Ik had in dit geval denk ik hetzelfde gedaan..quote:Op zondag 10 april 2005 20:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een goed voorbeeld. Laatst hielden een aantal studenten uit het vierde jaar workshops. Wij moesten die workshops bezoeken en ook evalueren. Eén van die workshops was bedroevend slecht. Toen ze het evaluatieformulier uitdeelden zeiden de dames: "Wees lief voor ons, wij zijn ook lief voor jullie geweest".![]()
Dat konden ze dus wel op hun buik schrijven, ik heb die hele workshop tot op de grond afgebrand. Niet omdat ik de meisjes wilde kwetsen, maar omdat die workshop een belediging voor de deelnemers was. Daar kan ik dus heel hard in zijn, al wordt dat moeilijker naarmate iemand dichterbij me staat.
True..quote:Maar met dit soort dingen is eerlijke feedback eigenlijk alleen maar in het voordeel van de ontvanger (als hij of zij er iets mee doet tenminste), terwijl er weinig te doen valt aan de lelijkheid van je misvormde kindje.
Een grappig effect is trouwens ook te zien binnen de IT-wereld wanneer er bijvoorbeeld een storing is waar meerdere partijen de dupe van worden. In dat geval werkt iedereen samen om zo snel mogelijk een oplossing te hebben, zelfs de personen die bijna letterlijk een blik benzine zouden halen als de ander in de fik zou vliegen.quote:Op zondag 10 april 2005 20:20 schreef Reya het volgende:
Tsja, soms moet je voor de etiquette (vreselijk begrip eigenlijk) of voor de goede vrede soms bepaalde zaken waarvan je het normaal vanzelfsprekend acht te zeggen even achterhouden. Als ik op een begrafenis ben van iemand waar ik eigenlijk een hekel aan had, zal ik dat zeker niet expliciet gaan zeggen, ondanks dat dat wel de waarheid is.
De dames hopen waarschijnlijk nog dat ze er met hun lieve smoeltje wel komenquote:Op zondag 10 april 2005 20:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een goed voorbeeld. Laatst hielden een aantal studenten uit het vierde jaar workshops. Wij moesten die workshops bezoeken en ook evalueren. Eén van die workshops was bedroevend slecht. Toen ze het evaluatieformulier uitdeelden zeiden de dames: "Wees lief voor ons, wij zijn ook lief voor jullie geweest".Dat konden ze dus wel op hun buik schrijven, ik heb die hele workshop tot op de grond afgebrand. Niet omdat ik de meisjes wilde kwetsen, maar omdat die workshop een belediging voor de deelnemers was. Daar kan ik dus heel hard in zijn, al wordt dat moeilijker naarmate iemand dichterbij me staat.
Maar met dit soort dingen is eerlijke feedback eigenlijk alleen maar in het voordeel van de ontvanger (als hij of zij er iets mee doet tenminste), terwijl er weinig te doen valt aan de lelijkheid van je misvormde kindje.
Als het iemand is aan wie ik echt een hékel heb, ga ik er niet heen. Ik verbreek banden met mensen aan wie ik een hekel heb, ook als het familie is. Misschien zijn er alleen wel situaties waarin het onvermijdelijk is (collega ofzo)...quote:Op zondag 10 april 2005 20:20 schreef Reya het volgende:
Tsja, soms moet je voor de etiquette (vreselijk begrip eigenlijk) of voor de goede vrede soms bepaalde zaken waarvan je het normaal vanzelfsprekend acht te zeggen even achterhouden. Als ik op een begrafenis ben van iemand waar ik eigenlijk een hekel aan had, zal ik dat zeker niet expliciet gaan zeggen, ondanks dat dat wel de waarheid is.
Hm. Ik word niet echt geil van de stelling van Pythagoras... Ligt dat aan mij? Of is het vooral de hogere wiskunde die opwindend is?quote:Op zondag 10 april 2005 20:20 schreef Haushofer het volgende:
Gelukkig, en een klein beetje opgewonden
Dat vind ikzelf minder erg. Niet objectief gezien, maar voor mezelf. Ik heb er minder moeite mee.quote:Op zondag 10 april 2005 20:20 schreef Alicey het volgende:
Is het jezelf dom houden/dom voordoen trouwens ook een vorm van oneerlijkheid of niet oprecht zijn? In dat geval valt er voor mij nog een hoop te doen.
Maar de meeste mensen verzachten hun oordeel dus wèl om de ander niet te kwetsen...quote:Op zondag 10 april 2005 20:27 schreef miss_sly het volgende:
De dames hopen waarschijnlijk nog dat ze er met hun lieve smoeltje wel komen![]()
Ik vind dit trouwens wel anders. Als het zakelijk/professioneel is, zal ik zeker eerlijk zijn. Er is niemand gebaat bij een te positieve voorstelling van zaken in zo'n geval, dus dat wordt hard maar eerlijk duidelijk gemaakt.
Als iemand expliciet om feedback vraagt, vind ik dat je het aan die ander verplicht bent om eerlijk te zijn. Als het dan bagger is, zeg ik dat het bagger is. Natuurlijk probeer ik dan wel zo duidelijk mogelijk aan te geven wàt er precies bagger is en waarom en hoe dat verbeterd kan worden.quote:Op zondag 10 april 2005 20:29 schreef SingleCoil het volgende:
Voorbeeld: Mijn broertje geeft een premiere-uitvoering van zijn nieuwe theathershow. De previews waren al weer de hemel in geschreven, dus dat zou wat worden. Na afloop komt 'ie naar me toe, en vraag: "en...?"....
Toch niet leuk, je zag de teleurstelling op zijn gezicht. Moeilijk spul, eerlijkheid.
Tuurlijk, maar soms is teleurstellen beter dan de andere optie.quote:Op zondag 10 april 2005 20:52 schreef SingleCoil het volgende:
Het probleem is natuurlijk dat als iemand expliciet om feedback vraagt dat nog wel wat afhankelijk is van de persoon, de relatie die je er mee hebt en de situatie waarin de vraag gesteld wordt. Want dat geeft de vraagsteller ook een bepaalde verwachting ten aanzien van het antwoord. Teleurstellen is nooit leuk..
Tsja, bij mij was dat het geval bij mijn oma, maar ik ging dan ook echt voor mijn familie, en voornamelijk voor mijn moeder. Het was toch de moeder van mijn moeder, en aangezien ik met mijn moeder - ondanks veel onbegrip - wel een redelijke verstandhouding heb, ben ik wel gegaan. Ik vond dat meer een teken van medeleven aan familie.quote:Op zondag 10 april 2005 20:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als het iemand is aan wie ik echt een hékel heb, ga ik er niet heen. Ik verbreek banden met mensen aan wie ik een hekel heb, ook als het familie is. Misschien zijn er alleen wel situaties waarin het onvermijdelijk is (collega ofzo)...
Dat ligt er maar aan hoe zwaar je aan een leugen tilt... Er zijn geloofsovertuigingen die je straf en toorn in het vooruitzicht stellen als men zich bedient van een onwaarheid.quote:Op zondag 10 april 2005 20:17 schreef Alicey het volgende:
Soms zijn de consequenties van het eerlijk zijn onevenredig met het kleine formaat van het leugentje..
Wellicht...maar daar hebben we het niet meer over gehad. Misschien is het voor mij belangrijker dan voor hem, en is hij het al lang weer vergeten.quote:Op zondag 10 april 2005 20:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar soms is teleurstellen beter dan de andere optie.Uiteindelijk was je broertje je wellicht dankbaar?
Verwachtingen zijn een heel moeilijk concept, omdat je verschillende pereptiekaders steltquote:Op zondag 10 april 2005 21:04 schreef SingleCoil het volgende:
Iemand vraagt iets aan je en stelt die vraag binnen een bepaalde context, en met een bepaalde verwachting. Als je buiten die context en verwachting antwoord ben je misschien wel eerlijk of oprecht, maar toch klopt er iets niet.
Ik denk het niet. Dat doe je alleen bij mensen die je volledig vertrouwt.quote:Op zondag 10 april 2005 21:06 schreef Reya het volgende:
Ik vraag me af of er uberhaupt wel mensen zijn die altijd oprecht hun werkelijke gevoelens uitdrukken.
Weinig. Er zijn veel mensen die hun uitingen aanpassen aan hun omgeving, wat op zich niet eens 'verkeerd' is of zoquote:Op zondag 10 april 2005 21:06 schreef Reya het volgende:
Ik vraag me af of er uberhaupt wel mensen zijn die altijd oprecht hun werkelijke gevoelens uitdrukken.
Tegelijkertijd zijn verwachtingen die zaken in onze cultuur die vertrouwen kunnen wekken en communicatie kunnen vergemakkelijken. Als ik volledig in jou verwachting acteer en omgekeerd zullen wij elkaar snel vertrouwen. Als je steeds anders reageert dan ik zou verwachten kan ik je minder gemakkelijk vertrouwen. Verwachtingen zijn een onuitgesproken vorm van voorspelbaarheid, en in die zin zeer nuttig. Ik verwacht bijvoorbeeld dat mensen voor een rood verkeerslicht zullen stoppen, zodat ik over kan steken. Ik verwacht niet dat als de bomen open zijn er ineens toch een trein aankomt.quote:Op zondag 10 april 2005 21:08 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Verwachtingen zijn een heel moeilijk concept, omdat je verschillende pereptiekaders stelt. Dan is iets in de ene context een leugen, en in de andere de volledige waarheid. Verwachtingen zijn daarom in mijn optiek, tenzij het fantasieën of idealen zijn, niet constructief
. Het leidt tot miscommunicatie...
Niet altijd, dat doet niemand, maar er zijn gradaties. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te doen. Bij veel mensen heb ik het idee dat ze in elke situatie een ander masker dragen, ik geloof dat ik dat niet doe. Ik probeer zoveel mogelijk mezelf te zijn en ik heb 't idee dat dat ook wel redelijk lukt. Dat is denk ik ook te danken aan het feit dat ik me doorgaans weinig aantrek van wat anderen van mij vinden.quote:Op zondag 10 april 2005 21:06 schreef Reya het volgende:
De een vertrouwt anderen sneller dan de ander. Ik vertrouw mensen erg snel en heb voor vrijwel niemand geheimen. Ben ook voor mensen die ik niet zo goed ken wel een behoorlijk open boek, zou niet weten waarom ik iets van mezelf zou moeten verbergen.quote:Op zondag 10 april 2005 21:09 schreef Maethor het volgende:
Ik denk het niet. Dat doe je alleen bij mensen die je volledig vertrouwt.
Ik spreek uiteraard voor mezelf.
In die situaties ben ik ook erg eerlijk, en ook erg direct. Als ik ergens positief over ben wordt dat over het algemeen als een zeer goed teken opgevat.quote:Op zondag 10 april 2005 20:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als het zakelijk/professioneel is, zal ik zeker eerlijk zijn.
Ga een uur lang springen, zo hoog mogelijk.quote:Op zondag 10 april 2005 21:27 schreef Alicey het volgende:H
Y
P
E
R
Ik heb bijna een uur lang in de zwaarste versnelling gefietst, heb de trap naar boven eens gepakt in plaats van de lift, en voel me nog steeds hyper.
Wat nu?
Gelukkig maar, dan val ik nog binnen je gratie.quote:Op zondag 10 april 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat vind ikzelf minder erg. Niet objectief gezien, maar voor mezelf. Ik heb er minder moeite mee.
Heb ik straks weer mijn onderburen op bezoek.quote:Op zondag 10 april 2005 21:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ga een uur lang springen, zo hoog mogelijk.
Dat is het fijne daarvan. Ik heb zelf het liefst mensen die volledig eerlijk zijn in dat soort zaken, want als ze dan positief zijn, weet ik zeker dat het goed is.quote:Op zondag 10 april 2005 21:29 schreef Alicey het volgende:
In die situaties ben ik ook erg eerlijk, en ook erg direct. Als ik ergens positief over ben wordt dat over het algemeen als een zeer goed teken opgevat.
Joints word ik ziek van inderdaad. Bovendien is mijn ervaring dat ze mijn gemoedstoestand versterken, dus is er de kans dat ik nog hyperder word.quote:Op zondag 10 april 2005 21:29 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sommige mensen zweren bij een joint, maar ik zou het niet doen.
Anders ook wel hoor. Of je moest echt iemand zijn die continu iemand anders loopt te spelen dan ze is, daar heb ik enorm veel moeite mee. Maar dat is niet zo, daar ben ik vrij zeker van.quote:Op zondag 10 april 2005 21:29 schreef Alicey het volgende:
Gelukkig maar, dan val ik nog binnen je gratie.
Ik heb dit zelf eigenlijk ook wel, wel met de aantekening dat dit vooral geldt wanneer ik 1:1 ben. In groepen ligt dat anders.quote:Op zondag 10 april 2005 21:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De een vertrouwt anderen sneller dan de ander. Ik vertrouw mensen erg snel en heb voor vrijwel niemand geheimen. Ben ook voor mensen die ik niet zo goed ken wel een behoorlijk open boek, zou niet weten waarom ik iets van mezelf zou moeten verbergen.
Ik weet al niet hoe ik ben, laat staan anders.quote:Op zondag 10 april 2005 21:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Anders ook wel hoor. Of je moest echt iemand zijn die continu iemand anders loopt te spelen dan ze is, daar heb ik enorm veel moeite mee. Maar dat is niet zo, daar ben ik vrij zeker van.
Het is puur een gevoelsmatige kwestie voor mij.. Ik denk ook puur alleen voor mezelf te kwantificeren..quote:Op zondag 10 april 2005 21:03 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan hoe zwaar je aan een leugen tilt... Er zijn geloofsovertuigingen die je straf en toorn in het vooruitzicht stellen als men zich bedient van een onwaarheid.
En wat is een leugen? Als ik nu zeg dat buiten voor mijn deur mijn auto staat, omdat ik hem net heb neergezet, maar ondertussen is hij even verderop gaan staan, vertel ik òòk een leugen. Staat dat in het 'addendum' van de tien geboden? ('Gij zult niet liegen, tenzij het je auto betreft')
Je weet niet hoe je bent?quote:Op zondag 10 april 2005 21:32 schreef Alicey het volgende:
Ik weet al niet hoe ik ben, laat staan anders.
Door Den Helder lopen is ook niet waar ik nu op zit te wachten.quote:Op zondag 10 april 2005 21:33 schreef Monidique het volgende:
Ik werd er nooit hyper van, geloof ik, maar ik kreeg wel vaak een hartslag van 800, waardoor ik maar dingen ging doen om mijzelf een beetje af te leiden. Bijvoorbeeld 's nachts in mijn eentje met wat biertjes in de hand door Den Helder, waar ik behoorlijk onbekend ben, lopen.
Iets preciezer : Ik ben steeds anders, en als ik anders wil zijn zou ik mezelf bij moeten houden, en dat zou ik dan weer vrij vermoeiend vinden.quote:
LOLquote:Op zondag 10 april 2005 21:36 schreef Alicey het volgende:
Iets preciezer : Ik ben steeds anders, en als ik anders wil zijn zou ik mezelf bij moeten houden, en dat zou ik dan weer vrij vermoeiend vinden. :'
Ik denk dat dat laatste ook een wisselwerking is. Mensen die jou interesseren (En die jou dus waarschijnlijk ook veel beter kennen) kunnen het waarschijnlijk veel meer waarderen wanneer je eerlijk bent : Zij weten wie iets zegt..quote:Op zondag 10 april 2005 21:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik lieg ook wel eens opzettelijk, hoor. Om van iemand af te komen ofzo (telemarketeer, of vage kennis). Daar heb ik dan weer geen moeite mee. Dan heb ik gewoon geen zin in 'gedoe' en maak ik me er met een smoes van af. Maar dat doe ik alleen bij mensen die me weinig of niet interesseren.
Ik geloof je graag, maar de bedoeling is toch wel dat ik morgen ook weer/nog fit ben.quote:Op zondag 10 april 2005 21:42 schreef Reya het volgende:
Een nacht niet slapen werkt uitstekend, Alicey
Dat is dus niet precies mijn bedoeling.quote:Alleen heb ik dan weer dat ik totaal niet slaap 's nachts (en dat is een kwestie van echt niet kunnen), en de volgende dag enorm brak ben
En daar heb ik dan juist geen enkele behoefte om te liegen en zal ik, hoe bot ook, eerlijk zijn.quote:Op zondag 10 april 2005 21:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik lieg ook wel eens opzettelijk, hoor. Om van iemand af te komen ofzo (telemarketeer, of vage kennis). Daar heb ik dan weer geen moeite mee. Dan heb ik gewoon geen zin in 'gedoe' en maak ik me er met een smoes van af. Maar dat doe ik alleen bij mensen die me weinig of niet interesseren.
Ik lieg op zo'n moment alleen als eerlijk zijn gedonder oplevert.quote:Op zondag 10 april 2005 21:55 schreef miss_sly het volgende:
En daar heb ik dan juist geen enkele behoefte om te liegen en zal ik, hoe bot ook, eerlijk zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |