Het lijkt een beetje op een hazelnoot, maar is iets kleiner. Je kunt het wel koken, maar het blijft hard, wellen heeft dus ook geen zin, vandaar dat ze het waarschijnlijk malen en in een soort deeg verwerken. Nu wil ik weten hoe je dat deeg moet maken, want ik heb geen flauw idee.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:42 schreef tong80 het volgende:
Ja kikkererwten dat weet ik. Maar wat zijn in hemelsnaam kikkererwten
quote:Ingredienten
Felafel
4 kopjes gekookte kikkererwten
2 geklopte eieren
3 teentjes knoflook, fijn gesneden
1/2 kopje fijngesneden selderij
1/2 kopje fijngesneden lenteui
1/2 tl komijnpoeder
3 el tahinpasta (sesampasta)
3 el bloem
1-2 tl cayennepeper
wat zwarte peper
1 1/2 tl zout
Bereiding
Doe alle ingredienten in een keukenmachine of blender en pureren, als je het liever wat grover houdt kort aanzetten!
Koud laten worden. Met bebloemde handen van het mengsel balletjes maken van ca. 2-3 cm doorsnee. Licht bestrooien met bloem.
Olie verhitten tot 180 C en de balletjes hierin frituren. Onmiddelijk serveren in pitabroodjes met een fijngesneden komkommer, wat sla, alfalfa, dobbelsteentjes tomaat, eventueel wat pittige pepertjes. Als saus bijvoorbeeld Ranchdressing of natuurlijk knoflooksaus.
quote:Lunchgerecht
"Falafel is een vegetarisch gerecht. Het zijn gepureerde kikkererwten op smaak gebracht met allerlei kruiden en daarna gefrituurd."
quote:kikkererwten.
De kikkererwt is een gelige ronde peulvrucht die onder meer aan de Middellandse Zee geteeld wordt. Ze hebben een onregelmatige vorm en nootachtige smaak. Kikkererwten voelen zich thuis in de Noord-Afrikaanse en Indiase keuken.
quote:Bereiding.
Men maakt een typische puree van kikkererwten, de zogenaamde hummus (kikkererwtenpaté), die u als broodbeleg kan gebruiken. Een ander bekend gerecht bereid met kikkererwten is falafel. Dit zijn balletjes gemaakt van kikkererwten, koriander en knoflook die gefrituurd worden in olijfolie. Kikkererwten passen goed bij couscous en in salades. Voor u de kikkererwten bereidt, laat u ze best een aantal uur weken. Op die manier zetten de erwten uit. Voorgekookte kikkererwten die u in blik of potjes koopt, hoeft u niet meer te weken. De kooktijd voor kikkererwten situeert zich tussen een uur tot anderhalf uur. Gemalen kikkererwten, ook besan genoemd, zijn heel geschikt als bindmiddel.
Dat klinkt als behoorlijk veel werk. Ik kijk wel of ze ergens van die voorgeprepareerde balzakjes met E-stoffen verkopenquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:05 schreef Oblivion het volgende:
Okay, ben maar even gaan kijken op google..![]()
[..]
[..]
Klinkt dit logisch? Of te gemakkelijk?
quote:
quote:Benodigdheden
250 gram kikkererwten
2 uien
2 teentjes knoflook
1 bosje peterselie
1 theelepel koriander
1 theelepel komijn
½ theelepel kurkuma
¼ theelepel chilipoeder
1 theelepel bakpoeder
3 eetlepels volkoren bloem
4 eetlepels tarwekiemen
olie om in te frituren
Bereiding
Doe de kikkererwten in een pan met drie maal de hoeveelheid water.
Laat deze een nacht weken.
Doe de kikkererwten over in een grote pan en giet er zoveel water bij dat ze net onder staan.
Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat de kikkererwten 1 tot 2 uur sudderen tot ze zacht zijn.
Snij de ui fijn, pers de knoflook uit, hak de peterselie fijn en doe alles met de resterende ingrediënten (behalve de tarwekiemen en de olie) in een kom.
Meng het geheel goed.
Doe de kikkererwten over in een blender als ze zacht zijn en meng tot een dikke pasta; voeg zonodig extra water toe.
Voeg de kikkerewtenpuree toe aan de kom met de overige ingrediënten en meng het goed.
Zet het minimaal een uur opzij.
Doe de tarwekiemen in kleine kommetjes en voeg steeds wat falafeldeeg toe.
Draai er balletjes van en frituur de balletjes goudbruin in de olie.
Serveer warm in een pittabroodje en geef er een salade bij.
Ja wanneer kom ik weer falafel eten?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:10 schreef Spindizzy het volgende:
Voor het recept dat ik gebruik hoef je de kikkererwten niet te koken. Ik krijg regelmatig het verzoek van vrienden of ze weer falafel kunnen komen eten dus volgens mij is het wel een succes.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:09 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Dat klinkt als behoorlijk veel werk. Ik kijk wel of ze ergens van die voorgeprepareerde balzakjes met E-stoffen verkopen
quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:12 schreef Lula het volgende:
[..]
Ja wanneer kom ik weer falafel eten?
Andere recepten ken ik niet behalve van de falafelboer maar die van Spindizzy is onovertroffen!
Staat!! maak ik weer knoflooksaus.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:12 schreef Spindizzy het volgende:
[..]Eerstvolgende keer dat het mooi weer is ga ik ze weer maken
Lekker in de tuin bikken
Hm, het is nog even een kwestie van twijfelen, of je maakt een voorraad waarvan je je het eerste jaar gewoon helemaal ziek vreet, of je zoekt verder.quote:
Bij de biowinkel kun je instantfalafel kopen. Zakjes falafelpoeder die je moet aanmaken met water en dan kun je er balletjes van draaien en die frituren. Best goed te eten maar het is niet zo lekker als echte en er zit niet zoveel in.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:17 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Hm, het is nog even een kwestie van twijfelen, of je maakt een voorraad waarvan je je het eerste jaar gewoon helemaal ziek vreet, of je zoekt verder.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:17 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Hm, het is nog even een kwestie van twijfelen, of je maakt een voorraad waarvan je je het eerste jaar gewoon helemaal ziek vreet, of je zoekt verder.
Op het Rembrandtsplein of bij de Albert Cuijpmarkt, kost een broodje aan de toonbank gewoon 3,50 met een klein beetje groente. Dat is veel te duur eigenlijk voor een pita broodje waar je nauwelijks wat in kwijt kan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |