abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26154432
In de geest van Diogenes houdt Michel Onfray in zijn Antihandboek voor de filosofie (2001), een lesboek voor middelbare scholieren een ongegeneerd pleidooi voor de masturbatie.
Onfray is namelijk een hartstochtelijk vertolker van het hedonisme: de zin van het leven bestaat volgens hem in de bevrediging van de zinnen, mits je daarbij geen kwaad doet aan anderen.
Masturbatie is een natuurlijk verschijnsel en de onderdrukking ervan is een cultureel fenomeen;, schrijft de Franse filosoof.
Er bestaan geen goede redenen voor die nare schuldgevoelens, voor die huichelachtige schaamte. Welgevoeglijkheid is een valse waarde, een hypocriete deugd, een sociale leugen, en bezorgt ons een zinloos en lichamelijk gevoel van onbehagen.

Diogenes zag al niet in waarom hij zich zou moeten ontzeggen wat hem goeddeed en anderen geen schade berokkende.
Volgens Onfray maakte hij, door te masturberen in het openbaar, aan machthebbers en voorbijgangers duidelijk dat hij niet van zins was zijn vrijheid op te geven voor een collectieve traditie. Tot slot richt Onfray zich rechtstreeks tot zijn lezers, de middelbare scholieren:

Het is nu aan jullie om wat leven in de brouwerij te brengen op het schoolplein

Dinsdag 12 april 2005 in de Filosofie scheurkalender

[ Bericht 2% gewijzigd door Yosomite op 11-04-2005 19:53:17 ]
  maandag 11 april 2005 @ 19:43:40 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26154463
knap hoor, knippen en plakken

maar wat wil je nou precies met dit topic ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_26154493
vaag topic
pi_26154597
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:43 schreef Klonk het volgende:
knap hoor, knippen en plakken

maar wat wil je nou precies met dit topic ?
Het hedonisme als levensovertuiging heeft een stimulerende werking voor het wel en wee van je zelf.
De consequenties kunnen soms tot grappige situaties leiden.
Maar soms ook schokkend.
Ik wilde jullie mee laten leven is deze soms krankzinnige wereld van de filosofie.

Je kunt nee zeggen, maar besef dat onze wereld gebaseerd is op de Griekse filosofie.
Of ja zeggen en de nieuwe situaties onderzoeken door er zelf in mee te gaan.
  maandag 11 april 2005 @ 19:54:31 #5
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_26154778
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:48 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Of ja zeggen en de nieuwe situaties onderzoeken door er zelf in mee te gaan.
Het is niet zozeer onderzoeken als ik weet al wat er gebeurt als ik op het schoolplein ga sta wanken.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  maandag 11 april 2005 @ 19:59:30 #6
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_26154927
Hmmm, als hedonisme het menselijk genot als richtsnoer neemt voor ons handelen, dan ben ik volgens mij ook een hedonist. Ik ben van mening dat ervaringen opdoen van o.a sex, drugs, drank & andere genotsmiddelen/kicks, een deel van je leven bepalen & je de mogelijkheden geven dingen vanuit andere perspectieven te zien & wat van het leven te genieten.
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_26155147
Wat is er mis met penetreren?
  maandag 11 april 2005 @ 20:09:27 #8
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26155229
- Waarom masturbeer je niet op het schoolplein?

Wie zegt dat ik dit niet doe, ik loop namelijk altijd in een lange regenjas rondt.
pi_26155260
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:09 schreef -Angel- het volgende:
- Waarom masturbeer je niet op het schoolplein?

Wie zegt dat ik dit niet doe, ik loop namelijk altijd in een lange regenjas rondt.
Daartegen deed je geen Nederlandse lessen, hé?
  maandag 11 april 2005 @ 20:12:19 #10
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26155296
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:10 schreef Pr0nXXX het volgende:

[..]
Daartegen deed je geen Nederlandse lessen, hé?
Ik ben nog al traag van begrip, dus kun je even nader toelichten?
pi_26155403
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:12 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Met plezier. In een ik-vorm zeg je normaliter gesproken geen t aan het eind van een werkwoord.
pi_26155981
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:17 schreef Pr0nXXX het volgende:
Met plezier. In een ik-vorm zeg je normaliter gesproken geen t aan het eind van een werkwoord.
Omdat dit een topic over hedonisme is en ik er genoegen in schep om mensen die het onterecht
beter menen te weten terecht te wijzen, schrijf jij:
"jij loopt namelijk altijd in een lange regenjas rondt" ?

( de t achter "loopt rondt" is altijd fout onafhankelijk van de persoonsvorm )

@Yosomite
Uit het feit dat de users over speling gaan praten kun je afleiden dat het onderwerp te hoog gegrepen is. het is jammer maar helaas
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_26156188
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:40 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Omdat dit een topic over hedonisme is en ik er genoegen in schep om mensen die het onterecht
beter menen te weten terecht te wijzen, schrijf jij:
"jij loopt namelijk altijd in een lange regenjas rondt" ?

( de t achter "loopt rondt" is altijd fout onafhankelijk van de persoonsvorm )
Wellicht is jouw snappie wat beperkt. Dát schreef ik niet, en het is niet altijd fout. Er zijn aantal, danwel zeer karige gevallen bekend waarin dit toegestaan is.
Einstein
quote:
@Yosomite
Uit het feit dat de users over speling gaan praten kun je afleiden dat het onderwerp te hoog gegrepen is. het is jammer maar helaas
De titel zegt al genoeg.
  maandag 11 april 2005 @ 20:50:05 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_26156263
Midden op de DAM in Amsterdam lijkt me spannender.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_26156283
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:17 schreef Pr0nXXX het volgende:

[..]

Klopt als een zwerende vinger, maar is hier niet van toepassing: het was geen werkwoord die vervoegd werd.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_26156324
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:40 schreef Oud_student het volgende:

[..]

En ik dacht dat het voor eenieder makkelijk te begrijpen was.
Maar kennelijk spreekt alleen de titel aan.
Het aantal kijkers is wel opvallend: 1608 totaal ingelogd, 366, ruim 20% heeft het topic al gezien en open gemaakt. De marketing heeft wel gewerkt. Een pakkende titel doet wonderen.

.
pi_26156378
Voor de geïnteresseerde in topics over de weledele kunst van de QM hier een ander topic van mij:

Gekoppelde fotonen, quantum entanglement
pi_26156716
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:42 schreef Yosomite het volgende:
In de geest van Diogenes houdt Michel Onfray in zijn Antihandboek voor de filosofie (2001), een lesboek voor middelbare scholieren een ongegeneerd pleidooi voor de masturbatie.
Onfray is namelijk een hartstochtelijk vertolker van het hedonisme: de zin van het leven bestaat volgens hem in de bevrediging van de zinnen, mits je daarbij geen kwaad doet aan anderen.
Masturbatie is een natuurlijk verschijnsel en de onderdrukking ervan is een cultureel fenomeen;, schrijft de Franse filosoof.
Er bestaan geen goede redenen voor die nare schuldgevoelens, voor die huichelachtige schaamte. Welgevoeglijkheid is een valse waarde, een hypocriete deugd, een sociale leugen, en bezorgt ons een zinloos en lichamelijk gevoel van onbehagen.

Diogenes zag al niet in waarom hij zich zou moeten ontzeggen wat hem goeddeed en anderen geen schade berokkende.
Volgens Onfray maakte hij, door te masturberen in het openbaar, aan machthebbers en voorbijgangers duidelijk dat hij niet van zins was zijn vrijheid op te geven voor een collectieve traditie. Tot slot richt Onfray zich rechtstreeks tot zijn lezers, de middelbare scholieren:
Diogenes van Sinope was een cynicus (kynos =hond) en woonde met zijn hond in een regenton in Athene. Hij bezat slechts een mantel. Dit was dus iemand die met vrijwel niets tevreden was.
Alexander de Grote schijnt hem bezocht te hebben en op zijn vraag: "kan ik nog iets voor u doen"
antwoordde Diogenes: "ga een stapje opzij, je staat in mijn zonlicht"
De school van de cynici leerde juist dat men pijn en andere onprettige sensaties moest minimaliseren. Het hedonisme streeft maximalisatie van genot na. Dit kan samengaan, maar in bepaalde situaties ook diametraal tegenoverelkaar staan.
Bedoel je als grondlegger van het hedonisme niet Epicures of Aristippus van Cyrene ?

Genot nasteven zonder anderen te benadelen is natuurlijk wel moeilijk. Het is natuurlijk goed mogelijk dat bepaald gedrag of handelingen anderen schokkeren of anderen in verlegenheid brengen, dat is natuurlijk ook "kwaad doen aan anderen"

[ Bericht 0% gewijzigd door Oud_student op 11-04-2005 21:14:06 ]
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_26156722
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:52 schreef Yosomite het volgende:

[..]

En ik dacht dat het voor eenieder makkelijk te begrijpen was.
Maar kennelijk spreekt alleen de titel aan.
Het aantal kijkers is wel opvallend: 1608 totaal ingelogd, 366, ruim 20% heeft het topic al gezien en open gemaakt. De marketing heeft wel gewerkt. Een pakkende titel doet wonderen.
En daar zit het knel. Die 20% zijn mensen met andere interesses dan jij beoogd had. Stel, je maakt een samenvoegende titel, dan zou allicht een klein deel daarvan je topic bekijken, edoch nuttig reageren.
pi_26164985
Als je hedonistisch reageert dan gaat dit juist fout. Zou ik met mijn blote leuter op het schoolplein hebben gestaan, dan was ik van school gekickt, had iedereen me uitgelachen en was mijn vriendinnetje bij me weggelopen. Ik denk niet dat ik daar gelukkig van zou zijn geworden.
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
  dinsdag 12 april 2005 @ 09:51:39 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26165005
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 09:50 schreef IvdSangen het volgende:
Als je hedonistisch reageert dan gaat dit juist fout. Zou ik met mijn blote leuter op het schoolplein hebben gestaan, dan was ik van school gekickt, had iedereen me uitgelachen en was mijn vriendinnetje bij me weggelopen. Ik denk niet dat ik daar gelukkig van zou zijn geworden.
Misschien heb je dan wel het verkeerde soort vriendinnetje.
pi_26165023
omdat ik geen bonobo aap ben.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  Eindredactie Games dinsdag 12 april 2005 @ 09:52:50 #23
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26165025
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:12 schreef -Angel- het volgende:

[..]

OMG je beheerst het kofschip volledig!!1
mag ik je aanraken
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 12 april 2005 @ 09:57:49 #24
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_26165115
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:44 schreef De.dronken.pinguin het volgende:
vaag topic
idd, d8 dat het kwam omdat ik net wakker was
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_26165956
Omdat ik de juf ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')