quote:
Vrije man: Hiddink geeft Ajax bijles
Gepubliceerd op zondag 20 maart 2005
Een andere keer haal ik wel mijn gelijk waar het mijn onophoudelijke kritiek op Ajax betreft, nu eerst de loftrompet gestoken over PSV.
Cruijff mag zich vanaf de (veilige) zijlijn met Ajax bemoeien, er mogen tal van godenzonen in Amsterdam het voetballicht gezien hebben en het verleden mag glorieuzer zijn van welke andere Nederlandse club, dat neemt niet weg dat het aan eind van dit seizoen zo kan zijn dat de laatste twintig seizoenen de kampioen elf(!) keer in Eindhoven zetelde. Ajax is met zeven titels niet meer dan een goede tweede, terwijl Feyenoord met twee keer feest aan de Coolsingel als topclub al lang niet meer meetelt.
PSV is de laatste twee decennia de beste club van Nederland. Het stadion is o.k en commercieel gezien heeft de club de beperkte provinciaalse middelen optimaal uitgebuit. Kernpunt is echter dat de scouting en de handelsgeest die van Ajax ontstijgen.
Momenteel doet Guus Hiddink in dat opzicht de club eer aan. Alex is nogal wat beter dan Grygera of Escudé. Gomzez is een malle, maar goede keeper. Cocu terughalen is een meesterzet. Farfan lijkt me beter dan Mitea, Beasley gevaarlijker dan Boukhari. En de toegevoegde waarde van Lee en Park zag Hiddink eerder dan wie ook.
Bovendien blijkt uit tal van zaken dat hij een intelligente coach is, in de loop der jaren gepokt en gemazeld in het trainersvak. Waar Koeman slechte transfers pleegde, publiekelijk zijn jonge spelers afbrandde en volhardde in een weifelachtige tactiek, maakt Hiddink dit soort fouten niet.
Met het vriendelijk doch beslist opzij schuiven van Arnesen nam Guus Hiddink alle druk en verantwoording op de nek. Groot lef, maar goed ingeschat. Al blijf ik erbij dat een club als PSV niet zo sterk van één man afhankelijk hoort te zijn.
Maar voorlopig werkt de Hiddink-doctrine voorbeeldig. Waarbij naast de goede scouting de eigentijdse visie van de Achterhoeker opvalt. Speelde Ajax zondagmiddag weer achterhaald voetbal, PSV gaf er aan de hand van de spelintelligente modelprofs Cocu en Van Bommel andermaal blijk van dat het begrijpt hoe het moderne voetbal in elkaar steekt.
Toch moeten er ook twee ‘bedenkingen’ gemaakt worden bij de huidige prestaties van Hiddink en zijn mannen. Er wordt in Eindhoven nooit iemand opgeleid, die eer komt de Amsterdammers toe. En ook moet niet onderschat worden dat het ‘momentum’ in Brabantse handen is.
Het ‘momentum’ is een tennisterm voor een speler die de wind in de zeilen heeft en die telkens net de juiste beslissing neemt, enzovoort. Het zit in het begin van de competitie een paar keer mee, de juiste tactiek wordt ermee bevestigd, het zelfvertrouwen neemt toe, spelers gaan op de toppen van hun kunnen spelen, dus wordt er nog makkelijker gewonnen en zo verder. In die fase zit PSV.
Het kan met dezelfde selectie ook verkeren, houd ik eigenwijs vol. Neem zondagmiddag. Ajax was de eerste twintig minuten qua voetballend vermogen niks minder – al stond de gehanteerde speelwijze op dat moment al gelijk aan zelfmoord – maar PSV scoort bij de eerste de beste aanval. Knap, maar ook een voorbeeld van ‘wind in de zeilen’.
Dat gold ook voor het moment waarop de tweede goal viel, pal voor rust, dodelijk. En evenzeer voor de penalty die geen penalty was, al werd daarbij bevestigd dat Ajax Maxwell als de weerga moet ruilen voor Davids en Van der Meyde als dat gerucht op waarheid berust.
Terwijl men in Amsterdam tijd, maar vooral moed en inzicht nodig heeft om het tij te keren, zal er in Eindhoven onverzadigbaar verder gewerkt worden. Vrijdag stelde ik die vraag aan Guus Hiddink, of het gevaar niet dreigt van voortijdige euforie terwijl feitelijk nog niks gewonnen is.
Hiddink reageerde zoals hij dat doet, gecontroleerd, wegwijs, verbaal slim. ‘Het is niet zo dat we tot nu toe niets gewonnen hebben. Anders hadden we niet in de kwartfinales van de Champions League gestaan en bovenaan in de competitie. En van een te vroege verzadiging zal geen sprake zijn.’ Waaraan hij toe had kunnen voegen dat Cocu en Van Bommel beiden teveel prof en hongerig naar succes zijn om ook maar één moment van verslapping van hun medespelers te accepteren.
Het is interessant om te zien hoe lang PSV kan blijven voetballen op die roze wolk. Olympique Lyon (goede loting!) kan toch een maat te groot blijven ook is de titel nog niet veroverd op een volhardend AZ.
Maar hoe het seizoen ook afloopt, PSV heeft in veel opzichten Ajax alweer de les gelezen.
Theo Bakker
Een leuke column van een paar weken geleden die ik nu pas tegen kwam.
Overigens is Bouma basisspeler, zijn Bogelund en Affelay bankzitters en lijkt ook Takak een toekomst te hebben bij PSV dus klopt de zin dat PSV niks opleidt niet al is het wel matig ten opzichte van Ajax
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".