abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26223273
Ik ben benieuwd hoe het gemiddeld zit met de financien van de Uitwonende student, puur om zelf te vergelijken met mijn situatie.

Moet jij zelf studiegeld, studieboeken, huur, verzekeringen, betalen?

en krijg jij ook zakgeld, kleedgeld?en zo ja, hoeveel?

alsvast bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door mazzel op 14-04-2005 15:37:41 ]
pi_26223305
Ongeacht je situatie? Thuis wonend? Rijke ouders?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_26223421
quote:
Op donderdag 14 april 2005 15:33 schreef mcintosh het volgende:
Ongeacht je situatie? Thuis wonend? Rijke ouders?
uitwonend kheb t even aangepast , situatie en rijke ouders, tja, ik wil gewoon een gemiddeld beeld zeg maar
pi_26223544
Nou...
Ik woon in Amsterdam (uitwonend). Mijn ouders betalen collegeld, studieboeken, 1/2 verzekeringen + een maandelijkse bijdrage van 150 euro.
Dat komt erop neer dat mijn kamer volledig door stufi en geld van mijn ouders betaald wordt. Voor de extra;s (uitgaan, kleding, vakantie) heb ik een bijbaantje waar ik zo'n 500 euro mee verdien per maand en mijn ouders hebben nog geen maand voorbij laten gaan zonder iets van kleding of sieraden voor me te kopen tussendoor...ze schieten soms een beetje bij...lief he..
Daarnaast leen ik ook nog 150 euro bij IB-Groep. En nu zit ik eraan te denken een gare 205 te kopen om me te verplaatsen van A naar B...:) moet niet al te duur zijn geloof ik...
pi_26223719
Ik ben uitwonend en betaal vrijwel alles zelf.

Dwz mijn moeder betaalt niets (meer). Maar ik woon samen en vriendjelief betaalt de hypotheek en de vaste lasten en ik betaal (mee met) de boodschappen en mijn eigen verzekeringen.
pi_26223796
Ik woon thuis en ik hoef eigenlijk niks te betalen qua studie, verzekering, etc.

Ik krijg zakgeld en kleedgeld, namelijk 70 euro per maand (alles bij elkaar dus) .
Maar dit duurt niet lang meer, want als ik 18 word houdt dat op .
  donderdag 14 april 2005 @ 15:56:01 #7
23170 WebForce
Kijk mij nou!
pi_26223885
quote:
Op donderdag 14 april 2005 15:52 schreef ijsmeis het volgende:
Ik woon thuis en ik hoef eigenlijk niks te betalen qua studie, verzekering, etc.

Ik krijg zakgeld en kleedgeld, namelijk 70 euro per maand (alles bij elkaar dus) .
Maar dit duurt niet lang meer, want als ik 18 word houdt dat op .
En dan krijg je stufi
  donderdag 14 april 2005 @ 15:57:12 #8
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_26223920
ik krijg 235 per maand, mn ouders betalen verder verzekering, boeken en collegegeld...

owja en ik ben uitwonend betaal dus wel zelf mn huur en eten enzo..
imagination is more important than knowledge
pi_26224168
Mn ouders betalen mn schoolgeld en boeken en verzekering,de rest is voor mezelf
pi_26224184
Ik woon nog thuis, maar moet alles zelf betalen:

- studiegeld;
- boeken;
- verzekeringen;
- kleding;
- uitgaan;
- sporten;
- abonnementen
- etc.etc.

Ik heb maandelijks ¤ 74 van ibg, en ¤ 250 van mijn bijbaantje. Het kan allemaal net, als ik dan ook nog op mezelf zou gaan wonen.... dat kan gewoon financieel gezien niet uit.
Every culture is different. Respect and try to learn it.
  donderdag 14 april 2005 @ 16:08:37 #11
50298 QM84
Het Orakel
pi_26224235
Betaal alles zelf en krijg geen cent van ouders... Uitwonend, gelukkig met een goede bijbaan...
dat dus.
pi_26224272
quote:
Op donderdag 14 april 2005 15:57 schreef akkien het volgende:
ik krijg 235 per maand, mn ouders betalen verder verzekering, boeken en collegegeld...

owja en ik ben uitwonend betaal dus wel zelf mn huur en eten enzo..
dus die 235 en je studiefinanciering is je inkomen? of werk je er ook nog bij?
pi_26224526
Ik moet alles zelf betalen (school, boeken, verzekering, kleding). maar ben blij met de IBG die mij ¤285 per maand geven en nog bijbaantje erbij dus lukt het allemaal wel aardig
  donderdag 14 april 2005 @ 16:18:28 #14
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_26224543
Ik krijg af en toe wat kleren en af en toe word me wat geld toegestopt, maar ik betaal alles zelf... ben wel nog thuiswonend, maar college, verzekeringen, de hele mikmak is voor eigen rekening (wel dikke StuFi, maar dat kom ik toch terug aan het betalen)
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_26224913
Woon in Groningen, en mn ouders betalen alles. En daar ben ik heel blij mee. Kan ik mooi de luie student uithangen.
pi_26225000
quote:
Op donderdag 14 april 2005 15:56 schreef WebForce het volgende:

[..]

En dan krijg je stufi
Ja dus?

Er veranderd dan nog wel meer hoor.
Ik moet dan namelijk wel zelf álles betalen .
  donderdag 14 april 2005 @ 16:52:39 #17
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_26225432
mijn ouders betalen mijn huur. Ze betalen nu ook nog mijn schoolgeld, maar dat betaal ik ze terug na m'n studie. Verder staat m'n verzekering op naam van m'n vaders werk. De rest betaal ik zelf, inboedel verzekering, reisverzekering, boeken, eten, kleren. Ik kom weinig thuis, en krijg dan ook niets toegestopt.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_26225642
Ik woon in Groningen, uitwonend, heb geen bijbaantje en betaal ALLES zelf.
pi_26225815
Ik moet gewoon alles zelf betalen en toen ik inwonend was moest ik ook gewoon zelf me studie betalen, dus verandert niet veel

Heb een bijbaantje, 75 euro stufi en een maximale lening bij het IBG

[ Bericht 17% gewijzigd door _Hestia_ op 14-04-2005 17:12:39 ]
pi_26225930
thuis, boeken en verzekeringen door ouders. schoolgeld, uitgaan, vakantie enzo moet ik zelf betalen.
krijg daar nog wel 100 p/m voor, en studiebeurs (weet op het moment niet hoeveel eigenlijk ik meen 70 euro) en bijbaantje a 250 p/m
pi_26226129
Woon nu nog thuis, en me ouders betalen alles. Volgend jaar op kamers en dan betaal ik zelf alles behalve studiekosten (boeken, collegegeld, etc etc).

Wat ik nu binnen krijg van stufi en bijbaan (¤500 per maand ong.) gaat voor een groot deel naar mn spaarrekening.
  donderdag 14 april 2005 @ 17:18:28 #22
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_26226139
Alles
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_26226183
quote:
Op donderdag 14 april 2005 16:33 schreef Haushofer het volgende:
Woon in Groningen, en mn ouders betalen alles. En daar ben ik heel blij mee. Kan ik mooi de luie student uithangen.
Zegt al gelijk iets over je mentaliteit zoals jij dat zegt.
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
pi_26226226
Ik woon thuis en betaal alles zelf. Ik hoef alleen geen kostgeld te betalen.

Als ik het huis uit ging zou ik iets van 20 gulden per maand van m'n ouders krijgen.
pi_26226299
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:21 schreef Murray het volgende:
Ik woon thuis en betaal alles zelf. Ik hoef alleen geen kostgeld te betalen.

Als ik het huis uit ging zou ik iets van 20 gulden per maand van m'n ouders krijgen.
20 gulden heb je idd niet zo heel veel aan nee
pi_26226387
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:24 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

20 gulden heb je idd niet zo heel veel aan nee
Vroeger, toen ik begon met m'n studie, gebruikten we in Nederland nog guldens.

Ik heb dan ook een schijthekel aan iedereen die wel het collegegeld, boeken, verzekering plus een groot deel van de huur van z'n ouders krijgt, en dan commentaar op mij gaat leveren omdat ik nog thuiswoon.
  donderdag 14 april 2005 @ 17:28:46 #27
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_26226419
Ik betaal alles zelf, soms schieten mijn ouders wel bij met boeken, omdat ik elke 2 maanden voor ruim 200 euro aan studie boeken mag kopen
pi_26226501
Ik betaalde destijds alles zelf, maar ik kreeg dan ook wel de maximale aanvullende beurs omdat mijn ouders ook echt niks hadden. Daarbij nog geleend, met alleen basis + aanvullend kom je er niet echt (of in elk geval: ik destijds niet )
pi_26226703
Mijn ouders betalen mijn collegegeld, boeken, verzekering.
Verder krijg ik, nu ik uitwonend ben, nog ¤250,- per maand.
In principe hoef ik ook niet te werken.
ik ben het mannetje in de chinese kamer
  donderdag 14 april 2005 @ 19:28:02 #30
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_26229566
Mijn oudeers betalen mij collegegeld en mijn verzekeringen. Daarnaast plunder ik een en ander uit de keuken bij mijn ouders en betalen ze uitgaven als incidenteel bestek of servies.

Ik betaal zelf dus de huur, boeken, eten grotendeels, kleding uitgaan. Daar werk ik dan ook voor en ik ontvang maandelijks een welkome bijdrage uit Groningen.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  donderdag 14 april 2005 @ 19:45:41 #31
17510 _wie
Tweeterholic :-)
pi_26230035
Moet jij zelf studiegeld ja, studieboeken ja, huur ja, verzekeringen ja, betalen?

en krijg jij ook zakgeld, kleedgeld?en zo ja, hoeveel? nee

Gewoon veel erbij werken en dan red je het wel
pi_26235266
Nog zoveel krijgen van pappie of mammie, en nog blijven klagen. Ongeloofelijk. Dat zie ik zo vaak om me heen. Begrijp me niet verkeerd, maar het is ongelooflijk hoe zielig dat soort mensen zijn.
Hoe harder je voor iets moet werken, des te meer je de waarde er van gaat inzien. De voldoening is voor jezelf. En met die voldoening kun je in jezelf zeggen: "kijk dit heb ik bereikt, geen gezeik naar buiten toe, nooit frustraties naar buiten toe. Want ikwist waar je het voor deed" En zouden die andere mensen dat kunnen zeggen? Wat hebben ze nou werkelijk zelf gedaan?...

Ik ben blij dat ik niet zoveel van pappie en mammie heb gekregen, het heeft mij in de loop der tijd sterker gemaakt. Het heeft ervoor gezorgd dat ik nou eenmaal beter mijn mannetje sta dan al die andere mensen die wel alles kregen. Mijn instelling is ook heel anders dan diegene die alles konden krijgen. Moet je zien hoe gemakkelijk ze over alles praten. Altijd makkelijk praten. En zodra het erop aan komt, janken ze van moeheid of luiheid.
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
pi_26242396
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:19 schreef Super_Six_One het volgende:

[..]

Zegt al gelijk iets over je mentaliteit zoals jij dat zegt.
Ja. Ik voer geen donder uit en zuip alleen maar bier.
pi_26242457
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:49 schreef Super_Six_One het volgende:
Nog zoveel krijgen van pappie of mammie, en nog blijven klagen. Ongeloofelijk. Dat zie ik zo vaak om me heen. Begrijp me niet verkeerd, maar het is ongelooflijk hoe zielig dat soort mensen zijn.
Hoe harder je voor iets moet werken, des te meer je de waarde er van gaat inzien. De voldoening is voor jezelf. En met die voldoening kun je in jezelf zeggen: "kijk dit heb ik bereikt, geen gezeik naar buiten toe, nooit frustraties naar buiten toe. Want ikwist waar je het voor deed" En zouden die andere mensen dat kunnen zeggen? Wat hebben ze nou werkelijk zelf gedaan?...

Ik ben blij dat ik niet zoveel van pappie en mammie heb gekregen, het heeft mij in de loop der tijd sterker gemaakt. Het heeft ervoor gezorgd dat ik nou eenmaal beter mijn mannetje sta dan al die andere mensen die wel alles kregen. Mijn instelling is ook heel anders dan diegene die alles konden krijgen. Moet je zien hoe gemakkelijk ze over alles praten. Altijd makkelijk praten. En zodra het erop aan komt, janken ze van moeheid of luiheid.
En jij kunt heel goed algemeniseren.

Sorry hoor, maar dit slaat nergens op. Spreek even voor mezelf: Ben heel tevreden met het feit dat mn ouders me de kans geven om schuldloos uit een studie te rollen, en dat waardeer ik. Kan ook prima met geld omgaan, dus daar zit het probleem ook niet. Verdien zo nu en dan wat geld bij, kan ik helemaal naar mijn eigen idee spenderen. Hoef me nog om weinig geldzaken zorgen te maken, moet alleen mijn IBG en verzekering-boeltje zelf regelen. Wat is hier mis mee? Ik hoef niet elke maand me zorgen te maken om mn bankrekening; staat toch altijd genoeg op. En als ik een boek wil hebben voor mn studie kan ik het gewoon kopen.
quote:
Mijn instelling is ook heel anders dan diegene die alles konden krijgen. Moet je zien hoe gemakkelijk ze over alles praten. Altijd makkelijk praten. En zodra het erop aan komt, janken ze van moeheid of luiheid.
Fijn dat jij zoveel wijzer bent. Zal gelijk mijn ouders vragen of ik alles na mijn studie terug mag betalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Haushofer op 15-04-2005 10:36:25 ]
pi_26242467
Ik moet alles zelf betalen, en ben uitwonend. Ik ben nu bezig met een procedure bij de IBG om het inkomen van mijn vader buiten beschouwing te laten, zodat ik tenminste nog een aanvullende beurs krijg.
pi_26242588
Ik moest, als uitwonend student, alles betalen. Gelukkig was dat nog wel in de tijd dat een studiebeurs nog wat voorstelde. Ondanks dat moest ik er toch altijd wel naast werken.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_26242645
Ben uitwonend en moet alles betalen op de studie zelf na.
Daar staat tegenover dat de toelage behoorlijk fors is .
Verder heb ik een bijbaantje waarmee ik die toelage verdubbel zodat ik een redelijk welgestelde student kan/mag zijn .

Maar hey! Ik werk er tenminste nog voor .
  vrijdag 15 april 2005 @ 10:39:04 #38
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_26242676
ik woon thuis en moet alleen me telefoon abbo betalen
de rest word betaalt, zelfs me vakanties
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_26243089
Mja, ik zal maar niet zeggen wie mn mobiele telefoon betaald...
Maar ik denk dat mensen die alles zelf betalen graag afgeven op mensen die alles krijgen. En dat kun je dan met allemaal aardige redenen goedouwehoeren (je wordt er verstandiger van, je gaat beter met geld om etc) maar ik zie dat zelf dus als onzin. Tuurlijk zullen er mensen zijn die alles krijgen en daardoor later in de problemen komen. Maar ik ken ook genoeg mensen die lenen, alles zelf betalen en elke maand 40 euro aan hun mobiel uitgeven en wekelijks 40 euro aan boodschappen kwijt zijn, dure luchtjes kopen.... prima, maar ik heb dat niet nodig. Voel me dan ook niet schuldig dat ik veel van mn ouders krijg.
  vrijdag 15 april 2005 @ 20:55:49 #40
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_26257032
woon op mezelf, ouders modaal inkomen.

ouders betalen:
-collegegeld
-boeken
-ziektekosten verzekering

ik betaal:
-huur
-boodschappen
-kleding
-telefoon
-abbonnementen
-andere verzekeringen (inboedel, wa, reisverzekeringen)
-cadeautjes
-alle overige onkosten en pleziertjes

als ik langer dan vijf jaar over mijn studie doe komen collegegeld en boeken ook voor mijn rekening. ziektekosten verzekering ga ik natuurlijk ook zelf betalen zodra ik afgestudeerd ben/vaste baan heb.

ik heb altijd baantjes gehad, sinds ik 16 was, maar op t moment heb ik alleen invalwerk en dat is heel onregelmatig. kan ook niet vaak werken ivm hele drukke periode met studeren. leen dus bij, maar spaar daar ook van. Ik heb een aio-sollicitatie lopen, dus als dat doorgaat heb ik straks in elk geval een baan na mijn afstuderen....*duimt heel hard voor zichzelf*
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_26257203
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:49 schreef Super_Six_One het volgende:
Knip........
Ik bespeur een hoop frustratie hier.
0800-0227789
pi_26259597
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 21:03 schreef Topicorte het volgende:

[..]

Mja, en ik maar zeggen dat ik alleen bier zuip. Ok, ik doe ook nog wel es wat aan mn studie. Als ik in een jolige bui ben.
pi_26259794
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 10:35 schreef marcb1974 het volgende:
Ik moest, als uitwonend student, alles betalen. Gelukkig was dat nog wel in de tijd dat een studiebeurs nog wat voorstelde. Ondanks dat moest ik er toch altijd wel naast werken.
Tja, minimum ligt nu ongeveer bij 220 euro. Daar kun je de huur van betalen, en dan ist op.
pi_26260087
quote:

[..]

Tis altijd vervelend als anderen het beter hebben dan jezelf .
pi_26260356
Ik denk dat ik wel degelijk meer heb genoten van de Griekenlandreis tijdens mijn studie dan anderen omdat ik afgezien van middelbare schoolexcursies mijn hele leven nog nooit op vakantie was geweest en bovendien flink had moeten werken om het geld voor die reis bij elkaar te krijgen. Dan is het veel meer een 'unieke ervaring' dan voor studenten die sowieso al vaak op kosten van pa en ma op reis zijn geweest en wiens ouders zeggen: "moet je doen joh, zo'n studiereis is heel goed voor je ontwikkeling" en een cheque uitschrijven.

Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet glimlachend had aangenomen als iemand destijds voor mij een cheque had uitgeschreven
pi_26261714
Ik woon thuis, m'n ouders betalen m'n studie en de verzekering, en ze willen ook de boeken betalen maar ik voel me al kut genoeg dat ik ze uitzuig (ik loop uit met m'n studie; vanaf september ga ik het gewoon zelf betalen en van de zomer ga ik toch nergens heen dus ik ga zoeken naar een baan voor na m'n stage), dus daar kom ik alleen mee aan als het dure boeken zijn en de laatste keer was in blok 1. Ik kreeg laatst wel wat extra van m'n moeder voor 'alle kopieerkosten enzo van de afgelopen 3,5 jaar'
Vakanties en studiereisjes betaal ik tegenwoordig wel zelf. In het eerste jaar dat ik studeerde hebben m'n ouders nog de 'familiereizen' betaald en een deel van de eerste studiereis omdat dat met ¤65 stufi en ¤100 bijbaan niet echt ging (was een beetje een last minute mogelijkheid). Sinsdien ben ik ook niet met de hele familie op reis geweest trouwens.
Kleding en abonnementen etc betaal ik zelf; alleen als ik echt geen geld heb voor prepay dan koopt mn moeder een kaart van een tientje voor me omdat ze niet wil dat ik midden in de nacht in de stad rondloop zonder beltegoed. Ze is te goed voor deze wereld
Tap tap tap
  zaterdag 16 april 2005 @ 03:01:32 #47
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_26264500
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:00 schreef Haushofer het volgende:
Mja, ik zal maar niet zeggen wie mn mobiele telefoon betaald...
Maar ik denk dat mensen die alles zelf betalen graag afgeven op mensen die alles krijgen. En dat kun je dan met allemaal aardige redenen goedouwehoeren (je wordt er verstandiger van, je gaat beter met geld om etc) maar ik zie dat zelf dus als onzin. Tuurlijk zullen er mensen zijn die alles krijgen en daardoor later in de problemen komen. Maar ik ken ook genoeg mensen die lenen, alles zelf betalen en elke maand 40 euro aan hun mobiel uitgeven en wekelijks 40 euro aan boodschappen kwijt zijn, dure luchtjes kopen.... prima, maar ik heb dat niet nodig. Voel me dan ook niet schuldig dat ik veel van mn ouders krijg.
Ik geef niet af op mensen die alles krijgen, maar het gaat om hun houding en denkwijze. Geloof me nou maar wat ik om me heen heb gemerkt en zie. En ik denk dat jij mij ook begrijpt alleen jij voelt je aangevallen. Is nergens voor nodig. Ik zeg ook niet dat je er verstandiger van wordt en beter met geld om kan gaan. Nee als je goed leest dan bedoel ik dat je er steviger van in je schoenen gaat staan omdat je vanaf het begin af aan je eigen boontjes hebt gedopt. Dat is belangrijk. En ik denk dat JIJ dat juist niet van jezelf kan zeggen, juist omdat je niet kan zeggen dat je alles zelf betaald hebt. Maar daarom hoef je je nog niet aangevallen te voelen als dat zo is. Dan is dat fijn voor je toch? nou dan is er dus ook geen gezeur vind ik. Waarom erger je dan aan mij? Of althans dat komt zo over.

p.s. Dan betaal jeje ouders toch je schoolgeld terug zoals je zegt. Ik betwijfel of je het echt zal doen. Want das aardig veel wat je dan kwijt bent En dan denk ik dat je toch zal voelen hoe het is als je niet alles krijgt maar zelf moet uitgeven voor een doel. Wat je wilt halen of al hebt behaald.
  zaterdag 16 april 2005 @ 03:07:37 #48
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_26264538
quote:

[..]

Nee zo wil ik het niet overlaten komen. Maar het is zoals ik het zeg met die mensen die gelijk beginnen te janken dat ze moe zijn van veel werken. (in hun ogen dan) Terwijl ik dan denk? Je krijgt al zoveel, en dan om het kleinste beginnen te klagen. Snap je dat? Ik wil hiermee zeggen, je weet niet wat je klaagt, je mag blij zijn. Als iemand terecht mag klagen omdat diegene moe is of wat dan ook, dan ben ik dat wel, Maar dat doe ik niet!

Daarom kan ik zo een schtijhekel krijgen van mensen die zo makkelijk denken over alles. Dan denk ik... waar jank je nou om? verwend kind. Dat is dan toch zo?!?!? of heb ik het mis. Zeg nou maar eens eerlijk. Ik breng het hier naar voren in dit topic. Maar in het echt hou ik het lekker voor me
  zaterdag 16 april 2005 @ 03:11:18 #49
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_26264559
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 22:56 schreef blieblie het volgende:

[..]

Tis altijd vervelend als anderen het beter hebben dan jezelf .
Beter hebben is relatief gezien he.

" A rich person is not one who has the most, but one who needs the least. "

En dat gaat voor velen niet meer op in deze tijd.
pi_26264637
tvp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')