Daar zit wat in. Het oog-om-oog-principe is imo ook al verouderd.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als 't niet goed is dat zij slaat, is het ook niet goed dat hij terugslaat. En dan ga ik ervan uit dat hij niet uit zelfverdediging hoeft terug te slaan.
Jij bekijkt het andersom. Mij gaat het erom dat een klap altijd even hard aankomt. Of je nou, als ontvanger, man of vrouw bent.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als 't niet goed is dat zij slaat, is het ook niet goed dat hij terugslaat. En dan ga ik ervan uit dat hij niet uit zelfverdediging hoeft terug te slaan.
Ik denk dat slaan altijd een reflex is.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:50 schreef deedeetee het volgende:
Terug slaan kan natuurlijk gewoon een reflex zijn![]()
Maar jij blijft volhouden dat het even hard aankomt, terwijl de meesten hier dat niet met je eens zijn en dat onderbouwd is met argumenten.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
Jij bekijkt het andersom. Mij gaat het erom dat een klap altijd even hard aankomt. Of je nou, als ontvanger, man of vrouw bent.
In principe is het nu zo dat een man alleen mannen mag slaan, een vrouw mag wel vrouwen en mannen slaan. Waarom? Je hoort gewoon van iedereen af te blijven. Slaan is nooit goed. Ik snap allleen niet wat het verschil is als ik een vrouw of een man een klap geef, beiden hebben evenveel pijn en de kans dat ik er een terug krijs is even groot.
Nee, ik zeg dat een klap altijd even hard aankomt, of je dezelfde klap nou aan een man of een vrouw verkoopt, beiden hebben evenveel gevoel. Daar heb ik geen argumenten voor nodig.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar jij blijft volhouden dat het even hard aankomt, terwijl de meesten hier dat niet met je eens zijn en dat onderbouwd is met argumenten.
Dat idee van 'je mag een vrouw niet slaan' is een idee van mannen die het wel ok vinden om elkaar te meppen. En inderdaad, ik ben het met jou eens: je hoort elkaar helemaal niet te slaan.
"Ja edelachtbare, in reflex pakte ik die ijzeren staaf en sloeg ik mijn vriendin helemaal de vinkentering."quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:50 schreef deedeetee het volgende:
Terug slaan kan natuurlijk gewoon een reflex zijn![]()
terug slaan.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
"Ja edelachtbare, in reflex pakte ik die ijzeren staaf en sloeg ik mijn vriendin helemaal de vinkentering."
Ja precies, en dat ben ik dus niet met je eens. Ze hebben weliswaar evenveel gevoel, maar... Het gaat erom dat een man harder slaat en een vrouw slechter kan incasseren, dit omdat een man fysiek nou eenmaal sterker is dan een vrouw.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:59 schreef Conflict het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat een klap altijd even hard aankomt, of je dezelfde klap nou aan een man of een vrouw verkoopt, beiden hebben evenveel gevoel.
Dat is helemaal fout.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
Jij bekijkt het andersom. Mij gaat het erom dat een klap altijd even hard aankomt. Of je nou, als ontvanger, man of vrouw bent.
In principe is het nu zo dat een man alleen mannen mag slaan, een vrouw mag wel vrouwen en mannen slaan. Waarom? Je hoort gewoon van iedereen af te blijven. Slaan is nooit goed. Ik snap allleen niet wat het verschil is als ik een vrouw of een man een klap geef, beiden hebben evenveel pijn en de kans dat ik er een terug krijs is even groot.
Ik denk dat het hier om een soort van * ere code * gaat die is onstaan in vroegere tijden toen men vrouwen het * zwakke geslacht * noemden. Logisch gezien hoor je natuurlijk nooit en niemand te slaan. Men noemde het vroeger ook * onriddelijk * om een vrouw te slaan. Hoewel ik de ridders in de middeleeuwen niet de kost zou willen geven die hun vrouw wel degelijk sloegen. Maar het werd dus bepaald niet als prijzenswaardig gezien om 't te doen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 18:55 schreef Conflict het volgende:
Je geslacht maakt geen zak uit. Als je geen zwakkeren wil slaan snap ik dat. Maar alles over een kam scheren is wat vaag.
Die regel zou op nummer 1 moeten staan.quote:Op zaterdag 16 april 2005 19:12 schreef SingleCoil het volgende:
Ik probeer me aan de volgende regeltjes te houden:
3. Als dat niet help probeer je Conflict te ontvluchten
1) Geldt dit ook voor verdediging?quote:Op zaterdag 16 april 2005 19:36 schreef DionysuZ het volgende:
tuurlijk komt het bij man en vrouw even hard aan. Dat is niet het probleem. Vrouwen zijn gemiddeld veel zwakker dan mannen waardoor ze minder kans hebben een gevecht in hun voordeel te beslechten. Wanneer een man dus een vrouw slaat, is dat gewoon een zwaktebod. Je weet als man dat je gemiddeld meer kans maakt om te overwinnen mocht de andere sexe terugslaan en bent dus gewoon zwak bezig.
Meestal ben ik al weg voordat de klappen vallen.. Ik denk dat voor mij ook 4 een stap is die ik schrap, als weglopen niet helpt dan maar stap 5...quote:Slaan sowieso is een zwaktebod. Mensen gaan vaak tot geweld over als ze het niet meer met argumenten kunnen oplossen. Ben het eens met Singlecoil's eerste 3 punten. Punt 4 ben ik het absoluut niet mee eens. Als iemand tot doel heeft mij in elkaar te meppen, dan moet hij ook niet raar opkijken als ik dan ook tot doel stel hem tegen de grond op te werken. Bij vrouwen vind ik het anders, dan loop ik gewoon weg, maar dan hoef ik ook niks meer met haar te maken te hebben.
Je doet jezelf daar uiteindelijk geen plezier mee. Als het niet effectief is ben je gewoon een vechtpartij aan het verliezen - en waar twee vechten hebben twee schuld. En als het wel effectief is heb je je eigen normenkader (een beetje) vervaagd. En dei van de ander, die de volgende keer dus met meer geweld zal reageren (als 'ie wil winnen). Vaak is klappen krijgen de beste oplossing - zeker als je niet kunt winnen. Als het maar 1 aanvaller is : ga op de grond liggen en bescherm je hoofd met beide armen. Slaan is dan niet leuk meer en na een paar schoppen houden de meeste mensen wel op. Maar maak eerste de inschatting of het levensbedreigend is of niet!quote:Op zaterdag 16 april 2005 19:15 schreef KarmaniaK het volgende:
SingleCoil, je punt 4 vind ik voor mezelf te ver gaan. Dan sla ik gewoon terug hoor, kom nou...
Ja, maar waar zijn de heldenquote:Op zaterdag 16 april 2005 17:37 schreef KarmaniaK het volgende:
Waar staat dat je mannen wél mag slaan?
Bovendien is de *gemiddelde* vrouw een stuk minder gespierd dan de *gemiddelde* man.![]()
Mag ik je vragen hoe dan?quote:Op zaterdag 16 april 2005 20:39 schreef Alicey het volgende:
Rationeel gezien ben ik het trouwens met je eens SingleCoil. Ik vraag me echter af of je in een conflict ook zo koel kunt blijven. Ik word snel hysterisch (Wat zich niet uit in geweld, integendeel), maar wel een situatie dat ik zelf minder controle heb. Is dat bij jou niet het geval?
Ik denk dat je daar op zich ook wel gelijk in hebt. Het is feitelijk misschien ook leren boven bepaalde instincten te staan..quote:Op zaterdag 16 april 2005 20:55 schreef SingleCoil het volgende:
Of je dat altijd ook kunt waarmaken is punt twee. Eerste een heldere overtuiging, dan eens kijken hoe dat in de praktijk uitpakt. Ik heb mij tot nu toe vrijwel altijd kunnen beheersen en daarmee een behoorlijke eigenwaarde opgebouwd. Niet terugslaan is uiteindelijk net zoiets als stoppen met roken: hoe langer je het volhoud hoe makkelijker het is.
Mijn vader zei altijd, pak er één van een groep, en de sterkste, en grijp die naar de keel...niet slaan, want dit zou ik toch niet winnen....ben dus ook niet sterk, maar heb die raad 2x opgevolgd, en moet eerlijk zeggen, heeft geholpen...quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |