abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 september 2005 @ 23:43:37 #101
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_30501412
Ja, dat is mij ook al vaker opgevallen en heb het idee dat hij soms post om te posten, maar ja. Hij is nu toch moderator en moet maar wat beter opletten dan.
De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
  maandag 12 september 2005 @ 23:17:38 #102
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30527517
quote:
Zalm met cabrales
Voor 8 porties:
8 zalmfilets van 60 g
150 g cabrales (blauwe kaas) in stukjes
olijfolie
zout en peper

Rol de zalmfilets op en omwikkel ze zodanig met aluminiumfolie, dat de platte boven- en onderkant onbedekt blijven.
Verhit de bakplaat en smeer zowel de hete plaat als de zalm in met olie.
Rooster de vis twee keer 1 minuut op elke kant.
Strooi er de cabrales over en gratineer 2-3 minuten onder de grill. Verwijder dan het aluminiumfolie.
Leg de zalm op een bord en besprenkel met olijfolie, peper en zout.

Tip: Serveer met boerenbrood en een goed glas Asturiaanse sidra (cider).
quote:
Roerei met groenten
Voor 10 porties:
10 ml olijfolie
1 grote ui
2 teentjes knoflook
gehakt
100 g pimientos (geroosterde paprika)
250 g tomaat, ontveld en gehakt
100 g serranoham
8 eieren
zout en peper

Verhit de olie in een grote koekenpan en voeg de ui en de knoflook toe. Bak deze tot ze goudgeel zijn.
Voeg de pimientos, de tomaten en de ham toe en laat ongeveer 5 minuten pruttelen.
Klop intussen deeieren los met zout en peper.
Giet de eieren bij de groenten en bak ze gaar, maar niet droog. Af en toe roeren.
Serveer met stokbrood.
quote:
Aardappels met serranoham
Voor 10 porties:
500 g aardappels in de schil, gewassen
100 g serranoham, in dunne reepjes
1 teentje knoflook, gehakt
2-4 eetl olijfolie
peper en zout

Verhit een zware koekenpan.
Schaaf de aardappel in fijne lucifers.
Meng de sliertjes met paper en zout, serranoham en knoflook.
Bak koekjes van de aardappellucifers in een beetje olie.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30527946
ik ga de 29, of 30e, een tapas [spaanse] avond organiseren op mijn werk.
spannend!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 12 september 2005 @ 23:33:33 #104
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30528080
quote:
Op maandag 12 september 2005 23:29 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga de 29, of 30e, een tapas [spaanse] avond organiseren op mijn werk.
spannend!
Weet je al wat je gaat maken allemaal?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30528175
jazeker.
paella
chorizo in rode wijn
Champignons in tomaten-knoflooksaus
kip in knoflooksaus
aardappelen in knoflookmayonaise
Dadels in spek
Tortilla tradicional
Toastbootjes met groentenprut , tomaat en courgette
  maandag 12 september 2005 @ 23:40:31 #106
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30528288
Klinkt erg lekker en dan Sangria er bij?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 13 september 2005 @ 01:03:27 #107
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_30530229
quote:
Op maandag 12 september 2005 23:36 schreef MissyMirjaM het volgende:
jazeker.

chorizo in rode wijn
whoow, mensen die mijn ideeen gebruiken, super
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_30534378
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 01:03 schreef Chielus het volgende:

[..]

whoow, mensen die mijn ideeen gebruiken, super
pi_32041870
en nu de hamvraag: wat zijn tapas!??
pi_32044375
en de tapasavond was leuk
@de reactie boven mij; begin eens met lezen?
pi_32045331
quote:
Op zondag 6 november 2005 23:33 schreef vinge het volgende:
en nu de hamvraag: wat zijn tapas!??
Leest
http://www.tapas.nl/
  maandag 7 november 2005 @ 07:45:40 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32047723
quote:
Op maandag 12 september 2005 23:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Klinkt erg lekker en dan Sangria er bij?
Eigenlijk een glaasje droge sherry
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32164064
Bluezz: op die site zie ik alleen maar reclame, en iets over mediterraan genieten, en dat helpt niet veel. Dit hele topic staat vol met recepten voor tapas, en om die nou allemaal te gaan zitten lezen terwijl ik niet weet wat het is is ook weer zo doelloos! MissMirjaM

Iemand die het kan uitbreidden? mediterrane toostjes lijkt me nogal sterk..
pi_32164365
quote:
Op donderdag 10 november 2005 23:14 schreef vinge het volgende:
Bluezz: op die site zie ik alleen maar reclame, en iets over mediterraan genieten, en dat helpt niet veel. Dit hele topic staat vol met recepten voor tapas, en om die nou allemaal te gaan zitten lezen terwijl ik niet weet wat het is is ook weer zo doelloos! MissMirjaM

Iemand die het kan uitbreidden? mediterrane toostjes lijkt me nogal sterk..
quote:
Wat is tapas?
Een beknopte geschiedenis over oorsprong en traditie
La tapa" kan eigenlijk worden beschouwd als voedsel wat er voor dient om de tijd uit te houden tussen lunch en avondeten. Sommigen denken dat de tapa is ontstaan door Spaanse koning Alfonso de 10e, die omdat hij ziek was, kleine hapjes van zijn voedsel nam in combinatie met wat wijn. Eenmaal hersteld van zijn ziekte, gaf de koning opdracht om voortaan geen wijn meer te serveren in het Spaanse land, zonder dat er een hapje bij werd geserveerd.

Dit verhaal kunnen we vergeten als we in overweging nemen dat de eerste tapa onstond door de behoefte van boeren en werklui in de bouw om tussendoor wat kleins te eten zodat ze het wat beter volhielden tot aan de hoofdmaaltijd. Deze maaltijd, een zeer vette, zette hun lichaam zo aan de gang dat ze een 'siesta' nodig hadden om het voedsel goed te kunnen verteren. Deze 'siesta' duurde al snel enige uurtjes. Het vetgehalte van de snack vroeg om wat wijn, de alcohol bevorderde de spijsvertering en warmde het lichaam op in de winter. In de zomer wordt in het zuiden de 'gazpacho' (koude tomatensoep), gedronken in plaats van wijn wat het lichaam onnodig warm laat worden in plaats van de gewenste verfrissing.

Toen de 'botillerias' (bottle-shops) en 'tabernas' (tavernes) in heel Spanje opkwamen, bleef de wijze koning effectief. Om deze reden werden de geserveerde glazen wijn afgedekt met een plakje gerookte ham of kaas, met twee doelen: ten eerste werd hiermee voorkomen dat insecten of andere kleinigheden in de drank terecht kwamen en ten tweede werd er bij de drank iets gegeten waardoor de alcohol beter werd verwerkt door het lichaam. We kunnen er wel vanuit gaan dat deze versie de goede is en hiermee 'la tapa' was geboren in Spanje. Een stukje voedsel dat diende als deksel op het glas. (tapa betekent in het Spaans immers 'deksel') Een Spaanse traditie was hiermee geboren, eentje die inmiddels al ver over de grenzen is geadopteerd.

De lange tijd die er over heen gaat tussen ontbijt, vroeg in de morgen, en het middagmaal in de late uurtjes van de dag, dwong de Spanjaarden ertoe om zich te vergrijpen aan een 'tentempié' (snack), apperetief of de 'tapita', met als bijkomstigheid dat de mensen tijdens het nuttigen de tijd hadden om van gedachten te wisselen over hun werk en dergelijke. Dit maakte het eten van de tapa tot een gezellige aangelegenheid. Een traditionele drank die wordt gedronken wij een tapa is wijn; 'peleón' (jong en goedkoop) of „reserva" (lange tijd gerijpts op eikenhouten vaten) wijn uit de regio: jong 'txakolí' in Baskenland, Penedés wijn of Cava (een soort champagne) in Cataluña, 'ribeiro' in het Noordwesten, jonge Valdepeñas of Rioja wijn in Castile en in centraal Spanje of sherry in het zuiden van het land. In Asturias en de noordelijke streken waar veel appelen groeien, vervangt de cider de wijn.

De tapa recepten varieren door de afwijkende smaken en de traditionele gastronomische gewoontes van de verschillende streken. Maar gewoonlijk worden er wel altijd olijven en droge noten geserveerd. Samen met de olijven, stukjes knofolok of gerookte ham of worstjes, plakjes kaas of ham werden de hapjes wereldberoemd. Niet meer tot doel om het glas af te dekken, maar met een veel groter doel: de mensen bij elkaar brengen tijdens het nuttigen. Inmiddels worden er wereldwijd steeds nieuwe tapas geboren, die worden bereid uit verschillende soorten voedsel. Of het nu gaat over vlees, vis, groenten of eieren; al deze ingredienten kunnen worden gebruikt voor de bereiding van tapas.

Tapas kennen ook hun gefrituurde variaties. De bekende calamares, kaaskroketten, pikante aardappeltjes, worstjes maar ook albondiga's (gehaktballetjes) zijn in de meeste zaken waar ze tapas verkopen wel te krijgen. Maar ook minder bekende, zoals aubergines, of smakelijke sperziebonen. Vult u dit dan nog aan met een tortilla (aardappel omelet), sardines en gamba's dan heeft u een totale en complete lunch binnen. Dit laatste heeft er dan tot geleid dat u eigenlijk geen hapje tussendoor meer nuttigt, maar een complete maaltijd, iets wat u er toe brengt om één van de Nederlandse tapa- bars of restaurants te bezoeken.

Bron: Yolanda Vicente Fadón Madrid 1999

Voor uitstekende Tapasproducten, wijn, champagne en delicatessen kunt u terecht bij Vinilux, de initiatiefnemer van deze website. Vinilux is een jong en dynamisch bedrijf dat restauranthouders en andere horeca ondernemers een geweldig assortiment biedt om het Tapasfeest of culinaire avond compleet te maken. Bezoek de website van Vinilux eens.

Staat gewoon op die site.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_32166576
een heeeeeeeeeeeeeeeeele korte samenvatting:

tapas zijn kleine mediterrane hapjes.
vaak gegeten i.c.m. wijn/andere drank.
  maandag 14 november 2005 @ 20:56:43 #116
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32269119
Net terug uit Barcelona waar ik natuurlijk weer lekker aan de tapas heb gezetten!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32316572
Even een vraag van een absolute tapas-leek: als je een tapas-diner organiseert, ipv de tapas als voorgerecht te serveren, is er dan nog een handige volgorde (eerst de vis tapas, daarna pas de vlees tapas), of serveer je de verschillende tapas gewoon allemaal in één gang?
Kortom, the usual.
pi_32316903
ik zou tussen vlees en vis iets van gegrilde groenten doen of gevulde champignons of zo dat soort zaken
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_32317162
ik heb alles in 1 x uitgeserveerd.
zorg ervoor dat de gerechten die warm moeten blijven voorverwarmd blijven in de oven, zet ze als je het uitserveert op rechauds
koud vanuit de koelkast op tafel, kamertemp. spreekt voor zich.
zo kan iedereen zelf kiezen wie wat wanneer neemt.
en serveer in kleine porties, zodat je steeds bij kan vullen en alles lekker op temperatuur blijft
pi_32318080
Owkee, dat klinkt goed Missy! Ik zag mezelf al ingewikkeld staan doen, maar alles in één keer uitserveren lijkt mij als gastvrouw ideaal!

Dat wordt het dus.
Kortom, the usual.
pi_32318108
en je hebt een pracht van een tafel
of maak een mooi buffet ervan, als je toevallig lage wandkasten hebt kan je alles daar op zetten
pi_32318448
Het wordt een pracht van een tafel. Dan kun je lekker blijven "hangen" (ik heb zin in relaxen, merk je het? )
Kortom, the usual.
pi_32335725
Gamba's met tomaat en knoflook

Ingrediënten voor 2 personen
500gr scampi’s - 4 tomaten - 6 tenen knoflook (fijngehakt) - 4 eetlepels olijfolie - half bosje basilicum (in grove reepjes) - peper - zout

Bereiding
Pel de scampi’s, dep ze met keukenpapier droog. Ontvel de tomaten, verwijder het zaad en snij ze in kleine stukjes. Pan op het vuur met knoflook en even aanfruiten.. voeg de scampi’s dan toe. Bak ze een paar minuten mee op een hoog vuur. Voeg de tomaten en de basilicum toe en maak op smaak met peper en zout. Dit naar smaak toevoegen. Pas op dat je dit niet te weinig doet, dan kan het te flauw zijn.

Zalmrolletjes met augurk

Ingrediënten
200 gr. zalmfilet - 3 el. olijfolie - 2 salade-augurken - 1 bosje dille - 2 tl. mosterd - 80 gr. boter - 1 citroen - zout

Bereiding
Zalmfilet met scherp mes in dunne plakjes snijden, insmeren met olijfolie, het sap van 1 citroen en wat zout. Dan een uurtje in de koelkast laten marineren.

Augurken in stukjes van 3 cm snijden. De Dille fijnhakken en met mosterd en boter mengen tot een.. hoe noem je dit.. een smeerbare massa

Zalmfilet droogdeppen en insmeren met de dille-pasta. Augurkstukjes op de zalmfilet leggen en oprollen tot een mooi tapasrolletje. Vastzetten met een cocktailprikker.

Dit maak ik vaak met wat krieltjes, lekkere salade en inktvisringen. Soms ook zalm met een lekker mosterdsausje wat ik erbij vind passen:

Zalm met mosterdsaus
Voor X personen:
Zalmmootjes
citroensap
olie
Peper en zout

mosterdsaus:
mosterd naar smaak. Meestal gebruik ik 2/3 eetlepels
pakje slagroom 200dl
½ theelepel suiker, bastard suiker, witte suiker, het kan allemaal
citroensap, weer naar smaak
peper en zout

Verwarm de oven voor. Verwarm de oven voor.
Spoel de zalmmoten af onder koud stromend water en dep ze droog. Wrijf ze een beetje in met citroensap.

Bestrooi de zalm met peper en zout, leg ze in de ovenschaal en bestrijk de bovenkant met olie. Dan lekker de oven in! Hoe lang, dat ligt aan de dikte van de moten die je gekozen hebt. Meestal een 15/20 min, niet te lang in elk geval.

Verwarm intussen de ingrediënten voor de mosterdsaus. Laat de saus al kloppend zachtjes koken totdat deze iets dikker wordt.

Daarna kun je serveren in voorverwarmde schaal(tjes).

Natuurlijk kun je dit ook als apart gerecht serveren met krieltjes erbij en een frisse salade.
Trotse mamma :)
  dinsdag 13 december 2005 @ 10:54:25 #124
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_33038055
*Kick met link*

Geitenkaas met honing en spek
Ingrediënten (12 stuks):

* 150 gram zachte gekruide geitenkaas
* 12 lange plakken gerookt ontbijtspek (of 24 korte plakjes)
* honing

Bereiding:

1. Verwarm de oven voor op 180°C.
2. Snijd indien nodig de lange plakken ontbijtspek door zodat 24 plakjes ontstaan.
3. Leg 12 plakjes op een bord of snijplank en leg op elk plakje een bolletje geitenkaas.
4. Schep op elk bolletje kaas een theelepel honing en vouw de ontbijtspek dicht.
5. Rol de overige 12 plakjes spek kruislings om de pakketjes heen.
6. Leg de pekketjes in een ovenvaste schaal en zet ze 8 minuten in de voorverwarmde oven.

Bereidingstijd: ca. 10 minuten (excl. oventijd)

=========================

Meloen met serranoham
Ingrediënten:

* 1 rijpe meloen (geen watermeloen)
* 200 gram serranoham

Bereiding:

1. Snijd de meloen in kleine stukjes. Snijd indien nodig ook de ham in repen.
2. Wikkel de meloen in de ham en zet deze vast met een cocktailprikker.

Tips:

* De meloen kan ook vervangen worden door ander stevig tropisch fruit (papaja, ananas of mango)
* Vervang de serranoham door parmaham, dungesneden runderrookvlees of gerookte zalm.
* Rol de vleeswaar op en zet deze met een cocktailprikker vast bovenop de partjes meloen.

Bereidingstijd: ca. 10 minuten

Paprikarolletjes met geitenkaas
Ingrediënten (16 stuks):

* 2 grote rode paprika's
* 4 eetlepels (olijf)olie
* ½ citroen
* 150 gram zachte geitenkaas
* 2 takjes oregano
* (versgemalen) zwarte peper
* cocktailprikkers

Bereiding:

1. Was de paprika's, maak ze schoon en snijd ze in de lengte in acht plakken. Verhit in een pan 3 eetlepels olie en laat en de paprika's afgedekt in ca. 10 minuten gaarstoven.
2. Boen intussen de citroen schoon en rasp 1 theelepel van de schil. Verkruimel de geitenkaas boven een kom. Knip de oregano fijn boven de geitenkaas. Schep de geraspte citroenschil en 1 eetlepel olie erdoor. Breng op smaak met enkele druppels citroensap en veel peper.
3. Schep op elk stuk paprika een eetlepel geitenkaas. Rol de paprika's op (aan de smalle kant beginnen) en zet elk rolletje vast met een cocktailprikker. Leg de rolletjes in een lage schaal. Laat ze ca. ½ uur laten staan, zodat de smaak zich kan ontwikkelen.

Bereidingstijd: ca. 20 minuten (excl. 30 min. wachttijd)

Kerstomaatjes met bieslookroomkaas
Ingrediënten (24 stuks):

* 1 bakje kerstomaatjes
* ca. 250 gram bieslookroomkaas

Bereiding:

1. Snijd de kapjes van de tomaatjes en hol ze uit met een klein theelepetje.
2. Vul de tomaatjes met behulp van een spuitzak met de roomkaas en leg ze op een schaal.

Tips:

* In plaats van bieslookroomkaas kan ook een ander mild gekruide roomkaas worden gebruikt.
* Combineer dit gerecht met Groene pepers met bieslookroomkaas en Zoete pepers met bieslookroomkaas.
* Garneer de tomaatjes met een sprietje bieslook of een toefje peterselie.

Bereidingstijd: ca. 15 minuten

De geitenkaasrolletjes en de gevulde tomaatjes ga ik met de kerst maken voor bij het gourmetten.
De rolletjes kunnen dan onder de grill van het gourmetstel (neem ik aan?)
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_34041832
Zo vanavond maar eens lekker tapas maken!
Bijna alles met vis.

Hoe zou je een lekkere dikke knoflookroomsaus kunnen maken?
Voor bij de gamba's....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')