we dit nog???
Als hij het zegt...quote:In de discussie over het referendum over de Grondwet staat ten onrechte de vraag centraal of het verdrag goed is voor Nederland
wat heeft zo'n referendum dan voor zin?quote:Op maandag 18 april 2005 08:51 schreef MDF het volgende:
Nicolai zei dat hij de grondwet er "hoe dan ook" door wil drukken.
[..]
http://www.gelderlander.n(...)na__2578528_,00.html
quote:Op maandag 18 april 2005 09:02 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Als hij het zegt...
Dan gaan ik later wel in Frankrijk of Engeland wonen.
Want deze landen profiteren alleen maar het meest van zulk soort dingen.
Nederland wordt altijd genaaid met dit soort dingen.
Frankrijk stemt toch wel voor. Die worden ook aan alle kanten belazerd. Allerlei voorstellen en wetten die er door zouden worden gedrukt worden uitgesteld tot na 1 juni om zo de boeren tevreden te houden en niet meer onvrede te veroorzaken. Juist om stemmen te winnen. Alles wordt daar uitgesteld tot na 1 juni om zo meer rotzooi te voorkomen en nee-stemmers te krijgen.quote:Op maandag 18 april 2005 08:39 schreef pikwik het volgende:
Oftewel ze beginnen zo arrogant te worden dat ze dus zelfs de uitslag van een referendum naast zich neer willen leggen om ons toch die grondwet door de strot te drukken.quote:Het kabinet zal zich niets aantrekken van een eventueel negatief oordeel van de bevolking over de nieuwe Europese grondwet. Ook als een meerderheid van de burgers de grondwet bij een referendum in juni afwijst, zal de regering de grondwet blijven verdedigen.
Dit zei staatssecretaris Atzo Nicolai van Europese Zaken gisteren tijdens een bijeenkomst van de Vereniging van Europese Journalisten (VEJ) in Den Haag. "Het kabinet staat voor zijn handtekening onder het verdrag. Het referendum is een advies van de bevolking aan de Tweede Kamer en niet een advies van de bevolking aan de regering", aldus Nicolai
Ik heb er niet over dat Engeland zit te klagen.quote:Op maandag 18 april 2005 09:04 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]![]()
Sorry hoor, maar als Engeland er niet over moet klagen, waarom is Engeland dan traditioneel Eurosceptisch?
Dat is het probleem!quote:Op maandag 18 april 2005 08:59 schreef pikwik het volgende:
[..]
zo gaat het toch altijd???
betuwelijn: iedereen is tegen maar het is het beste voor jullie dus we doen het
hsl: idem
euro grondwet: idem
en zo zullen er nog vele projectjes volgen hoe lang pikken we dit nog???
Lul niet. In de VS hebben ze dit probleem al 200 jaar geleden opgelost, daardoor is de kans op oorlogen in dit gebied 2 keer zo groot als Europa inderdaad klein. Bovendien is er in de VS veel minder overheidsbemoeienis dan in Europa.quote:Op maandag 18 april 2005 08:24 schreef Silmarwen het volgende:
Dit wordt steeds belachelijker. Wat is dit Amerika de Tweede?
Angst aanjagen om kiezers te manipuleren gebeurde al (veiligheid, meer blauw op straat, etc) en nu oorlogen als je Nee stemt.
Des te meer reden om nee te stemmen zeg, ik laat me niet zo manipuleren. Dit is gewoon angst politiek. Vreselijk
quote:we hebben de VN toch om geschillen te beslechten?
Come again? achterlopen op de VS qua beschaving? Je bedoelt dat land waar mensen full time protesteren tegen zaken die hier bij wet gereegeld zijn? Dat land wat via de officiele media-kanalen z'n bevolking voorliegt? Dat land waar mensen worden opgejut elkaar vooral goed in de gaten te houden want je buurman kan wel eens een terrorist zijn? Dat land waar de hoogste pief bij een verhoor geen eed af hoeft te leggen, geen pers bij aanwezig is en geen notulen gemaakt word? Dat land waar na de grootste terroristische aanslag in de geschiedenis van overheidswege een onderzoek in eerste instantie niet nodig werd gevonden?quote:Op maandag 18 april 2005 09:09 schreef klez het volgende:
Het is beschamend dat Europa in de 21e eeuw nog zoveel achter loopt op de VS qua beschaving dat ze zelf dat soort problemen niet op kan lossen.
Verder mag van mij heel die grondwet in deze vorm opgeblazen worden overigens...
En daarom moet de regering in Amerika het volk bang maken en houden omdat ze anders te weinig macht hebben. Doe mij maar wat meer overheidsbemoeienis en wat minder gemanipuleer.quote:Op maandag 18 april 2005 09:09 schreef klez het volgende:
[..]
Lul niet. In de VS hebben ze dit probleem al 200 jaar geleden opgelost, daardoor is de kans op oorlogen in dit gebied 2 keer zo groot als Europa inderdaad klein. Bovendien is er in de VS veel minder overheidsbemoeienis dan in Europa.
Hij heeft natuurlijk groot gelijk als hij de Balkan aanhaalt. Het is beschamend dat Europa in de 21e eeuw nog zoveel achter loopt op de VS qua beschaving dat ze zelf dat soort problemen niet op kan lossen.
Alle goeie Europeanen zijn gewoon naar de VS getrokken.quote:Op maandag 18 april 2005 09:09 schreef klez het volgende:
[..]
Lul niet. In de VS hebben ze dit probleem al 200 jaar geleden opgelost, daardoor is de kans op oorlogen in dit gebied 2 keer zo groot als Europa inderdaad klein. Bovendien is er in de VS veel minder overheidsbemoeienis dan in Europa.
Hij heeft natuurlijk groot gelijk als hij de Balkan aanhaalt. Het is beschamend dat Europa in de 21e eeuw nog zoveel achter loopt op de VS qua beschaving dat ze zelf dat soort problemen niet op kan lossen.
Verder mag van mij heel die grondwet in deze vorm opgeblazen worden overigens...
[..]
patriot actquote:Op maandag 18 april 2005 09:19 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En daarom moet de regering in Amerika het volk bang maken en houden omdat ze anders te weinig macht hebben.
En Patriot Act 2quote:
maar hey als je niks op je geweten hebt hoef je je nergens druk over te maken tochquote:Op maandag 18 april 2005 09:26 schreef MDF het volgende:
[..]
En Patriot Act 2![]()
Homeland security bill![]()
![]()
Terrorist bill ( waarin zelfs het niet op de stoep lopen als een terroristische daad gelabeld kan worden )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |