abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 maart 2005 @ 13:10:25 #201
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25441020
Ik geef liever 'gewone' limonade-siroop (met suiker dus) dan de light varianten (met zoetstof).
Zeker als je dat beperkt houdt tot 2 glazen per dag ofzo en verder roosvicee of diksap geeft lijkt me dat beter dan zoetstoffen.

(ik ben van mening dat suiker minder schadelijk is (mits beperkt gebruikt) dan zoetstoffen.. zeker bij kleine kinderen. Zoetstoffen zijn namelijk veilig tot een bepaalde hoeveel per kilo lichaamsgewicht. Aangezien kinderen een laag lichaamsgewicht hebben zitten ze heel snel aan dat maximum. En daarbij in gedachte genomen dat voor volwassen wordt aangeraden niet meer dan 3 a 4 glazen light-frisdrank te drinken ivm de zoetstoffen.. Omgerekend komt dat neer op een kwart glas voor een kind van 10 a 15 kilo.. )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25441382
Dus die zoetstoffen mogen niet in voeding voor de kleintjes. Maar tandpasta is geen voeding. Betekent dat dat het ook in de peuter-tandpasta zit? Zo'n kleintje sabbelt die pasta ook gelijk van de borstel af (Elise sabbelt liever dan dat ze ermee poetst)
Lekker onduidelijk allemaal.

edit:
Als je zoekt naar die verschillende zoetstoffen, dan word je wel een beetje bang!
http://www.mercola.com/2000/dec/3/sucralose_dangers.htm# over de gevaren van Sucralose

en zo is er nog wel meer te vinden

[ Bericht 36% gewijzigd door Bright op 09-03-2005 13:49:25 ]
pi_25441447
Ja, in de Zendium Peutertandpasta (met 'Muis' erop) zit sorbitol, en dat is in grotere hoeveelheden ook een onveilige zoetstof.
pi_25441771
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 13:01 schreef poemojn het volgende:
Van fructose heb ik nog nooit iets negatiefs gehoord. Maar dan zit je wel vast aan diksap en roosvicee ed.
In de " roosvicé " hier (huismerk dus ) zit gewoon echte onvervalste suiker.
W ~ H ~ T
pi_25441781
Wij hebben ook de muis-tandpasta... Even nakijken wat dat inhoudt. Elise krijgt verder eigenlijk geen zoetstof, in ieder geval niet bewust. Siroop etc. zijn met gewone suiker en wordt zo beperkt mogelijk gebruikt.
Eten etc. zijn al zonder nepspul.
pi_25441825
Ik bedoelde dus het merk roosvicee. Daar zit fructose in.

Je hebt wel kindertandpasta zonder die toevoegingen, bijv van Weleda, maar in de Weleda tandpasta zit weer geen fluor.. is volgens hen niet nodig, want dat zit ook al in voedsel.

En peutertandpasta wordt juist aangeraden ipv gewone tandpasta omdat je dat mag doorslikken, dus dan lijkt me dat dat ook onder voeding voor peuters hoort te vallen.
  woensdag 9 maart 2005 @ 23:01:20 #207
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25448127
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 14:19 schreef poemojn het volgende:
En peutertandpasta wordt juist aangeraden ipv gewone tandpasta omdat je dat mag doorslikken, dus dan lijkt me dat dat ook onder voeding voor peuters hoort te vallen.
Ik denk dat ze het niet meerekenen, omdat het maar zo'n kleine hoeveelheid is. Een beker drinken of een pinknageltje tandpasta is nogal een verschil...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_25452950
Fructose is geen nepsuiker; het is de meest voorkomende suikerstof in fruit, dus daarmee zit je wel goed hoor
Gelijk maar even opgezocht:
Glucose is een goed door het lichaam opneembare suiker (hexose), dextrose een rechtsdraaiende glucose, ook wel druivensuiker genoemd. Fructose, eveneens ook wel vruchtensuiker genoemd, is een linksdraaiende hexose in vruchten en honing en komt meestal samen voor met glucose.
bron: http://www.moermanverenig(...)ef/vrsu04-10-02.html

En wij gebruiken altijd Karvan Cevitan; nu ben ik weer vergeten om te controleren of daar nepsuikers in zitten, maar zo te zien volgens internet dus niet

en nee, tandpasta valt nooit onder voeding, net zoals kauwgum (ok, dat laatste valt onder snoep, daar valt de tandpasta zelfs niet onder)

edit: nog een consumentenbond-linkje gevonden voor de siropen:
http://www.consumentenbon(...)68678?ticket=nietlid
edit2: bij nader inzien is deze link niet echt over hetzelfde onderwerp ... Die site is niet echt kompleet, zeg! Ik dacht dat die mensen wel wat meer informatie zouden geven; gewoon afkeuren van een hapje of drankje zonder reden vind ik vreemd.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bright op 10-03-2005 09:09:07 ]
pi_25613037
quote:
Stel vast na poging tot verkoop peuter
LONDEN - De Britse politie heeft zaterdagavond de aan drugs verslaafde Lindsey Stone en John Carwithen gearresteerd omdat ze de 2-jarige dochter van de vrouw aan een journalist van de krant News of the World wilden verkopen.

Ze vroegen 15.000 pond (ruim 22.000 euro). News of The World meldde zondag dat de krant de politie inlichtte, toen de verkoop van Charleigh aan de undercover journalist bijna was beklonken.

De 18-jarige Stone en de 21-jarige Carwithen hadden voor de verkoop van Charleigh met de verslaggever een afspraak in een horecagelegenheid in de zuidelijke badplaats Plymouth gemaakt. De vrouw zei tegen de journalist dat ze nooit om haar dochter heeft gegeven.

Stone liet weten dat ze het geld van de verkoop van Charleigh onder meer nodig had om amfetaminen te kopen en rekeningen te betalen.

Na de arrestatie van het verslaafde duo heeft de politie Charleigh aan de kinderbescherming overgedragen.
Komt je familie op bezoek met pasen... 'Hee, is Myrthe er niet?' 'Nee, die hebben we net vorige week verkocht, we zaten een beetje krap.'
pi_25613187
en ook wel leuk om te lezen: Vier kinderen tegelijk, over de spontaan ontstane vierling die ruim een jaar geleden geboren is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 23 maart 2005 @ 10:44:38 #211
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25678570
quote:
Honderden baby’s met alcoholschade

door René Steenhorst

UITHUIZEN, woensdag
Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap beschadigt elk jaar de levens van enige honderden kinderen. De baby’s komen ter wereld met lichamelijke en/of psychische ontwikkelingsschade als gevolg van drankconsumptie door de moeder.
Dat blijkt uit wetenschappelijke gegevens van de nieuw opgerichte Stichting Foetaal Alcohol Syndroom (FAS).
Volgens voorzitter mevrouw M. Krijgsheld zijn inmiddels tal van situaties in Nederland bekend, waarbij alcohol aantoonbaar schade heeft toebracht aan de ontwikkeling van de foetus. „Zo ken ik het voorbeeld van een aanstaande moeder die niet wist dat zij zwanger was en eens één avond lekker doorzakte. Iets dat zij gewoonlijk nooit deed; zij was juist heel matig met alcohol. Maar die ene gezellige avond pakte desastreus uit voor haar baby. Het kind bleek ernstig hersenbeschadigd.” Neurologen stelden het oorzakelijk verband vast tussen de alcoholconsumptie en de hersenschade.

De Gezondheidsraad, het adviesorgaan van de minister van Volksgezondheid, stelde onlangs dat zwangere en zogende vrouwen er verstandig aan doen helemaal géén alcohol meer te drinken.
Bron: www.telegraaf.nl
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25704077
quote:
Vervoer kinderen alleen in goede kinderzitjes
Goedkope kinderzitjes en gordelgeleiders zijn niet aan te bevelen om uw kind in de auto mee te nemen. Dat blijkt uit een test van de ANWB en de Consumentenbond.
Het blijkt dat kinderen groot gevaar op ernstig letsel lopen in de Comfort Clip. Dit is een gordelgeleider die het diagonale deel van de autogordel lager over de schouder van kinderen laat lopen, als ze zonder kinderzitje op de achterbank van een auto worden vervoerd. Vervoer in een goed kinderzitje is veel veiliger. Ook de meeste goedkope kinderzitjes, met een prijs van minder dan 50 euro, bieden meestal een zeer slechte bescherming.
Sinds jaren onderzoekt de ANWB samen met Europese zusterclubs en consumentenbonden de nieuwste en meest gangbare kinderbeveiligingsmiddelen. De publicatie van de resultaten geeft automobilisten de mogelijkheid de juiste kinderzitjes uit te kiezen voor een zo veilig mogelijk vervoer van kinderen in de auto. Het stimuleert ook fabrikanten van kinderzitjes hun producten steeds verder te verbeteren. En de wetgever speelt in op de gesignaleerde nieuwste ontwikkelingen, legt de lat steeds hoger als blijkt dat de techniek daarvoor rijp is en grijpt in als er onveilige producten op de markt komen.

Opmerkingen bij tabel
* een zitje met "slecht" in de frontale of zijdelingse botsing krijgt ook een "slecht" in het testoordeel. Daarom werd bij deze zitjes na de frontale botsing de andere testonderdelen niet meer uitgevoerd.
** volgens opgave van de fabrikant worden wijzigingen aangebracht.
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:32:57 #213
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25704229
Ik zag het toevallig al ergens anders voorbij schieten Poemojn. We moeten binnenkort nl. ook een autostoeltje gaan kopen.
Wel jammer dat ze alleen de goedkope stoeltjes getest hebben, de duurdere stoeltjes zijn voor het laatst in 2003 getest. En zijn die het geld wel waard?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_25704292
De duurdere stoeltjes zijn in 2004 het laatste getest, en ik denk binnenkort weer. Wij hadden ons stoeltje in 2004 net gekocht voor de nieuwe test uitkwam.
Zoek je een groter model voor Leon? Want dat best geteste model is voor ca 160 euro op de Duitse Ebay te koop, hier in de winkel kost-ie zo'n 215 euro.
test kinderzitjes 2004
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:22:40 #215
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25705256
Poemojn bedankt!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_25752889
quote:
Kinderopvang moet gratis
Adviescommissie: Kinderen vanaf twee jaar naar de crèche

Het is het beste voor elk kind als het vanaf twee jaar regelmatig naar de kinderopvang gaat. Daarom moet de overheid dat gratis aanbieden.

Dat meent de Inventgroep, een adviescommissie samengesteld door staatssecretaris Ross van volksgezondheid. 'Gratis kinderopvang met voorschoolse educatie is de beste investering die beleidsmakers kunnen doen', aldus de Inventgroep in een tussentijds rapport.

Ouders doen hun kinderen tekort als ze ze pas op 4-jarige leeftijd naar de peuterspeelzaal brengen, menen de wetenschappers. Want goede kinderopvang geeft kinderen de mogelijkheid om zich sociaal en cognitief optimaal te ontwikkelen.

,,Hoe jonger het kind, hoe groter het effect'', stelt commissielid en ontwikkelingspsychologe Marianne Junger. Vooral kinderen uit achterstandsituaties hebben veel te winnen bij goede opvang. Dat zou problemen op latere leeftijd voorkomen. Zeker als er ook opvoedondersteuning aan de ouders is.

Uit Amerikaans en Canadees onderzoek blijkt dat kinderen die al jong bij de opvang worden gebracht, later minder vaak crimineel gedrag vertonen en sneller hun diploma's halen. Daardoor besparen zij de maatschappij kosten voor speciaal onderwijs, justitie en uitkeringen.

Junger zou zelfs het liefst zien dat alle kinderen vanaf 2 jaar verplicht naar de opvang gaan. Dat vindt haar collega hoogleraar pedagogiek Jo Hermanns niet nodig. ,,Als kinderopvang voor iedereen toegankelijk is, dan zal ook iedereen zijn jonge kind wel brengen.''

Hermanns vindt het belangrijk dat de opvang gratis wordt, omdat er nu een 'zachte apartheid' plaatsheeft: veel allochtone kinderen gaan naar de peuterspeelzaal waar ook voorschoolse educatie wordt aangeboden, en veel kinderen uit de hogere milieus gaan naar de duurdere crèches. De Onderwijsraad pleitte in 2002 al voor gratis kindercentra, zodat deze splitsing niet zou plaatsvinden, maar met dat advies heeft het ministerie niets gedaan. Tot de eerste verjaardag kan het kind het beste thuis blijven, meent Junger. Een baby is nog te gevoelig om lang elders te worden ondergebracht.
Met name opvallend: Ouders doen hun kinderen tekort als ze ze pas op 4-jarige leeftijd naar de peuterspeelzaal brengen, menen de wetenschappers. Lijkt me inderdaad niet prettig voor een 4-jarige om tussen de peuters te zitten. Ik mag hopen dat die wetenschappers wel het verschil weten tussen psz en kleuterschool!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 maart 2005 @ 11:11:38 #217
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25752943
Dat viel mij ook meteen op ja. Met 4 jaar moeten ze sowieso naar school, dus dan komen ze helemaal niet meer op een PSZ.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25753028
Leerplicht is pas vanaf 5 jaar Rewimo, en 5% (dacht ik) van de 4-jarigen gaat niet naar school. (Dat was een tijd geleden de reden voor het voorstel de leerplicht naar 4 jaar te verlagen).
Bovendien wordt de leerplicht in de 4 grote steden al verlaagd naar 2,5 jaar waarschijnlijk, juist om die 'zachte apartheid' tegen te gaan & VVE te verplichten.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:31:19 #219
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_25828824
Tis een kinderzaak in het nieuws: helaas een HELE zielige!

Niet ver van de Duitse grens bij Roermond is dit weekend het lijkje van een pasgeboren baby gevonden. Spelende kinderen troffen het stoffelijk overschot aan in het riviertje de Niers bij Mönchengladbach. Het kindje bevond zich in een vuilniszak.

Volgens de Duitse politie gaat het om een jongetje van nog geen week oud. Sectie moet uitwijzen hoe het kind om het leven is gekomen. Ook is nog niet duidelijk hoe lang de baby in het water heeft gelegen en waar deze in het water is gelegd.

Ik moet er niet aandenken! Zo ontzettend zielig! Wie doet dit nou!!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  vrijdag 1 april 2005 @ 20:02:04 #222
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25914421
quote:
Heb je ook op de banner geklikt?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator vrijdag 1 april 2005 @ 20:03:22 #223
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25914468
!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_25914505
Ja, ET
  maandag 4 april 2005 @ 10:17:37 #225
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25971550
quote:
Oorzaak zwangersschapsziekte ontdekt

Uitgegeven: 3 april 2005 22:20

AMSTERDAM - Onderzoekers van het VU medisch centrum in Amsterdam melden dat ze de oorzaak van zwangerschapsvergiftiging hebben ontdekt. Zij hebben het voor deze vergiftiging verantwoordelijke gen geïsoleerd.

De wetenschappers van de afdeling klinische chemie hebben hun bevindingen deze week in Nature Genetics gepubliceerd. Ze vonden bij zwangerschapsvergiftiging een erfelijk defect in een gen dat de vaatverbinding van moeder en kind in de placenta (moederkoek) regelt.

Het gen behoort tot een nieuw ontdekte klasse DNA-bindende eiwitten. Verder noemen de onderzoekers het opvallend dat in de placenta alleen de erfelijke informatie die de moeder doorgeeft aan het kind van belang is voor het ontstaan van de afwijking. Normaal gesproken geven de vader en de moeder beiden de helft van de erfelijke informatie door.

Hoge bloeddruk

Zwangerschapsvergiftiging of preeclampsie komt voor bij 5 tot 10 procent van de zwangere vrouwen. Het kan leiden tot hoge bloeddruk, nierafwijkingen met eiwituitscheiding, vochtophoping, tintelende vingers, misselijkheid en wazig zien. Het ongeboren krijgt te weinig voedingsstoffen en kan dus groeiachterstand oplopen. Dit kan leiden tot complicaties rond de geboorte of zelfs overlijden.

http://www.nu.nl/news/505(...)sziekte_ontdekt.html
Ik vraag me alleen af of het ontdekken van zo'n gen nou ook kan helpen het te voorkomen of te behandelen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')