abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27450321
hij heeft voor een deel gelijk...eigenlijk kan een valk niet om slaan, want hoe schuiner je gaat, hoe meer de wint over je zeil heen waait. behalve als je ongunstige golfslag hebt. In de meeste gevallen als een boot omgeslagen is, is dat je zo schuin gaat, en te gelijker tijd een golf onder je kiel komt...die golf geeft dan het extra zetje om om te slaan.
"Dude.. they can't get any better than that"
pi_27450421
Mja dan moet de kiel denk ik echt vrijkomen ook uit het water.
pi_27450608
ik zeil ookal een aantal jaar (jaar of 5 a 6 denk ik ) ik heb eerst een paar jaar in een valk gezeilt en vorig jaar en het jaar daarvoor hebben we een Fox (6.5m dichte kajuit) gehuurd en dit jaar hadden we een Van der Stadt 27 (8.5m dichte kajuit 5pers.) erg leuke bootjes en zeilen is ook zwaar okaj
Bram! Boterham!
  zondag 29 mei 2005 @ 14:27:10 #54
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_27452053
valken kunnen zeker wel omslaan. afgelopen zomer heb ik er nog eentje voor mij om zien slaan met alleen de fok
Stond ook onchristelijk harde wind
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  zondag 29 mei 2005 @ 14:28:55 #55
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27452090
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:27 schreef hornage het volgende:
valken kunnen zeker wel omslaan. afgelopen zomer heb ik er nog eentje voor mij om zien slaan met alleen de fok
Stond ook onchristelijk harde wind
Dat is wel knap!

Ik dacht dat je er wel echt lomp voor moest doen. Klapgijp, schoten strak in de klem, etc.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 14:48:19 #56
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27452604
quote:
Op zondag 29 mei 2005 13:00 schreef poiuy het volgende:
Kwam dus even in dit topic kijken om te vragen of een valk om kon slaan (okey, kan altijd..:):)

Gister voor het eerst in een Valk gezeild op Sneekermeer (wel 7 jaar ervaring in optimisten lasers en splash enzo), en ging af en toe wel ernistig schuin bij vlagen. (windkracht 5 ofzo).. Maar volgens mn maat kon je zo schuin als je maar wilde omdat de kiel toch zo zwaar was dat hij nooit om kon..

Ik had al mn twijfels maar na de vorige berizhcten te hebben gelezen weet k dat het wel kan
Een valk kan zeker omslaan.

Maar wat je vriend zegt klopt voor een deel. Het is een heel ingewikkeld verhaal met koppels en krachten, maar het komt erop neer dat hoe schuiner een valk gaat, hoe meer hij zichzelf op wil richten.

En als je normaal zeilt, rekening houdt met golven en winstoten zal er niets gebeuren. Maar zodra je onverantwoordelijk gaat varen; schoten vast zetten, niet reven, water scheppen. Dan krijg je een valk zeker om.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 14:49:10 #57
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27452619
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:28 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat is wel knap!

Ik dacht dat je er wel echt lomp voor moest doen. Klapgijp, schoten strak in de klem, etc.
Dat is wel ongeveer wat er voor nodig is om een valk om te krijgen. Als je bovenstaande niet doet, of op een verantwoordelijke manier. Zal een valk niet zo snel omslaan.
  zondag 29 mei 2005 @ 14:49:27 #58
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27452628
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:48 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar wat je vriend zegt klopt voor een deel. Het is een heel ingewikkeld verhaal met koppels en krachten, maar het komt erop neer dat hoe schuiner een valk gaat, hoe meer hij zichzelf op wil richten.

En als je normaal zeilt, rekening houdt met golven en winstoten zal er niets gebeuren. Maar zodra je onverantwoordelijk gaat varen; schoten vast zetten, niet reven, water scheppen. Dan krijg je een valk zeker om.
Vooral dat vastzetten van schoten helpt erg goed.
pi_27452931
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:48 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

doet me denken aan de theorie van kielboot 3..hahaha

altijd leuk om aan andere mensen uit te leggen die het niet snappen, ken je vast wel
  zondag 29 mei 2005 @ 15:02:00 #60
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27452960
quote:
Op zondag 29 mei 2005 15:00 schreef Eastwood het volgende:

[..]

altijd leuk om aan andere mensen uit te leggen die het niet snappen, ken je vast wel
Nou begin hier maar met uitleggen dan.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 15:05:03 #61
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27453037
quote:
Op zondag 29 mei 2005 15:00 schreef Eastwood het volgende:

[..]

Je moet het eens uitleggen aan jeugdzeilen I cursisten, dat is pas lachen
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 15:05:49 #62
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27453062
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:49 schreef Pool het volgende:

[..]

Ja, daarom raad ik ook al mijn cursisten af om dat te doen
pi_27453372
jeugdzeilen 1 cursisten...klinkt niet echt als gevorderde zeilers die de kennis van de koppels en krachten moeten hebben voor hun diploma. Of heb ik het fout? zo ja, mijn excuses, ben alleen bekend met kielboot en zwaardboot diploma's
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 15:38:08 #64
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27453912
quote:
Op zondag 29 mei 2005 15:19 schreef Eastwood het volgende:
jeugdzeilen 1 cursisten...klinkt niet echt als gevorderde zeilers die de kennis van de koppels en krachten moeten hebben voor hun diploma. Of heb ik het fout? zo ja, mijn excuses, ben alleen bekend met kielboot en zwaardboot diploma's
het zijn jongens en meisjes van 9 tot 12 jaar.

Ze moeten voornamelijk de driftbeperkende middelen kennen van de valk. Maar ze gaan natuurlijk vragen of zo'n boot ook om kan slaan, dat vinden ze namelijk echt super gaaf.
pi_27455540
ooow ok...de nieuwsgierigheid
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 16:33:23 #66
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27455661
quote:
Op zondag 29 mei 2005 16:29 schreef Eastwood het volgende:
ooow ok...de nieuwsgierigheid
Ja, het zit zeker niet in de CWO eisen. Maar ze willen echt alles weten, veel meer dan meeste 16 en 17 jarige. Dat is echt super gaaf.
pi_27495989
quote:
Op zondag 29 mei 2005 13:00 schreef poiuy het volgende:
Ik had al mn twijfels maar na de vorige berizhcten te hebben gelezen weet k dat het wel kan
Wees maar gerust, een valk kan gewoon om, maar volgens mij niet door heel erg schuin te zeilen.
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:49 schreef Pool het volgende:

[..]

ik vermoed (ik zat niet aan het roer), dat wij dat niet hadden toen-ie omging. Harde wind, geen reven en overstag gaan met pech van een golf en een windvlaag, dat was volgens mij bij ons de oorzaak.
pi_27506830
quote:
Op maandag 30 mei 2005 22:26 schreef JvS het volgende:

ik vermoed (ik zat niet aan het roer), dat wij dat niet hadden toen-ie omging. Harde wind, geen reven en overstag gaan met pech van een golf en een windvlaag, dat was volgens mij bij ons de oorzaak.
hmmm met harde wind en dan overstag met als gevolg omslaan..zal gek gegaan zijn dan. Maar herken er wel wat in, als je met harde wint overstag gaat, dan vangt het zeil in 1 x wind als je te snel draaid...zeker als je je schoten niet wat laat vieren. toch lijkt het me geen lekker idee...om met een valk plat te gaan
  dinsdag 31 mei 2005 @ 11:33:42 #69
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_27507553
als je met harde wind overstag gaat en gelijk doordraait vanuit halve wind kan het best wel schuin gaan jah. Eerst dan ff scherp aan de wind en dan doordraaien is dan aan te raden
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_27507649
Nou ja zal me ook ff melden zeil al vanaf me 8ste jaar allerlei openen bootjes en op kajuitjacht van me ouders tot voorkort altijd simga 33 nu X 362 soms wat wedstrijden gezeild meestal lange rally's gyon, la rochelle, plymouth enzovoort.
Oja ff ter toevoeging in de discussie een valk kan omslaam omdat het open keil boot is. In principe geldt op vlak water dat een kiel boot niet kan omslaan omdat doordat ie steeds schuiner gaat hangen het kiel gewicht steeds meer moment krijgt en de zeilkracht steeds lager word omdat die meer uit de wind word gedraaid. Maar doordat valk dan volp loopt me water en daardoor ook stabilieite verliest kan die wel omslaan. Maar de gene die dat lukt is mooie sukkel.

[ Bericht 1% gewijzigd door schaapie2000 op 02-06-2005 08:59:50 ]
  dinsdag 31 mei 2005 @ 13:37:40 #71
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_27511405
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 11:36 schreef schaapie2000 het volgende:
Oja ff ter toevoeging in de discussie een valk kan omslaam omdat het open keil boot is. In principe geldt op vlak water dat een kiel boot niet kan omslaan omdat doordat ie steeds schuiner gaat hangen het kiel gewicht steeds meer moment krijgt en de zeilkracht steeds lager word omdat die meer uit de wind word gedraaid. Maar doordat valk dan volp loopt me water en daardoor ook stabilieite verliest kan die wel omslaan. Maar de gene die dat lukt is mooie sukkel.
Klopt, maar bij harde (echt harde) wind kun je zo schuin gaan, dat het achterste gedeelte van je giek het water raakt, en je zeil dus wind blijft vangen. Hierdoor sla je vrijwel zeker om...(Maar dit is alleen bij windsnelheden waarbij je beter op de kant kunt blijven....Ervaringsdeskundige
Hoogbevaagd
pi_27516929
maar door winddruk alleen kan dat toch niet want op het punt dat de giek het water raakt...lig je zo schuin dat de wind er over heen gaat...dus er zal toch echt wat extra's bij moeten komen om om te slaan.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:42:57 #73
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27517796
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 16:17 schreef Eastwood het volgende:
maar door winddruk alleen kan dat toch niet want op het punt dat de giek het water raakt...lig je zo schuin dat de wind er over heen gaat...dus er zal toch echt wat extra's bij moeten komen om om te slaan.
Tja, bij zulke harde wind heb je ook altijd wel golven. Die kunnen net het laatste zetje geven, of daardoor kan net de kiel sneller uit het water komen, terwijl je nog wel wind vangt. En dat in combinatie met water in de boot...
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:44:53 #74
21865 WaVe
WaVe detected
pi_27517864
Lees dit maar eventjes: http://www.veenhoop.nl/theorie/helling/helling.htm.

kleine samenvatting: Door een harde windvlaag kan de hellende kracht (de wind) groter worden dan de oprichtende kracht. Hier slaat je valk om. Omdat dan de valk vol met water stroomt, veranderd het zwaartepunt en is de oprichtende kracht niet meer voldoende om de valk recht te krijgen. Door wat zwaardboottrucjes toe te passen (op het uiteinde van de kiel gaan staan enzo), kun je dit zwaartepunt weer zo verplaatsen dat je weer voldoende oprichtende kracht krijgt en je valk weer recht gaat staan.

Het is dus zeker mogelijk je valk om te krijgen, alleen ben je dan zeker wel dom bezig (niet voldoende gereefd, zeil niet goed staan, schoten in de klem, zodat je niet op tijd zeil kan lozen).
pi_27520760
ik vind dat je op deze manier alle boten om kunt krijgen...door water in de boot, of golven of weet ik veel wat voor bijkomende situaties. maar de vraag of een valk om kan slaan is dus eigenlijk nee...niet in een gewone situatie! een valk kan alleen maar omslaan door water in de boot, het niet reven terwijl het wel nodig is en dat soort dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')