Toch raar dat kinderen van 12 jaar en mensen die nooit actief of zelfs passief met de dood bezig waren en dus ook nooit verwachtingen hadden over de dood, ook spreken van die ene tunnel die het hele leven afspeelt. En nog merkwaardiger die vertellen over teruggeroepen worden en overledenen en engelen zien wachten. Zoiets lijkt me niet in de verwachtingen van mens'en te liggen.quote:Op zondag 10 april 2005 01:22 schreef Speth het volgende:
Nee, ze zijn niet echt.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn het valse herinneringen op basis van wat de persoon verwachtte van de dood. Niet alles wat men meent te zien is echt, en wat men meent te zien is vaak gebaseerd op perceptie en verwachtingen. Vraag eens rond wat men verwacht van de dood, en de meeste mensen zullen of zeggen dat er niets is, of men zal iets verwachten in de trant van een tunnel, licht, een weide, de hemel (of hel).
Als het hart gestopt is (maar de hersenen nog functioneren) is het niet onwaarschijnlijk dat het onderbewustzijn een verklaring zal proberen te vinden voor het gebeurde, zoals bijvoorbeeld gebeurt bij post-traumatisch stress syndroom. Deze verklaring uit zich dan in een bijna-doodervaring.
Ik denk dat iedereen zich bezig houdt met de dood.quote:Op zondag 10 april 2005 12:41 schreef MrLazy het volgende:
[..]
Toch raar dat kinderen van 12 jaar en mensen die nooit actief of zelfs passief met de dood bezig waren en dus ook nooit verwachtingen hadden over de dood, ook spreken van die ene tunnel die het hele leven afspeelt. En nog merkwaardiger die vertellen over teruggeroepen worden en overledenen en engelen zien wachten. Zoiets lijkt me niet in de verwachtingen van mens'en te liggen.
Ik ken een Boedist die Jezus zagquote:Op zondag 10 april 2005 12:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alleen christenen zien engelen, of Jezus. Mensen die een ander geloof aanhangen zien hun eigen goden. Dat is voor mij een bewijs dat er niets goddelijks aan is, maar dat het voortkomt uit je eigen hersenen.
Verwachtingen kunnen ook in je onderbewuste zitten.
Komt dat niet door de (verslavende, zalige) stof die je hersens aanmaakt waardoor je gaat hallucineren?quote:Op zondag 10 april 2005 13:19 schreef capibar het volgende:
Ik vraag me dit ook al een tijdje af, toevallig heb ik gisteren deze site gevonden, zeer interresant.
over het algemeen komen de meeste mensen met hetzelfde verhaal, over een wit licht....
Dat kan je niet weten. Ik wist op mijn 12e bijvoorbeeld weldegelijk wat de dood was, en had daar van mijn atheistische vader en katholieke moeder aardig wat uiteenlopende denkbeelden over meegekregen.quote:Toch raar dat kinderen van 12 jaar en mensen die nooit actief of zelfs passief met de dood bezig waren
Ik zei al, dingen kunnen ook uit je onderbewuste komen. Als hij niet wist wie Jezus was, zou hij hem niet gezien hebben.quote:
Ja, so? What's the problem?quote:Op zondag 10 april 2005 13:10 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
Ik heb mezelf voorgenomen om niet meer over de dood na te denken..
Heb het wel eens gedaan, maar echt ik werd helemaal gek, ik geloof namelijk niet in god en dus ook niet in een hemel..
dat zou kunnen, ik weet daar ook niet het antwoord op, het zou kunnen dat het een halllucinatie is, en het zou kunnen van niet.quote:Op zondag 10 april 2005 13:25 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Komt dat niet door de (verslavende, zalige) stof die je hersens aanmaakt waardoor je gaat hallucineren?
Schrijver Hafid Bouazza heeft met opzet enkele bijna dood ervaringen gesimuleerd.. het is gevaarlijk maar ook verslavend volgens hem...quote:Op zondag 10 april 2005 13:35 schreef capibar het volgende:
[..]
dat zou kunnen, ik weet daar ook niet het antwoord op, het zou kunnen dat het een halllucinatie is, en het zou kunnen van niet.
ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik het antwoord wel nooit te weten zal komen![]()
Gesimuleerd? Hoe?quote:Op zondag 10 april 2005 13:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Schrijver Hafid Bouazza heeft met opzet enkele bijna dood ervaringen gesimuleerd.. het is gevaarlijk maar ook verslavend volgens hem...
Mag ik daaruit ook concluderen dat je ook niet in een hel of enig ander hiernamaals gelooft? Hoezo zou je er dan gek van worden? Dan lijkt het mij juist heel eenvoudig.quote:Op zondag 10 april 2005 13:10 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
Ik heb mezelf voorgenomen om niet meer over de dood na te denken..
Heb het wel eens gedaan, maar echt ik werd helemaal gek, ik geloof namelijk niet in god en dus ook niet in een hemel..
Een bijna-od coke wellicht.quote:Op zondag 10 april 2005 13:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Weet ik niet meer. Hij vertelde dat in Zomergasten twee jaar terug.
Juist niet, als je nergens komt en voor altijd en eeuwig nooit meer iets zal voelen, zien of weet ik veel wat.. niet echt leuk lijkt mij .. Dat over een miljoen jaar iedereen nogsteeds voortbestaat maar dat JIJ dan nooit meer zal leven..quote:Op zondag 10 april 2005 13:43 schreef Speth het volgende:
[..]
Mag ik daaruit ook concluderen dat je ook niet in een hel of enig ander hiernamaals gelooft? Hoezo zou je er dan gek van worden? Dan lijkt het mij juist heel eenvoudig.
hmm...quote:Op zondag 10 april 2005 13:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Schrijver Hafid Bouazza heeft met opzet enkele bijna dood ervaringen gesimuleerd.. het is gevaarlijk maar ook verslavend volgens hem...
Ik snap die redenering niet. Je merkt niets van niet-zijn. Je bestaat gewoon niet en dat is niet vervelend, dat is niets. Niks mis mee. Zorg dat je alles uit het leven haalt, zou ik zeggen.quote:Op zondag 10 april 2005 13:47 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
Juist niet, als je nergens komt en voor altijd en eeuwig nooit meer iets zal voelen, zien of weet ik veel wat.. niet echt leuk lijkt mij .. Dat over een miljoen jaar iedereen nogsteeds voortbestaat maar dat JIJ dan nooit meer zal leven..![]()
Raar dat jij dat niet snapt..quote:Op zondag 10 april 2005 14:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik snap die redenering niet. Je merkt niets van niet-zijn. Je bestaat gewoon niet en dat is niet vervelend, dat is niets. Niks mis mee. Zorg dat je alles uit het leven haalt, zou ik zeggen.
Heeft het misschien te maken met het idee dat je het leven zinloos acht in dat geval?quote:Op zondag 10 april 2005 17:25 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
[..]
Raar dat jij dat niet snapt..
Ik vind het gewoon een eng idee dat je op een gegeven moment nooit meer zal bestaan.
Maar inderdaad ik haal gewoon alles ut het leven en als het over is dan is het over.
althans...net doen alsof het zin heeftquote:Op zondag 10 april 2005 17:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Overigens kun je zelf wel veel zin geven aan je leven...
Ik ben het geheel met je eens, er is geen pressie wat dat betreft, en dat schept vrijheid en scheppingsvermogen. Ik kan me echter wel de angst voorstellen dat uiteindelijk alles wat je in het leven doet vergeten zal worden, en niemand uiteindelijk nog sporen van je bestaan zal zien.quote:Op zondag 10 april 2005 17:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's juist het heerlijk van het leven, dat het zinloos is. Je kunt ermee doen wat je wilt.
Overigens kun je zelf wel veel zin geven aan je leven...
enige pressie is er wel, poepen, piesen, voeren.quote:Op zondag 10 april 2005 18:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ben het geheel met je eens, er is geen pressie wat dat betreft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |