Ja hoor, wij hebben wel gekozen als maatschappij, iedere verkiezing weer kunnen wij kiezen wat voor regering en economische basis wij wensen, blijkbaar is dat geen communistische planeconomie of volledig kapitalistische vrije economie.quote:Op zondag 10 april 2005 18:37 schreef Landmass het volgende:
nee natuurlijk niet, we hebben er immers niet voor kunnen kiezen, ik verwijs voor het vervolg iig naar DAT topic.
dat doet geen afbreuk aan mijn welvaartsdefinitiequote:Op zondag 10 april 2005 18:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja hoor, wij hebben wel gekozen als maatschappij, iedere verkiezing weer kunnen wij kiezen wat voor regering en economische basis wij wensen, blijkbaar is dat geen communistische planeconomie of volledig kapitalistische vrije economie.
Als dat niet bij jouw individuele wensen of behoeften aansluit dan staan je twee wegen open;
- Je ontrekt jezelf aan deze samenleving door emigratie.
- Je stemt op een politieke partij die de door jouw gewenste economie nastreeft.
Daar gaat het fout het leven is meer dan de keuze van 1 individu we leven in een maatschappij met de daar bijkomende geluk en ellendequote:Op zondag 10 april 2005 19:01 schreef Landmass het volgende:
[..]
dat doet geen afbreuk aan mijn welvaartsdefinitie
Het gaat namelijk niet om de WIJ keuze, het gaat om de IK keuze.
Een perfecte vrije markt met rationele consumenten kent zelfs geen keuzevrijheid. Er is dan namelijk slechts een enkele keuze mogelijk bij iedere handeling, de juiste.quote:Op zondag 10 april 2005 19:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Bovendien is het ook nog eens zo dat de vrije markt geen perfecte keuzevrijheid biedt.
daar hebben we dus eens 350 post lang over gepraatquote:Op zondag 10 april 2005 19:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Welvaart is toch datgene consumeren wat jij wil consumeren? Als je graag bv. educatie wil en de overheid biedt jou dat (na belastingen uiteraard), lijkt me dat wel degelijk kwalificeren als welvaart ondanks het feit dat je niet direct zelf betaalt. Bovendien is het ook nog eens zo dat de vrije markt geen perfecte keuzevrijheid biedt.
Herstel, ..probeert uit te leggen dat geloven in zero sum kinderlijk naief is en dat de wereld DUS niet zero sum is. Een waarlijk staaltje van ontologisch niet-zero-sum bewijs, zoals libertariers altijd plachten te doen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 23:20 schreef Landmass het volgende:
nee, zoek maar naar een 14 pagina topic dat zero sum heet, accelerator legt daar het een en ander uit.
Die is niet relevant, een economisch model draait niet om 1 individu en kan dat ook helemaal niet.quote:Op zondag 10 april 2005 19:01 schreef Landmass het volgende:
dat doet geen afbreuk aan mijn welvaartsdefinitie
Het gaat namelijk niet om de WIJ keuze, het gaat om de IK keuze.
In veel economische modellen gaan ze wel uit van 1 individu. De zogenaamdequote:Op maandag 11 april 2005 09:53 schreef Tijger_m het volgende:
Die is niet relevant, een economisch model draait niet om 1 individu en kan dat ook helemaal niet.
Ik kan nou niet zeggen dat hetgeen in dat topic staat veel waarde toevoegt aan dit topic.quote:Op zaterdag 9 april 2005 23:20 schreef Landmass het volgende:
nee, zoek maar naar een 14 pagina topic dat zero sum heet, accelerator legt daar het een en ander uit.
Het komt er op neer dat welvaart keuzevrijheid is. De diensten van de overheid zijn geen keuze maar gedwongen winkelnering die er bovendien voor gezorgd hebben dat we zelf minder geld vrij te besteden hebben
Dat men daarvan uitgaat is niet gelijk aan het kunnen kiezen van een economisch model op individuele basis.quote:Op maandag 11 april 2005 10:58 schreef yozd het volgende:
In veel economische modellen gaan ze wel uit van 1 individu. De zogenaamde
"vertegenwoordigende agent". Iedereen handelt dan zoals die ene persoon (rationeel en dus gelijk).
Alles horizontaal optellen en je hebt een macro model.
Zo werkt het in het echt natuurlijk niet, maar in de mainstream economie maakt men wel
zo hun modellen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |