Ik denk dat dit D66 2 zetels, of misschien nog wel meer zetels gaat kosten, waarom ik dat vindt heb ik in een ander topic over het D66 congres al gepost, namelijk het volgende:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IMO. is het regeren iig. verworden tot een doel opzich voor D66, ipv. dat het een middel zou moeten zijn om je doel (idealen) te halen.
Want zeg nu zelf, de reden die zij nu aangeven om in dit kabinet te blijven stelt niks voor, het "Dwaasakkoord" - Bestuurlijke vernieuwing, niks bereikt behalve een onderzoek en poging om draagvlak te creëren maar in ieder geval niet echt concreet, het extra geld voor onderwijs is wel een punt, maar de vraag is of dat toch al niet gekomen was, dus dat is op z'n minst discutabel of dat een winstpunt voor D66 is, en waarom men daarom dan ook in dit kabinet zou moeten blijven.
Bovendien wilden ze in eerste instantie niet eens in dit kabinet, althans dat zeiden ze. Dus dat maakt ze tot zwatelaars, want ze zitten er wél, en wat mij betreft alleen als opvulling, om in ieder geval ervoor te zorgen dat er geen verkiezingen komen, zodat VVD en het CDA nog 2 jaar dit rechtse beleid kunnen afmaken. Dit maakt hun zogenaamd "sociale" kant van het "sociaal liberale" nogal ongeloofwaardig, en dan houd je "liberaal" over, wat is dan nog het duidelijke verschil met de VVD?
Ik persoonlijk zie dan ook niet meer in waarom nog iemand op D66 zou moeten gaan stemmen over 2 jaar, want concluderend kan je zeggen:
- Ze zijn onbetrouwbaar (zeggen niet het CDA en VVD aan meerderheid te willen helpen, doen het toch)
- Okee, doen het toch om de idealen na te streven, dat kan je ze nog evt. vergeven, mits die idealen ook opwegen tegen de nadelen, en dat de idealen ook bereikt worden, die zijn dus NIET bereikt, en de evt. winstpunten (zoals extra geld voor onderwijs bijvoorbeeld) zijn niet per definitie toe te rekenen aan D66 (nogmaals in mijn visie).
- Daarna geven ze aan hoe democratisch zij zelf zijn door te laten zien hoezeer zij aan het pluche kleven en het regeren tot een doel op zich is verworden, over regenten gesproken.
- Hiermee akkoord gaande, zijn er eigenlijk weinig tot geen pluspunten over die echt aan D66 toe te schrijven zijn, waarmee de "nadelen" overblijven, en dus de "sociale" kant nu echt laten varen, want waren de nadelen immers eerst nog "goed te praten" doordat ze zogenaamd niet zouden opwegen tegen de voordelen die D66 eruit sleepte, nu is dit niet het geval, en verschillen ze niets meer van de VVD, behalve dat VVD-ers duidelijk en consequent zijn.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dus dat een aantal D66-ers en potentiële D66-ers naar de VVD gaan, en enkelen ook nog naar de PvdA vanwege het ontbreken van de sociale kant bij D66 op dit moment.
Persoonlijk vindt ik helemaal dat D66 geen toegevoegde waarde meer heeft, en de leden net zo goed verdeeld zouden kunnen worden over de PvdA en de VVD, maar dat zullen sommige die hard D66-ers die nog wel de toegevoegde waarde zien, het niet met me eens zijn
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith