abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26045115
Oranjes gaan niet naar pauselijke begrafenis

DEN HAAG - De Oranjes zijn morgen als enige Europese koninklijke familie niet vertegenwoordigd bij de begrafenis van paus Johannes Paulus II. Van de 25 lidstaten van de EU laat alleen Finland ook zijn staatshoofd thuis. Premier Balkenende gaat namens de Nederlandse regering.

Een reden voor de afwezigheid van koningin Beatrix is niet gegeven. De vorstenparen van Denemarken, Zweden, Spanje, België, Liechtenstein en Luxemburg komen samen met hun eerste ministers. De Noorse koningin Sonja reist zonder haar van een hartoperatie herstellende man, en de Britse prins Charles heeft zelfs zijn huwelijk een dag uitgesteld. Ook de Jordaanse koning Abdullah komt. Volgens voorlopige opgaven zijn morgen naast de koninklijke gasten meer dan vijftig presidenten present.
quote:
Uitvaart zonder Oranjes
Vrijwel alle koninklijke huizen van Europa - katholiek of niet-katholiek - komen naar de uitvaart van paus Johannes Paulus II, morgen in Vaticaanstad. Maar de Oranjes ontbreken. Stelling: het Nederlandse koninklijk huis mag dan protestant zijn, het is onbehoorlijk dat de uitvaart van de paus niet wordt bijgewoond. Wij horen graag uw mening.

U kunt bellen met 024-3650458 of e-mailen naar:

j.dpoel@gelderlander.wegener
Poll: Beatrix toont weinig respect door niet te gaan
  • Ja
  • Nee
  • Geen Mening
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 1% gewijzigd door more op 07-04-2005 12:42:02 ]
  •   donderdag 7 april 2005 @ 12:38:28 #3
    53708 ondeugend
    Lost in Sound
    pi_26045159
    Ze gaan ook niet naar die van Prins Rainier...

Eigenaardig is het zeker....
    And everything under the sun is in tune
    But the sun is eclipsed by the moon.
    And Prince is still here!
      donderdag 7 april 2005 @ 12:38:55 #4
    16625 robh
    Lucas & Gea Review Crew ©
    pi_26045172
    De paus was ook niet aanwezig bij Jules en Bernhard. Terecht dus dat de oranjes niet gaan
    Martin Drent, onze profeet.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
    pi_26045212
    Het schijnt dat prinses Maxima, zelf Katholiek, graag wil gaan maar dat dit niet mag van Beatrix.
    pi_26045223
    Ik speel niet vals
    Vroegah was alles beter, zelfs fok O-)
    pi_26045249
    Ik speel ook niet vals...
    Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
    pi_26045258
    quote:
    Op donderdag 7 april 2005 12:41 schreef Realzm het volgende:
    Ik speel niet vals
    Nu nog?
    pi_26045297
    Ik had het ook niet belangrijk genoeg gevonden om heen te gaan, dus groot gelijk.
    pi_26045307
    quote:
    Op donderdag 7 april 2005 12:38 schreef ondeugend het volgende:
    Ze gaan ook niet naar die van Prins Rainier...

Eigenaardig is het zeker....
    Dat kan ik me nog wel voorstellen, Monaco is ook een 4e rangs monarchie.
    Maar had toch op z'n minst verwacht dat WA en Maxima naar de paus zouden gaan, Maxima zeker omdat ze katholiek is was..

[ Bericht 1% gewijzigd door Murray op 07-04-2005 12:54:29 (was dan..) ]
      donderdag 7 april 2005 @ 12:47:56 #11
    53708 ondeugend
    Lost in Sound
    pi_26045395
    quote:
    Op donderdag 7 april 2005 12:44 schreef Murray het volgende:

[..]

Dat kan ik me nog wel voorstellen, Monaco is ook een 4e rangs monarchie.
    Maar had toch op z'n minst verwacht dat WA en Maxima naar de paus zouden gaan, Maxima zeker omdat ze katholiek is..
    En dus is er ook minder respect ?
    Andersom was Albert volgens mij altijd present op Nederlandsche uitvaarten en huwelijken.

Ik had in ieder geval op beide begrafenissen wel een koninklijke afvaardiging verwacht.
    And everything under the sun is in tune
    But the sun is eclipsed by the moon.
    And Prince is still here!
      donderdag 7 april 2005 @ 12:53:21 #12
    16625 robh
    Lucas & Gea Review Crew ©
    pi_26045510
    Maxima is helemaal niet katholiek meer.
    Martin Drent, onze profeet.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      donderdag 7 april 2005 @ 12:56:07 #13
    24492 Flurry
    Het was een mooie tijd
    pi_26045563
    Zonder opgaaf van reden is het m.i. wat vroeg om een conclusie te trekken.
    We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
    pi_26045677
    Persoonlijk zal het me aan mijn ballen catechiseren, maar voor een vrouw in die functie is het inderdaad onbehoorlijk om de begrafenis niet bij te wonen.
    Gaat voor de BHFH-award 2005!
    Humanitas est in bestias bonitas.
    I am the hole I can't get out of.
      donderdag 7 april 2005 @ 13:16:59 #15
    66318 AvispaCS
    Religion is evil !
    pi_26046034
    Als je weet hou de paus de laatste jaren over Nederland dacht, dan kan ik me voorstellen dat je niet naar de begrafenis gaat. Dat Nederland en het Vaticaan met elkaar op gespannen voet leven is al jaren bekend. Dan verbaast deze beslissing me eigenlijk helemaal niet. Het zegt wel iets dat de paus in de Kamer is herdacht als staatshoofd en niet als kerkelijk leider.

Dat Balkenende gaat is volgens mij dan ook wel voldoende.
    "Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
    "I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
    "Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
      donderdag 7 april 2005 @ 13:22:35 #16
    3292 Tweek
    Koffie graag!
    pi_26046186
    Ons koningshuis is toch protestants? Wat zouden die dan moeten doen bij de leider van een religieuse stroming die nederlanders onderdrukten, waarvoor 80 jaar oorlog is gevoert?
    Geheel terecht dat ze niet gaan.
    pi_26046377
    quote:
    Op donderdag 7 april 2005 13:22 schreef Tweek het volgende:
    Ons koningshuis is toch protestants? Wat zouden die dan moeten doen bij de leider van een religieuse stroming die nederlanders onderdrukten, waarvoor 80 jaar oorlog is gevoert?
    Geheel terecht dat ze niet gaan.
    prins Charles is ook protestant, sterker nog, de anglicaanse kerk is de engelse staatskerk, het staatshoofd is daar ook leider van de anglicaanse kerk, en er zijn momenteel al genoeg spanningen wegens het hertrouwen van Camilla, na een scheiding en terwijl haar man nog leeft ...

Verder, ook de noorse koningin is protestant, evenals de jordaanse koning moslims is...

Daarom is het wel een beetje vreemd als slechts één staatshoofd opeens darvan hele grote problemen maakt, en moet je daarmee oppassen dat je een dusdanige diplomatieke rel opzoekt, waarbij jezelf enkel meer aanzien verliest, immers daarmee kom je ook over als stijfkoppige dwarsliggers ...

wat dat betreft vind ik het ook dom niet de paus te roemen als kerkelijke en morele leider, zelfs Bush is slim genoeg dat te doen, ook al werden de amerikanen zwaar bekritiseerd op basis van hun materialisme en hun irakoorlog direkt afgekeurd ... In plaats daarvan 'knuffelt' Bush opeens de paus en doet in een speech het voorkomen alsof ze dezelfde denkbeelden aanhingen (daarom roemde hij de zucht naar 'freedom' van de paus, een modewoordje waar hij en zijn neo-conservatieve achterban ook sterk aan vasthouden)

Politiek gezien is het zeker zo dat de pauselijke kritiek op het nedrlandse euthanasie- en abortusbeleid erg zwaar was (nederland werd al langer met een nazistaat vergeleken) ..
    Maar op deze manier te reageren, overkoeld doet voornamelijk je eigen beleid meer schade aan, omdat het bijna en bevestiging is, een begrafenis is geen moment om al te duidelijk politiek verschillende denkbeelden uit te vechten, en zeker de koningin zou zich verder buiten zulke politiek moeten houden.
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
      donderdag 7 april 2005 @ 13:31:18 #18
    66029 Koobus
    Le Grange Marais
    pi_26046380
    De vorstenhuizen van Zweden, Denemarken, GB en Noorwegen zijn ook niet katholiek, om van koning Abdullah van Jordanie nog maar te zwijgen. De koningin had daar gewoon heen gemoeten. Of in ieder geval Maxima en Willem-Alexander moeten sturen. De Tachtigjarige Oorlog is wel heel lang geleden en het is dus een beetje belachelijk om nu nog te poseren als protestantse kampioenen.

Maar ja, de achterban in de bible belt zal wel weer bezwaren hebben.
    Master of my domain
    pi_26047151
    Het is pijnlijk , genant , beschamend , arrogant , hautain en bot.
    Kortom
    Nederlands
    (en alle Tautologien zijn expresis verbis)
    pi_26047282
    Maar ja, de achterban in de bible belt zal wel weer bezwaren hebben

Precies
    die gingen al over hun nek toen Claus een Avea Maria op zijn begravenis had laten zingen.

Het riekt naar Brüne bonen en spruitjes

[ Bericht 2% gewijzigd door CANARIS op 07-04-2005 14:13:45 ]
    pi_26047535
    Nog steeds is de relatiefe meerheid in Nederland Rooms Katholiek, dus is dit ook een afront tegen de relatiefe meerheid van de Nederlandse bevolking
    pi_26048357
    quote:
    Op donderdag 7 april 2005 12:40 schreef more het volgende:
    Het schijnt dat prinses Maxima, zelf Katholiek, graag wil gaan maar dat dit niet mag van Beatrix.
    bron?
      donderdag 7 april 2005 @ 14:56:51 #23
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_26048570
    quote:
    Op donderdag 7 april 2005 12:53 schreef robh het volgende:
    Maxima is helemaal niet katholiek meer.
    Maxima is nog steeds katholiek. Er is bij het huwelijk alleen gezegd dat de kinderen hervormd opgevoed worden. Maxima zelf is niet overgegaan naar de NH-Kerk.

Dat Beatrix (of WA en Maxima) niet gaat, zal wel zijn omdat anders de SGP weer Kamervragen gaat stellen. Ik vind het nogal laf, moet ik zeggen.
      donderdag 7 april 2005 @ 14:57:28 #24
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_26048579
    quote:
    Op donderdag 7 april 2005 14:48 schreef Prego het volgende:

[..]

bron?
    Het was gisteren bij RTL Boulevard. Dus moet het wel waar zijn. .
      donderdag 7 april 2005 @ 15:04:34 #25
    117864 vanthof
    www.genoegisgenoeg.net
    pi_26048749
    Dit heeft helemaal niets met de mening van de Koningin te maken. Dit is een beslissing van het kabinet.

Daarom vind ik dat Balkenende hierover verantwoording moet afleggen in het parlement.

Het gaat hier namelijk helemaal niet om de vraag of je geestelijke affiniteit hebt met de paus om zijn enorme betekenis in de twintigste eeuw te respecteren. De Paus was een wereldleider of je het nu leuk vindt of niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')