abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2005 @ 23:41:50 #51
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26160477
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:15 schreef DaYwALKuR het volgende:

3. De meeste geavanceerde programmeertaal is iets met Java, bijv BlueJ ofzoiets...
Java, hahaha, BlueJ, hahaha.

Pak gewoon Delphi, makkelijk voor de beginner. Tenminste als je niet je eigen Object Pascal gaat maken. Je komt dan heel ver met slechts klikken.
pi_26160655
makkelijk om resultaat te zien is natuurlijk niet altijd (altijd niet) de ideale insteek om te leren programmeren.
pi_26160743
Hmm BlueJ heb ik nog nooit van gehoord maar Pascal is idd verouderd, dan zou ik ook Java zeggen. Hoewel Delphi dan weer wel Pascal is maar ik zou Delphi niet aanraden om te leren programmeren, hangt er helemaal van af wat je wilt.
Oh, and that's a bad miss!
pi_26162230
quote:
Op maandag 11 april 2005 21:34 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik denk dat C++ iets geavanceerder is.
En dan hebben we het nog niet over assembley
Assembly is niet geavanceerd swets.
pi_26163787
Moeilijke vraag van de TS:
Waar en hoe moet je beginnen als je nog niet eens een "Hello World" programma hebt geschreven?

Waarom begin je niet gemakkelijk met VBA? (De onderliggende code van de office-paketten). Genoeg info op internet.

Een aanrader is Delphi (wellicht omdat ik erzelf 2 jaar mee gewerkt heb). Echter heb je wel minimaal 1 jaar nodig om dit een beetje onder de knie te krijgen. Eerder werd in deze topic vermeld dat Delphi makkelijk is. Dat is dus echt NIET!
(Tenzij je een simpel UI maakt met een simpele koppeling naar een database-je)Delphi is stukken omvangrijker. Je kunt er van alles mee maken, van cpl-applicatie tot console, van driver tot machine-aansturings-applicatie.
Maar als je eenmaal inzicht hebt in Delphi, dan zit je goed! Een mooie programmeeromgeving.

Afhankelijk van wat voor applicaties je wilt maken, kan het ook makkelijk zijn om web-applicaties te maken. Bijvoorbeeld in PHP/ASP. Voordeel hiervan is dat geen installatie op client-pc´s hoeft plaats te vinden. Behalve dan de browser, maar die zit zowat standaard op iedere pc/linuxmachine. En PHP/ASP is makkelijk aan te leren!

Ik zou het idee om een OS te maken maar uit je hoofd zetten. Onbegonnen werk, waaraan de beste programmeurs ter wereld al een flinke tijd mee bezig zijn!

Succes met je zoektocht!

gr. Joost

[ Bericht 38% gewijzigd door joostvpoppel op 12-04-2005 08:51:17 ]
  dinsdag 12 april 2005 @ 08:44:20 #56
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_26163876
Ik zou het gewoon niet willen. Bouw iets heel goeds voor 1 OS... en vang daarna veel geld voor de conversie naar andere OS's...
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_26163983
quote:
Op maandag 11 april 2005 23:41 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Java, hahaha, BlueJ, hahaha.

Pak gewoon Delphi, makkelijk voor de beginner. Tenminste als je niet je eigen Object Pascal gaat maken. Je komt dan heel ver met slechts klikken.
Sure, de echte kenner met delphi beginnen
pi_26164021
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:29 schreef snabbi het volgende:

[..]

Bij de erasmus universiteit doen ze het ook met java via bluej, omdat wanneer je met java leert programmeren je ook direct in het object georienteerde terecht komt. Als je eerst naar een oudere taal gaat, moet je dan ook weer overstappen enzo wat niet wenselijk kan zijn.
De leraren zijn echter meer voorstander van Pascal heb zelf nooit met BlueJ gewerkt
  dinsdag 12 april 2005 @ 09:37:30 #59
52200 ViPeRII
It's a good day to die
pi_26164749
@markvleth:

De reden waarom je in een van deze talen het nooit maar dan ook never gaat kunnen schrijven is omdat je het compiled naar b.v. een executable. Deze draait dan altijd over een kernel heen zoals DOS/Linux/Windows 95,98,ME... Windows XP is pas weer eens een ECHT besturings systeem die niet de dos-layer nodig heeft gehad.

Wat je inderdaad wel kan maken (mits je heeeeeeeel erg handig bent in een programmeer taal), is een schil om een van onderstaande besturings systemen heenbouwen.

En anders zou ik graag eens voorbeelden zien
-- ViPeRII --
  dinsdag 12 april 2005 @ 09:49:49 #60
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26164970
quote:
Op maandag 11 april 2005 23:41 schreef -Angel- het volgende:
Je komt dan heel ver met slechts klikken.
Hij wilde toch leren programmeren, niet klikken.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 12 april 2005 @ 09:57:54 #61
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_26165116
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 09:37 schreef ViPeRII het volgende:
@markvleth:

Het hangt van de compiler af... heb net even gezocht voor Delphi, maar die kan volgens mij idd geen raw binary of .com files meer uitspugen... ik zie echter geen reden waarom dat in theorie niet zou kunnen. Turbo Pascal kon het bijvoorbeeld wel.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:03:53 #62
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_26165227
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 09:37 schreef ViPeRII het volgende:
@markvleth:

De reden waarom je in een van deze talen het nooit maar dan ook never gaat kunnen schrijven is omdat je het compiled naar b.v. een executable. Deze draait dan altijd over een kernel heen zoals DOS/Linux/Windows 95,98,ME... Windows XP is pas weer eens een ECHT besturings systeem die niet de dos-layer nodig heeft gehad.

Wat je inderdaad wel kan maken (mits je heeeeeeeel erg handig bent in een programmeer taal), is een schil om een van onderstaande besturings systemen heenbouwen.

Klok ... Klepel... Whatever....

De Linux kernel (om maar een voorbeeld te geven) bestaat uit deels een stuk Assembler code om het ding te kunnen laten booten. De rest van de miljoenen regels code zijn gewoon in C geschreven.
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:04:15 #63
29223 giMoz
M-Power empowered
pi_26165237
Toch apart dat niemand hier nog C# als oplossing heeft gegeven:
1- Syntax van C -> nette syntax dus niet dat vage VB oid
2 - Kracht van C, er is ongelooflijk veel mogelijk met C#
3 - Dankzij MONO ook voor Linux beschikbaar, of er een .net Framework is voro Apple weet ik eerlijk gezegd niet..
Het probleem van virussen spy- en adware is niet de browser maar bevind zich tussen toetsenbord en rugleuning.....
www.zoekopdekaart.nl
pi_26165267
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:04 schreef giMoz het volgende:
Toch apart dat niemand hier nog C# als oplossing heeft gegeven:
1- Syntax van C -> nette syntax dus niet dat vage VB oid
2 - Kracht van C, er is ongelooflijk veel mogelijk met C#
3 - Dankzij MONO ook voor Linux beschikbaar, of er een .net Framework is voro Apple weet ik eerlijk gezegd niet..
Nog nooit een beginner met C zien werken ik was al blij dat ik op het begin met Pascal een reeks cijfers met een 0 kon afsluiten
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:07:36 #65
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26165296
quote:
Op maandag 11 april 2005 22:18 schreef markvleth het volgende:

[..]

Een dergelijke opmerking brengt natuurlijk inherent de vraag met zich mee: "Wat maakt een taal geavanceerd?"
Het aantal nuttige features, en het gebruiksgemak wat dit met zich mee brengt. Java heeft een aantal handige features (garbage collection, runtime type info, -bijna- alles is een object). C++ heeft andere handige features (templates, multiple inheritance, preprocessor). Mijn voorkeur ligt bij C++, maar voor een beginner is Java denk ik wel makkelijker en meer aanmoedigend. Echter moet je nog wel heel wat bij leren als je naar C++ wilt switchen. Andersom is dat niet echt het geval.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:07:43 #66
29223 giMoz
M-Power empowered
pi_26165299
ach kom, programmeertalen zijn eitje, als je er een gezien hebt heb je ze allemaal gezien.
Framework en syntax verschillen wel eens, maar als je het programmeren door hebt is het allemaal eitje.
En trouwens :C# is wel wat makkelijker dan C(++)
Het probleem van virussen spy- en adware is niet de browser maar bevind zich tussen toetsenbord en rugleuning.....
www.zoekopdekaart.nl
pi_26165351
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:07 schreef giMoz het volgende:
ach kom, programmeertalen zijn eitje, als je er een gezien hebt heb je ze allemaal gezien.
Framework en syntax verschillen wel eens, maar als je het programmeren door hebt is het allemaal eitje.
Spreek voor jezelf. Ik weet dat ik er zeer veel moeite mee heb gehad op het begin! Als je de basis kunt! dan is de rest allemaal een stuk eenvoudiger, maar echt geen eitje (voor mij tenminste)
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:23:44 #68
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_26165567
Er is sinds een tijdje ook TrueBasic, een soort Visual Basic voor Windows, MacOS en Linux.. Een goed startpunt voor beginners, het wordt ook veel op scholen gebruikt.

Maar volgens mij moet TS eerst maar bedenken wat ie nou precies wil..
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:26:18 #69
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26165618
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:23 schreef BdR het volgende:
Er is sinds een tijdje ook TrueBasic, een soort Visual Basic voor Windows, MacOS en Linux.. Een goed startpunt voor beginners.
Iets met "basic" is geen goed startpunt, tussenpunt of eindpunt.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:27:08 #70
29223 giMoz
M-Power empowered
pi_26165628
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:26 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Eensch is...

Hoewel ik de laatste 2 jaar niets anders dan VB(Script zelfs nog) doe... :S
www.zoekopdekaart.nl
pi_26165639
begin klein, eindig groot
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:30:07 #72
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_26165684
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:07 schreef giMoz het volgende:
Programmeren in een nieuwe taal doe je in een uurtje, maar voordat je de taal en de bijbehorende libraries in een professionele omgeving optimaal efficient kan gebruiken ben je zo een jaar verder, hoor.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:35:38 #73
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_26165773
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:26 schreef Aaargh! het volgende:
Ik neem aan dat jij C++ oid aanraadt? C++, een programmeertaal die zo ontworpen is om het makkelijk te houden voor degene die de c++ compiler moet maken. Het programmeer gemak komt vaak op de tweede plaats.

Dat is dus een beetje hetzelfde idee als dat je een huis bouwt en het vooral makkelijk wilt houden voor de bouwvakkers, en dus voor het gemak de ramen en deuren weglaat.
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:43:51 #74
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26165948
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:35 schreef BdR het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij C++ oid aanraadt? C++, een programmeertaal die zo ontworpen is om het makkelijk te houden voor degene die de c++ compiler moet maken. Het programmeer gemak komt vaak op de tweede plaats.

Dat is dus een beetje hetzelfde idee als dat je een huis bouwt en het vooral makkelijk wilt houden voor de bouwvakkers, en dus voor het gemak de ramen en deuren weglaat.
Dat meen je toch niet serieus hoop ik? Juist C++ is dmv templates een ramp voor compilerbouwers in de optimalisatie structuur, en hierin is tussen de verschillende compilers ook een aanzienlijk verschil.

C++ heeft een van de beste compiler implementaties van alle talen, maar dat is vanwege commercieel succes, en niet omdat het nou zo makkelijk is.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:45:04 #75
52200 ViPeRII
It's a good day to die
pi_26165969
Juist, maar daar heb je het al!
Het gedeelte om te kunnen booten is Assembler, of zelfs machine taal.
Daarin worden de commando's opgenomen die je daarna in een schil draait.
Precies zoals ik het zeg dus.
Je kan de schil wel maken, maar je gaat echt niet zo maar het boot gedeelte maken hoor!
En dus zeker niet in een taal als C oid
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:03 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Klok ... Klepel... Whatever....

De Linux kernel (om maar een voorbeeld te geven) bestaat uit deels een stuk Assembler code om het ding te kunnen laten booten. De rest van de miljoenen regels code zijn gewoon in C geschreven.
-- ViPeRII --
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')