het witte goud heeft geen suiker nodig kook ze zonder en een echte smaak zal u mond bereikenquote:Op dinsdag 12 april 2005 23:26 schreef Kaalhei het volgende:
Men zegt dat men asperges het beste op de volgende manier kan koken:Zeer grote pan met veel water, zout en suiker (!) aan de kook brengen Asperges erin en het vuur uit 15-20 minuten wachten
Doet iemand dit zo?
Waarom doet men er eik suiker bij? Ik meen dat het voor de kleur was, maar dat lijkt niet echt logisch te zijn.quote:Op woensdag 13 april 2005 07:09 schreef karper het volgende:
[..]
het witte goud heeft geen suiker nodig kook ze zonder en een echte smaak zal u mond bereiken
Nee, vervlakking van de smaak. Ook wel kindersmaak genoemd. Doordat jonge mensen heel veel producten met suiker nuttigen zijn ze op latere leeftijd niet meer in staat om smaken als zout, zuur en bitter te waarderen. Daarom wordt alles steeds zoeter en zoeter.quote:Op donderdag 14 april 2005 12:11 schreef karper het volgende:
sommige mensen zweren er bij meest gehoorde argument is zoetere smaak.
terwijl de asperge gekookt zonder suiker ook redelijk zoet is.
familie traditie?
Aardige hypothese, maar het lijkt niet te kloppen. Asperges koken met suiker gebeurde namelijk ook al 60 jaar geleden en toen was de suikerconsumptie vele male lager. Bovendien rijst meteen de vraag waarom het koken met suiker wel met asperges gebeurt, maar niet bij andere groenten die bitter zijn.quote:Op donderdag 14 april 2005 14:35 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Nee, vervlakking van de smaak. Ook wel kindersmaak genoemd. Doordat jonge mensen heel veel producten met suiker nuttigen zijn ze op latere leeftijd niet meer in staat om smaken als zout, zuur en bitter te waarderen. Daarom wordt alles steeds zoeter en zoeter.
In Limburg kookt men de asperges vaak met een schepje suiker, tenminste in mijn observatie. Ik ken eigenlijk bijna niemand in Limburg die het niet doet. Nu komen asperges traditiegetrouw voornamelijk uit Limburg, dus je zou kunnen zeggen dat men daar wel weet hoe ze klaargemaakt moeten worden.quote:Op donderdag 14 april 2005 15:07 schreef RaisinGirl het volgende:
Suiker bij asperges slaat echt als een tang op een varken.
Vroeger was de smaak van de asperge bitter, daarom deed men een schepje suiker erbij.quote:Op donderdag 14 april 2005 17:09 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
In Limburg kookt men de asperges vaak met een schepje suiker, tenminste in mijn observatie. Ik ken eigenlijk bijna niemand in Limburg die het niet doet. Nu komen asperges traditiegetrouw voornamelijk uit Limburg, dus je zou kunnen zeggen dat men daar wel weet hoe ze klaargemaakt moeten worden.
Kweenie, kan wel! Het was inderdaad niet zo lekker, in ieder geval niet voor herhaling vatbaar!quote:Op zondag 17 april 2005 02:13 schreef BBQ-kip het volgende:
Asperges waren waarschijnlijk oud Sandra, heel jammer, want zo'n taaie stronk wegwerken is niet zo lekker.
quote:Op donderdag 14 april 2005 20:47 schreef Jominro het volgende:
O god, ik begin spontaan te kwijlen. Heerlijk gewoon, verse asperges vooral met botersausje, ei, ham en natuurlijk nieuwe geschraapte krieltjes![]()
Gewoon snel eens lekkere (verse) asperges eten, dan ben je dit voorvalletje snel vergeten hopelijkquote:Op zondag 17 april 2005 02:41 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Kweenie, kan wel! Het was inderdaad niet zo lekker, in ieder geval niet voor herhaling vatbaar!
Inderdaad!quote:Op zondag 17 april 2005 02:53 schreef BBQ-kip het volgende:
Gewoon snel eens lekkere (verse) asperges eten, dan ben je dit voorvalletje snel vergeten hopelijk
Je moet ze ook bij de boer gaan halen rechstreeks van het land.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:29 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Wat me heel erg opvalt dit 'asperegseizoen' is dat de asperges van de Albert Heijn dus echt niet te vreten zijn.
... dat verhaaltje is nog niet helemaal af....quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:37 schreef krakkemieke het volgende:
In Eemnes is ook een aspergeboer...
yep, klontje boter erbij, en laten staan,quote:Op dinsdag 12 april 2005 23:26 schreef Kaalhei het volgende:
Men zegt dat men asperges het beste op de volgende manier kan koken:Zeer grote pan met veel water, zout en suiker (!) aan de kook brengen Asperges erin en het vuur uit 15-20 minuten wachten
Doet iemand dit zo?
Afgelopen zaterdag beschreef de chef-kok van Beluga (Maastricht) hoe hij asperges klaarmaakt. Water, zout, suiker aan de kook brengen. Asperges erin, vuur uit en een kwartier laten wellen, anders worden ze bitter. Ik ken het ook echt niet anders dan op deze wijze, maar wat vind onze Piet ervan?quote:Op donderdag 14 april 2005 15:07 schreef RaisinGirl het volgende:
Suiker bij asperges slaat echt als een tang op een varken.
Wéllen? Niet eens blancheren? Krijg je dan niet érg beetgare asperges?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 23:27 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Afgelopen zaterdag beschreef de chef-kok van Beluga (Maastricht) hoe hij asperges klaarmaakt. Water, zout, suiker aan de kook brengen. Asperges erin, vuur uit en een kwartier laten wellen, anders worden ze bitter. Ik ken het ook echt niet anders dan op deze wijze, maar wat vind onze Piet ervan?
Als je voldoende water neemt, een dikke pan en een goede deksel dan lukt het mij meestal wel.quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:51 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Wéllen? Niet eens blancheren? Krijg je dan niet érg beetgare asperges?
ANyway, ik ga het toch eens proberen. Al denk ik dat je dan wel heel dunne asperges moet hebben, en niet die fallussen die de Vomar hier momenteel in de aanbieding heeft...
Check, check en check...quote:Op woensdag 15 juni 2005 09:02 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Als je voldoende water neemt, een dikke pan en een goede deksel dan lukt het mij meestal wel.
Zit te denken aan één of ander honing-tijmprutje...quote:Op woensdag 15 juni 2005 11:37 schreef jpg97 het volgende:
Wauw!
laatst bij The Movies in eindhoven asperges gehad, met een soort van doorzichtige boter.. alleen deze stolde niet, en was lekker zoet!
Weet iemand wat voor saus dat is, en hoe die te maken?
Oliequote:Op woensdag 15 juni 2005 11:37 schreef jpg97 het volgende:
Wauw!
laatst bij The Movies in eindhoven asperges gehad, met een soort van doorzichtige boter.. alleen deze stolde niet, en was lekker zoet!
Weet iemand wat voor saus dat is, en hoe die te maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |