Daar kwam ik later zelf ook achter, foutje van mij. (Maar je weet hoe laag soms de niveau hier is)quote:Op woensdag 6 april 2005 10:26 schreef l_u_r_k_e_r het volgende:
[..]
Ik denk dat het geen sneer was maar juist een humoristische opmerking.
Net als nederlanders zeuren we altijd en overal op.
Verplichten tot inburgeren, niet ingeburgerd ? Terug naar land van herkomst. Met de tijd zullen het er minder worden, simpelweg omdat er geen nieuwe bij kunnen komen.quote:Ik vind het wel zorgwekkelijk dat we hier dan overblijven met de niet 'ingeburgerde'.
En dat is denk ik bij veel allochtonen gezinnen zo, en daarom voel je je al meteen vanaf jongsaf aan geen NL, zoek je je enkel 'afkomstgenoten' op, hebt buiten werk of school nauwelijks contact met NL-ers , die je dan ook niet als NL-ers zien, immers je profileert je zo niet, en zo is het kringetje rond.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:22 schreef saban het volgende:
[..]
Met mijn broers spreek ik gewoon Nederlands, ook thuis.
Mijn moeder probeert ook altijd Nederlands te spreken met mij, maar helaas kan ze dat niet goed genoeg, hoe goed ze het ook bedoelt, ik word er snel gek van als ze van die kromme zinnen maakt![]()
Mijn ouders hebben altjid gewilt dat ik inderdaad - zoals je zegt, met een Turks identiteit opgroeide. Begrijp ik ook wel van ze.
Als het anders ging, had het inderdaad misschien invloed gehad.
Onder moederland/moedertaal begrijp ik -> Land/taal van je (voor)ouders.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:28 schreef nossio het volgende:
[..]
Je bent in Nederland geboren en getogen.
Dat maakt dus Nederland je moederland.
Misschien zie ik het verkeerd,maar hoe kom je dan aan een ander moederland?
![]()
Dat is idd wel een probleem. Het zijn juist die problematische allochtonen die we liever kwijt dan rijk zijn.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:25 schreef Tombert het volgende:
deze hebben hier amper geld voor dus wagen het waarschijnlijk grotendeels niet eens![]()
Nee het is geen uitzondering.quote:Op woensdag 6 april 2005 09:34 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat juist de hoog opgeleiden nu terug willen.
Is dit een uitzondering?
Er zijn volgens mij best veel Turkse mensen die zich distantieren (openlijk) van alle rotzooi die we in de media lezen .
Ik heb genoeg Nederlandse vrienden, ik kan zeer goed omgaan met Nederlanders, helemaal geen problemen mee.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:30 schreef milagro het volgende:
[..]
En dat is denk ik bij veel allochtonen gezinnen zo, en daarom voel je je al meteen vanaf jongsaf aan geen NL, zoek je je enkel 'afkomstgenoten' op, hebt buiten werk of school nauwelijks contact met NL-ers , die je dan ook niet als NL-ers zien, immers je profileert je zo niet, en zo is het kringetje rond.
Het is echt jammer dat te veel Turkse en Marokkaanse ouders niet in zien hoe belangrijk het is om niet alleen je de oorspronkelijke identiteit te behouden maar dat het ook net zo belangrijk is om een NL-se toe te voegen, ook van jongs af aan al en niet alleen vanuit school, maar ook vanuit thuis.
Dat is zeker een probleem, wij blijven met de rotte appels zitten.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:27 schreef Strolie75 het volgende:
Die fundamentalisten blijven gewoon hier hoor. In Turkije worden ze immers wel aangepakt. Het westen is verfoeilijk, autochtonen zijn ongelovigen en hoeren, maar die vrijheid van meningsuiting is toch wel verrekt handig. Behalve als het opmerkingen over de Islam betreft natuurlijk. Dan is het discriminerend en grievend.
is dit in andere gezinnen met allochtone ouders niet anders? Veel kinderen met buitenlandse ouders worden met twee culturen opgevoed, tweetalig opgevoed en zij leven ook vaak in twee culturen. Bij Marokkanen en Turken wordt hier vaak de nadruk opgelegd, terwijl dit overal zo is.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:30 schreef milagro het volgende:
[..]
En dat is denk ik bij veel allochtonen gezinnen zo, en daarom voel je je al meteen vanaf jongsaf aan geen NL, zoek je je enkel 'afkomstgenoten' op, hebt buiten werk of school nauwelijks contact met NL-ers , die je dan ook niet als NL-ers zien, immers je profileert je zo niet, en zo is het kringetje rond.
Het is echt jammer dat te veel Turkse en Marokkaanse ouders niet in zien hoe belangrijk het is om niet alleen je de oorspronkelijke identiteit te behouden maar dat het ook net zo belangrijk is om een NL-se toe te voegen, ook van jongs af aan al en niet alleen vanuit school, maar ook vanuit thuis.
Massa valt op, dat zal één van de redenen zijn.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:34 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
is dit in andere gezinnen met allochtone ouders niet anders? Veel kinderen met buitenlandse ouders worden met twee culturen opgevoed, tweetalig opgevoed en zij leven ook vaak in twee culturen. Bij Marokkanen en Turken wordt hier vaak de nadruk opgelegd, terwijl dit overal zo is.
dan hebben we een plek waar ze heerlijk naar alle hartelust kunnen islamiseren, het midden-oosten.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:34 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is zeker een probleem, wij blijven met de rotte appels zitten.
Het nadeel is ook dat indien er maar genoeg geïntegreerde allochtonen weggaan de kans op een liberalisering binnen de Islam compleet verdwenen is.
en toch voel jij je Turk en geen Nederlander, en dat komt niet door de omgeving, zeg je, dus zal wat je van huis meegekregen hebt een rol spelen.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:33 schreef saban het volgende:
[..]
Ik heb genoeg Nederlandse vrienden, ik kan zeer goed omgaan met Nederlanders, helemaal geen problemen mee.
Mijn ouders zijn ook goed ingeburgerd (op het Nederlandse taal na, zijn ze hard mee bezig).
Ze hebben ook altijd gewilt dat we ons aanpassen aan de Nederlandse cultuur, maar als er conflicten zijn tussen de Turkse&Nederlandse cultuur, kiezen ze voor de Turkse en blijft de Nederlandse links liggen.
Ik voel me zowel Turk als Nederlander.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:38 schreef milagro het volgende:
[..]
en toch voel jij je Turk en geen Nederlander, en dat komt niet door de omgeving, zeg je, dus zal wat je van huis meegekregen hebt een rol spelen.
het begint met de ouders, de taal spreken, het feit dat jij hier geboren bent en je ouders na al die jaren nog steeds de taal niet spreken is natuurlijk best tekenend.
m.i. is de taal spreken de 1e vereiste om je echt thuis te kunnen voelen in een land en dat ook door te geven aan je kids, aan jou dus.
je reactie is illustratiefquote:Op woensdag 6 april 2005 10:38 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Daarnaast heb ik het idee dat de radicalisering meer van de kant van de MArokkanen afkomt dan van de Turken. De meeste Turken zijn, volgens mij, hoog opgeleid en doen hun best ergens te komen. (volgens mij worden turken en marokkanen te vaak verward)
Hier heb je een belangrijk punt.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:38 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Daarnaast heb ik het idee dat de radicalisering meer van de kant van de MArokkanen afkomt dan van de Turken. De meeste Turken zijn, volgens mij, hoog opgeleid en doen hun best ergens te komen. (volgens mij worden turken en marokkanen te vaak verward)
je voelt je toch turk én nederlander schrijf je?quote:Op woensdag 6 april 2005 10:41 schreef saban het volgende:
[..]
Ik voel me zowel Turk als Nederlander.
Dat mijn ouders de Nederlandse taal nog steeds niet vloeiend spreken vind ik inderdaad ook krom en dat heeft misschien best invloed gehad op mij.
Uit je reacties kan ik dus opmaken dat je wilt cq als een must ziet dat ik me Nederlanders voel en niet Turks ?
Mijn kinderen zijn ook 2 talig opgevoed, maar ze zijn hier geboren, en getogen en zijn dus in eerste plaats Nederlanders en geen Britten.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:34 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
is dit in andere gezinnen met allochtone ouders niet anders? Veel kinderen met buitenlandse ouders worden met twee culturen opgevoed, tweetalig opgevoed en zij leven ook vaak in twee culturen. Bij Marokkanen en Turken wordt hier vaak de nadruk opgelegd, terwijl dit overal zo is.
Je zegt net dat je je toch niet thuis voelt hier, je je meer Turks voelt en dat je blij bent dat je dadelijk enkel nog Turks hoeft te sprekenquote:Op woensdag 6 april 2005 10:41 schreef saban het volgende:
[..]
Ik voel me zowel Turk als Nederlander.
Dat mijn ouders de Nederlandse taal nog steeds niet vloeiend spreken vind ik inderdaad ook krom en dat heeft misschien best invloed gehad op mij.
Uit je reacties kan ik dus opmaken dat je wilt cq als een must ziet dat ik me Nederlanders voel en niet Turks ?
Cultuur/taal verschillen tussen de Nederlanders en Britten zijn niet zo groot.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:43 schreef milagro het volgende:
[..]
Mijn kinderen zijn ook 2 talig opgevoed, maar ze zijn hier geboren, en getogen en zijn dus in eerste plaats Nederlanders en geen Britten.
En dat is bij vooral Marokkaanse en Turkse gezinnen vaak toch wel anders.
Vraag aan jonge kinderen al wat ze zich voelen en ze zeggen 9 vd 10 keer Marokkaan, Turk.
Een Turks collegaatje van vroeger idem dito, 20 jaar, hier geboren, maar als ik zei, dat ze dan dus gewoon NL-se was "Nee, nee, ik ben Turks![]()
" en dat meende ze, ze voelde zich Turkse, en geloof me dat was net als Saban, niet omdat ze door de omgeving niet geaccepteerd werd als Nl-se, maar gewoon doordat ze van huis uit enkel een Turkse identiteit meegekregen had, haar ouders enkel Turks spraken (de schoolbegeleiding van jongere broertjes en zusjes was dan ook haar taak) etc etc.
Als je je niet NL's voelt, je niet zo profileert ook, dan is het ook niet vreemd dat NL-ers je ook zo niet zien
Ik voel me hier wel thuis, ik heb niet gezegt dat ik me hier niet thuis voel. Alleen in Turkije voel ik me meer thuis, Nederland zie ik als mijn 2e huis, maar dat wil niet zeggen dat ik me hier niet thuis voel.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:49 schreef milagro het volgende:
[..]
Je zegt net dat je je toch niet thuis voelt hier, je je meer Turks voelt en dat je blij bent dat je dadelijk enkel nog Turks hoeft te spreken
Ik vind het vreemd dat je je vooral Turks voelt, ja
Net zoals ik het vreemd zou vinden als mijn kids zich vooral Brits zouden voelen, omdat hun vader een Brit is en er thuis ook Engels gesproken werd/wordt
Ze zijn hier geboren en getogen en zijn dus gewoon Nederlanders, met toevallig een Britse papa
Begrijpen en niet-willen begrijpen, maar waarom niet de moeite doen, ik zal het fijner vinden als ze het wel begrijpen dus doe ik er graag de moeite voor.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |