Omdat je wel goed als 3d-target kunt dienenquote:Op zondag 3 april 2005 15:09 schreef SwiffMeister het volgende:
Waarom moest ik hier reageren Mazora ?
Je weet toch dat ik geen schutter ben...
En als ik al een schutter zou zijn, zou het niet met een boog zijn...
Jaaah, dat denk jij. De handboogsport heeft behoorlijk aan populatiteit gewonnen boven de grote sloten. Het aantal verenigingen is misschien niet zo dik gezaaid, maar het zijn vaak wel grotere verenigingen als in het zuiden. Zeker in Noord en Zuid-Holland zitten best wel wat verenigingen van best redelijk tot groot formaat. Maar ze zijn inderdaad niet zo dichtgezaaid als in het zuiden waar de handboogsport van oudsher een grotere populariteit geniet. Mochten er mensen zijn die interesse hebben in het schieten, kijk op http://www.handboogsport.nl voor aan handboogvereniging bij u in de buurt.quote:Op zondag 3 april 2005 23:03 schreef Adfundum het volgende:
Jaren gedaan, maar nu niet meer, Heb nog wel 2 complete bogen op zolder liggen...
Schoot alleen buiten, 25-90m, op de bondswedstrijden na dan, die waren meestal achter in een Brabants café of zo.
Boven de rivieren wordt deze sport niet zoveel beoefend.
Ken ik jou ook dan?quote:Op zondag 3 april 2005 22:57 schreef Mazora het volgende:
Ow ik ken swiff persoonlijk en geloof me, niemand zal hem missen.
geintje swiff geintje...
Het is nooit te laat om te leren schieten.quote:Op woensdag 2 november 2005 17:13 schreef zoalshetis het volgende:
coole sport. misschien wordt het tijd om het zelf eens te gaan doen
ik ben al gek op vuurwapens. hoe is kruisboog trouwens?quote:Op woensdag 2 november 2005 17:59 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Het is nooit te laat om te leren schieten.![]()
boogschieten staat hoog op mijn lijstje. kom ik waarschijnlijk vanzelf wel in aanraking met de kruisboog. heerlijk om een dodelijk wapen te bezitten dat je niet hoort aankomenquote:Op woensdag 2 november 2005 18:38 schreef buitenbeentje het volgende:
Kruisboog heb ik nooit geschoten, daar kan ik dus ook niet over oordelen. Vuurwapens hebben inderdaad ook een warm plekje bij mij, maar ik heb niet het geld om beide te schieten. Daarnaast is het zo dat je er enorm veel tijd moet steken beide goed te beheersen.
mijn boogspanning groeit met de minuut. thanks!quote:Op woensdag 2 november 2005 18:51 schreef teigan het volgende:
voor een kruisboog heb je een vergunning nodig volgens mij...
Moet je even kijken op www.trueflight.nl en dan bij booginformatie
quote:Op woensdag 23 november 2005 23:21 schreef pagathan het volgende:
Klopt, het is een trainingsfoto, om te zien hoe mijn houding is. ( zo te zien niet best )
Ik heb hier nog een dubbele foto, waarvan 1 binnen en 1 buiten.
de laatste geeft een redelijke houding weer.[afbeelding]
klopt, mijn eigen vereniging organiseert er zelf al 2 per jaar, vandaar dat ik er vanzelf in rolquote:Op vrijdag 25 november 2005 17:33 schreef buitenbeentje het volgende:
Mocht je een keer een 40 pond jachtboog willen proberen, dan is dat wel met een animal te regelen. De boog die ik op de foto boven ergens gebruik is te koop wegens aanschaf van de Bear.
En regio 113, daar zitten een aantal clubs die animals organiseren.
Neem iemand mee met wat meer ervaring om je boog te gaan kopen. Vraag iemand van je vereniging mee te gaan, kan je een miskoop besparen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:11 schreef teigan het volgende:
Ik ben gisteravond echt lid geworden van de club alhier...
Nu de volgende stap, op zoek naar een eigen boog...... Die bogen van de club zijn handig in het begin, maar ik ben ze nu eigenlijk zo spuugzat... Ik wil gewoon eentje van mijzelf, die beter is dan het clubmateriaal...
Iemand nog tips waar ik op moet letten bij het kopen van een boog? Vooral omdat ik hem ws. tweedehands ga kopen, en dat dus nog iets lastiger wordt...
Ik heb gisteren de arm waarmee ik mijn boog vasthoudt te recht gehouden, gevolg, pees flink tegen mijn arm aangeknalt, en nu een mooie blauwe plek
Veel compound bogen zijn in trekkracht instelbaar. Laat dit echter wel doen door iemand die er verstand van heeft!!Verder: koop niet zomaar een boog die je leuk vindt. Hij moet je ook passen. Voor het zelfde geld is de boog te licht of te zwaar voor wat je wil en dan zit je met zo'n ding opgescheept.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 22:49 schreef Compound het volgende:
En het gewicht dat er bij staat, is dat wat je moet trekken ? bijv 40 lbs
Een site gevonden (url's/favo's staan op andere PC, kan ik binnenkort wel posten evt.) waar ze van die longbows en flatbows maakten uit 2 stukken. Die gaan wij maken.quote:Op zondag 15 januari 2006 20:15 schreef teigan het volgende:
jp, hoe wilde je dat dan gaan doen?
Directe tips zijn natuurlijk wel handig! Het gaat om een boog voor de lol, mijn vader en mij leek het wel stoer. Ik ga hem een beetje mooi maken, atribuutje erbij en ik kan hem ook inleveren voor CKVquote:Op zondag 15 januari 2006 21:18 schreef buitenbeentje het volgende:
Wat voor hout wil je gaan gebruiken? Er zijn namelijk maar een paar houtsoorten geschikt om dat soort bogen van te maken. Ik heb eventueel nog wel wat boeken voor je.
Vandaag trouwens nog wezen schieten op de 3D van Lelystad?
@teigan: die link was ik ook al tegen gekomen. Onder de huidige wapenwet is er voor handbogen geen vergunning nodig en voor zover ik heb kunnen vinden verandert dat met de nieuwe wapenwet niet.
@Compound: wanneer je met de rechter hand de pees uit trekt schiet je met een rechtshandige boog.
Die is net uit en zal je compleet ongeveer ¤ 1600 kosten. Ik schat zo'n 750 voor de boog (weet ik niet zeker, kan ik nog geen Nederlandse prijs van vinden), 200 voor stabilisatie, 200 voor vizier + scope, 75 voor een oplegger, 80 voor een losser, 80 euro voor 6 pijlen, 150 voor een koffer en de rest (maar waarschijnlijk meerquote:Op maandag 16 januari 2006 15:37 schreef Compound het volgende:
en de mathews outback dan ?
M'n vriend (Hoyt Protec compound) en ik (W&W Expert recurve) beoefenen nu zo'n bijna 3 jaar de handboogsport. En het gaat eigenlijk best goed...quote:Op zaterdag 2 april 2005 16:55 schreef Mazora het volgende:
Maar mijn vraag was dus eigenlijk: zijn er hier nog meer handboogschutters?
Welkom.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 23:30 schreef Alienna het volgende:
[..]
M'n vriend (Hoyt Protec compound) en ik (W&W Expert recurve) beoefenen nu zo'n bijna 3 jaar de handboogsport. En het gaat eigenlijk best goed...
We schieten de 18meter wedstrijden (regio), Indoor en Outdoor Fita's.
Hier foto´s van onze bogen:
[afbeelding]
[afbeelding]
De pijl is mooi op lengte, die zie je net boven haar arm. De "pijl" die je boven in de foto ziet is een buis van het hek op de achtergrond.quote:Op woensdag 8 februari 2006 00:21 schreef pagathan het volgende:
Alienna, lijkt het maar zo of is je pijl veel te lang?
Kan zijn dat de boog nog niet helemaal uitgetrokken is, maar als dit wel het geval is...hak er maar een flink stuk af, scheelt weer wat gewicht.
Zo iets bedoel ik inderdaad. Een broadhead dus. Ik ben eigenlijk op zoek naar een vrij traditioneel model daarvan. Ik ga nog even zoeken via google en via die link die je gaf. Ik ga het niet voor jachtdoeleinden gebruiken maar ik vind het er gewoon erg mooi uitzien.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:14 schreef buitenbeentje het volgende:
Redelijke kans dat dat soort pijlpunten onder de wapenwet vallen, ze zijn te slotte in de brede zin van het woord jacht punten, broadheads, en die zijn in Nederland verboden. Je zal het dus in het buitenland moeten proberen. Hier vind je een overzicht met zowel Nederlandse als buitenlandse winkels.
Dat is goed dat je dat zegt. Ik wil het meer gaan gebruiken op een groot veld bij ons in de buurt. Maar mocht ik ooit naar een club gaan dan weet ik dat ze daar niet welkom zijn.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:39 schreef buitenbeentje het volgende:
Dat soort punten is in Nederland niet legaal te verkrijgen. Je bent dus strafbaar bij bezit ervan.
Bij clubs mag je ze zowiezo niet gebruiken, ze slopen de doelpakken. Dit is tevens het geval bij wedstrijden zoals animal- en veldrondes.
Het is eigen terrein, dat is toch geen probleem...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:54 schreef buitenbeentje het volgende:
Pas op als je er mee gaat schieten op dat grote veld, als je gepakt wordt gaat je dat een stevige duit kosten.
Tevens doe je de handboogsport geen plezier. Al enige jaren wordt er her en der gelobbyt om voor handbogen een wapenvergunning in te voeren. Dat sit er nog steeds niet door is komt onder andere door het minimale aantal ongelukken dat er bij gebeurt, alsmede het gebrek aan negative publiciteit.
Ik schiet naast de Hoyt Protec ook nog een UltraElite. En als recurve heb ik een Hoyt Eclipse.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 01:13 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Welkom.![]()
Leuk materiaal. Niet helemaal mijn keuze, maar dat is en blijft persoonlijk. Gewoon een kwestie van smaak. In welke regio schieten jullie?
Trouwens ook wel opvallen: we liepen de ronde met zijn vieren en ik was de enige rechtshandige schutter. En dat terwijl linkshandige schutters ver in de minderheid zijn.quote:Op maandag 6 maart 2006 18:20 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik head mijn jachtboog al een paar maanden niet in mijn handen gehad, de eerste 7 doelen moest ik weer even wennen. Maar ik heb wel gezellig ern redelijk geschoten. Ik kon helaas de prijsuitrijking niet afwachten en weet dus niet waar ik geëindigd ben. Ik denk redelijk in de middenmoot.
En wat het weer betreft: zo heeft iedere ronde zijn charme. Vorig jaar was het in Loon op Zand helemaal wit met de wedstrijd.
Het was inderdaad maar goed dat er geen rolstoelers mee hoefden te doen.![]()
Momenteel schiet ik niet, ik heb namelijk geen boogquote:Op woensdag 29 maart 2006 08:27 schreef buitenbeentje het volgende:
Houd je je boog ook schuin? En waar schiet je momenteel mee?
En zelf een boog maken is ook een optie hoor.![]()
Ik wilde eigenlijk een gele, tweety.quote:Op maandag 10 april 2006 23:02 schreef RaptorNL het volgende:
Ik kan niet wachten tot ik er fotos van kan maken .... als hoyt nu maar eens opschiet met die latjesMaargoed, wel strak in de hoogglans die boog zeg ... mooi met bijpassende pees en stabi
![]()
Ik vond de Eclipse goed genoeg voor mij. Eerder heb ik een aantal maanden geschoten met de Aerotec. Die is een stuk zwaarder. De Eclipse heeft een deflex stand van het handvat. Je verliest 2 pond aan kracht. Maar hij is heel rustig in de hand.quote:Op maandag 10 april 2006 22:59 schreef buitenbeentje het volgende:
Coole kleurtjes.![]()
Hoyt Eclipse zo te zien, hoe schiet dat?
Ik schiet met een handheld release. Ik heb in het begin geschoten met een pols release, een Fletch Hunter Shorty. Prima ding. Nu schiet ik met de Carter Hole Thing 2000 en Target 4.quote:Op maandag 10 april 2006 23:08 schreef buitenbeentje het volgende:
Scottie, schiet jij je compound met losser of ankertab? Ik zit er over te denken een compoud te kopen, maar ben er nog niet helemaal uit wat ik daar mee wil namelijk. Ik zal niet de eerste zijn die zijn losse zonder polsband achter de pijl aan ziet vliegen doordat hij zijn hand open deed in plaats van de trekker over te halen.![]()
Zo te zien heb je dan een behoorlijke treklengte.quote:Op maandag 10 april 2006 23:17 schreef buitenbeentje het volgende:
Hmm, leerzaam. Misschien toch binnen niet al te lange tijd maar eens bij JVD of Van Buggenum gaan kijken. Heb je eventueel nog tips over trekkracht of zo? Momenteel schiet ik een 70" 38# waar ik een slordige 45 pond of zo uit haal. Ik krijg ook overal commentaar omdat ik 2314 schiet.![]()
JvD heeft nog een aantal BowTec compounds.quote:Op maandag 10 april 2006 23:17 schreef buitenbeentje het volgende:
Hmm, leerzaam. Misschien toch binnen niet al te lange tijd maar eens bij JVD of Van Buggenum gaan kijken. Heb je eventueel nog tips over trekkracht of zo? Momenteel schiet ik een 70" 38# waar ik een slordige 45 pond of zo uit haal. Ik krijg ook overal commentaar omdat ik 2314 schiet.![]()
Wat JVD momenteel aan compound in de aanbieding heeft is voornamelijk 50 pond een zwaarder. terwijl daar toch best een paar leuke modellen bij staan zo op het oog.
hoe werkt dit dan? is dit een soort (contra)gewicht waardoor het moeilijker wordt om de boog uit balans te brengen, of doet het ding 'actief' iets?quote:Op maandag 10 april 2006 22:39 schreef buitenbeentje het volgende: Hier net onder wordt de stabilisatie geschroefd, de spreten naar voor en achter. De stabilisatie heeft meerdere functies. De hoofdfuncties zijn tijdens het richten de boog stil houden en bij het lossen de boog ongeveer op zijn plaats houden tot de pijl van de pees af is.
je trekt de pees dus uit met behulp van zo'n ankertab? ipv met je handen?quote:Op maandag 10 april 2006 22:39 schreef buitenbeentje het volgende:Een ander stukje bescherming is de ankertab. Deze dient er zowel voor om de vingers waar de pees mee uitgetrokken wordt bij het lossen te beschermen als om een vast punt te bieden bij het vast zetten van de hand onder de kin (het ankeren, vandaar de naam).
In je profiel: Geslacht: Man.quote:Op donderdag 13 april 2006 10:50 schreef marinake het volgende:
ik ben 6e geworden bij de dames bowhunter recurve.
Wedstrijden zijn okee.quote:Op vrijdag 14 april 2006 13:29 schreef teigan het volgende:
ik ga eind mei ws. een keer aan een wedstrijd meedoen... Ik zit bij de nnhf, en daar zal het dus een wedstrijd van worden.. Ik word eerst twee keer in de hoogste klasse ingedeeld, en daarna pas in een klasse geplaatst geloof ik, maar dat zie ik dan wel weer..
Ik naar zo veel mogelijk, tot nu toe echter enkel in Nederland.quote:Op dinsdag 18 april 2006 21:47 schreef marinake het volgende:
naar welke 3d wedstrijden gaan jullie allemaal?
Hiero 2 stuks Fita schutters...quote:Op woensdag 26 april 2006 23:55 schreef RaptorNL het volgende:
Oke die kampioenschappen waren een grote ramp. Maargoed dan maar lekker buiten gaan trainen hè
Zijn hier ook fita schutters ? Of allemaal 3D en veld .....
Kom je toch een keer bij ons trainen!quote:Op zondag 30 april 2006 10:16 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik kan hier helaas niet echt makkelijk langere afstanden trainen, dus helaas geen FITA's en aanverwante wedstrijden. Wel af en toe een short-mertic of zo, 18 meter indoor, dat soort dingen. En inderdaad regelmatig een 3D.
Mij is het gelukt. Wederom een jaartje koning.quote:Op maandag 1 mei 2006 20:39 schreef buitenbeentje het volgende:
Hee, jullie ook al komend weekend koningschieten. Bij ons ook.![]()
Succes met verdedigen.![]()
Ik ben online een lvl 60 Archer, telt dat ook?quote:Op zaterdag 2 april 2005 16:55 schreef Mazora het volgende:
Na ff gezocht te hebben bleek dat mijn sport nog niet vertegenwoordigd was op fok.
Voor de niet ingewijden, er zijn in Nederland een paar honderd clubs, en deze zijn vaak ook al enkele honderden jaren oud. Op dit moment begint de sport weer een beetje in trek te komen.
Maar mijn vraag was dus eigenlijk: zijn er hier nog meer handboogschutters?
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 8 mei 2006 20:09 schreef Scottie2000 het volgende:
[..]
Mij is het gelukt. Wederom een jaartje koning.
Jammer dat Alienna 3de geworden is.
Jij ook nog gefeliciteerd dan.quote:Op maandag 8 mei 2006 21:05 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Dan kunnen we elkaar de hand schudden, ik ben ook koning geworden.![]()
Waardeloos. Als in na de 2e serie 70 meter uitgevallen wegens een schouderblessure en de volledige 90 meter wegegooid in verband met die zelfde blessure .... Heb alleen de oorzaak ervan nog niet echt gevonden. Oververmoeid door de week heen gok ik, want van die 20 pijlen kan het niet echt komen ...quote:Op zondag 21 mei 2006 13:57 schreef Stormer het volgende:
En Raptor hoe ging je Fita?
Was jij diegene die na moest schieten dan ? ... Gefeliciteerd met nieuw PR in ieder geval ....quote:Op woensdag 24 mei 2006 21:57 schreef Scottie2000 het volgende:
Wel de 90 meter die ging niet lekker. Mijn peepsight draaide weg. Dat ging over toen het warmer begon te worden.
Ik vind boogschieten ook een leuke sport, en ik snap ook wat de meeste van jullie er zo fascinerend aan vinden. Maar ik kies voor ander gereedschap...quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:13 schreef buitenbeentje het volgende:
@Evil_Jur: Je moet er bij ons echt net tussendoor lopen. Dan ga je geheit lek. Kom maar een keer proberen.![]()
Ik was niet degene die na moest schieten na een reparatie van Fred in de tentquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:55 schreef RaptorNL het volgende:
[..]
Was jij diegene die na moest schieten dan ? ... Gefeliciteerd met nieuw PR in ieder geval ....
Ik baal er zelf nog steeds van dat ik na een kleine 20 pijlen al zowat niet meer kon, gisteren weer gewoon vlot 200 pijlen staan trainen, snap er niks van waarom het net die dag niet meer ging maargoed, volgende fita in eerde moet het altijd beter gaan ...
Ze heeft inderdaad netjes geschoten. Zeker als je weet dat ze de gehele zaterdag ziek op bed heeft gelegen. Zondag toch graag meedeed. Het ging tot de helft van de tweede serie goed, toen kreeg ze weer veel last van de hoofdpijn. Kwa score had er nog wel meer in gezeten.quote:Op maandag 19 juni 2006 18:50 schreef buitenbeentje het volgende:
Netjes Scottie, da's een dikke 9,6 gemiddeld..Moet ik nog maar zien te halen. En Alienna hoeft zich met zo'n score ook niet te schamen, dar is menig dame jaloers op.
![]()
Zo, 3 PR-en verder. En over de zaterdag en zondag de hoogste schutter in de 1300 klasse (enkele dag deelgenomen)quote:Op zaterdag 24 juni 2006 22:37 schreef Scottie2000 het volgende:
Gaan er morgen nog schutters naar de Fita in Baarschot ?
Wij wel, het betreft de baan waar ook het NK geschoten wordt.
Wel lekker om er weer een keer geschoten te hebben.
Mooi speeltje !quote:Op zaterdag 8 juli 2006 21:43 schreef buitenbeentje het volgende:
Mooie scores weer Alienna en Scottie. Daar kan je mee thuis komen.![]()
RaptorNL, da's de Oekraïense methode. Die zie je niet veel meer. Dat is echt een heel ander gevoel bij het schieten. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Vermoedelijk los je naar buiten. Dat heb ik zelf ook een tijdje gehad, toen zette ik mijn duim te strak tegen mijn hals en duwde daarme de ankerhand naar buiten, je gaat als het ware plukken.
Ik neem trouwens aan dat je ondertussen je G3's hebt?
Je kan een keer de afstanden bij ons komen schieten. Er staan doelpakken genoegquote:Op zondag 9 juli 2006 20:01 schreef buitenbeentje het volgende:
En dat speeltje schiet ook best wel lekker. Het is wel heel anders als recurve, maar dat had ik ook verwacht. Nu nog een keer de vizierstanden voor verschillende afstanden bepalen en dan wedstrijden er mee gaan schieten.
Veld en 3D vind ik wat dynamischer als vaste afstanden, alhoewel het alles wel wat heeft.
Zijn er van hier vandaag nog meer mensen naar de animal van Loon op Zand geweest? Ik heb heel lekker staan schieten en ben lang niet ontevreden met mijn score.![]()
Ik schiet sinds het einde van vorig jaar ook met een UltraElite. Mijn ProTec schoot ook wel lekker, maar bij deze vind ik het handvat veel prettiger. Kwa punten maakte het op de indoor weinig uit.quote:Op zondag 9 juli 2006 21:28 schreef buitenbeentje het volgende:
Scottie2000, Het is de Ultra Elite. Dat staat in ieder geval op het middenstuk. En je hebt mail.![]()
En kiezen is inderdaad moeilijk. Op de club zijn ze niet echt blij dat ik een compound gekocht heb, maar als ze zo aan mijn kop blijven zeuren stap ik over. Alleen al om ze te stangen.![]()
is dat wat, schieten in wouw? ik kom daar nl vandaan, woon inmiddels in etten-leur en schiet in tilburg.quote:Op zondag 9 juli 2006 20:15 schreef Scottie2000 het volgende:
Wij zijn vandaag wezen windsurfen op de baan in Moerstraten. Oftewel de Fita van Wouw.
Wat een wind!
Ik heb niet in Wouw geschoten, maar op het terrein wat zij gebruiken om buiten te schieten. In Moerstraten. Ken de club en hun praktijken dus verder niet.quote:Op woensdag 12 juli 2006 07:35 schreef marinake het volgende:
[..]
is dat wat, schieten in wouw? ik kom daar nl vandaan, woon inmiddels in etten-leur en schiet in tilburg.
ik heb gehoord dat de club uit wouw nogal arrogant is, heb het ook gemerkt tijdens een gesprek met een van de leden. er werd nogal neergekeken op mijn 3D hobby..
Nope, voorlopig blijft het een boog erbij. De recurve gaat er echt niet uit. Het stond al langer op de verlanglijst, maar nu is het er uiteindelijk toch van gekomen.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:34 schreef pagathan het volgende:
Mooie aanwinst buitenbeentje, toch overstag gegaan?
Heel veel succes ermee, en we zien elkaar wel tijdens de 3D wedstrijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |