abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25928648
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Interview met een vooraanstaande man naar aanleiding waarvan ze zijn feministische gehalte vaststellen. Hij krijgt een cijfer.
mmm, ik hou niet van feministen. emanciperen ok, feminisme is doorgeslagen emancipatie
  zaterdag 2 april 2005 @ 12:59:08 #252
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25928666
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Af en toe. De huisarts van wie ik de praktijk schoonmaak koopt hem altijd en mijn moeder soms ook.
Je koopt hem dan nog gelukkig niet zelf, maar misschien zijn het maar conservatief getinte vooroordelen van mijn richting die de tegenstand opleveren.
  zaterdag 2 april 2005 @ 12:59:58 #253
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25928685
quote:

[..]

Interview met een vooraanstaande man naar aanleiding waarvan ze zijn feministische gehalte vaststellen. Hij krijgt een cijfer.
Oh, wat erg! Maar ik denk inderdaad niet dat God uit de bijbel daarvoor zou slagen nee..
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:01:33 #254
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25928711
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:57 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

mmm, ik hou niet van feministen. emanciperen ok, feminisme is doorgeslagen emancipatie
Feminisme heeft volgens mij weinig meer met emancipatie te maken, maar meer met vrouwen die enkele zeer mannelijke karaktertrekken vertonen die haar onaantrekkelijk maken.
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:02:27 #255
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25928731
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Opschepper. Laat maar zien dan.
...sssst! Hij slaapt....

Mu!
pi_25928743
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Feminisme heeft volgens mij weinig meer met emancipatie te maken, maar meer met vrouwen die enkele zeer mannelijke karaktertrekken vertonen die haar onaantrekkelijk maken.
feministen zijn emancipatie fundamentalisten
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:03:16 #257
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25928750
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Da's makkelijk geredeneerd vanuit de hedendaagse positie van de vrouw. 100 jaar geleden had je er anders over gedacht, denk ik...
Mu!
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:03:25 #258
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25928753
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:02 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

feministen zijn emancipatie fundamentalisten
Dat is misschien wel een omschrijving die past ja.
pi_25928759
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:02 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

...sssst! Hij slaapt....

[afbeelding]
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:05:16 #260
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25928798
quote:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar de definitie van "feminstisch gehalte"...
Mu!
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:05:51 #261
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25928811
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:03 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Ja, daar ben je even stil van he ?
Mu!
pi_25928823
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:05 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ja, daar ben je even stil van he ?
inderdaad. indrukwekkend !
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:06:35 #263
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25928831
Nu ga ik echt de zon in...
Mu!
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:06:40 #264
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25928832
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:03 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Da's makkelijk geredeneerd vanuit de hedendaagse positie van de vrouw. 100 jaar geleden had je er anders over gedacht, denk ik...
Uiteraard is dit geredeneerd vanuit de hedendaagse positie, en in deze tijd op deze plaats lijkt feminisme mij niet meer iets van deze tijd. De mogelijkheden die mannen en vrouwen hebben zijn vergelijkbaar. Er zijn nog veel grote verschillen, maar de meeste van die verschillen komen voort uit het feit dat niet alle vrouwen gebruik willen maken van rechten die zij nu hebben.

Bij feminisme heb ik vaak het idee dat dat laatste geforceerd probeert te worden, wat ik niet minder erg vind dan (veelal mannen) die terug willen naar hoe het 100 jaar geleden was.
pi_25928844
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:06 schreef SingleCoil het volgende:
Nu ga ik echt de zon in...
yep. ik stap zo even op m'n mountainbike. even in het vondelpark kijken en over de grachten
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:09:17 #266
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25928889
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Uiteraard is dit geredeneerd vanuit de hedendaagse positie, en in deze tijd op deze plaats lijkt feminisme mij niet meer iets van deze tijd. De mogelijkheden die mannen en vrouwen hebben zijn vergelijkbaar. Er zijn nog veel grote verschillen, maar de meeste van die verschillen komen voort uit het feit dat niet alle vrouwen gebruik willen maken van rechten die zij nu hebben.

Bij feminisme heb ik vaak het idee dat dat laatste geforceerd probeert te worden, wat ik niet minder erg vind dan (veelal mannen) die terug willen naar hoe het 100 jaar geleden was.
Er zijn vrouwen die vinden dat de vooraanstaande rol die mannen in de afgelopen eeuwen gespeeld hebben nu maar eens een poosje door vrouwen gespeeld zou moeten worden. Ik vind dat onzinnig maar mij best hoor, als ik er maar geen last van heb.
Mu!
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:11:01 #267
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25928929
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:07 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

yep. ik stap zo even op m'n mountainbike. even in het vondelpark kijken en over de grachten
Ik durf de deur niet uit. Heel Almere-Buiten is naar het tuincentrum geweest dus het is niet meer veilig op straat, al die auto's met uitstekend tuinhout en teveel grindtegels achterin...
Mu!
pi_25929386
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:57 schreef het_fokschaap het volgende:
Dat is een wijdverbreid misverstand. Feminisme: het streven naar een gelijkwaardige behandeling van vrouwen ten opzichte van mannen (Van Dale).
pi_25929408
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:02 schreef SingleCoil het volgende:
...sssst! Hij slaapt....

[afbeelding]

Hij kan ook wel wat zon gebruiken.
pi_25929444
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat is een wijdverbreid misverstand. Feminisme: het streven naar een gelijkwaardige behandeling van vrouwen ten opzichte van mannen (Van Dale).
dat is al de 2e keer vandaag dat ik een wijdverbreid misverstand besproken zie worden

leerzaam hoor die SC

maar misschien is die definitie wel door een feminist bedacht. een religieus fundamentalist vindt zichzelf ook niet extreem
pi_25929459
De volgende tekst is van mijn hand. Ik heb 'm twee jaar geleden voor school geschreven. Heb 'm niet herlezen en weet niet in hoeverre ik het er nog mee eens ben:

Wij vrouwen eisen nog lang niet genoeg

Als je aan een groep jonge mensen vraagt wie van hen zich feminist zou noemen, heb je geluk als er eentje de hand opsteekt. De meeste jongeren zijn ervan overtuigd dat de emancipatie voltooid is en dat het feminisme iets is voor potten en vrouwen in tuinbroeken die graag op mannen willen lijken. Natuurlijk, er is veel bereikt tijdens de eerste en tweede feministische golf en sommige vrouwen draafden in de jaren ’60 en ’70 een beetje door, maar is er in de maatschappij van vandaag de dag werkelijke gelijkwaardigheid tussen man en vrouw? BH-verbrandingen en pro-abortus demonstraties zijn misschien niet meer nodig, maar we zijn er nog lang niet.

Enige tijd geleden stond het voor de zoveelste keer in de krant: vrouwen verdienen nog altijd structureel minder dan mannen voor hetzelfde werk. Het stond er, zwart op wit, het is een grof schandaal en je hoort er niemand over. Geen stapels ingezonden brieven, geen massale verontwaardiging, geen kamervragen. Vrouwen krijgen niet alleen minder betaald, ze bezetten ook minder vaak hoge posities. Hoeveel vrouwelijke lijsttrekkers hebben we gezien tijdens de laatste verkiezingsstrijd? Hoeveel vrouwelijke staatshoofden zijn er? Hoeveel vrouwelijke captains of industry? Je hoort regelmatig zeggen dat vrouwen dit soort werk gewoon niet ambiëren of misschien zelfs niet kunnen, maar dat is natuurlijk onzin. Er zijn genoeg vrouwen die minstens net zo capabel en ambitieus zijn als hun mannelijke collega’s. Eén van de belangrijkste oorzaken van het zogenaamde ‘glazen plafond’ is gelegen in het feit dat vrouwen nog altijd het grootste deel van het huishouden en de zorg voor de kinderen op zich nemen. Sinds de jaren ’60 zijn mannen nauwelijks meer gaan doen in het huishouden. De vrouw blijft huisvrouw, ook als ze een fulltime baan heeft. Gevolg hiervan is dat vrouwen eerder dan mannen last hebben van overspannenheid en burn-out.

Op sociaal gebied blijft er ook veel te wensen over. Er worden aan vrouwen nog altijd vreemde eisen gesteld als het gaat om hun uiterlijk. Bij veel bedrijven bijvoorbeeld is het zogenaamde dwangpakje verplicht. Rokje, panty, jasje. Het soort rokken dat wordt voorgeschreven door grote warenhuizen, restaurants en luchtvaartmaatschappijen is strak en kort. Ikzelf heb jaren in zulke rokken moeten rondlopen (eerst bij V&D, later bij een recreatiepark). Rotdingen zijn het! Je kunt er niet fatsoenlijk in lopen, je kunt niet bukken (want dan ziet iedereen je ondergoed), je kunt eigenlijk alleen met over elkaar geslagen benen zitten en je betaalt je blauw aan panty’s die scheuren iedere keer dat je ergens tegenaan loopt. Een broek mocht absoluut niet, want je moest er ‘representatief’ uitzien. Geen van mijn vrouwelijke collega’s was blij met de bedrijfskleding, allemaal klaagden ze erover. Zouden klanten een bedrijf nou echt meer waarderen als de dames allemaal in een kittig rokje rondlopen?

Taalgebruik is altijd een goede indicator van de positie van een bepaalde groep in de samenleving. Mensen spreken van een ‘collegaatje’ als ze een vrouwelijke collega bedoelen. De Amerikaans-Italiaanse feministe Camille Paglia pleit ervoor om namen die eigenlijk verkleinwoorden zijn, af te schaffen. Femke (letterlijk ‘vrouwtje’!), Tilly, Jeltje, Anneke. Misschien klinkt dat nogal radicaal, maar ik vind het zo gek nog niet. Vrouwen moeten ophouden met ‘lief’ of ‘schattig’ te willen zijn. Hoeveel mannen zouden het op prijs stellen om ‘Petertje’ of ‘Remcootje’ te worden genoemd?

Het officiële beleid is ook lang niet altijd vrouwvriendelijk te noemen. Het is toch onbestaanbaar dat een partij die vrouwen uitsluit enkel en alleen op grond van het feit dat ze vrouw zijn, gewoon mag bestaan in Nederland? Wat de SGP doet, druist in tegen de Nederlandse grondwet, maar ze mogen het doen omdat ze het op religieuze gronden doen. Ik zou de reactie wel eens willen zien als ik een partij zou oprichten vanuit een geloof dat predikt dat mannen minderwaardig zijn aan vrouwen en dus niet mogen deelnemen aan mijn partij. Overigens zou ik die mannen dan ook gelijk verbieden om op mijn partij te stemmen, want dat mogen vrouwen bij de SGP dan weer wel. En onbegrijpelijk genoeg zijn er nog die het doen ook.

Er is in Nederland een nieuwe groep vrouwen van wie een groot aantal nog veel minder geëmancipeerd is dan wij. Veel allochtone vrouwen verkeren nu in de positie waarin wij voor de tweede emancipatiegolf verkeerden. Onze eigen maatschappij draagt eerder bij aan hun achterstand dan dat ze er iets aan doet. Het herstellen van maagdenvliezen is tegenwoordig een veel uitgevoerde ingreep. Islamitische meisjes die seks hebben gehad vóór hun huwelijk, gaan naar een arts om hun maagdenvlies te laten herstellen, zodat hun man zal denken dat ze nog ‘rein’ zijn. Er zijn zelfs artsen die speciale zakjes bloed leveren die het meisje kan inbrengen om er zeker van te zijn dat de lakens tijdens de huwelijksnacht rood kleuren. Zolang dit soort zaken blijven bestaan, blijft ook het volkomen achterlijke idee bestaan dat een vrouw meer waard is als zij nog maagd is. Hetzelfde geldt voor vrouwenbesnijdenis. Om erger te voorkomen, zijn er artsen die een kleine incisie maken in de clitoris van een kind, als een lichte vorm van besnijdenis. Het uitvoeren van zo’n ingreep is een impliciete goedkeuring van het idee erachter. De verdediging is dat mensen het zelf gaan doen als de arts het niet doet, maar men zou door goede voorlichting en controle bij risicogroepen moeten proberen dit gebruik uit te bannen.

Gelukkig komen er steeds meer moslimvrouwen naar voren die strijden voor emancipatie van hun geloofsgenoten. Zij moeten daarvoor wel dapper zijn, want ze worden vooral vanuit eigen kring tegengewerkt en zelfs bedreigd. Niet alleen vanuit eigen kring, want de algemene opinie over de uitspraken van Ayaan Hirshi Ali over Mohammed was dat je zoiets niet mag zeggen over een religieuze figuur. Maar had ze niet gewoon gelijk? Een man die trouwt met een kind van negen en seks met haar heeft IS toch gewoon een perverseling naar hedendaagse maatstaven?

De emancipatie is bij lange na nog niet voltooid, en ik heb het nog niet eens gehad over de emancipatie van homoseksuelen en andere minderheidsgroeperingen. Een derde feministische golf zou geen overbodige luxe zijn! Zolang er mannen zijn die, zoals één van mijn collega’s vorige week, beweren dat ‘mannen het toch wel altijd voor het zeggen zullen hebben in de wereld’, blijft het feminisme bittere noodzaak.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 02-04-2005 13:53:00 ]
pi_25929507
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:39 schreef het_fokschaap het volgende:
dat is al de 2e keer vandaag dat ik een wijdverbreid misverstand besproken zie worden

leerzaam hoor die SC

maar misschien is die definitie wel door een feminist bedacht. een religieus fundamentalist vindt zichzelf ook niet extreem
Er zijn feministen en feministen. Ik ben een feminist, in die zin dat ik vind dat mannen en vrouwen gelijkwaardig behandeld moeten worden. Ik ben geen feminist in de zin dat ik vind dat mannen en vrouwen gelijk (hetzelfde) zijn, dat is onzin. En daar zijn de meeste feministen ook allang achter.
pi_25929541
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Enige tijd geleden stond het voor de zoveelste keer in de krant: vrouwen verdienen nog altijd structureel minder dan mannen voor hetzelfde werk. Het stond er, zwart op wit, het is een grof schandaal en je hoort er niemand over.
ach ja, ik verdien ook minder dan veel mannen...ik verdien zelfs minder dan veel vrouwen

dat is ook een grof schandaal en daar hoor je ook niemand over
pi_25929643
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:44 schreef het_fokschaap het volgende:
ach ja, ik verdien ook minder dan veel mannen...ik verdien zelfs minder dan veel vrouwen

dat is ook een grof schandaal en daar hoor je ook niemand over
Dan had je een betere carrièrekeus moeten maken.

Wat trouwens voor veel vrouwen ook geldt. Als je ambitieus bent in je werk, moet je gewoon geen kinderen nemen, makkelijk zat. Of je moet je kerel zover krijgen dat hij de zorg op zich neemt. Kinderen zijn je eigen verantwoordelijkheid, niet die van je werkgever of van de regering.
pi_25929673
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dan had je een betere carrièrekeus moeten maken. Wat trouwens voor veel vrouwen ook geldt. Als je ambitieus bent in je werk, moet je gewoon geen kinderen nemen, makkelijk zat. Of je moet je kerel zover krijgen dat hij de zorg op zich neemt.
dat vind ik al veel realistischer !

overigens heeft het niet alleen met carriërekeus te maken, want er zijn ook personen die hetzelfde werk doen en later aangenomen zijn die toch meer verdienen. heeft ook te maken met jezelf verkopen en andere oorzaken tijdens functioneringsgesprekken.

ik vind het net zo'n gedoe als met allochtonen die geweigerd worden bij discotheken of kroegen. ik ben vroeger als autochtoon ook wel eens geweigerd, maar ben daarmee niet naar de media gestapt als zijnde discriminatie van mijn type mens
pi_25929753
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:51 schreef het_fokschaap het volgende:
dat vind ik al veel realistischer !
Het gaat echter geenszins in tegen hetgeen ik beweer in het artikel. Het minder betaald krijgen voor hetzelfde werk heeft niks met voortplanting te maken, het heeft ermee te maken dat vrouwen eerder lager ingeschaald worden of een andere functieomschrijving krijgen dan mannen die hetzelfde werk doen.

En nog steeds is het bijvoorbeeld zo dat de status van een beroep afneemt naarmate er meer vrouwen in dat beroep werken (het leraarschap is het duidelijkste voorbeeld). Dat vind ik toch echt wel behoorlijk triest...
pi_25929820
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het gaat echter geenszins in tegen hetgeen ik beweer in het artikel. Het minder betaald krijgen voor hetzelfde werk heeft niks met voortplanting te maken, het heeft ermee te maken dat vrouwen eerder lager ingeschaald worden of een andere functieomschrijving krijgen dan mannen die hetzelfde werk doen.

En nog steeds is het bijvoorbeeld zo dat de status van een beroep afneemt naarmate er meer vrouwen in dat beroep werken (het leraarschap is het duidelijkste voorbeeld). Dat vind ik toch echt wel behoorlijk triest...
mwah...in mijn beroep bevinden zich ook een aantal vrouwen. heb geen last van statusvermindering
pi_25929879
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:59 schreef het_fokschaap het volgende:
mwah...in mijn beroep bevinden zich ook een aantal vrouwen. heb geen last van statusvermindering
Nou moet je niet zo flauw doen. Ik heb het over beroepen waarin eerst voornamelijk mannen actief waren en daarna voornamelijk vrouwen (als in meer dan de helft). Zoals het leraarschap dus. Tegenwoordig zitten er bijna geen mannen meer op de lerarenopleidingen. Ikzelf begon mijn opleiding in een klas met 12 meisjes en 2 jongens...
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:08:09 #279
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930004
Het is heerlijk weer buiten!

Gezien ik toch nog langs de drogist moest ook meteen wat tabletten tegen keelpijn gehaald.
pi_25930022
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nou moet je niet zo flauw doen. Ik heb het over beroepen waarin eerst voornamelijk mannen actief waren en daarna voornamelijk vrouwen (als in meer dan de helft). Zoals het leraarschap dus. Tegenwoordig zitten er bijna geen mannen meer op de lerarenopleidingen. Ikzelf begon mijn opleiding in een klas met 12 meisjes en 2 jongens...
ik heb niet de intentie om flauw te doen. ik begrijp best dat er verschillen zullen zijn, maar of dat specifiek met DE vrouw te maken heeft weet ik niet. misschien met DE verkoopkwaliteiten van EEN vrouw. Net als met MIJN verkoopkwaliteiten t.o.v. andere collega's die zichzelf mogelijk beter kunnen verkopen aan management en personeelszaken wat doorgaans een beter salaris oplevert.

Maar misschien moet er anders gekeken worden naar de manier waarop men salarissen uitdeelt. Iedereen een gelijke toelage. Heel sociaal.
quote:
Ik heb het over beroepen waarin eerst voornamelijk mannen actief waren en daarna voornamelijk vrouwen (als in meer dan de helft). Zoals het leraarschap dus. Tegenwoordig zitten er bijna geen mannen meer op de lerarenopleidingen. Ikzelf begon mijn opleiding in een klas met 12 meisjes en 2 jongens...
en omdat er meer vrouwen leraar zijn geworden is de status van het leraarschap verdwenen ?
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:09:29 #281
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930026
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:09 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Er zijn vrouwen die vinden dat de vooraanstaande rol die mannen in de afgelopen eeuwen gespeeld hebben nu maar eens een poosje door vrouwen gespeeld zou moeten worden. Ik vind dat onzinnig maar mij best hoor, als ik er maar geen last van heb.
Zo denk ik er dus ook over, maar die vrouwen vinden dus wel dat ik ook die rol ook zou moeten spelen, dus op die manier wordt ik er toch bij betrokken.
pi_25930032
In België kun je daar goed spul voor krijgen, daar zit codeïne in. Dan merk je niet eens meer dat je überhaupt een keel hèbt.
pi_25930065
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zo denk ik er dus ook over, maar die vrouwen vinden dus wel dat ik ook die rol ook zou moeten spelen, dus op die manier wordt ik er toch bij betrokken.
laat Akkersloot het maar niet horen. Iemand bij een "religie" betrekken
pi_25930088
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:09 schreef het_fokschaap het volgende:
ik heb niet de intentie om flauw te doen. ik begrijp best dat er verschillen zullen zijn, maar of dat specifiek met DE vrouw te maken heeft weet ik niet. misschien met DE verkoopkwaliteiten van EEN vrouw. Net als met MIJN verkoopkwaliteiten t.o.v. andere collega's die zichzelf mogelijk beter kunnen verkopen aan management en personeelszaken wat doorgaans een beter salaris oplevert.
Het gaat hier om statistieken, niet om individuen. En uit die statistieken blijkt keer op keer dat vrouwen in het algemeen minder verdienen voor exact dezelfde functie. Ik denk niet dat dat altijd aan de geleverde kwaliteit ligt.
quote:
Maar misschien moet er anders gekeken worden naar de manier waarop men salarissen uitdeelt. Iedereen een gelijke toelage. Heel sociaal.
Ja, leuk, communisme.
quote:
en omdat er meer vrouwen leraar zijn geworden is de status van het leraarschap verdwenen ?
Niet verdwenen, wel sterk verminderd. Het leraarschap had ooit een zeer hoge status, dat is vandaag de dag absoluut niet meer het geval. Sterker nog, het heeft momenteel een behoorlijk lage status.
pi_25930106
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:
Zulke vrouwen ken ik dus echt niet, hè... Dat is volgens mij iets uit lang vervlogen tijden...
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:14:38 #286
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930125
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Er zijn feministen en feministen. Ik ben een feminist, in die zin dat ik vind dat mannen en vrouwen gelijkwaardig behandeld moeten worden. Ik ben geen feminist in de zin dat ik vind dat mannen en vrouwen gelijk (hetzelfde) zijn, dat is onzin. En daar zijn de meeste feministen ook allang achter.
In die zin ben ik ook feminist. Gelijkwaardige behandeling en gelijke kansen vind ik belangrijk. Ik ben echter tegen teveel forceren van gebruikmaking van die kansen.
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:16:11 #287
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930155
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het gaat hier om statistieken, niet om individuen. En uit die statistieken blijkt keer op keer dat vrouwen in het algemeen minder verdienen voor exact dezelfde functie. Ik denk niet dat dat altijd aan de geleverde kwaliteit ligt.
Het ligt er mede aan dat veel vrouwen minder hard zijn in salaris-onderhandelingen.
pi_25930158
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar misschien heeft het met de manier van beloning te maken en de manier van evt. verhoging. Misschien zijn er meer vrouwen die zich minder goed kunnen verkopen en gewoon hun werk doen zonder hiervan een heel betoog te houden bij de manager. En tja, omhoog neuken werkt misschien nog steeds

En is er ook gekeken naar vrouwelijke manager die hun vrouwelijke "onderdanen" moeten beoordelen op nieuw salaris ? Werken deze managers mee aan de vrouwenonderdrukking of zie je hier duidelijk dat deze de vrouwen en mannen in een groep medewerkers gelijk beoordelen ?
quote:
Ja, leuk, communisme.
dan worden we allemaal gelukkig
quote:
Niet verdwenen, wel sterk verminderd. Het leraarschap had ooit een zer hoge status, dat is vandaag de dag absoluut niet meer het geval. Sterker nog, het heeft momenteel een behoorlijk lage status.
Zou dit anders zijn als er nog veel mannen zouden werken ? Volgens mij wordt het vooral als niet onderbouwd argument gebruikt
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:17:03 #289
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930170
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
In België kun je daar goed spul voor krijgen, daar zit codeïne in. Dan merk je niet eens meer dat je überhaupt een keel hèbt.
Dit spul zou op een vergelijkbare manier moeten werken, afgaande op de bijsluiter.
pi_25930179
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:14 schreef Alicey het volgende:
In die zin ben ik ook feminist. Gelijkwaardige behandeling en gelijke kansen vind ik belangrijk. Ik ben echter tegen teveel forceren van gebruikmaking van die kansen.
Daar ben ik ook op tegen. Als iemand graag huisvrouw wil zijn en voor de kinderen wil zorgen, dan vind ik dat helemaal prima. En als iemand carrièrevrouw wil zijn vind ik dat óók prima. Ik vind het niet prima dat vrouwen carrière en kinderen willen combineren en vervolgens eisen dat hun werkgever of de regering de zorg voor hun kinderen betaalt.
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:19:34 #291
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930221
Wat wel zo is, is dat van bepaalde dingen nog steeds verwacht wordt dat een vrouw dat niet doet of kan, ik vraag mij echter af of feminisme daar iets aan kan veranderen. Het komt bijvoorbeeld wel voor dat ik een second-line call aanpak, en dat de klant dan vraagt of hij iemand van de technische afdeling mag spreken (Blijkbaar is de gedachte automatisch dat ik een telefoniste ben ofzo).
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:21:11 #292
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930250
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Daar ben ik ook op tegen. Als iemand graag huisvrouw wil zijn en voor de kinderen wil zorgen, dan vind ik dat helemaal prima. En als iemand carrièrevrouw wil zijn vind ik dat óók prima.
Precies! Ik wil zelf iets wat daar waarschijnlijk een beetje tussenin zit, en laat me lekker.
quote:
Ik vind het niet prima dat vrouwen carrière en kinderen willen combineren en vervolgens eisen dat hun werkgever of de regering de zorg voor hun kinderen betaalt.
Dit is weer een andere discussie, maar mensen die kinderen willen maar wel beiden willen blijven werken vind ik sowieso twijfelachtig..
pi_25930263
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:16 schreef het_fokschaap het volgende:
Inderdaad. Maar misschien heeft het met de manier van beloning te maken en de manier van evt. verhoging. Misschien zijn er meer vrouwen die zich minder goed kunnen verkopen en gewoon hun werk doen zonder hiervan een heel betoog te houden bij de manager. En tja, omhoog neuken werkt misschien nog steeds
Natuurlijk werkt dat nog steeds. Zolang mannen mannen zijn, zal dat blijven werken.
quote:
En is er ook gekeken naar vrouwelijke manager die hun vrouwelijke "onderdanen" moeten beoordelen op nieuw salaris ? Werken deze managers mee aan de vrouwenonderdrukking of zie je hier duidelijk dat deze de vrouwen en mannen in een groep medewerkers gelijk beoordelen ?
Ik denk dat vrouwen andere vrouwen net zo hard 'onderwaarderen' als mannen. Het is een cultureel bepaalde neiging die bij iedereen doorwerkt. Ik bespeur die neiging bij mezelf net zo goed...
quote:
Zou dit anders zijn als er nog veel mannen zouden werken ?
Ja, dat denk ik wel. De afnemende waardering ging ongeveer gelijk op met het toenemende aantal vrouwen.
quote:
Volgens mij wordt het vooral als niet onderbouwd argument gebruikt
Misschien heb je gelijk. Ik denk van niet.
pi_25930350
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:19 schreef Alicey het volgende:
Wat wel zo is, is dat van bepaalde dingen nog steeds verwacht wordt dat een vrouw dat niet doet of kan, ik vraag mij echter af of feminisme daar iets aan kan veranderen. Het komt bijvoorbeeld wel voor dat ik een second-line call aanpak, en dat de klant dan vraagt of hij iemand van de technische afdeling mag spreken (Blijkbaar is de gedachte automatisch dat ik een telefoniste ben ofzo).
En dat is zo één van die dingen die ik, als ik erbij stilsta, eigenlijk behoorlijk triest vind. Ik heb me ooit op dit forum vreselijk opgewonden over een heel flauw reclamefilmpje dat liet zien hoe een vrouw een gat in de muur boorde (met dramatische gevolgen uiteraard). Als ik het me juist herinner, was de moraal dat je je vrouw vooral niet in je nieuwe auto van het merk X moest laten rijden. Ik kan me echt kwaad maken over zulke dingen, vind het kleinerend en bovendien grote onzin. Je ziet vrijwel nooit reclames waarin mannen de was enorm verneuken of het huis ruïneren door de verkeerde schoonmaakmiddelen te gebruiken ofzo...
pi_25930368
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Natuurlijk werkt dat nog steeds. Zolang mannen mannen zijn, zal dat blijven werken.
Misschien moet ik ook maar iets in het management gaan doen, alleen zitten er in de functies die ik evt. zou kunnen managen toch vooral mannen
quote:
Ik denk dat vrouwen andere vrouwen net zo hard 'onderwaarderen' als mannen. Het is een cultureel bepaalde neiging die bij iedereen doorwerkt. Ik bespeur die neiging bij mezelf net zo goed...
waarom moeten mannen dan vooral het slachtoffer zijn van feministen ?
quote:
Ja, dat denk ik wel. De afnemende waardering ging ongeveer gelijk op met het toenemende aantal vrouwen.
En de waardering bleek dan uit dat afnemende salaris ?
quote:
Misschien heb je gelijk. Ik denk van niet.
Misschien heb jij gelijk !
pi_25930385
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Je ziet vrijwel nooit reclames waarin mannen de was enorm verneuken of het huis ruïneren door de verkeerde schoonmaakmiddelen te gebruiken ofzo...
al zou ik dat geen probleem vinden
pi_25930447
maar ik ga nu echt de zon in !
pi_25930450
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:26 schreef het_fokschaap het volgende:
Misschien moet ik ook maar iets in het management gaan doen, alleen zitten er in de functies die ik evt. zou kunnen managen toch vooral mannen
Ook met mannen kun je neuken!
quote:
waarom moeten mannen dan vooral het slachtoffer zijn van feministen ?
Zijn ze dat? Lees eens iets van Camille Paglia, die pakt haar geslachtsgenoten even hard aan als De Man. Met een flinke dosis humor bovendien.
quote:
En de waardering bleek dan uit dat afnemende salaris ?
Nee, het gaat in deze niet over geld, maar over de waardering van de maatschappij voor een beroep, over de status van iemand die dat beroep uitoefent.
quote:
Misschien heb jij gelijk !
Eind goed, al goed.
pi_25930476
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:27 schreef het_fokschaap het volgende:
al zou ik dat geen probleem vinden
Ik zal eerlijk toegeven dat ik best moest lachen om de betreffende reclame. Maar ik erger me aan het idee erachter.
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:33:23 #300
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25930516
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

En dat is zo één van die dingen die ik, als ik erbij stilsta, eigenlijk behoorlijk triest vind.
Ach, ergens lach ik er ook wel om. En als ze per se alsnog met een van mijn mannelijke collega's willen worden spreken kan dat ook, maar dan ligt het wel aan henzelf dat ze een dag of paar dagen langer moeten wachten.

Een collega van me heeft wat dat betreft grotere problemen. Die voert de communicatie met een Indisch bedrijf dat bepaalde software ontwikkelt. Het is al eens voorgekomen dat ze een half jaar is bezig geweest om een beta-versie te bemachtigen. Steeds de meest vage smoezen waarom dat niet zou kunnen. Een keer een mannelijke collega laten bellen en een kwartier later rolde het per e-mail binnen. Dat lijkt me wel vreselijk irritant.
quote:
Ik heb me ooit op dit forum vreselijk opgewonden over een heel flauw reclamefilmpje dat liet zien hoe een vrouw een gat in de muur boorde (met dramatische gevolgen uiteraard).
Die topic heb ik gelezen, geweldig.
quote:
Als ik het me juist herinner, was de moraal dat je je vrouw vooral niet in je nieuwe auto van het merk X moest laten rijden. Ik kan me echt kwaad maken over zulke dingen, vind het kleinerend en bovendien grote onzin. Je ziet vrijwel nooit reclames waarin mannen de was enorm verneuken of het huis ruïneren door de verkeerde schoonmaakmiddelen te gebruiken ofzo...
Dat valt dan op zich wel weer mee hoor, mannen worden volgens mij ook best vaak als sukkelige holbewoners afgebeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')