Ik ben zeker nog geen echte zeiler, maar ik wil het wel graag worden! Wat een geniale bezigheid is dat zeilen zeg!
Ik heb nu in totaal drie keer een zeilvakantietje gehad, eerst met de studentenvereniging in Heeg, daarna vorig jaar met wat vrienden in friesland rondgedobberd en de laatste paar dagen bijzonder veel geleerd en dit jaar voor het eerst samen met een vriend die ongeveer even goed / slecht is in friesland rondgezeild, afgelopen midweek..
En mijn god wat was er een wind! Elke dag in de ochtend rustig 3-4 en in de middag 4 tot constant 5-6 met vlagen... Nu konden we wel merken dat we geen zeilhelden zijn, want we waren zo onverstandig geen riffen te leggen en we hebben zowaar de huurvalk omgekregen
![]()
(theorie: normale overstag maneouvre, maar een windvlaag en te vroeg naar de nieuwe hoge kant die dan nog laag is schuiven waardoor het niet meer te hoyden was!).
Alle zooi nat enzo
![]()
. De boot was ook met geen mogelijkheid meer overeind te krijgen omdat de mast in de blubber geduwd werd door de wind
![]()
De spullen waren A L L E M A A L zeik-nat
![]()
en wij zaten droog op de zijkant van de boot
![]()
. Uiteindelijk door een motorbootje overeind getrokken, nadat ik zonder kleren het water in was gegaan en alle lijnen losgemaakt had en de spullen zoveel mogelijk had gered.
De motor was er goed ziek van, de spullen zijn bij mensen thuis in de wasdroger en in het Jeugdherbeg in sneek gedroogd en die nacht is ook nog onze motor van de boot gejat in sneek! Gelukkig hebben ze wel een stukke motor gejat
![]()
.
De rest van de week nog met twee hele onervaren zeilers gezeild, eerst zonder riffen, dat ging toen zo fout (ik lag met al m'n kleding in het water na een onstuimige windstood, ik zat op het achterdek bij de motor op[ dat moment), dat ik het zeil maar 's goed ben gaan bestuderen en er met succes twee riffen in gekregen heb, vanaf dat moment was het erg prettig zeilen!
De laatste dag hebben we nog wat kanaaltjes en slootjes gedaan, van Langweer via prinses margriet volledig halve wind naar Lemmer en vandaar terug naar Sneek tegen / aan de wind gestoken. Dat was overigens echt het coolste van de vakantie. Ik heb er zoooooveel bijgeleerd (the hard way wel
![]()
), maar ik kon met onze extra pasagier uit lemmer die ook zeil ervaring had lekker scherp steken en we hebben alleen maar andere valkjes ingehaald
![]()
.
En ik ga maandag denk ik in Almere weer een bootje huren, dan is het vrij rustig, qua wind en in de zomer misschien een CWO'tje halen en misschien ook nog naar het langweerder weekend toe (langweer is een koninsplaatsje
![]()
).
Tot zover mijn beginners zeilervaring