Ik zou eerder zeggen dat Microsoft en Sony zich op de mainstream richten en Nintendo juist op de casual gamer. De game library van Nintendo is wel gericht op een zo breed mogelijke markt (dus niet de 20 somethings, maar de hele familie), maar de mainstream-markt is meer voor Microsoft en Sony dan Nintendo.quote:Op zaterdag 9 april 2005 03:02 schreef Vagere_Hein het volgende:
Nee, ik zie verbreding en verdieping van de markt. Aan de ene kant heb je third parties als EA en Ubisoft die zich met de meeste titels op het mainstreamsegment richten, waarbij ze soms een gewaagde game uitbrengen (bv. Prince of Persia: SoT of TimeSplitters 3). Dit principe zie je Nintendo ook goed toepassen met op de Cube, GBA en DS hoofdzakelijk uitgemolken franchises met daartussen enkele originele juweeltjes. Ook Sony en Microsoft pakken het zo aan, hoewel zij het iets minder breed aanpakken; zij verdiepen meer met hun games.
Volgens mij zijn mainstream gamers en casual gamers zo'n beetje hetzelfdequote:Op zaterdag 9 april 2005 14:43 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen dat Microsoft en Sony zich op de mainstream richten en Nintendo juist op de casual gamer. De game library van Nintendo is wel gericht op een zo breed mogelijke markt (dus niet de 20 somethings, maar de hele familie), maar de mainstream-markt is meer voor Microsoft en Sony dan Nintendo.
Verder begrijp ik niet echt wat je bedoelt met "verdiepen" van games.
Met de mainstream gamer bedoelde ik eigenlijk de doelgroep 18-30 zeg maar (de marketing doelgroep). Met de casual gamer bedoel ik de gehele markt. In essentie is iedereen de casual gamer, maar niet iedereen behoort to de mainstream marketingdoelgroep. Sony en Microsoft richten zich heel erg op die mainstream focus groep.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:37 schreef peristilius het volgende:
[..]
Volgens mij zijn mainstream gamers en casual gamers zo'n beetje hetzelfdeeigenlijk zijn het allebei gewoon termen voor doorsnee gamer toch?
Je kent hier een eigen betekenis toe aan begrippen die binnen de gamesindustrie iets anders betekenen. De begrippen mainstream en casual hebben geen betrekking op de leeftijd maar op het soort games dat iemand speelt. Los van de foutief gebruikte begrippen heb je wel gelijk overigens.quote:Op zaterdag 9 april 2005 14:43 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen dat Microsoft en Sony zich op de mainstream richten en Nintendo juist op de casual gamer. De game library van Nintendo is wel gericht op een zo breed mogelijke markt (dus niet de 20 somethings, maar de hele familie), maar de mainstream-markt is meer voor Microsoft en Sony dan Nintendo.
Ik had het niet over het verdiepen van games. Ik had het over het verdiepen van de markt en verdieping van games. Een verdieping van de markt is door bijvoorbeeld voetbalgames, racegames, firstperson shooters of elk ander bestaand genre door te ontwikkelen. Je verbreedt een markt door nieuwe spelconcepten te bedenken.quote:Verder begrijp ik niet echt wat je bedoelt met "verdiepen" van games.
Dan pis ik helemaal in mn broekquote:Op zaterdag 9 april 2005 02:28 schreef NiteSpeed het volgende:
Nog eventjes en VR komt aardig in zicht, en dat gaat hele leuke gaming worden denk ik.
Zie je het al voor je, Resident Evil in 5.1 met een 3D-Bril op?
Wat het eerste betreft, okay ik hanteerde andere definities van de begrippen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 22:01 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Je kent hier een eigen betekenis toe aan begrippen die binnen de gamesindustrie iets anders betekenen. De begrippen mainstream en casual hebben geen betrekking op de leeftijd maar op het soort games dat iemand speelt. Los van de foutief gebruikte begrippen heb je wel gelijk overigens.
[..]
Ik had het niet over het verdiepen van games. Ik had het over het verdiepen van de markt en verdieping van games. Een verdieping van de markt is door bijvoorbeeld voetbalgames, racegames, firstperson shooters of elk ander bestaand genre door te ontwikkelen. Je verbreedt een markt door nieuwe spelconcepten te bedenken.
Prima vergelijking. Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:04 schreef H.Flick het volgende:
De games industrie is net als de film industrie gewoon een entertainment industrie. Alleen is de games industrie gewoon een stuk jonger. Tegenwoordig zie je toch ook geen nieuwe genres qua films meer, alles is in te delen in bepaalde hokjes en toch is de ene film een stuk beter dan de andere. Zo is het met games ook, de genres zijn grofweg bepaald en vaststaand; nu gaat het om andere aspecten die bepalen of een game wel of niet leuk of goed is.
Bovendien moeten we niet gaan doen alsof de games van vroeger zoveel beter waren, want dat is grotendeels ook berust op nostalgische gevoelens en als je nu zo'n spel speelt zonder dat je de goede herinneringen die je er aan hebt meeneemt is het natuurlijk helemaal niks meer vergeleken met waar we nu zijn.
Het wordt weer tijd voor een 2D fighting game revival...quote:Op zondag 10 april 2005 22:07 schreef NgInE het volgende:
en toch is het wel jammer dat b.v. point-and-click adventure games en top-viewed rpg's min of meer zijn uitgestorven...net alsof alles waar je een beetje bij moet na denken te moeilijk is voor de gemiddelde gamer...zo dom zijn we toch niet?
Vergeet de Eyetoy en Singstar niet, innovatief én populair.quote:Als je kijkt naar de verkoop van de Playstation, die hardwarematig zero innovatie heeft getoond, dat het mensen schijnbaar niet kan interesseren dat die innovatie ontbreekt.
Doordat bedrijven deze "innovatieve" gadgets gebruiken om een spel orgineel te maken geeft aan dat ze niets meer orgineels kunnen doen met de "gewone" hardware van een console.quote:Op maandag 11 april 2005 08:15 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Vergeet de Eyetoy en Singstar niet, innovatief én populair.
Maar blijkbaar slaan die "innovatieve" gadgets die aantonen dat er niets origineels meer gedaan kan worden met de "gewone" hardware wel aan bij mannetjes zoals jijquote:Op maandag 11 april 2005 09:26 schreef BMH het volgende:
[..]
Doordat bedrijven deze "innovatieve" gadgets gebruiken om een spel orgineel te maken geeft aan dat ze niets meer orgineels kunnen doen met de "gewone" hardware van een console.
Wat wil je dan? Dat de volgende Playstation uit een microfoon en een dansmat bestaat die je kan aansluiten op de TV? Dan is het gewoon een karaokeapparaat, en geen gameconsole meer. Nee, gewoon een simpel doosje met het modernste beschikbaar qua graphics en dergelijke, die desgewenst uit te breiden is met welk hardware je ook wilt, en games die ervan gebruik maken.quote:Op maandag 11 april 2005 09:26 schreef BMH het volgende:
[..]
Doordat bedrijven deze "innovatieve" gadgets gebruiken om een spel orgineel te maken geeft aan dat ze niets meer orgineels kunnen doen met de "gewone" hardware van een console.
mini-game in FFVIIquote:Op maandag 11 april 2005 15:48 schreef bmxbinkie het volgende:
Dus in de toekomst ga je misschien RPG's zien waar je ook een real-time strategie gedeelte hebt (hmm volgens mij is zoiets al een geprobeerd)
Dit vind ik eerder vallen onder het perfectioneren van een bestaand iets (de 'engine'), maar dat roept de vraag op wat innovatie nou precies is, op welk gebied we innovatie willen zien, en in hoeverre een industrie kan blijven innoveren.quote:Op maandag 11 april 2005 02:48 schreef Rodie83 het volgende:
Innovatief? Dacht het wel. Neem de engine van Half Life 2, de nieuwe Unreal 3 engine.
De koek zal nooit helemaal op zijn, denk ik, maar volgens mij zijn we intussen dicht bij het punt waar alleen nog maar wat kruimels over zijn. Er zullen ons vast nog innovatieve ontwikkelingen te wachten staan, maar ik verwacht dat de nadruk in het komende tijdperk meer zal liggen op perfectioneren in plaats van innoveren. Graphics komen steeds dichter bij fotorealisme, kunstmatige intelligentie wordt continue verbeterd, en speelomgevingen worden elke keer interactiever.quote:Qua gameplay wordt werkelijk alles uit de kast getrokken om nóg meer mogelijkheden te scheppen in tegen het fotorealisme aanhangende werelden. Vrijwel alles waarvan de mens droomt is ondertussen wel een game gemaakt: op een gegeven moment moet er ook beseft worden dat de koek op is.
3D visuals met 2D geluid? Nee, dank je.quote:Op zaterdag 9 april 2005 02:28 schreef NiteSpeed het volgende:
Nog eventjes en VR komt aardig in zicht, en dat gaat hele leuke gaming worden denk ik.
Zie je het al voor je, Resident Evil in 5.1 met een 3D-Bril op?
Goed punt!quote:Op dinsdag 12 april 2005 19:07 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik vind dat er meer customization in spellen moet komen. Je moet zelf je character from scratch kunnen vormgeven, veel meer interaction met de omgeving. Je moet mensen hun stempel laten drukken op een spel. Meer vrijheid en weg met de lineaire plots.
Bij vechtspellen moet je je eigen moves kunnen creeeren met een move editor, bij FPS je eigen speelvelden creeeren, bij racespellen je eigen banen, je eigen auto (niet de standaard opties, maar echt eigen auto's/ motoren/ hovercrafts).
Bij RPG's moet je je eigen worldmap kunnen vormgeven, de stad waar je woont, moet je kunnen uitbreiden, allianties aangaan met andere steden op de worldmap, of juist een verbond aangaan met de "evil forces" voor bijvoorbeeld financieel gewin, spells kunnen creeeren, etc etc etc
In veel; gevallen zijn dit soort opties er al, maar dan vaak nog niet erg diepgaand.
De mensen wil customerization en customization... geef het ze dan ook![]()
Als je te veel customization in je spel biedt, kun je weer tegen andere problemen aanlopen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 19:07 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik vind dat er meer customization in spellen moet komen. Je moet zelf je character from scratch kunnen vormgeven, veel meer interaction met de omgeving. Je moet mensen hun stempel laten drukken op een spel. Meer vrijheid en weg met de lineaire plots.
[..]
De mensen wil customerization en customization... geef het ze dan ook![]()
Met RPG's wordt het idd redelijk moeilijk, maar Morrowind is wel een goed voorbeeld. Er is 1 hoofdverhaallijn en er zijn zoveel dingen te doen in de rest van de wereld en het verhaal.quote:Op woensdag 13 april 2005 10:55 schreef chibibo het volgende:
[..]
Als je te veel customization in je spel biedt, kun je weer tegen andere problemen aanlopen.
Hoe kan een maker van een RPG zijn hoofdpersoon een eigen karakter geven en dit in de loop van het verhaal laten ontwikkelen zoals hij dat wil, als de speler elke eigenschap van dit persoon naar eigen wens kan aanpassen? Hoe kan de hij ueberhaupt zijn verhaal vertellen, als de speler volledige vrijheid wil? Hoe complex moet de boom met alle mogelijke vertakkingen van het verhaal worden?
In vechtspellen zijn de moves van de personages heel nauwgezet op elkaar afgestemd, om er voor te zorgen dat de speler altijd een goede kans maakt, met welk personage hij ook vecht, en tegen wie hij ook vecht. Bovendien heeft elk personage vaak een eigen vechtstijl, zoals in o.a. Street Fighter II en Virtua Fighter; als de speler zelf moves kan gaan verzinnen verlies je weer een stukje 'persoonlijkheid' van je personages.
Zo maar twee voorbeelden die me te binnen schoten.
Je hebt inderdaad goede punten, maar toch denk ik dat die problemen niet enorm groot zullen zijn. Er zal een oplossing gevonden moeten worden om bepaalde doelen te behalen. Bij een RPG kun je bijvoorbeeld een groot aantal scenario's inbouwen als game developer. (Volledige vrijheid is trouwens niet mogelijk). Ik vind het belangrijk dat er niet slechts 1 manier is om een doel te bereiken in een spel. Game developers zullen dus erg creatief moeten zijn tijdens hun brainstormsessies.quote:Op woensdag 13 april 2005 10:55 schreef chibibo het volgende:
[..]
Als je te veel customization in je spel biedt, kun je weer tegen andere problemen aanlopen.
Hoe kan een maker van een RPG zijn hoofdpersoon een eigen karakter geven en dit in de loop van het verhaal laten ontwikkelen zoals hij dat wil, als de speler elke eigenschap van dit persoon naar eigen wens kan aanpassen? Hoe kan de hij ueberhaupt zijn verhaal vertellen, als de speler volledige vrijheid wil? Hoe complex moet de boom met alle mogelijke vertakkingen van het verhaal worden?
In vechtspellen zijn de moves van de personages heel nauwgezet op elkaar afgestemd, om er voor te zorgen dat de speler altijd een goede kans maakt, met welk personage hij ook vecht, en tegen wie hij ook vecht. Bovendien heeft elk personage vaak een eigen vechtstijl, zoals in o.a. Street Fighter II en Virtua Fighter; als de speler zelf moves kan gaan verzinnen verlies je weer een stukje 'persoonlijkheid' van je personages.
Zo maar twee voorbeelden die me te binnen schoten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |