Jah...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 02:01 schreef PLAE@ het volgende:
Is het al bekend of die fortuyn achtige figuur wint in z'n disctrict?
Misschien verdienen de Britten het gewoonquote:Derde zege op rij voor Blair
Van onze correspondent Peter de Waard
LONDEN - Premier Blairs Labour stevent af op een historische zege in de Britse parlementsverkiezingen, maar de meerderheid in het Lagerhuis zal aanzienlijk verminderen.
Volgens een eerste peiling, die gisteravond na het sluiten van de stembussen om 11 uur Nederlandse tijd werd bekendgemaakt, zal Labour 37procent van de stemmen halen. De Conservatieven komen volgens de peiling uit op 33 procent en de Liberaal-Democraten op 22procent. Bij de vorige verkiezingen van 2001 haalde Labour nog 42procent, de Tories 33procent en de Lib-Dems 19procent.
Hoewel de Tories procentueel geen vooruitgang boeken, zullen ze hun zeteltal met 40 tot 50 zien toenemen. De vooruitgang van de Liberaal-Democraten –de enige partij die zich gekeerd heeft tegen de oorlog in Irak– zal in zetels beperkt zijn. Het Britse districtenstelsel benadeelt de derde partij van het land.
In het huidige 659 zetels tellende Lagerhuis heeft Labour 403 zetels, een veilige meerderheid. Het nieuwe Lagerhuis zal 646 zetels tellen. Labour zal 324 zetels moeten halen om opnieuw gegarandeerd te zijn van een absolute meerderheid. De Tories en Lib-Dems hebben respectievelijk 165 en 51 zetels.
In 1997 en 2001 waren de eerste peilingen accuraat, maar in 1974 bleek de meerderheid van Labour enorm te zijn overschat.
De Conservatieven moeten minimaal tweehonderd zetels halen om enigszins van een goed resultaat te spreken. Indien de partij net zoals in 2001 weer geen vooruitgang boekt, dreigt een enorme crisis in de partij die zich ooit de ‘natuurlijke regeringspartij’ van het land noemde.
Tijdens deze campagne hebben de Tories duidelijk een ruk naar rechts gemaakt met thema’s als immigratie en criminaliteit. Enerzijds hoopten ze zich daarmee meer te onderscheiden van het huidige Labour en anderzijds wilden ze op die wijze populistische groeperingen als de UK Independence Party (UKIP) wind uit de zeilen te nemen. De ruk naar rechts heeft veel kiezers in het centrum van het politieke spectrum afgeschrikt.
De ruimte die Labour aan de linkerkant heeft gecreëerd is opgevuld door de Liberaal-Democraten van Charles Kennedy. Die heeft zich tegen de oorlog gekeerd en pleit voor een belastingverhoging voor inkomens boven 100duizend pond, en hoopt minimaal 70 zetels te halen.
Vice-premier John Prescott zei donderdagavond dat het duidelijk is dat Labour opnieuw heeft gewonnen. ‘Er is geen twijfel dat het weer een Labourregering wordt.’
Waarschijnlijk was het 27, immidels 24. Totaal 645. (en dus geen 646)quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:31 schreef Sidekick het volgende:
Nog 28 zetels moeten worden verdeeld, zie ik op de BBC-site.
Nou ja, een voorspelde uitslag iig. Ik ben benieuwd naar de landelijke percentages om te zien hoe scheef de verhoudingen deze keer zullen zijn tussen kiezers en zetels.
Die resultaten komen, zoals altijd, vanmiddag.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:56 schreef Sidekick het volgende:
In Noord-Ierland zijn er overigens nog geen cijfers bekend? Hoe zit dit?
Beter een bedonderende premier die goed doet voor het land, én eu, dan een stuge misschien eerlijke die het land omlaag trekt...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:16 schreef MrX1982 het volgende:
Zonde dat de Conservatieven niet hebben gewonnen.
Blair kan weer verder gaan met het bedonderen van zijn landgenoten![]()
Nee labour is goed bezig. De conservatieven weten wel van aanpakken. Streng doch rechtvaardig.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:23 schreef the_disheaver het volgende:
Beter een bedonderende premier die goed doet voor het land, én eu, dan een stuge misschien eerlijke die het land omlaag trekt...
Terecht dat ze wel hebben gewonnen maar ze hadden nog meer moeten winnen maar ja volgende keer weer als Engeland op de rand van de afgrond staat.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:24 schreef DrWolffenstein het volgende:
Nou ja, niet gewonnen, ze hebben in ieder geval een flink aantal zetels van de LibDems en Labour gesnoept. Dat is toch niet niks.
Netto hebben de Cons maar 2 zetels overgenomen van de LibDems. 5 zetels die in handen waren van de LibDems zijn naar de Cons gegaan, en alle drie de zetels die de Cons hebben moeten opgeven zijn naar de LibDems gegaan.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:24 schreef DrWolffenstein het volgende:
Nou ja, niet gewonnen, ze hebben in ieder geval een flink aantal zetels van de LibDems en Labour gesnoept. Dat is toch niet niks.
Volgens mij bedoelt hij die Kilroy-figuur ... maar ik weet eigenlijk niet waar die opkwam ?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 10:18 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Jah...
Je bedoeld george Galloway van de Respect Party?
Hij:
Niet degene waarover een netwerk-reportage over was?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt hij die Kilroy-figuur ... maar ik weet eigenlijk niet waar die opkwam ?
Robert Kilroy-Silk deed via zijn partij Veritas mee in Erewash en kreeg 2,957 stemmen, oftewel 5.8% van het totaal. Labour won die zetel, en ook de cons en de libdems bleven boven Kilroy.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt hij die Kilroy-figuur ... maar ik weet eigenlijk niet waar die opkwam ?
Die netwerkreportage was toch juist over die Kilroy ?.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 14:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Niet degene waarover een netwerk-reportage over was?
Leg het verschil in wat ze doen eens uit tussen Thatcher, Major en Blair. Ik zie eigenlijk maar één echt verschil en dat is dat Blair een minimum loon heeft ingevoerd.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:16 schreef MrX1982 het volgende:
Zonde dat de Conservatieven niet hebben gewonnen.
Blair kan weer verder gaan met het bedonderen van zijn landgenoten![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |