FOK!forum / General Chat / Omvangrijke computerstoring bij ProRail...
Bluesdonderdag 7 april 2005 @ 08:22
Van de FP :
quote:
Het hele treinverkeer heeft gisteravond last gehad van vertragingen door een omvangrijke computerstoring bij Utrecht. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen was de situatie "chaotisch". Door de storing werd de bediening van seinen en wissels in de war geschopt en was er vanaf 19:30 uur geen treinverkeer via Utrecht meer mogelijk.

Aan het einde van de avond werden er weer een paar treinen ingezet vanaf Utrecht, maar toch had de dienstregeling er nog de hele avond last van.

Update 07:15 uur
Ook vandaag is het treinverkeer in heel het land ontregeld door een computerstoring bij Utrecht. Reizigers kunnen niet reizen van en naar dit knooppunt van het spoornet. De systemen die de seinen en wissels aansturen, liggen eruit. NS raadt reizigers aan via Utrecht niet met de trein te reizen.

Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail kan niet zeggen hoe lang de storing gaat duren. Op zo korte termijn lukt het niet om bussen in te zetten. "Dan zou je er honderden nodig hebben. En er is geen maatschappij die die kan leveren", concludeert de woordvoerder.
[upd] Omvangrijke treinstoring in heel het land
BobRooneydonderdag 7 april 2005 @ 08:24
Had er zelf ook wat last van, was half uurtje later op werk...dus het valt nog mee...voor mij dan
Bluesdonderdag 7 april 2005 @ 08:27
Ja ik moest van Bloemendaal naar Utrecht, en kon nog met moeite over een paar uur in Amsterdam CS zijn, maar vandaar uit kom ik er ook niet meer vandaag
Dus maar terug naar huis gegaan en werk gebeld.

Dagje vrij dan maar
kasperdonderdag 7 april 2005 @ 08:34
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:27 schreef Bluezz het volgende:
Dus maar terug naar huis gegaan en werk gebeld.

Dagje vrij dan maar
Tof!

Kan je lekker de hele dag Fok!ken.
Bluesdonderdag 7 april 2005 @ 08:36
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:34 schreef kasper het volgende:


Tof!

Kan je lekker de hele dag Fok!ken.

Eerst maar eens kijken of mijn bedje nog warm is dan
Bananenmandonderdag 7 april 2005 @ 08:38
Treinen richting Utrecht rijden toch nog wel? Dus op alle voorliggende stations in een trein naar Utrecht kun je toch nog komen?
Lord_Vetinaridonderdag 7 april 2005 @ 08:40
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:38 schreef Bananenman het volgende:
Treinen richting Utrecht rijden toch nog wel? Dus op alle voorliggende stations in een trein naar Utrecht kun je toch nog komen?
Wat ik er van begreep niet. Helemaal geen verkeer op de baanvakken.
Bluesdonderdag 7 april 2005 @ 08:40
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:38 schreef Bananenman het volgende:
Treinen richting Utrecht rijden toch nog wel? Dus op alle voorliggende stations in een trein naar Utrecht kun je toch nog komen?
Het breidt zich als een olievlek uit zegt een woordvoeder op de radio.
En al vanaf A'dam centraal rijdt niets meer naar Utr.
BobRooneydonderdag 7 april 2005 @ 08:44
Dan had ik mazzel dat ik nog een stoptrein te pakken had die wel richting Utrecht reed..
Bananenmandonderdag 7 april 2005 @ 08:44
Kut. Ik moet naar Bijlmer vanmiddag.

Dat wordt dus de metro nemen naar Strandvliet
#ANONIEMdonderdag 7 april 2005 @ 08:45
Waar gaat het heen met de NS ???

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2005 08:45:44 ]
DABAMasterdonderdag 7 april 2005 @ 08:45
ik moest zojuist een heel projectteam verwittigen dat het vandaag een thuiswerkdagje wordt. (waarom? er zijn 3 mensen met een sleutel, en die kunnen NIET naar utrecht )
De_Hertogdonderdag 7 april 2005 @ 08:46
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Waar gaat het heen met de NS ???
Niet naar Utrecht in ieder geval
ThaGerbildonderdag 7 april 2005 @ 08:51
Heb gisterenavond de hele avond vast gezeten op Utrecht Centraal.

Ze vergaten alleen om te roepen dat de stoptrein naar Tiel ook naar Eindhoven zou rijden. Op de eindstations zou de perron-opzichter zorgen dat er vervoer was, maar uiteindelijk kon ik op Eindhoven toch nog een taxi op eigen kosten nemen.

Ik had het kunnen weten, want de dinsdag zou ik eigenlijk naar Amsterdam heen en weer reizen, maar dat had ik afgeblazen, maar dat had ik afgeblazen omdat mijn reis al begon met de mededeling dat er wisselstoringen waren

Maar gisteren was het een chaos. Als je van het zuiden naar Amsterdam moet kun je nog het beste via Rotterdam CS reizen, dat duurt wel langer dan normaal, maar je hoeft niet te zitten wachten tot er misschien eens een trein rijdt (mits de storing zich niet uitbreidt). Moet je naar Utrecht, ik zou zeggen probeer het, maar verwacht er niet te veel van.

Ze willen meer mensen in het OV krijgen, maar ze proberen momenteel meer mensen er uit te jagen De laatste tijd bestaat het bijna niet meer dat je ergens zonder vertraging aankomt, en dat is niet alleen de NS.
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 08:54
Rond Utrecht rijdt niets voor zover ik kan oordelen. Ik had er eigenlijk een overleg om 10 uur, belde de projectmanager op, en die zat ook lekker thuis... Geweldig dit, maar thuiswerken dan.
RSMdonderdag 7 april 2005 @ 08:55
quote:
De laatste tijd bestaat het bijna niet meer dat je ergens zonder vertraging aankomt, en dat is niet alleen de NS.
Dat is dus echt de grootste onzin, op het traject Amsterdam - Rotterdam rijdt in principe altijd alles op tijd, uitzonderingen zoals extreme weersomstandigheden, bovenlijdingbreuk en politie/brandweer daargelaten.
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 08:57
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:55 schreef RSM het volgende:

[..]

Dat is dus echt de grootste onzin, op het traject Amsterdam - Rotterdam rijdt in principe altijd alles op tijd, uitzonderingen zoals extreme weersomstandigheden, bovenlijdingbreuk en politie/brandweer daargelaten.
Dàt is pas onzin, op ieder traject is wel eens wat. Kapotte treinen, wissel in de stress, gloeilamp stuk, ga zo maar door.
RSMdonderdag 7 april 2005 @ 08:59
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dàt is pas onzin, op ieder traject is wel eens wat. Kapotte treinen, wissel in de stress, gloeilamp stuk, ga zo maar door.
Ja natuurlijk, kapotte treinen en niet werkende wissels zijn dingen die als overmacht gelden, er staat toch ook uitzonderingen daargelaten
QyRoZdonderdag 7 april 2005 @ 09:02
Lekker, ik mag nog naar Amersfoort voor een sollicitatiegesprek vandaag. Zal wel niet echt lekker gaan.
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 09:03
quote:
Op donderdag 7 april 2005 08:59 schreef RSM het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, kapotte treinen en niet werkende wissels zijn dingen die als overmacht gelden, er staat toch ook uitzonderingen daargelaten
Dan kun je alles wel op overmacht gooien: "wat kan ik eraan doen dat het kapot gaat?".
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 09:06
't Is techniek, dus het kan kapot
QyRoZdonderdag 7 april 2005 @ 09:09
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:06 schreef XcUZ_Me het volgende:
't Is techniek, dus het kan kapot
Het gaat veel te vaak kapot, klote ProRail.
BEdonderdag 7 april 2005 @ 09:09
Had toevallig gisteren werk mee naar huis genomen, dus kan zometeen hier aan het werk. Kost het me ook geen uren.
Bioslockdonderdag 7 april 2005 @ 09:10
Hmm.
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 09:11
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:09 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Het gaat veel te vaak kapot, klote ProRail.
Als je een sollicitatiegesprek hebt is het inderdaad nóg vervelender dan het al is. Wat ga je doen QyRoZ? Het bedrijf bellen en vragen om verplaatsing?
mister_popcorndonderdag 7 april 2005 @ 09:11
ik vind dat zulk gemierenneuk altijd... Dat gezeur op die NS. Tis gewoon de nationale hobby gworden van NL lijkt wel.

Wat denkt iedereen nou zelf, gooi het hele land maar vol met systemen(spoorwegen, autowegen, ventweggetjes, fietspaden enz enz), maak er ontzettend veel gebruik van en laat alle systemen lekker door elkaar heen jassen en alles gaat altijd goed?

Daarbij komt nog dat de mensen die wel eenss op VA-KAN-TIE gaan, en daar 's met de trein gaan, zij zouden moeten weten dat het in NL nog behoorlijk goed is geregeld.
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 09:18
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:11 schreef mister_popcorn het volgende:
ik vind dat zulk gemierenneuk altijd... Dat gezeur op die NS. Tis gewoon de nationale hobby gworden van NL lijkt wel.
Je slaat de plank mis. Dit is een storing in de systemen van ProRail. Zeiken op NS is hier dus niet van toepassing.
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 09:19
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:09 schreef Brighteyes het volgende:
Had toevallig gisteren werk mee naar huis genomen, dus kan zometeen hier aan het werk. Kost het me ook geen uren.
Mijn werkgever heeft een beperkt aantal thuiswerklicenties. Ik was net lekker aan het werk, toen werd ik eruit gedonderd, en nu kan ik er niet meer in. Lekker is dat...
Skull-splitterdonderdag 7 april 2005 @ 09:19
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:11 schreef mister_popcorn het volgende:
ik vind dat zulk gemierenneuk altijd... Dat gezeur op die NS. Tis gewoon de nationale hobby gworden van NL lijkt wel.

Wat denkt iedereen nou zelf, gooi het hele land maar vol met systemen(spoorwegen, autowegen, ventweggetjes, fietspaden enz enz), maak er ontzettend veel gebruik van en laat alle systemen lekker door elkaar heen jassen en alles gaat altijd goed?

Daarbij komt nog dat de mensen die wel eenss op VA-KAN-TIE gaan, en daar 's met de trein gaan, zij zouden moeten weten dat het in NL nog behoorlijk goed is geregeld.
Feit is wel dat het gewoon steeds slechter lijkt te gaan, ondanks dat er meer treinen op tijd rijden (achterhoek etc bijvoorbeeld)
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 09:19
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:09 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Het gaat veel te vaak kapot, klote ProRail.
Er zit dan ook erg veel techniek in!
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 09:19
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zit dan ook erg veel techniek in!
Dat bedoel ik .
FlamejoBdonderdag 7 april 2005 @ 09:20
Normaal gaat het wel aardig op het traject Den-Bosch/Utrecht. Alleen vandaag niet. En laat ik nou zo het zwaarste tentamen hebben van mijn studie (maar liefst 7 studiepunten!). De examinator gebeld.... is dit nu gewoon een gemiste kans! Gevolg --> niet afstuderen voor de zomer maar pas in de herkansing van augustus.

Er rijden geen bussen vanuit mijn woonplaats en de enige persoon van wie ik een auto kan lenen is er niet... Echt heel fijn dit
Taindonderdag 7 april 2005 @ 09:22
Gelukkig reed de ICE nog wel vanaf Duivendrecht naar Utrecht dus ik ben gewoon op mijn werk aangekomen, met maar een half uur vertraging
Skull-splitterdonderdag 7 april 2005 @ 09:23
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je slaat de plank mis. Dit is een storing in de systemen van ProRail. Zeiken op NS is hier dus niet van toepassing.
Eigenlijk sla JIJ de plank mis, meen ik.... Prorail zeurt al jaren om meer geld, meer mensen en vooral meer tijd, en dat is drie keer hetgeen ze niet krijgen van de NS...
Rolfxxdonderdag 7 april 2005 @ 09:26
Ik ben ook vrij vandaag
QyRoZdonderdag 7 april 2005 @ 09:26
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:23 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Eigenlijk sla JIJ de plank mis, meen ik.... Prorail zeurt al jaren om meer geld, meer mensen en vooral meer tijd, en dat is drie keer hetgeen ze niet krijgen van de NS...
Sinds wanneer is NS de opdrachtgever van ProRail? Dat is de overheid, en DIE komt niet met geld. Maar wees niet bang, er worden wel steeds meer snelwegen, spitsstroken en HSL's aangelegd.
Cerieldonderdag 7 april 2005 @ 09:30
Ik moest van Amersfoort naar Utrecht CS. Niet echt mogelijk op 't moment.
Maar weer naar huis gegaan.

Hoezéé! Dagje vrij dankzij de NS.
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 09:31
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:23 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Eigenlijk sla JIJ de plank mis, meen ik.... Prorail zeurt al jaren om meer geld, meer mensen en vooral meer tijd, en dat is drie keer hetgeen ze niet krijgen van de NS...
Zoals Qyroz al zegt: ProRail zeurt niet bij NS om geld. ProRail is een BV die geld krijgt van de staat. NS betaalt aan ProRail een gebruikersvergoeding die verder niet echt ter discussie staat. Ik zou ook niet weten wat ProRail met mensen van NS zou moeten. ProRail heeft mensen nodig die verstand hebben van het onderhoud en beheer van de railinfrastructuur. Die zitten niet bij NS. Tijd: dat zijn tegenstrijdige belangen: ProRail wil het onderhoud meer naar de dag verschuiven, NS wil dan treinen rijden. Daar moeten ze zelf maar uitkomen.
De storing die we nu hebben zit in het computersysteem van seinen en wissels. Het is niet de eerste keer dat de geavanceerde besturingssystemen van ProRail de geest geven. Dat is ze wel aan te rekenen: blijkbaar is de automatisering van de treindienstleiding een stap te ver gegaan en is het niet beheersbaar meer. Uiteindelijk is het dus ProRail die de plank heeft misgeslagen.
QyRoZdonderdag 7 april 2005 @ 09:33
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:11 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Als je een sollicitatiegesprek hebt is het inderdaad nóg vervelender dan het al is. Wat ga je doen QyRoZ? Het bedrijf bellen en vragen om verplaatsing?
Ik ga naar mn ouders (die trein gaat niet via utrecht of omgeving) en vanaf daar met hun auto.
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 09:34
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:33 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Ik ga naar mn ouders (die trein gaat niet via utrecht of omgeving) en vanaf daar met hun auto.
Hee, goede oplossing [14.gif] Succes vandaag dan !
_Arual_donderdag 7 april 2005 @ 09:35
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:02 schreef QyRoZ het volgende:
Lekker, ik mag nog naar Amersfoort voor een sollicitatiegesprek vandaag. Zal wel niet echt lekker gaan.
Ieuw, dat lijkt me redelijk nachtmerrie-achtig. Ze zullen er in deze situatie toch wel begrip voor hebben als je vraagt om de afspraak te verplaatsen?
WeirdMickydonderdag 7 april 2005 @ 09:36
Mn mooie collega kan nu niet komen van utrecht naar amsterdam
QyRoZdonderdag 7 april 2005 @ 09:36
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ieuw, dat lijkt me redelijk nachtmerrie-achtig. Ze zullen er in deze situatie toch wel begrip voor hebben als je vraagt om de afspraak te verplaatsen?
Oplossing is gevonden.
SCHdonderdag 7 april 2005 @ 09:39
Ik heb weer de redder uitgehangen, twee Utrechters meegenomen naar Hilversum
BobRooneydonderdag 7 april 2005 @ 09:43
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:22 schreef Tain het volgende:
Gelukkig reed de ICE nog wel vanaf Duivendrecht naar Utrecht dus ik ben gewoon op mijn werk aangekomen, met maar een half uur vertraging
bij ons riepen ze om...dat de ICE niet op Duivendrecht zou stoppen, en niet op Utrecht ze wilde gewoon voorkomen dat iedereen de ICE zou gebruiken
Dezzdonderdag 7 april 2005 @ 09:45
Mijn vader is maar naar huis gekomen, kan hij weer lekker relaxen
#ANONIEMdonderdag 7 april 2005 @ 09:45
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:39 schreef SCH het volgende:
Ik heb weer de redder uitgehangen, twee Utrechters meegenomen naar Hilversum
Marokkanen of Lonsdalers?
SCHdonderdag 7 april 2005 @ 09:46
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Marokkanen of Lonsdalers?
Van beide 1
#ANONIEMdonderdag 7 april 2005 @ 09:47
pics !
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 09:48
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:45 schreef Dezz het volgende:
Mijn vader is maar naar huis gekomen, kan hij weer lekker relaxen
Ik ben de deur niet eens uit gegaan, was op tijd op de hoogte gelukkig...
QyRoZdonderdag 7 april 2005 @ 09:52
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Van beide 1
Hoe krijg je dat bloed uit je bekleding? Quick 'n Brite?
Inudonderdag 7 april 2005 @ 09:53
Ik wil naar Dordrecht Ik ga gewoon richting CS en hopen dat de bus niet zo heel erg vol is.... Waarom zetten ze geen extra bussen is? Dat scheelt iig al wat....
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 09:54
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat bloed uit je bekleding? Quick 'n Brite?
Cillit Bang!!!
Taindonderdag 7 april 2005 @ 10:05
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:43 schreef BobRooney het volgende:

[..]

bij ons riepen ze om...dat de ICE niet op Duivendrecht zou stoppen, en niet op Utrecht ze wilde gewoon voorkomen dat iedereen de ICE zou gebruiken
Hij zat ook lekker vol
Freddonderdag 7 april 2005 @ 10:07
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:53 schreef Inu het volgende:
Waarom zetten ze geen extra bussen is? Dat scheelt iig al wat....
Heb je enig idee hoeveel bussen je dan nodig hebt?
In een drukke intercity in de spits gaan tussen de 1000-2000 reizigers. In een bus gaan er met een beetje proppen 100 in. Dat betekent dat je 10-20 bussen per intercity nodig hebt.
Dan komen de snel- en stoptreinen er nog bij.
Bovendien gaat het busvervoer een stuk langzamer dan met de trein. De zgn omlooptijd (bijv rotterdam - utrecht - rotterdam) van een dus 2 tot 3 keer zo groot als die van de trein, dat betekent dat er 2 tot 3 keer zoveel vervangende bussen nodig zijn dan dat er een trein rijdt.
De_Hertogdonderdag 7 april 2005 @ 10:12
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:06 schreef XcUZ_Me het volgende:
't Is techniek, dus het kan kapot
Leg ze dat maar eens uit in Japan, waar de gemiddelde vertraging op alle netten (dus niet alleen de hogesnelheidslijn) 14 seconden is...
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 10:13
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Leg ze dat maar eens uit in Japan, waar de gemiddelde vertraging op alle netten (dus niet alleen de hogesnelheidslijn) 14 seconden is...
Geavanceerdere techniek . Maar ook dat kan kapot hoor.
Megumidonderdag 7 april 2005 @ 10:14
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Leg ze dat maar eens uit in Japan, waar de gemiddelde vertraging op alle netten (dus niet alleen de hogesnelheidslijn) 14 seconden is...
Precies.
Megumidonderdag 7 april 2005 @ 10:15
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:13 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Geavanceerdere techniek . Maar ook dat kan kapot hoor.
Klopt bijvoorbeeld door een aardbeving. Dat is pas overmacht. In mijn ogen is dit weer een geval van slecht onderhoud.
SCHdonderdag 7 april 2005 @ 10:18
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat bloed uit je bekleding? Quick 'n Brite?
Ik had John Lennon op staan, ging heel goed
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 10:19
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:15 schreef Megumi het volgende:

[..]

Klopt bijvoorbeeld door een aardbeving. Dat is pas overmacht. In mijn ogen is dit weer een geval van slecht onderhoud.
Het is het computersysteem wat op z'n gat ligt. Ik denk eerder dat ProRail de eigen software niet meer snapt en het daarom ontzettend lang duurt voordat het gefixt is.

Wat dat betreft zou ProRail eens in Japan moeten gaan kijken .
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:26
Ik heb presentatie Heb daarom 1,5 uur in de bus gezeten terwijl ik normaal met 25 minuten in Utrecht ben.... Pro Rail (Correctie) zuigt.... als je gvd niet eens een reservesysteem hebt draaien voor als de computers het niet doen dan ben je echt een mongool.... moeten ze bij Schiphol eens doen, dan heb je meteen 20 Bijlmerrampen...

[ Bericht 4% gewijzigd door maniack28 op 07-04-2005 10:34:48 (ProRail zuigt...) ]
Freddonderdag 7 april 2005 @ 10:30
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef maniack28 het volgende:
de NS zuigt....
Dit heeft niets met de NS te maken, het is de computer van ProRail die het niet doet.

ProRail is de beheerder van het spoor en die is er verantwoordelijk voor, niet de NS.
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:33
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:30 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dit heeft niets met de NS te maken, het is de computer van ProRail die het niet doet.

ProRail is de beheerder van het spoor en die is er verantwoordelijk voor, niet de NS.
ProRail dan... ook best... maar het zuigt gewoon als je geen backup hebt van je systeem.... toch? Of heb ik het nu mis?
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 10:33
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef maniack28 het volgende:
Ik heb presentatie Heb daarom 1,5 uur in de bus gezeten terwijl ik normaal met 25 minuten in Utrecht ben.... de NS zuigt.... als je gvd niet eens een reservesysteem hebt draaien voor als de computers het niet doen dan ben je echt een mongool.... moeten ze bij Schiphol eens doen, dan heb je meteen 20 Bijlmerrampen...
Er is een reservecomputersysteem, alleen weten ze door de verregaande automatisering niet meer hoe het werkt (ofzo). Een vergelijking met een vliegtuig is een beetje krom: een vliegtuig valt uiteindelijk uit de lucht als ie niet kan landen. Als een trein stil komt te staan, staat ie stil.
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:34
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er is een reservecomputersysteem, alleen weten ze door de verregaande automatisering niet meer hoe het werkt (ofzo). Een vergelijking met een vliegtuig is een beetje krom: een vliegtuig valt uiteindelijk uit de lucht als ie niet kan landen. Als een trein stil komt te staan, staat ie stil.
Daarom bedoel ik, bij Schiphol hebben ze wel alles in orde... want daar kan je het niet permiteren als het computersysteem niet meer werkt..... Maar bij ProRail denken ze gewoon: "Ach, die trein die staat dan toch stil"
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:36
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er is een reservecomputersysteem, alleen weten ze door de verregaande automatisering niet meer hoe het werkt (ofzo). Een vergelijking met een vliegtuig is een beetje krom: een vliegtuig valt uiteindelijk uit de lucht als ie niet kan landen. Als een trein stil komt te staan, staat ie stil.
Ziekenhuis idem dito.... systeem valt uit... wat denk je dat er gebeurd als ze zeggen dat ze door verregaande automatisering 300 mensen moeten laten overlijden? Dit moet gewoon hard afgestraft worden, deze dingen mogen niet gebeuren... maar nee, bij ProRail staan er niet genoeg levens op het spel dus ze komen er weer mooi onderuit...
Inudonderdag 7 april 2005 @ 10:40
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:07 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoeveel bussen je dan nodig hebt?
In een drukke intercity in de spits gaan tussen de 1000-2000 reizigers. In een bus gaan er met een beetje proppen 100 in. Dat betekent dat je 10-20 bussen per intercity nodig hebt.
Dan komen de snel- en stoptreinen er nog bij.
Bovendien gaat het busvervoer een stuk langzamer dan met de trein. De zgn omlooptijd (bijv rotterdam - utrecht - rotterdam) van een dus 2 tot 3 keer zo groot als die van de trein, dat betekent dat er 2 tot 3 keer zoveel vervangende bussen nodig zijn dan dat er een trein rijdt.
Ik zeg ook niet dat ze moeten proberen de treinen te vervangen door bussen, maar een paar extra bussen kan echt geen kwaad hoor...
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 10:40
Er stáán toch ook geen levens op het spel? Wat zeur je nou?

Ik vind dat je een vliegtuig wat in de lucht hangt en een ziekenhuis vol met kwetsbare mensen niet kan en mag vergelijken met een trein. Die staat stil. Ja vervelend, maar niet levensbedreigend.

Ik vind ook dat ProRail z'n zaakjes op orde moet hebben, maar overdrijven is ook een vak.
DABAMasterdonderdag 7 april 2005 @ 10:41
lekker een vrije dag
Duveldonderdag 7 april 2005 @ 10:42
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:34 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Daarom bedoel ik, bij Schiphol hebben ze wel alles in orde... want daar kan je het niet permiteren als het computersysteem niet meer werkt..... Maar bij ProRail denken ze gewoon: "Ach, die trein die staat dan toch stil"

Goed, college:
Aansturing van seinen en wissels wordt door verschillende computersystemen geregeld. Je kunt het zien als lagen met steeds verder gaande automatisering.

Laag 1 stuurt rechtstreeks seinen en wissels aan. Als je tegen dit systeem zegt: leg wissel X in stand Y, dan doet ie dat.
Daarboven zit laag 2. Dit systeem denkt in rijwegen, dat is dus de weg die een trein aflegt. Een rijweg loopt over meerdere wissels en via meerdere seinen. Tegen laag 2 zeg je: trein X moet van Y naar Z. Laag 2 communiceert vervolgens met laag 1 die de wissels en de seinen aanstuurt.
Dan is er sinds een tijdje een laag 3. Laag 3 automatiseert het instellen van rijwegen. Dit systeem kent de dienstregeling, en als het ziet dat trein W op tijdstip X van Y naar Z moet, dan zet het tijdig de goede rijweg klaar voor die trein, zonder dat de treindienstleider iets hoeft te doen. Het systeem van laag 3 communiceert dus met laag 2, die weer communiceert met laag 1.
Dit is een ruwe omschrijving van hoe ik denk dat het zit, dus niet gegarandeerd de waarheid.

Wat is er nu mis in Utrecht? Geen idee, ik ben niet in Utrecht en als ik er was, wist ik het nog niet. Wat ik echter een beetje kan afleiden is dat het systeem van laag 3 de geest heeft gegeven. Helaas hebben we nu het probleem dat de treindienstleiders niet echt meer gewend zijn om te werken met laag 2, dus is het: "hé storing, ik snap het niet meer". En aan dat snappen zijn ze nu aan het werken. Het reservesysteem waar ze het over hebben is het aansturen via laag 2. Dat kost meer tijd en meer moeite, vandaar dat het misschien even duurt.
marcb1974donderdag 7 april 2005 @ 10:43
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:34 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Daarom bedoel ik, bij Schiphol hebben ze wel alles in orde... want daar kan je het niet permiteren als het computersysteem niet meer werkt..... Maar bij ProRail denken ze gewoon: "Ach, die trein die staat dan toch stil"
Zit toch nog wel een verschil in hoor. Een stilstaande trein zal niet echt fysiek pijn doen. Een vallend vliegtuig kan dat wel eens gaan doen (al is het niet at te lang).

O.T. moet strak van Zoetermeer naar Leiden, hopen dat dat gaat werken, zo niet vindt mijn tentamen dat niet leuk.
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 10:43
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:40 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat ze moeten proberen de treinen te vervangen door bussen, maar een paar extra bussen kan echt geen kwaad hoor...
Komen ze aanrijden met 5 bussen, zie je het al voor je
Er staan weet ik hoeveel duizenden mensen daar bij het station, komen er 5 bussen. Iedereen massaal op die bussen afrennen en elkaar vervolgens onder de voet lopen
Ze kunnen dan maar beter geen bussen inzetten.
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 10:45
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:43 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Zit toch nog wel een verschil in hoor. Een stilstaande trein zal niet echt fysiek pijn doen. Een vallend vliegtuig kan dat wel eens gaan doen (al is het niet at te lang).

O.T. moet strak van Zoetermeer naar Leiden, hopen dat dat gaat werken, zo niet vindt mijn tentamen dat niet leuk.
Tip:
Reis met de Zoetermeer Stadslijn naar Den Haag en neem daar de trein naar Leiden. Op die manier heb je geen last van het traject Utrecht - Den Haag en de eventuele problemen op die lijn.
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:46
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat is er nu mis in Utrecht? Geen idee, ik ben niet in Utrecht en als ik er was, wist ik het nog niet. Wat ik echter een beetje kan afleiden is dat het systeem van laag 3 de geest heeft gegeven. Helaas hebben we nu het probleem dat de treindienstleiders niet echt meer gewend zijn om te werken met laag 2, dus is het: "hé storing, ik snap het niet meer". En aan dat snappen zijn ze nu aan het werken. Het reservesysteem waar ze het over hebben is het aansturen via laag 2. Dat kost meer tijd en meer moeite, vandaar dat het misschien even duurt.
Dat wisten ze gisterenavond toch ook al? Ze hebben de hele nacht de tijd gehad om alles op orde te krijgen... en nog lukt het ze niet
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:46
nevermind..
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 10:49
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:46 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ik woon in Gouda... das een beetje om... wat je nu zegt duurt ook 1,5 uur...
Owh, Gouda, ja, dan is dat wel een beetje om. In je post stond dat je vanaf Zoetermeer wilde reizen?

Ik neem aan dat je dan bij Gouda die trein naar Alphen neemt en dan overstapt op de trein naar Leiden? Deze hebben van de storing geen last.
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:50
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:49 schreef Carport het volgende:

[..]

Owh, Gouda, ja, dan is dat wel een beetje om. In je post stond dat je vanaf Zoetermeer wilde reizen?

Ik neem aan dat je dan bij Gouda die trein rechtstreeks naar Leiden neemt? Die heeft van deze storing geen last denk ik.
Je quote was van iemand anders.. sorry.. mijn fout... ik ben een beetje pissed off
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 10:51
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:50 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Je quote was van iemand anders.. sorry.. mijn fout... ik ben een beetje pissed off
Moet je niet doen. Schiet je niets mee op en de treinen gaan er ook niet van rijden .
MrX1982donderdag 7 april 2005 @ 10:52
Ik ben blij dat ik vandaag niet naar school hoef

Kut NS
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 10:53
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:50 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Je quote was van iemand anders.. sorry.. mijn fout... ik ben een beetje pissed off
Je kan in ieder geval je geld terug vragen nu
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:53
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:52 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ben blij dat ik vandaag niet naar school hoef

Kut NS
Tis ProRail
XcUZ_Medonderdag 7 april 2005 @ 10:53
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:52 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ben blij dat ik vandaag niet naar school hoef

Kut NS
Ok. Nog één keer:

HET IS NIET DE SCHULD VAN DE NS, MAAR VAN PRORAIL

*zucht...
JaWidonderdag 7 april 2005 @ 10:54
Kut ProRail .
Tarakdonderdag 7 april 2005 @ 10:54
Ik ben nu thuis en probeer thuis te werken maar wil eigenlijk vandaag vanuit Utrecht nog vanuit A'dam komen.

Hoe frequent gaan die stoptreinen nu?
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:55
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:53 schreef Carport het volgende:

[..]

Je kan in ieder geval je geld terug vragen nu
Wat heb ik nu aan 4,40? Het kostte me 1 uur extra.. ik ga niet 1 uur werken voor 4,40.... ik wil 10 euro
Tarakdonderdag 7 april 2005 @ 10:56
Het wordt al beter zie ik!!

maniack28donderdag 7 april 2005 @ 10:57
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:54 schreef Tarak het volgende:
Ik ben nu thuis en probeer thuis te werken maar wil eigenlijk vandaag vanuit Utrecht nog vanuit A'dam komen.

Hoe frequent gaan die stoptreinen nu?
Niet.... net gebeld met mijn presentatiepartner die woont in Amstelveen en die gaat met de bus.... dat kan jij beter ook doen denk ik
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 10:57
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:55 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Wat heb ik nu aan 4,40? Het kostte me 1 uur extra.. ik ga niet 1 uur werken voor 4,40.... ik wil 10 euro
Dan vul je zowel je heen- als je terugreis in. Krijg je 9 euro
Tarakdonderdag 7 april 2005 @ 10:58
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:57 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Niet.... net gebeld met mijn presentatiepartner die woont in Amstelveen en die gaat met de bus.... dat kan jij beter ook doen denk ik
Utrecht-Amsterdam met de bus is zo'n toeristische route volgende bus, die er 2 uur over doet.
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 10:58
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:54 schreef Tarak het volgende:
Ik ben nu thuis en probeer thuis te werken maar wil eigenlijk vandaag vanuit Utrecht nog vanuit A'dam komen.

Hoe frequent gaan die stoptreinen nu?
Treinen rijden heel weinig. Bij de actuele vertrektijden van Amsterdam zie ik dat de sprinters nu nog wel vertrekken.
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 11:00
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:58 schreef Tarak het volgende:

[..]

Utrecht-Amsterdam met de bus is zo'n toeristische route volgende bus, die er 2 uur over doet.
ja en? Je wilt er toch komen? Ik ben ook met de bus gegaan.. omdat er geen treinen reden en er nu nog steeds geen treinen rijden...
Tarakdonderdag 7 april 2005 @ 11:13
quote:
Op donderdag 7 april 2005 11:00 schreef maniack28 het volgende:

[..]

ja en? Je wilt er toch komen? Ik ben ook met de bus gegaan.. omdat er geen treinen reden en er nu nog steeds geen treinen rijden...
Je hebt gelijk, blijkbaar heb ik dat er gewoon niet voor over.
Gelderlanddonderdag 7 april 2005 @ 11:20
weet iemand ook hoelang het ongeveer kan duren? Is het morgen wél weer goed
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 11:22
Gisteravond was er ook een storing. Ik neem aan dat ze dit probleem vandaag nog wel op kunnen lossen. Morgen zou alles dan gewoon weer moeten rijden, misschien met wat kleine naprobleempjes.
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 11:23
Dat hoop je... met ProRail/NS weet je het nooit...
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 11:28
"Ook al gaat de dag nog zo snel, de NS vertraagt 'm wel"
maniack28donderdag 7 april 2005 @ 11:30
Wheheee... diet moet ik onthouden
Oom_Agentdonderdag 7 april 2005 @ 11:36
Intercity's Amsterdam - Utrecht - Maastricht / Heerlen zijn zojuist gaan rijden.
Oom_Agentdonderdag 7 april 2005 @ 11:42
Het rijdt weer........ maar wel met vertraging en logistieke problemen. ( en die duren meestal het langst)
ThaGerbildonderdag 7 april 2005 @ 12:27
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:53 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Ok. Nog één keer:

HET IS NIET DE SCHULD VAN DE NS, MAAR VAN PRORAIL

*zucht...
Uh huh

en omdat het de schuld van ProRail is zorgt de NS maar dat je niet meer thuis komt behalve door zelf iets te regelen. Ik (en niet ik alleen) heb gisteren nagevraagd of er vervoer geregeld werd naar huis, daar werd ja op ge-antwoord, dus ik heb tegen mijn vrouw (ziek, misselijk en zwanger) gezegd dat ze kon gaan slapen en dat ze niet op de brommer naar het station hoefde te komen.
Dan kun je moeilijk om 1:30 ineens nog eens rond gaan bellen of je opgehaald wordt. Dat stukje met de taxi naar huis heeft me nog meer gekost dan het dagretourtje Amsterdam stelletje hufters, en dan nog maar zien of je het nog terug krijgt

De storing kan dan wel de schuld zijn van ProRail die een aantal bitjes heeft laten omflikkeren, maar het oplossend vermogen van de NS is ook niet best (hebben we het nog niet eens over de wil).
Als ze (NS personeel) gewoon zeggen: Jammer, maar verder gaan we niet dan mag je best zeggen dat het kut-NS is.

En als reactie op replies op mijn eerdere bericht. Ik meen serieus dat het vaker voorkomt dat ik een half uur, in ergere gevallen 1,5 uur vertraging oploop, omdat er iets in het OV, al is het NS, ProRail, Connexxion of welke andere ook weer niet goed geregeld is. Dat het goed gaat is bij vlagen eerder uitzondering dan regel.
ThaGerbildonderdag 7 april 2005 @ 12:30
quote:
Op donderdag 7 april 2005 11:22 schreef Carport het volgende:
Gisteravond was er ook een storing. Ik neem aan dat ze dit probleem vandaag nog wel op kunnen lossen. Morgen zou alles dan gewoon weer moeten rijden, misschien met wat kleine naprobleempjes.
Aanvulling... de problemen begonnen dinsdag al, toen heb ik mijn bliksembezoek aan amsterdam opgegeven omdat mijn reis al begon met "wegens een wisselstoring bij Utrecht.."
MrX1982donderdag 7 april 2005 @ 12:39
quote:
Op donderdag 7 april 2005 10:53 schreef maniack28 het volgende:
Tis ProRail
Ach kut blijft het
Bluesdonderdag 7 april 2005 @ 13:00
TT aangepast
Lekker nog een paar uurtjes geslapen, straks maar eens lekker winkelen of zo
iokodonderdag 7 april 2005 @ 13:03
quote:
Op donderdag 7 april 2005 13:00 schreef Bluezz het volgende:
TT aangepast
Lekker nog een paar uurtjes geslapen, straks maar eens lekker winkelen of zo
Same here, had toch al weinig zin om naar Rotterdam te gaan voor 2 hoorcolleges. En al dat gezeur over de NS (en Prorail), ik vind het allemaal wel meevallen. Dit is natuurlijk wel erg ongelukkig, en er zijn duidelijk problemen met het computersysteem die er eigenlijk niet zouden moeten zijn.
JeroenVdonderdag 7 april 2005 @ 13:51
Morgen mag het toch wel opgelost zijn hoop ik?
Vandaag ben ik lekker een stukje gaan fietsen...
Hikdonderdag 7 april 2005 @ 14:04
Iemand die een update kan geven hoe het treinverkeer nu is?!

Utrecht wordt blijkbaar nog steeds ontraden, maar hoe zit het met de rest van Nederland? (Er wordt leuk gezegd dat "het hele land" er hinder van heeft, maar dat is nogal vaag )

Moet eigenlijk zometeen van Rijswijk naar Amsterdam iemand die weet of ik daar ook vertraging op ga lopen?
Freddonderdag 7 april 2005 @ 14:09
quote:
Op donderdag 7 april 2005 12:27 schreef ThaGerbil het volgende:
De storing kan dan wel de schuld zijn van ProRail die een aantal bitjes heeft laten omflikkeren, maar het oplossend vermogen van de NS is ook niet best (hebben we het nog niet eens over de wil).
Als ze (NS personeel) gewoon zeggen: Jammer, maar verder gaan we niet dan mag je best zeggen dat het kut-NS is.
Tja, probeer jij maar eens in een uur tijd vervangend vervoer te regelen voor 500.000 reizigers.

Je bent ook niet verplicht om met het OV te reizen, als het je niet bevalt koop je toch een auto.
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 14:13
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:04 schreef Hik het volgende:
Iemand die een update kan geven hoe het treinverkeer nu is?!

Utrecht wordt blijkbaar nog steeds ontraden, maar hoe zit het met de rest van Nederland? (Er wordt leuk gezegd dat "het hele land" er hinder van heeft, maar dat is nogal vaag )

Moet eigenlijk zometeen van Rijswijk naar Amsterdam iemand die weet of ik daar ook vertraging op ga lopen?
Het traject Rotterdam - Amsterdam via Rijswijk heeft op zich vrij weinig met Utrecht te maken. Wel kunnen er natuurlijk logistieke problemen zijn, maar ik verwacht op dat stuk geen vertragingen iig.
Gelderlanddonderdag 7 april 2005 @ 14:16
komt het morgen wel goed? moet om 9.00 in Utrecht zijn namelijk (en heb geen auto)
Carportdonderdag 7 april 2005 @ 14:24
quote:
ProRail verwacht dat het treinverkeer in de loop van de middag weer normaal verloopt.
Aldus ProRail, die niet zo heel erg pro zijn, blijkt...
Bluesdonderdag 7 april 2005 @ 15:22
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:16 schreef Gelderland het volgende:
komt het morgen wel goed? moet om 9.00 in Utrecht zijn namelijk (en heb geen auto)
Moet om half 9 in U. zijn, en als het goed is zijn de problemen nu alweer opgelost grotendeels hoor ik op de radio.
Morgen dus maar weer met frisse moed en tegenzin op het werk proberen te komen
Nu nog lekker genieten van het snipperen
ThaGerbilvrijdag 8 april 2005 @ 10:46
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:09 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Tja, probeer jij maar eens in een uur tijd vervangend vervoer te regelen voor 500.000 reizigers.

Je bent ook niet verplicht om met het OV te reizen, als het je niet bevalt koop je toch een auto.
Een taxi-bon uitschrijven is zo gebeurd, alleen mocht de perron-opzichter dat niet
En verder is 500 000 reizigers overdreven, deze stonden niet met zijn allen de laatste bus te missen en een zeker percentage heeft op het station wel beschikking over vervoer.

Als je mijn eerdere post gelezen had, had je kunnen lezen dat het over het algemene feit gaat dat ze meer mensen in het openbaar vervoer willen hebben, maar op deze manier sta ik er niet op te springen, en wat betreft die auto. Zodra ik mijn rijbewijs heb komt die er ook zeker. Om een aantal praktische redenen. Binnenkort komt er uitbreiding en:
1: als je naar het ziekenhuis zou moeten met het OV ben je een uur bezig, niet handig.
2: ik zie me nog niet 7 uur reizen met een kleine met de kans op 1,5 uur in de kou zitten, niet handig.
3: ze snijden steeds meer in de verbindingen. Op Schouwen Duiveland is het in het weekeinde al bijna niet meer te doen om ergens fatsoenlijk te komen. Ook niet handig

Dus zodra ik mijn rijbewijs heb komt de auto er zeker.
Ubeydullahvrijdag 8 april 2005 @ 21:02
noem je dat een computer? het is gewoon een gemodde xbox met windows 0.2........................