quote:
Ajax mag fouten maken'
MIKE VAN DAMME
AMSTERDAM - Ajax-trainer Danny Blind stelt morgen in de klassieker tegen Feyenoord niet alles in het teken van het resultaat. De trainer prefereert het opbouwen van het elftal boven het halen van de tweede plaats in de competitie.
Ajax kan morgen goede zaken doen in Rotterdam. Door de verrassende nederlaag van Feyenoord tegen Den Bosch (4-1) afgelopen woensdag, kan Ajax bij winst een gat slaan van zes punten. En misschien belangrijker nog, de ploeg mag voorzichtig weer omhoog kijken. AZ heeft nog maar een voorsprong van één punt, al heeft de club een duel minder gespeeld. De Alkmaarders gaan echter een loodzwaar programma tegemoet, zeker met de halve finales in het Uefa-Cuptoernooi voor de deur.
Ondanks het feit dat de tweede plaats recht geeft op de voorronde van de Champions League en daarmee veel lucratiever is dan de derde plaats, wil Blind niet ten koste van alles de strijd met AZ aangaan. Het resultaat is voor de trainer ondergeschikt aan het beter laten voetballen van zijn team. ''Ik ga geen andere spelers opstellen omdat ik denk dat ze bepaalde fouten niet maken omdat ze gereserveerder spelen. Daarmee kan ik niet vooruit.''
De directie van Ajax ziet, vooral financieel gezien, de ploeg volgend seizoen liever in het miljoenenbal van de Champions League spelen dan in het Uefa-Cuptoernooi, maar daar heeft Blind dus geen boodschap aan. ''Ik heb bewust ervoor gekozen eerst winst te maken op het gebied van het voetbal. Het is een afspraak die ik intern heb neergelegd. Het is de consequentie van het feit dat Ajax wilde dat ik met-een instapte,'' aldus Blind.
De trainer wijkt, nu de ploegen achter PSV steeds dichter bij elkaar komen, niet van die filosofie af. Ook niet als het gat met AZ nog kleiner wordt. ''Of het zou de laatste wedstrijd zo moeten zijn dat winst nodig is om de Champions League te kunnen halen. Dan zou het kunnen dat ik aanpassingen maak. Maar nu is de winst die een elftal maakt belangrijker dan het nemen van één specifieke horde,'' meent Blind.
De trainer merkt nu, een maand na zijn aansteling en een week na de belangrijke overwinning op AZ, dat de groep enige progressie boekt. ''Ik zie duidelijk meer rust in het team. Ik merk ook dat er goede balans is bij de spelers tussen ontspanning en weten waarmee je bezig bent. Die ontspanning wordt natuurlijk groter als je wint.''
Ajax start morgen waarschijnlijk met dezelfde elf spelers die tegen AZ ook in de basis stonden. Veel reden om de ploeg om te gooien, heeft Blind immers niet. Ajax speelde tegen de Alkmaarders de beste wedstrijd in maanden.
Rafael van der Vaart, Mauro Rosales, Rasmus Lindgren, Daniël de Ridder en Angelos Charisteas hebben een enkelblessure en kunnen zeker niet meedoen. Hoewel Tomas Galásek fit is, maakt hij nog geen deel uit van de selectie. Blind wil hem eerst een wedstrijd in Jong Ajax laten spelen.