abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 april 2005 @ 16:30:28 #1
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25955355
Naar aanleiding van het topic roken tijdens de zwangerschap, ben ik wel benieuwd naar de meningen over alcohol drinken tijdens de zwangerschap (en borstvoedingsperiode).
Ook hiervan blijkt uit onderzoek dat het slecht is voor de ongeboren baby, maar ook hier zijn de meningen over verdeeld.

Matig gebruik, een enkele consumptie, geheel onthouding, wat kan er volgens jou wel en wat niet?
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 3 april 2005 @ 16:38:54 #2
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25955592
quote:
Gevaarlijke misvattingen over alcohol en zwangerschap

van 9maand.com geplukt

Advies gezondheidsraad moet einde maken aan gevaarlijke misvattingen over alcohol en zwangerschap en borstvoeding

STAP (Stichting Alcoholpreventie) is blij met het advies van de Gezondheidsraad over alcohol en zwangerschap (1). Uit het advies blijkt dat vrouwen die zwanger willen worden en zwanger zijn het beste geen druppel alcohol kunnen drinken. Er bestaat geen zogenaamde veilige dosis. Ook bij het geven van borstvoeding is het oppassen geblazen. Samen met de FAS Stichting probeert STAP deze boodschap uit te dragen en bestaande misvattingen over alcohol en zwangerschap te bestrijden. Ook de Stichting Zorg voor Borstvoeding adviseert haar achterban deze informatie zeer serieus te nemen. Uit het rapport van de Gezondheidsraad blijk dat naar schatting 35% tot 50% van de zwangere vrouwen in Nederland alcoholhoudende drank gebruiken.

Misvattingen op het web
Onder de bevolking leeft een aantal hardnekkige misvattingen over de veronderstelde heilzame werking van alcohol. De bekendste is dat het drinken van bruin bier goed is voor de borstvoeding. Uit onderzoek weten we nu dat het drinken van alcohol direct voorafgaande aan het geven van borstvoeding schadelijk kan zijn. Ook wordt vaak beweerd dat een paar glazen voor een zwangere geen kwaad kan. Op bepaalde websites voor jonge moeders worden misvattingen bevestigd, zoals "Drink als zwangere bij voorkeur rode wijn: twee glazen dragen bij aan de gezondheid" (bron: www.kerngezond.nl) en "Alcohol is vooral schadelijk in de eerste weken en alleen als je behoorlijk veel en met grote regelmaat drinkt". (bron: www.babybox.nl ).

Opgave voor verloskundigen
Verloskundigen stuiten in hun praktijk dikwijls op weerstanden bij het uitdragen van de boodschap dat alcoholgebruik beter helemaal vermeden kan worden. Deze komen voort uit gebrek aan kennis over de gevaren van alcohol. Van alle riskante dingen die je tijdens de zwangerschap kunt doen, zijn roken en drinken het gevaarlijkst. Een rokende zwangere vrouw is taboe geworden. Dat ligt bij alcohol anders. Een zwangere vrouw die alcohol drinkt wordt als vrij normaal gezien.

Het commentaar van de FAS Stichting op het rapport van de gezondheidsraad:
De FAS Stichting Nederland denkt dat met dit advies van de gezondheidsraad het onderwerp 'Alcohol en zwangerschap' eindelijk de aandacht krijgt die het verdient. De beschadigingen die alcohol kan aanrichten zijn enorm en onomkeerbaar. Veel kinderen die tijdens de zwangerschap zijn blootgesteld aan alcohol hebben leer- en gedragsproblemen. Als volwassenen, hebben ze een hoog risico op drugsgebruik, alcoholisme, asociaal en crimineel gedrag, depressie en geestesziekte. Als ouders van FAS-kinderen (pleeg en adoptieouders) willen wij andere verzorgers ondersteunen en voorlichting geven over alle aspecten van het opvoeden van FAS-kinderen.
N.B.: FAS betekent Foetaal Alcohol Syndroom

Stichting Zorg voor Borstvoeding:
De gezondheidszorg ondersteunt ouders, die het beste willen voor hun kind.
Bij borstvoeding zijn duidelijke adviezen nodig met name voor de eerste zes maanden als de baby alleen moedermelk krijgt. Het meest veilig is geen alcohol te drinken en als men een glas bier of wijn drinkt dit alleen vlak ná de borstvoeding doet en niet kort ervoor. De gezondheidsraad adviseert om na een glas alcohol drie uur te wachten voordat het kind opnieuw borstvoeding krijgt.

Nieuw voorlichtingsmateriaal beschikbaar
STAP heeft in 2004 de voorlichtingsbrochure 'Zwanger? … en Alcohol? onder verloskundigen verspreid. Binnenkort komt een tweede herziene druk uit. Ook is een factsheet ontwikkeld. Beide zijn te lezen en te bestellen via de nieuwe website www.alcoholenzwangerschap.nl of rechtstreeks bij STAP.
De FAS Stichting geeft voorlichting over het Foetaal Alcoholsyndroom en geeft daarover over voorlichtingsmateriaal uit zoals de brochure 'Drank kan je baby beschadigen'. Het materiaal is te bestellen via www.fasstichting.nl.

Bron
1. Gezondheidsraad. Risico's van alcoholgebruik bij conceptie, zwangerschap en borstvoeding.
Den Haag: Gezondheidsraad, 2005; publicatie nr 2004/22.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_25955594
Tja altijd gehoord dat 1 a 1.5 glas wijn nog wel kan ook tijdens borstvoeding. Tijdens de zwangerschap heb ik ook nu wel eens een glaasje gedronken. Maar de trek voor alcohol is er gewoon niet echt zo erg. Dus ik kan het ook makkelijk laten.

Ik heb 1 x tijdens de bv teveel gedronken, maar toen ook daarna afgekolft.
pi_25955765
Het zet je wel aan het denken zo'n artikel. Ik denk dat deze dame ook de alcohol maar laat staan tot na het stoppen van geven bv.
  zondag 3 april 2005 @ 16:45:32 #5
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25955784
Tijdens de zwangerschap van Chiara dronk ik iedere zaterdagavond een bruin biertje, niet voor het borstvoedingsverhaal hoor, mar gewoon omdat ik het lekker vindt. Nu er weer nieuwe onderzoeken waren geweest waaruit blijkt dat het toch ernstiger is dan dat ik kon vermoeden heb ik het drinken tot minimaal gebracht. Op mijn verjaardag heb ik een rood wijntje gedronken, met oud en nieuw een glaasje perzikenbubbels en vrij recent nog een oud bruin biertje. En ik denk dat ik het hierbij maar houd, want ik heb ook nog een geweten ...
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 3 april 2005 @ 16:46:47 #6
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_25955809
Ik heb tijdens mijn zwangerschap af en toe een glaasje wijn gedronken. En af en toe is dan ongeveer 1 keer per week. Meestal echter had ik na een paar slokken al geen trek meer. Dat regelt de natuur toch maar goed! Het incidentele nipje wijn is dan ook vooral voor de smaak geweest; lekker de hele avond doen met een half glaasje...
Overigens heb ik met oud en nieuw wel drie glazen champagne gedronken , dat vind ik zo lekker, daar kon ik echt niet afblijven.
  zondag 3 april 2005 @ 16:58:35 #7
24188 Belana
kloon van belana
pi_25956080
Ik heb tijdens de zwangerschap gerust af en toe een glaasje wijn gedronken hoor. Niet veel, maar dat doe ik al nooit.
stormy waters...
sailin'
pi_25957828
Ik heb geen druppel alcohol gedronken Ik houd best van een wijntje of een mixje, maar ik kon het gewoon niet. Met oud en nieuw zat ik lekker aan de kinderchampagne
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_25959210
Ik heb geen druppel gedronken sinds ik zwanger ben, met oud en nieuw zat ik heel de avond aan de cola-light...
Ik had zelf altijd zoiets van 'het kan nooit goed zijn' en dat is 't dus ook niet. Ik ben ook van plan om bv te gaan geven dus tja, dan nog maar even de drank laten voor wat 't is...

't valt me op zich trouwens mee, ik heb kerst, oud en nieuw, een paar concerten en een vakantie meegemaakt nu ik zwanger ben en alle compleet nuchter....Niet zo moeilijk als 't misschien lijkt...
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_25961059
Ik drink sowieso al weinig alcohol. Ik ga zeker tijdens mijn zwangerschap niet drinken.
  zondag 3 april 2005 @ 20:20:57 #11
30488 coolbabe
My little pwny
pi_25961294
Ik heb 1 keer een wijntje gedronken toen ik bv gaf maar ik voelde me daar behoorlijk schuldig over.
Vanaf dat ik wist dat ik zwanger was totdat ik gestopt was met bv heb ik geen alcohol gedronken.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  zondag 3 april 2005 @ 20:42:54 #12
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_25961880
En ik heb tijdens de zangerschap van Storm geen druppel alcohol gedronken, alles vermeden wat maar enigzins slecht kon zijn en zo zorgzaam overal mee opgepast. En toch heeft ons ventje een contactstoornis (PDD en/of ADHD) en werkt het in zijn hersentjes niet helemaal zoals het zou moeten. Bij Sverre en Lune heb ik wel een een biertje gedronken, hoogzomer en vakantie en dan een heerlijk koel glas witbier met een schijfje citroen, zalig en ik heb ervan genoten. Natuurlijk kwam dit maar enkel voor en was alchohol een uitzondering. Ik vind het huidige beleid voor zwangeren wel heel erg scherp en veroordelend overkomen, en mogelijk is er over 10 jaar weer uitgedokterd dat het milieu ook zodanig invloed heeft en dat je maar in een geisoleerd tentje moet gaan zitten negen maanden. In mijn beleving gaat er wel iets van het spontane en mooie van zwanger zijn af met al die dwingende adviezen.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_25962155
Ja daar heb je ook eigenlijk wel gelijk in Genuivere. Er blijft echt heel weinig over op zo'n manier.

En als ik dat artikel nog eens nalees dan zegt het weinig over wat het nou precies doet met de baby. En dan doel ik op vrouwen die eens een enkel glaasje wijn drinken ofzo. Wat voor schade kan dit geven aan de baby.
  zondag 3 april 2005 @ 22:43:48 #14
1087 Merisse
broddeltante
pi_25965235
quote:
Op zondag 3 april 2005 16:38 schreef melonovy het volgende:
Uit het advies blijkt dat vrouwen die zwanger willen worden en zwanger zijn het beste geen druppel alcohol kunnen drinken.
Ik ga het echt niet laten zo lang ik niet zwanger ben en mocht ik nog zwanger raken dan zou ik het willen beperken tot een enkel glaasje in uitzonderlijke omstandigheden. Iemand heeft eens gezegd dat pas enkele weken na de innestelling van het vruchtje de bloedstroom tussen moeder en kind gedeeld wordt.
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  † In Memoriam † zondag 3 april 2005 @ 22:57:35 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_25965565
geen druppel voor, tijdens en na de zwangerschappen
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 4 april 2005 @ 02:30:31 #16
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_25969365
Ik drink bijna nooit iets dus ook niet tijdens de zwangerschap.
Heel soms wilde ik op feestjes wel eens een witte wijn pakken maar tijdens de zwangerschap ook niet gedaan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 4 april 2005 @ 07:55:34 #17
105888 renzell
pi_25970127
Ik kwam daar pas achter toen ik vor de eerste keer bij de verloskundige geweest was Merisse. Toen ik net wist dat ik zwanger was, schrok ik me kapot. Het was namelijk niet gepland, maar wel zomer (en dus terrasjesweer!) en ik heb er die eerste weken dan ook lustig op los gedronken, gewoon... omdat ik het niet wist! Gelukkig hoorde ik toen van de VK dat de eerste weken er nog geen contact is tussen het bloed van baby en moeder. Daar was ik heeeeel blij om! Overigens had ik die eerste weken wel al beduidend minder zin in alcohol dan normaal.
  Moderator maandag 4 april 2005 @ 10:17:30 #18
5428 crew  miss_sly
pi_25971546
Ik vind het op zich wel opvallend dat veel meer mensen alcohol kennelijk als erg ervaren en dat dus ook uitbannen of terugbrengen naar uitzonderlijke gelegenheden, dan roken. Misschien komt het ook wel omdat alcohol over het algemeen niet iets is waar je afhankelijk van wordt/verslaafd aan bent bij gewoon gebruik. Bij sigaretten is 'gewoon gebruik' meermaals daags, dus veel lastiger op te geven dan dat drankje zo nu en dan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25971700
Tijdens de zwangerschap heb ik een paar slokjes gehad toen we m'n ouders vertelden dat ik zwanger was. Dat vierden we met Hansje in de Kelder (een oudhollands likeurtje). Verder niet.
Nu tijdens de borstvoedingsperiode drink ik wel af en toe alcohol. Toen ze jonger en lichter was niet, maar toen ze een paar maanden oud was heb ik voor t eerst weer een glas wijn gehad. Nu drink ik dat nog af en toe, eens per maand oid. Myrthe is nu zo oud en zwaar dat de alcoholhoeveelheid die haar schade kan veroorzaken mij zou doden, dus ik maar me geen zorgen. Bovendien geldt dat als je ca 3 uur wacht na je glas voor je de baby voedt de alcohol weer uit je bloed is en dus niet bij de baby komt.
  maandag 4 april 2005 @ 10:29:13 #20
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_25971768
quote:
Op maandag 4 april 2005 10:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het op zich wel opvallend dat veel meer mensen alcohol kennelijk als erg ervaren en dat dus ook uitbannen of terugbrengen naar uitzonderlijke gelegenheden, dan roken.
Vind niet dat veel meer mensen dat vinden...
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  † In Memoriam † maandag 4 april 2005 @ 10:38:39 #21
43556 miss_dynastie
pi_25971957
Ik zou helemaal niet drinken, nu ik weet dat die inzichten veranderd zijn. Ik drink nu ik nog (laaaang ) niet zwanger ben af en toe een glaasje wijn of mixje, maar kan dat zonder problemen laten en missen
  Licht Ontvlambaar maandag 4 april 2005 @ 12:25:03 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25974177
Ik heb tijdens de zwangerschap heel sporadisch een glas spritzer (half witte wijn, half spa) gedronken. In de Bv-periode heb ik wel eens een glaasje wijn/champagne gedronken, maar wel met beleid dwz. genoeg uren tussen het glaasje en de volgende voeding of gewoon afgekolfd en weggegooid.

Ik zou het bij een tweede zwangerschap weer precies hetzelfde doen overigens.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_25975067
Nee, drink normaal ook niet tot nooit. Dus mistte het ook niet.
Maar dit valt voor mij in de catogorie roken.
En filet amercan enzo.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25975077
Of gaan we ook een topic openen filet american tijdens de zwangerschap
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25975352
quote:
Op maandag 4 april 2005 10:38 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik zou helemaal niet drinken, nu ik weet dat die inzichten veranderd zijn.
Eigenlijk zijn die niet veranderd, alleen het advies is meer opgeschoven richting de veilige hoek.
pi_25977386
quote:
Op maandag 4 april 2005 13:05 schreef jessie het volgende:
Filet American....

W ~ H ~ T
  † In Memoriam † maandag 4 april 2005 @ 14:53:04 #27
43556 miss_dynastie
pi_25977416
quote:
Op maandag 4 april 2005 13:18 schreef poemojn het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn die niet veranderd, alleen het advies is meer opgeschoven richting de veilige hoek.
Nou ja, ik zou me dus aan dat advies houden en geen risico nemen.
  maandag 4 april 2005 @ 14:55:01 #28
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25977453
quote:
Op maandag 4 april 2005 14:51 schreef Jonnetje het volgende:

[..]

Filet American....

Ik was op zaterdag bevallen en die maandag stond de kraamverzorgster bij de supermarkt hier met op haar boodschappenbriefje
* filet americain
en
* biefstuk
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25977557
Bier en wijn lust ik niet dus dat is gemakkelijk.

Ik heb alleen met kerst zo'n Lidl-flesje Smirnoff Ice-spul gehad. Zo'n soort breezer dus.
Dat, of een enkel mixje is het enige wat ik nog wel eens lekker vind/vond.
Sowieso voor de zwangerschap(pen) dronk ik nooit meer dan twee of drie glazen, daarna vind ik het gewoon niet lekker meer.

Wat ik trouwens nog wel eens lekker vind maar wat ook erg slecht zou zijn i.v.m. de (vele) caffeïne die er in zit...
Een blikje Red Bull (of ander merk energy-drink).
Maar ik drink niet of nauwelijks koffie of thee. Cola drink ik wel maar ook niet overdreven veel. Als ik een blikje energydrink neem drink ik er maar één en verder drink ik dan sinas op een sapje.
W ~ H ~ T
  maandag 4 april 2005 @ 15:00:07 #30
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_25977568
quote:
Op maandag 4 april 2005 14:55 schreef E.T. het volgende:

[..]

Ik was op zaterdag bevallen en die maandag stond de kraamverzorgster bij de supermarkt hier met op haar boodschappenbriefje
* filet americain
en
* biefstuk
Ik ben vrijdagavond laat bevallen en zaterdagochtend kwamen mijn ouders op kraambezoek, met naast de gebruikelijke kadootjes vers stokbrood, filet americain en uitjes
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  maandag 4 april 2005 @ 15:09:57 #31
105888 renzell
pi_25977773
Oeh.... filtet americain! Nu al weer zin in... Hopelijk over een paar dagen weer.
  maandag 4 april 2005 @ 15:17:33 #32
3011 E.T.
pi_25977946
quote:
Op maandag 4 april 2005 15:00 schreef m@x het volgende:

[..]

Ik ben vrijdagavond laat bevallen en zaterdagochtend kwamen mijn ouders op kraambezoek, met naast de gebruikelijke kadootjes vers stokbrood, filet americain en uitjes
Wij wisten pas op zaterdag toen de winkels al dicht waren dat we naar huis mochten (omdat Saskia klein was wilden ze zeker weten of ze zich op temp. kon houden voor we naar huis mochten).. moest dus helaas tot maandag wachten *pruillipje*
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 4 april 2005 @ 15:22:04 #33
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25978052
quote:
Op maandag 4 april 2005 15:17 schreef E.T. het volgende:

[..]

Wij wisten pas op zaterdag toen de winkels al dicht waren dat we naar huis mochten (omdat Saskia klein was wilden ze zeker weten of ze zich op temp. kon houden voor we naar huis mochten).. moest dus helaas tot maandag wachten *pruillipje*
Als ziekenhuissouvenirshops een beetje slim zouden zijn zouden ze broodjes Filet verkopen. Doen ze gouden zaken denk ik
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  maandag 4 april 2005 @ 15:37:13 #34
3011 E.T.
pi_25978405
quote:
Op maandag 4 april 2005 15:22 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Als ziekenhuissouvenirshops een beetje slim zouden zijn zouden ze broodjes Filet verkopen. Doen ze gouden zaken denk ik
Dat lijkt me ook wel!
alleen gaan de meeste ziekenhuisshops volgens mij niet verder dan broodje ham/kaas...

Maar bij ons ging het zeer waarschijnljk om een paar uurtjes in het ziekenhuis.. En had die paar uurtjes nog helemaal geen behoefte aan anderen.. Wij wilden eerst lekker zelf van ons wondertje genieten en haar ontdekken
pi_25980329
quote:
Op maandag 4 april 2005 13:05 schreef jessie het volgende:
Ik ben vegetarier...

Dat scheelt trouwens behoorlijk veel met waar je op moet letten qua eten... Wat dat betreft heb ik het misschien iets makkelijker als andere, vleesetende, zwangeren...
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_25980408
op de uitgerekende dag zijn we sávonds nog even wezen terrasje pikken tijdens de mosselfeesten, en daar heb ik een glas wijn gedronken en moet bekennen ik vond het niet eens zo lekker meer
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  † In Memoriam † maandag 4 april 2005 @ 17:50:57 #37
7074 moussy
kuttekop
pi_25981251
quote:
Op maandag 4 april 2005 15:22 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Als je héél lief kijkt mag je kerel ff in de personeelskantine een broodje filet voor je halen
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_25981257
Ik hou sowieso niet echt van alcohol, niet uit principe ofzo, maar geef dr gewoon weinig om.
Dus tijdens mijn zwangerschap (ooit) zal ik ook niet drinken.
  FOK!fossiel maandag 4 april 2005 @ 21:10:02 #39
2628 Karin
pi_25985984
Normaal drink al haast nooit. Eens in de paar maanden wil ik wel een paar mixjes drinken als we een avondje weggaan.
Alcohol vond ik dus absoluut niet moeilijk om te laten staan en ik heb geen druppel gedronken tijdens mijn zwangerschap. 1 x tijdens de bv een avondje gestapt en wat gedronken, heb daarna de melk afgekolfd en weggegooid.
  maandag 4 april 2005 @ 21:25:48 #40
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_25986370
quote:
Op maandag 4 april 2005 14:55 schreef E.T. het volgende:

[..]

* filet americain
en
* biefstuk
Ik ben op vrijdagavond bevallen en zaterdag heeft Micha uit zichzelf filet americain meegnomen Ik lag toen ook nog in het ziekenhuis, en had daar nog helemaaaal niet aan gedacht
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  maandag 4 april 2005 @ 21:28:42 #41
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_25986451
Toen ik zwanger was zeiden ze nog dat dagelijks 1glaasje geen kwaad kon. Ik heb af en toe wel eens ies gedronken. Maar in de totale zwangerschap waren die keren op 1 hand te tellen. Alleen met speciale gelegenheden eigenlijk, en dan dus maar één glaasje per keer. Owjah wel af en toe één slokje voor het lekker van Micha

Owjah toen ik nog niet wist dat ik zwanger was heb ik wel 2 keer aardig wat gedronken Heb me daar zo schuldig over gevoeld en was best bang dat er iets mis zou zijn. Gelukkig niet dus!
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_25988113
quote:
Op maandag 4 april 2005 14:53 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou ja, ik zou me dus aan dat advies houden en geen risico nemen.
De meer uitgebreide versie van het advies kun je hier vinden, en de echt uitgebreide versie hier.
Ik heb even gerekend: als de moeder 57 kilo weegt [57*0.3=17.1 gram ethanol], en 1 glas wijn (11% alcohol & 155 ml = ca 17.1 gram ethanol) drinkt, is er een verstoring van het slaap-waakritme te verwachten op basis van het door de Gezondheidsraad aangehaalde onderzoek wanneer de baby binnen 1 uur na de alcoholconsumptie bij de moeder drinkt. Bovendien zal de baby waarschijnlijk 21-23% minder drinken dan normaal.
Een lager blootstellingsniveau (moeder drinkt een half glas wijn en wacht 3 uur tot ze haar baby voedt) is niet onderzocht.
quote:
De commissie pleit ervoor dat de voorlichting het enige advies geeft waarmee ongewenste effecten van alcoholgebruik met zekerheid worden uitgesloten. De vrouw bereikt dat doel als zij geen alcoholhoudende drank gebruikt vanaf het moment dat ze probeert zwanger te worden tot het moment dat ze haar baby geen borstvoeding meer geeft. De man bereikt dat doel als hij zijn alcoholgebruik staakt vanaf het moment dat de vrouw zwanger probeert te worden tot het moment dat zwangerschap is vastgesteld.
Bij de voorlichting over dit strikte advies kan het nuttig zijn de volgende aanvullende informatie te geven. Voor de zwangerschap geldt dat iedere vermindering van het alcoholgebruik op ieder moment in de zwangerschap de risico’s vermindert en dat bovendien de hoeveelheid alcoholhoudende drank per gelegenheid zo laag mogelijk moet zijn. Na de bevalling kan alcoholgebruik een rol spelen bij het niet goed op gang komen of blijven van de borstvoeding. De moeder die tóch een standaard horecaglas alcoholhoudende drank heeft gebruikt kan ervoor zorgen dat haar zuigeling niet aan ethanol wordt blootgesteld, door direct daarna gedurende drie uur geen borstvoeding te geven en geen moedermelk af te kolven voor latere voedingen; bij hoger alcoholgebruik wordt de duur van die periode langer (te berekenen als het aantal standaard horecaglazen maal drie uur).
dit window staat nu al een paar uur open, dus ik hoop dat dit nog geen dubbelpost is met die van iemand anders..
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 april 2005 @ 08:29:12 #43
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25993009
Ik had daar laatst ook al een stukje over gepost: Kinderzaken in het nieuws

Ik drink zelden, en tijdens de zwangerschap gewoon helemaal niet. Geen moeite mee. Maar oh, wat smaakte die biefstuk lekker die mijn moeder voor me bakte toen Christan en ik thuis waren Die had ik meer gemist dan de filet Americain, wat ik toch ook graag lust
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')