respect voor jou in dit geval, ik als katholiek kan het alleen maar met je eens zijn, niet met alle dingen die hij verkondigt heeft, maar das wat anders.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:04 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik ben NIET gelovig.
Ik ben NIET gedoopt.
Ik ga NIET naar de kerk.
Maar ik heb WEL respect voor de Paus.
En nee, ik was het bij lange na niet met al z'n standpunten eens. Dat is nl. helemaal niet nodig om respect voor iemand te hebben.
De man had een vorm van barmhartigheid en leek tamelijk pacifistisch te zijn. Eigenschappen die volgens mij best prositief zijn. Aan de andere kant was ie qua opvattingen aartsconservatief. Ik hoop dat een nieuwe paus daar verandering in brengt. Maar gezien de (gelukkig!) tanende invloed van de kerk: een kat in het nauw maakt rare sprongen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:02 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Zoals al eerder aangegeven, zijn positieve acties zijn overgewaardeerd IMHO en het negatieve weegt niet op tegen het positieve.
En dan is het meer de reactie dan het plaatje zelfquote:Op zaterdag 2 april 2005 23:06 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Tóch nog even gelachen om een kutplaatje.
Het was sarcastisch bedoeld uiteraard.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:06 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Tóch nog even gelachen om een kutplaatje.
Of was het een muurtje dat tussen ons in stond??quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:06 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Misschien is jóuw muurtje wel afgebroken zodat je kan zien dat hier geen muurtje staat.
Zoals je kon lezen was dat ook m'n eerste reactie, maar eigenlijk is het onlosmakelijk met elkaar verbonden. Moeilijk.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:05 schreef NorthernStar het volgende:
Discussie over het geloof doe je maar in WFL, nu niet hier iig.
Ze hadden jou niet moeten leren praten en schrijven, dat was pas een respectbetuiging geweest... voor de rest van de mensheid.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:06 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Zware last? Nee, getuigen van weinig respect? Ja.
Nou ja, het zorgt er wel voor dat waar je ook gaat wonen er kerkbalans briefjes e.d. in je bus vallen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:05 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Jij bent zeker ook zo'n zeurpiet die zeurt over het feit dat hij gedoopt is zonder keuze, alsof het een zware last is voor je verdere leven.
Dank Klonk. Zoals ik al zei ben ik het ook bij lange na niet met alle standpunten van r.k-kerk eens, maar dat is inderdaad een hele andere discussie.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:06 schreef Klonk het volgende:
[..]
respect voor jou in dit geval, ik als katholiek kan het alleen maar met je eens zijn, niet met alle dingen die hij verkondigt heeft, maar das wat anders.
Maar "het geloof" en "de gelovigen" zijn toch niet per definitie gelijk aan de paus? Ik ben het ermee eens dat het bestuur van de katholieke kerk in bepaalde opzichten zeker intolerant is, en totaal wereldvreemd. Maar dat betekent niet dat iedereen die zichzelf katholiek noemt er ook zo over denkt. Je kunt best in dezelfde god geloven zonder dat je het helemaal met de paus eens bent.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:01 schreef AvispaCS het volgende:
Voor mij staat 'het geloof' gelijk aan intollerantie en onverdraagzaamheid en daar heeft deze paus ook weer zijn steentje aan bijgedragen. Hij heeft altijd zijn mond vol gehad over het helpen van minder bedeelden, maar heeft zelf nog nooit iets voor die mensen gedaan. Dat is de hypocrisie van 'het geloof' in optima forma.
Juist, en het conservatieve...en dan vooral het verbieden van voorbehoedsmiddelen, in deze tijden nota bene, vind ik zo'n kwalijke zaak dat het niet voor mij persoonlijk niet opweegt tegen z'n pacifistische opvattingen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
De man had een vorm van barmhartigheid en leek tamelijk pacifistisch te zijn. Eigenschappen die volgens mij best prositief zijn. Aan de andere kant was ie qua opvattingen aartsconservatief. Ik hoop dat een nieuwe paus daar verandering in brengt. Maar gezien de (gelukkig!) tanende invloed van de kerk: een kat in het nauw maakt rare sprongen.
quote:Op zaterdag 2 april 2005 22:43 schreef Douwe het volgende:
[..]
Overtuiging: Overtuiging dat er iets is na de dood? Oke, prima. Waarom ben je dan verdrietig als de paus overlijd?
Omdat er een man wegvalt die voor die mensen daar en over de hele wereld jaren hun 'religieuze' leider was en wilde zijn, zelfs toen hij alleen nog maar door een rietje kon ademen.
Religie: Als je gelooft in een God hoef je toch nog niet verdrietig te zijn om de dood van een man die in principe niets anders doet dat aansporen tót dat geloof?
Zie overtuiging.
Symboliek: Wat was er symbolisch aan deze man? Dat hij niet meer kon praten en gebogen in zijn stoel zat?
Juist dat hij zo zwak was en zijn werk maar bleef doen met hart en ziel (althans dat probeerde die) was en is voor de mensen een geweldige drijfveer en inspiratie om zelf te blijven geloven.
Diepgang: Sinds wanneer zijn diepgang en naïef zijn hetzelfde?
Niet?
Emotie: Daar heb je een punt... Maar dan kom ik weer terug op een vorig punt: waarom emotie tonen om een man die je níet kent, en die in principe niks voor jou persoonlijk heeft gedaan?
Tja, ik kan ook niet huilen om zo iemand waar ik geen persoonlijke band mee heb, maar andere mensen blijkbaar wel.
Geborgenheid: Euh, juist?
Mensen vonden herkenbaarheid en warmte bij de paus. Voor sommigen was hij echt een vader.
Steun: Wederom een punt. Natuurlijk mag je iemand steunen die het zwaar heeft, zijn familie en naasten... maasr zijn die erbij geholpen als jij en masse een potje gaat staan janken op het St Pietersplein?
Emotie, emotie, emotie.
Karakter: Ja, dit is je beste punt. Het zit in het karakter van deze mensen. En daar kan ik niet zo veel mee. Sorry![]()
Kom nou, ik ben al jaren niet meer aangesloten bij de katholieke kerk en ik krijg er nooit meer wat van te horen. Wat een gezeur.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:08 schreef Mirage het volgende:
[..]
Nou ja, het zorgt er wel voor dat waar je ook gaat wonen er kerkbalans briefjes e.d. in je bus vallen.( het grappigste is nog dat ze op een gegeven moment "voor "hadden berekend hoeveel ik / maand zou kunnen missen. ( dit aan de hand van de prijsklasse waarin ze schatte dat de woning viel die ik zojuist gekocht had.. link hoogte inkomen )
quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:08 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ze hadden jou niet moeten leren praten en schrijven, dat was pas een respectbetuiging geweest... voor de rest van de mensheid.
Dat is inderdaad zijn donkere kant, geheel mee eens. Maar ik ben dan ook geen katholiek, dus zelfs homo's mogen het van mij met condoom doen!quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:09 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Juist, en het conservatieve...en dan vooral het verbieden van voorbehoedsmiddelen, in deze tijden nota bene, vind ik zo'n kwalijke zaak dat het niet voor mij persoonlijk niet opweegt tegen z'n pacifistische opvattingen.
Buigtquote:Op zaterdag 2 april 2005 23:04 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik ben NIET gelovig.
Ik ben NIET gedoopt.
Ik ga NIET naar de kerk.
Maar ik heb WEL respect voor de Paus.
En nee, ik was het bij lange na niet met al z'n standpunten eens. Dat is nl. helemaal niet nodig om respect voor iemand te hebben.
Wereldvreemd?quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:08 schreef imago het volgende:
[..]
Maar "het geloof" en "de gelovigen" zijn toch niet per definitie gelijk aan de paus? Ik ben het ermee eens dat het bestuur van de katholieke kerk in bepaalde opzichten zeker intolerant is, en totaal wereldvreemd. Maar dat betekent niet dat iedereen die zichzelf katholiek noemt er ook zo over denkt. Je kunt best in dezelfde god geloven zonder dat je het helemaal met de paus eens bent.
Niet iedereen die nu verdrietig is om de paus, is dat namelijk omdat ze het altijd 100% met hem eens waren. De paus was gewoon een symbool van hun geloof. Maar dat betekent heus niet dat al die mensen zo wereldvreemd zijn dat ze niet geloven in evolutie, homo's haten, en anticonceptie afkeuren. Je kunt best gelovig zijn en ondertussen met beide benen op de grond staan.
Nee, DIT is een zwakke opmerking. Vooral dat laatste stuk van dat serieuzer nemen. Alsof je dat ook maar één moment van plan was. Hehe.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:10 schreef HAL9000S het volgende:
[..]Dit is wel een erg zwakke opmerking...ik ging je bijna iets serieuzer nemen
Jawel maar voor 'diepgaande' discussies ed. is het even niet de plek nu.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:07 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Zoals je kon lezen was dat ook m'n eerste reactie, maar eigenlijk is het onlosmakelijk met elkaar verbonden. Moeilijk.
Die stond deze ook toe. Kapotte kapotjes.quote:Op zaterdag 2 april 2005 22:07 schreef Joene het volgende:
Slaap lekker !
Hopen dat de volgende paus wel kapotjes toestaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |