yup | zondag 10 april 2005 @ 20:23 |
Laatst had ik nog een Opel Astra 1.7D gereden, gewoon volgas in 2 ding bleef steevast 70+- rijden... Motor draaide stabiel... Ook L400 die ik vaak had Beide wagens jammergenoeg geen toerenteller... En wat ik heb gehoord, sommige diesels zijn begrenst via de gaspedaal, je kan maar een maximale uitslag maken ![]() Heeft een diesel wel een toerenbegrenzer? Ik meen ooit gelezen te hebben dat een diesel door zijn constructie al onmogelijk vernietigende toeren kon maken (behalve als je met 160 naar 2 schakeld, duh)... | |
Xtreem | zondag 10 april 2005 @ 20:25 |
ja. | |
Jaydeem | zondag 10 april 2005 @ 20:27 |
zijn volgens mij allemaal begrenst, met de nieuwe sprinters is het zelfs zo dat als je hem net gestart hebt, dat hij maar 2000 a 2500 tpm kan maken voor een bepaalde tijd. In ieder geval die ik rij dan. Correct me if i am wrong | |
HansJans | zondag 10 april 2005 @ 20:28 |
Is voor randebielen als TS die zijn vaders autos proberen te slopen door hem in het rood te jagen ![]() | |
Xtreem | zondag 10 april 2005 @ 20:29 |
quote:Maar dat is niet standaard. Werkgevers (zeker koeriersdiensten!) laten vaker een soort begrenzer inbouwen, omdat die wagens anders finaal afgeragd worden... | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 20:29 |
quote:Lekker handig in een noodgeval ![]() Maar dus niet elke diesel heeft een begrenzer lijkt me toch?. Net als oude benzinemotoren die soms ook geen begrenzer hadden... | |
RemcoDelft | zondag 10 april 2005 @ 20:32 |
Wat voor noodgevallen heb jij, dat je toerentallen wilt bereiken die schadelijk zijn voor de motor? Hit-and-run acties of zo? | |
SlaadjeBla | zondag 10 april 2005 @ 20:33 |
quote:Noem eens een noodgeval waarbij je met een sprinter snel weg moet "sprinten" ![]() | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 20:43 |
quote:Stel je moet snel iemand naar ziekenhuis brengen, een sprinter is niet het snelste apparaat op aarde (understatement enzo) en helemaal als die begrenst is op 2500 rpm Nadenken voordat je onzin post. | |
SlaadjeBla | zondag 10 april 2005 @ 20:45 |
quote:Sinds wanneer rijdt ambulancepersoneel in een sprinter ![]() | |
Xtreem | zondag 10 april 2005 @ 20:47 |
quote:Doe jij dat dan ook even? Die 3 seconden die je later op de 100 zit maken geen ruk uit. Drukte in verkeer (dus het aantal rem momenten, verkeerslichten, bochten) maken veel meer uit. -edit- Mag/kun je dan wel mensen in een alto naar het ziekenhuis brengen? ![]() | |
Xtreem | zondag 10 april 2005 @ 20:47 |
quote:Dat doen ze. Alleen zijn die nogal gechipt/ aangepast. | |
Klonk | zondag 10 april 2005 @ 21:09 |
ambulance topic ![]() ![]() | |
Guidoweb5 | zondag 10 april 2005 @ 21:36 |
mijn Astra diesel heeft een toerenbegrenzer. Hij vliegt er bij 6000 toeren in. | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 21:40 |
6000 rpm dat is wel veel voor een diesel zeg ![]() | |
ThaFreak | zondag 10 april 2005 @ 22:23 |
ontopic blijven aub tevens gaan er berichten verdwijnen..... | |
Herr.Flick | zondag 10 april 2005 @ 22:38 |
Een diesel moet op plankgas goed draaien,anders kon je nooit een roetmeting doen. Het maximale toerental is via de pomp geregeld(bij de klassieke diesels),de Common-rail diesels doen dit elektronisch. ![]() Yup,je leert het ook nooit he... ![]() | |
stienus5gtturbo | zondag 10 april 2005 @ 22:46 |
quote:Na een stuk of 321783067 posts pas een goed antwoord... | |
Ultimora | zondag 10 april 2005 @ 22:59 |
keej dat diesels een begrenzer hebben is duidelijk. maar hoe ga je die roetmeting eigenlijk doen met een MB (of chrysler want die heeft dat ook) die als hij stilstaat niet meer als 3000 (kan ook wat meer of minder zijn) toeren maakt van wege de protectie van het blok? (dit hebben ze allemaal, warm of koud blok maakt geen donder uit) is er een manier om de begrenzer te omzeilen? ![]() maargoed, dan wil ik wel weten hoe ik die MB chrysler begrenzer omzeil voor mijn eigen roetmeting ![]() | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 23:05 |
quote:Thx voor de antwoord ![]() ![]() Dus je zou in principe gewoon perfect PLANKGAS kunnen rijden zonder dat de motor stukgaat ? | |
Herr.Flick | zondag 10 april 2005 @ 23:06 |
quote:Waarom meer toeren maken als je het maximale vermogen allang bereikt hebt ![]() heeft geen enkel nut! | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 23:07 |
Volgens mij is een diesel pas na 4000-4500 rpm buiten adem toch ![]() in dat geval kan mist ie dus 1000-1500 rpm ![]() | |
Herr.Flick | zondag 10 april 2005 @ 23:09 |
quote:Natuurlijk niet. Als je een benzine motor altijd het maximale toeren laat draaien gaat ie ook naar de klote. Een diesel heeft geen ontsteking,de pomp is het enige ding wat de motor kan beinvloeden,zou deze niet begrensd zijn dan kan je motor op hol slaan... | |
Ultimora | zondag 10 april 2005 @ 23:09 |
quote:in sommige benzine auto's heb je dan het max vermogen nog niet gehaald, en het truukje voor die roetmeting moet voor benzine en diesel gelijk zijn dunkt me... | |
Herr.Flick | zondag 10 april 2005 @ 23:09 |
quote:En waarom draait een vrachtwagen dan maar 1800 tpm ![]() | |
Ultimora | zondag 10 april 2005 @ 23:11 |
http://ultimora.ghostyj.nl/ als je hier ultimoraclip 1 download weet je precies waarom ik dit soort gein wil.. ik wil gewoon altijd de toerenbegrenzer in knallen en niet alleen tijdens het rijden... | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 23:11 |
quote:Een diesel dat op hol slaat lijkt me een machtig gezicht ![]() ![]() quote:Benzine en roetmeting ? ![]() quote:Heb het over personenwagen diesels... | |
Ultimora | zondag 10 april 2005 @ 23:12 |
quote:nouja t gaat me om t truucje... die roetmeting zal me een worst wezen ![]() | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 23:17 |
quote:Is het bij een TDi (met pompverstuiver) ook zo ? Dus dat het via de pomp word geregeld ? Ik vind die roetmeting dan ook raar gaan ze effe staan redlinen met een diesel ![]() En als je blok de tering in loopt wat dan ? ![]() | |
Herr.Flick | zondag 10 april 2005 @ 23:21 |
quote:Als je blok kapot loopt heb je gewoonweg pech, een goed blok loopt echt niet zomaar stuk,of je distributie moet niet in orde zijn. Bij een pompverstuiver weet ik het zo niet of het nog in de pomp geregeld is of al met elektronica,de meeste diesels met klassieke pompen zijn al voorzien van het DDE2 systeem(geen gaskabel meer maar een print op de pomp),en hier beginnen de verschillen... ![]() | |
yup | zondag 10 april 2005 @ 23:24 |
quote:Ok dus in feite bepaalt de electronica (op de pomp, of in ECU, of whatever ![]() Maar in feite kan een diesel dus ook in de soep draaien door enorme toerentallen... Iemand zei hier 6000 rpm... Is dat wel gezond voor zo een blok ? ![]() | |
obs | zondag 10 april 2005 @ 23:27 |
quote:Een diesel heeft veel kracht op lage toeren, het gaat niet super maar die 2500 lijken me wel voldoende. Een diesel in de toere jagen is zoiezo kut voor de motor | |
Catch22- | maandag 11 april 2005 @ 03:13 |
quote:roetmeting wordt altijd gedaan met een warme motor | |
FunnyName | maandag 11 april 2005 @ 10:23 |
Het heeft bij een Diesel geen enkel nut om ver door te trekken in toeren. De snelheidswinst is nihil, omdat de koppelkromme altijd zwaar afvalt. Er zijn uitzonderingen met Bi-turbo's en zo, maar het gros van de Diesels heeft zijn werkbare trekkracht tussen 2000-3500 tpm. | |
errorken | dinsdag 12 april 2005 @ 16:53 |
Heb ik ook met mijn diesel, nog voor je aan het rood komt dan voel je dat de RPM stijging opeens trager gaat en juist aan het rood stopt hij met stijgen, je motor draait dan stabiel. Op nieuwere diesels waar de gas digitaal is (dmv servootjes) is het dus heel makkelijk. De ECU (of wie er ook verantwoordelijk voor is) doet een override van het signaal afkomstig van het gaspedaal om het zo te zeggen. Iets gelijkaardig heb ik wanneer ik gas en rem tegelijk induw. Als ik stilstaand en in neutraal gas geef tot 3.000 rpm en vervolgens de rem aantik (zonder het gas te lossen), dan gaat hij opeens naar 1200 rpm. 2/3 seconden na het los laten van de rem gaat hij geleidelijk aan terug naar 3.000rpm. | |
Pr0nXXX | donderdag 14 april 2005 @ 13:34 |
quote:Dat ga ik binnenkort vandaag uitproberen. Ben benieuwd. Oh, ja; wat een strontmongool is Yup. | |
yup | donderdag 14 april 2005 @ 13:38 |
Wat zijn we weer aardig enzo | |
Pr0nXXX | donderdag 14 april 2005 @ 13:42 |
quote:Ik geef het beestje slechts een naam. Dat iemand zijn blok steeds over de kling jaagt, heeft sowieso een chromosoom teveel. | |
-Schorpioen- | donderdag 14 april 2005 @ 13:43 |
Mijn Golf TDI is begrenst op zo'n 4500 toeren......maar dat zijn genoeg toeren hoor ![]() | |
yup | donderdag 14 april 2005 @ 14:07 |
quote:Bla bla bla bla bla in het kwadraat. Kijk eens naar koeriersdiensten dan zeur je niet meer. | |
Tjabbo | donderdag 14 april 2005 @ 14:16 |
Bitchfighten mag over de mail of MSN, maar niet hier. okay pr0n en yup! | |
Pr0nXXX | donderdag 14 april 2005 @ 14:19 |
quote:Vorig jaar werkte ik als koerier nachts. En ik zeur nog steeds. | |
Pr0nXXX | donderdag 14 april 2005 @ 14:19 |
quote:Okay. | |
Jaydeem | donderdag 14 april 2005 @ 18:58 |
quote:Ik heb vaak verhalen gehoord dat na de apk (met roetmeting uiteraard) de koppakking lek ging!! Dit schijnt te komen door het slecht warm draaien van de motor voor de meting (op vol gas) De garage weet na de tijd natuurlijk van niks. | |
Herr.Flick | donderdag 14 april 2005 @ 19:11 |
Roetmeting mag pas gebeuren als het blok warm is,en dan bedoelen we niet het watertemp.,maar de olietemp. word gemeten via de peilstok. Vaak gaan koppakkingen stuk omdat ze al broos zijn, en zo'n toerensessie kan dan de genadeklap zijn. ![]() | |
Jaydeem | donderdag 14 april 2005 @ 22:37 |
zo kun je het ook omschrijven ja ![]() | |
SpeedyRich | donderdag 14 april 2005 @ 22:56 |
quote:omdat dat een midden snel loper is ff voor de duidelijkheid langzaam loper 4-16 HZ middel snel loper 17 - 41 HZ snel loper 18 HZ > 1 HZ is 60 rpm (omw/min) | |
renkie | vrijdag 15 april 2005 @ 10:34 |
quote:Dat lijkt me heel erg sterk , het rode vlakl begint misschien bij 4500 maar de begrenzer zit bij een tdi toch echt rond 5000-5500 | |
Tha_Flash | vrijdag 15 april 2005 @ 10:45 |
quote:Dat kijk eens naar koeriersdiensten is zware blaat. Ik ben planner bij een koeriersbedrijf en onze auto's zijn geen van alle begrensd. Ook de sprinters ( 311 CDI ) en de vito's ( 113 CDI ) niet. | |
yup | vrijdag 15 april 2005 @ 13:05 |
Ik zei toch niet dat ze begrenst waren? Ik bedoelde met kijk naar koeriersdiensten hoe die wagens geragd worden. | |
Herr.Flick | vrijdag 15 april 2005 @ 13:08 |
quote:Ben jij ook koerier dan.. ![]() | |
yup | vrijdag 15 april 2005 @ 13:18 |
Ben loodsmedewerker werk in een loods... | |
Tha_Flash | vrijdag 15 april 2005 @ 13:45 |
quote:En jij als loodsmedewerker weet daar natuurlijk "alles" vanaf................ Ik denk dat er maar 1 met zijn wagen loopt te kloten en dat ben je zelf, als ik zo je vragen, opmerkingen en op heb gelezen. Denk je werkelijk dat een koerier ( die bij ons tussen de 100dkm en 150dkm per jaar rijdt ) nog zin heeft om te "raggen", ik denk het niet. Als je 18 bent is dat misschien nog leuk. | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 15 april 2005 @ 13:47 |
quote:Wat doe je dan precies ![]() | |
Herr.Flick | vrijdag 15 april 2005 @ 14:16 |
Auto's gaar trappen!![]() | |
yup | vrijdag 15 april 2005 @ 15:06 |
quote:En jij weet er zeker meer vanaf. Clown luister. Die wagens staan van 18:00 tot 07:00 ofzo stil. Chauffeur boy komt knalt ding regelrecht de begrenzer in. En hij was niet de enige... | |
Tha_Flash | vrijdag 15 april 2005 @ 15:55 |
quote:Er is maar 1 clown hier en dat ben jij. Ik weet er zeker meer vanaf, ik ben planner bij een koeriersbedrijf. Enne dat 1 zo'n knuppel dat nu doet wil niet zeggen dat alle koeriers zo rijden. | |
Tjabbo | vrijdag 15 april 2005 @ 16:12 |
quote:Kijk er zijn er genoeg die goed rijden, daar ben ik van overtuigd hoor, maar ook heel veel niet. Het is een auto van de zaak. Die auto's kunnen sowieso meer hebben dan privé voertuigen. Daarnaast (eigen ervaring) is het zo dat wanneer je erg veel op de weg zit, dat dat gaspedaal nog maar 2 standen kent. aan of uit. Dus gewoon gas erop. En ik moet yup gelijk geven, ik heb nog never nooit een koerier zijn dieseltje netjes warm zien rijden. Collega van mij is ook koerier in z'n vrije tijd, en die verteld wel eens wat. Er word geragd bij het leven. Niet dat dat goed is ofzo, maar het gebeurt wel. | |
Tha_Flash | vrijdag 15 april 2005 @ 16:20 |
quote:Ben ik met je eens dat het wisselt, het ligt heel erg aan het bedrijf waar voor gereden word. Ik denk dat full-time koeriers misschien minder raggen dan de part-timers. Het ging mij er meer om dat Yup alle koeriers maar gemakshalve over een kam scheerde, en dat hij het zgn allemaal wist. ![]() ![]() | |
Tjabbo | vrijdag 15 april 2005 @ 16:35 |
quote:Dat zou wel heel goed kunnen ja. ![]() Maar vergeet niet dat fulltimers nóg langer aan de weg zitten. ![]() quote:Hey, je zit hier op Fok! remember? ![]() | |
Ultimora | vrijdag 15 april 2005 @ 17:00 |
ik heb wel het idee dat koeriers vaak hun busjes goed op hun flikker geven.. iig vaker als jan modaal met de opel Astra... | |
yup | vrijdag 15 april 2005 @ 17:18 |
quote:1 knuppel. Earth to IDIOTS Het zijn iig het meerendeel van de knuppels EN NIET EENTJE. EN OOK NIET ALLEEN PART-TIMERS. Doe gewoon verdomme niet alsof jij het beter weet WANT DAT IS NIET ZO. Zucht | |
Tha_Flash | vrijdag 15 april 2005 @ 17:58 |
quote: ![]() ![]() | |
Devilnl | vrijdag 15 april 2005 @ 23:16 |
quote:landbouw tractoren rond de 2400tpm ![]() | |
esfice | zaterdag 16 april 2005 @ 14:26 |
De reden dat de Sprinters zijn begrensd, komt omdat het nog slechter is voor een turboblok om meteen het blok te belasten voordat de olie overal op temperatuur is. ( Ook is het normaal om het blok na redelijke belasting, na te laten draaien ) | |
Drifter__ | zaterdag 16 april 2005 @ 14:51 |
![]() Hopelijk is deze niet begrensd! ![]() | |
Sterke_Yerke | zaterdag 16 april 2005 @ 16:24 |
quote:Farao, we hebben je nodig! | |
Farao | donderdag 12 mei 2005 @ 17:28 |
quote:Beetje laat, maar kwam toevallig 't topic tegen net ![]() quote:Verkeersongeval, hartaanval, brand, schiet/steek/vechtpartij, cva, copd, en zo kan ik nog wel even door gaan... ![]() Lees dat woordje voor sprinter eens ![]() quote:De mercedes (emergency) sprinter staat in Nederland op nummer 1 bij meest gebruikte ambulancevoertuig, daarna komen de lage mercedes E klasse en de Chevy. quote:Klopt, en om die reden worden ambulance's als ze niet rijden op temperatuur te houden, zodat ik bij een noodgeval ook gelijk met vol vermogen weggereden kan worden. Via 'n stopcontact in de zijkant van de wagens worden ze contant gevoed : Maar ik hou weer op denk ik voor ik weer een heel topic in 'n ambulance topic veranderd ![]() ![]() | |
Tha_T | donderdag 12 mei 2005 @ 17:39 |
quote:Omdat een vrachtwagen zijn kracht uit de lage toerentallen haalt | |
Catch22- | zaterdag 14 mei 2005 @ 04:55 |
zoals elke diesel maar die ambulances zijn ook wel begrenst qua toeren hoor.. Zou mooie boel zijn, lig je dood te gaan, komt de ambu niet omdat de motor op hol is (dat gebeurt met diesels als ze te veel toeren maken, zijn ze niet meer/heel moeilijk uit te krijgen) | |
MK1GTI | zaterdag 14 mei 2005 @ 09:00 |
Oké, hoe zit het nou werkelijk? Een diesel houdt ermee op, afhankelijk van de auto licht of wat verder boven de 4300 toeren. Meer kan simpelweg niet om de volgende reden: Diesel heeft meer tijd nodig om te verbranden dan benzine. Als de motor meer toeren gaat maken, dan wordt nieuwe diesel ingespoten terwijl de diesel van de vorige slag nog niet eens verbrand is. Wat krijg je dan? Minder goede verbranding, dús minder vermogen. Het probleem erachter is dus dat de verbranding van diesel op dat moment langer duurt dan 1 slag van de motor. Daarom zie je de koppel en vermogenskromme rond die 4300 (of net wat meer) toeren altijd als een idioot in elkaar zakken. Meer toeren maken kán dus wel, maar het levert gewoon niks meer op. Ga je een diesel flink opfokken, dan kun je er nog wel wat meer uit halen trouwens. Dit aggregaat heeft ongeveer een gelijke behandeling gehad als mijn Caddy: [ Bericht 4% gewijzigd door MK1GTI op 14-05-2005 09:06:10 ] | |
Jofunu-kun | zaterdag 14 mei 2005 @ 10:06 |
quote:Die kunnen max rond de 2500 tot 3000 halen, maar dat doet niemand omdat je dan al je kracht verliest (powerband enzo) , meeste vrachtwagens moet geschakeld worden tussen de 1500 en 2000, ligt er maar net aan voor voor motor erin ligt.. | |
gateway | zondag 24 juli 2005 @ 13:13 |
quote:Klopt, als de motor koud is is deze begrenst op 2500 toeren om motorschade te voorkomen. Vindt ik een prima beveiliging! (zeker voor verhuurbedrijven etc...) | |
Tha_Flash | zondag 24 juli 2005 @ 13:24 |
quote:Bij het koeriersbedrijf waar ik werk zijn de auto's niet begrenst maar bij onze conculega hebben ze wel begrenzers die idd temperatuur en chauffeur afhankelijk zijn. Als je daar 2 keer te ver in je toeren optrekt of te hard rijd heb je 5 minuten pech en kan je nog maar tot 2000 rpm. | |
draaijer | zondag 24 juli 2005 @ 13:36 |
Ja. Beperkt met het gaspedaal is echt ONZIN.. Wat denk je van versnellingen?! Als het een automaat is, worden ook de toeren in de gaten gehouden duhh. dus Ja, diesels hebben begrenzers | |
#ANONIEM | zondag 24 juli 2005 @ 13:39 |
mmmm, in de ford transit waar ik momenteel in rij lijkt hij wél begrensd te zijn, vol doortrekken in zijn 2, en hij stopt bij 50 , voor mijn gevoel ik het niet veel sap over, maar iig een beetje.... | |
schaapie2000 | zondag 24 juli 2005 @ 13:46 |
Diesels zijn per defenitie begrenst moderne electronisch en oudere mechanisch. En het is voor diesel helemaal niet echt slecht om bijna vol vermogen te draaien. Industrie motoren laten ze per defenitie op minmaal 80 % van vermogen draaien en zo'n 3800 tot 4500 toeren afhankelijk van de maat van de motor. Op deze manier hebben ze veel langere levensduur. Wat wel slecht is voor diesel is onbelast hoge toeren maken omdat op die manier de cylinder wand te glad wordt en de smering er aan gaat. | |
Youp | zondag 24 juli 2005 @ 13:55 |
quote:nieuwere sprinters zijn sowieso standaard begrensd op 2500 rpm totdat je 1x op de koppeling trapt ![]() ![]() | |
yup | zondag 24 juli 2005 @ 14:02 |
Volgens mij beveiliging tegen burnouts ofzo ???? Dat als je de koppeling lost dat ie max 2500 rpm kan maken ofzo ???? Heb er wel over gehoord, dat ze begrenst waren op 2500 rpm... | |
Youp | zondag 24 juli 2005 @ 14:16 |
quote:nee.. wanneer je hem start en je geeft vol gas gaat hij niet verder dan 2500rpm.. wanneer je de koppeling 1x tot aan de bodem intrapt en weer loslaat kan je weer volgas geven en dan gaat hij wel door in zn toeren ![]() | |
RoGaM | zondag 24 juli 2005 @ 14:27 |
Ik werk bij Mercedes, werk dagelijks met de sprinters en vito's, ze zijn gewoon begrensd. Rond de 4480 toeren! Bij een sprinter zit er ook een "koude-start-begrenzing" in, dus wat net werd gezegd, dat ze op 2500 tpm begrensd zijn, dit is gewoon gedaan voor al die mensen die met starten volgas geven, dus gaspedaal op de bodem en starten. Dus als je daarna gewoon wegrijd kan je gewoon maximaal doortrekken. Roetmetingen, worden altijd uitgevoerd met warme motor, als je de apparatuur instelt moet je aangeven hoe warm de olietemperatuur moet zijn, meestal 60 graden hanteren wij, dus als hij 60 graden is kan je pas beginnen met roetmeten. Aangezien ik elke dag met sprinters en vito's werk zie ik pas goed hoe koeriersdiensten hun auto's afraggen. Ik noem 1 bedrijf in het bijzonder en dat is Impact Retail, die bezorgen voor radio modern/it's die auto's zijn zo afgeragt, het is een wonder dat ze nog bestaan, alles maar dan ook alles gaat eraan verrot! Op sommige auto's van hun zitten ook naderhand ingebouwde begrenzers, speciaal voor het aftrappen! Andere bedrijven zoals DHL, HL Couriers ofzo, die auto's zijn nog best goed. Gister een auto van HL Couriers, ding had 230.000 km op de teller staan in 1,5 jaar tijd en mankeerde nog niks aan. @ Farao, die Sprinter waar jij op rijd, dat is zeker een 316 CDI, ik vraag me af he, heb jij wel eens getopt met zo'n ding? ![]() ![]() |