abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25902146
Wat ik me afvraag is het volgende;
Is er een verband tussen Bi polair (manisch) en hoogbegaafd.
En dan in de zin van,
* manisch depressief ---> vaak (of soms) zijn deze mensen hoogbegaafd.

andersom gaat deze vlieger niet op.
Dus hoogbegaafde mensen zijn per definitie depressief.
pi_25902201
Ow een koe is wel een beest, meer ieder beest is geen koe ?
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_25902504
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 11:35 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Ow een koe is wel een beest, meer ieder beest is geen koe ?
gras is groen, groen is geen gras !
helder ?
pi_25902617
en waarom denk je in godsnaam dat er een verband is ?
ensemble, tout est plus joli
PETITLAPIN krijgt een DOCHTER
pi_25902648
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Ja, niet dus.
Delivered without an information leaflet
pi_25902689
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 11:53 schreef gekke_sandra het volgende:

[..]

Ja, niet dus.
klopt, dat zou ook niet best zijn.
  vrijdag 1 april 2005 @ 12:03:00 #7
24486 Neo666
Dont like it, too bad
pi_25902886
Ben wel eens depressief en schijn een IQ te hebben van 140....
Maak een poll ;p
Met: Vlagen van intelligentie.
R.I.P Jolanda my big sister 09-09-1969 - 13-05-2005
  vrijdag 1 april 2005 @ 12:09:48 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_25903041
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Wat ik me afvraag is het volgende;
Is er een verband tussen Bi polair (manisch) en hoogbegaafd.
En dan in de zin van,
* manisch depressief ---> vaak (of soms) zijn deze mensen hoogbegaafd.

andersom gaat deze vlieger niet op.
nee, wel tussen autisme en hoogbegaafdheid, of auditief/visueel gehandicapten en hoogbegaafdheid.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_25903054
Ik had laatst een theorie
Misschien is het wel zo dat de "normale" mens [l]niet[/l] normaal is en dom. Dat ze mensen met een "geestelijke afwijking of ziekte" als "anders" zien, maar misschien zijn ze zelf wel "anders". Ze plakken een etiketje op je hoofd, depressief of schrizofreen, omdat wij de wereld niet zien zoals men wil dat die gezien wordt. Misschien is het zo wel begonnen met dat stomme etiketje. Misschien zijn mensen die o.a depressief zijn juist wel normaal, omdat (manisch) depressieve mensen e.d de wereld in zijn werkelijke vorm zien. Misschien zien schrizofrene mensen wel dimensies die écht bestaan. Misschien is de mensheid dom en kortzichtig. Maar ja, dat was maar een rare gedachte
  vrijdag 1 april 2005 @ 12:11:43 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_25903084
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 11:52 schreef petitlapin het volgende:
en waarom denk je in godsnaam dat er een verband is ?
is er niet; die mensen kunnen zich totaal niet concentreren, al is het wel niet door manie dan wel door depressie.
  vrijdag 1 april 2005 @ 12:12:33 #11
38839 Henkuzz
ga toch heen
pi_25903107
Daar is wel een "link" tussen.
Volgens mij komt dat soms doordat hoogbegaafden zichzelf in een bepaald hoekje duwen.
Zichzelf niet goed kunnen uiten en daardoor ook niet begrepen (willen) worden.
Vroeger had ik vrienden die dat dus niet begrepen. En ze begrepen niet helemaal hoogbegaafd zijn. Wat dat is. Oh dan ben je slim hoeveel is 1000x3524412?? Weet je niet he.. Je bent niet slim.
Als je daar gevoelig voor bent ga je je dus "dom" voelen en maar niet doen zoals je zelf bent.

Maar dit is mijn ervaring.
Weetje .... bekijk het maar allemaal
  vrijdag 1 april 2005 @ 12:13:14 #12
24486 Neo666
Dont like it, too bad
pi_25903122
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Misschien is het wel zo dat de "normale" mens [l]niet[/l] normaal is en dom. Dat ze mensen met een "geestelijke afwijking of ziekte" als "anders" zien, maar misschien zijn ze zelf wel "anders". Ze plakken een etiketje op je hoofd, depressief of schrizofreen, omdat wij de wereld niet zien zoals men wil dat die gezien wordt. Misschien is het zo wel begonnen met dat stomme etiketje. Misschien zijn mensen die o.a depressief zijn juist wel normaal, omdat (manisch) depressieve mensen e.d de wereld in zijn werkelijke vorm zien. Misschien zien schrizofrene mensen wel dimensies die écht bestaan. Misschien is de mensheid dom en kortzichtig. Maar ja, dat was maar een rare gedachte
1 probleem dat al die mensen de wereld anders zien....
Zal het aan me zus vragen als ze weer uit de inrichting komt over 3 maanden
Met: Vlagen van intelligentie.
R.I.P Jolanda my big sister 09-09-1969 - 13-05-2005
pi_25903144
quote:
Wie weet heb je wel gelijk, alleen jammer dat de meerderheid beslist wat normaal is
  vrijdag 1 april 2005 @ 12:16:06 #14
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_25903172
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 12:12 schreef Henkuzz het volgende:
Daar is wel een "link" tussen.
Volgens mij komt dat soms doordat hoogbegaafden zichzelf in een bepaald hoekje duwen.
Zichzelf niet goed kunnen uiten en daardoor ook niet begrepen (willen) worden.
Vroeger had ik vrienden die dat dus niet begrepen. En ze begrepen niet helemaal hoogbegaafd zijn. Wat dat is. Oh dan ben je slim hoeveel is 1000x3524412?? Weet je niet he.. Je bent niet slim.
Als je daar gevoelig voor bent ga je je dus "dom" voelen en maar niet doen zoals je zelf bent.

Maar dit is mijn ervaring.
foute gedachte, depressie is toch een heel ander fenomeen dan jij beschrijft. lees er maar even de DSM IV definitie op na
pi_25903217
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 12:11 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

is er niet; die mensen kunnen zich totaal niet concentreren, al is het wel niet door manie dan wel door depressie.
in een bepaalde manie stemming, kan je je zeker wel concentreren en zie je alles zeer helder en duidelijk, veel duidelijker dan voorheen, dit is geen waanbeeld maar echt zo.
pi_25903259
Depressie bij hoogbegaafden komt denk ik door het feit dat die mensen (of zelf, of gepushed door anderen) teveel bezig zijn met hun werk/studie en dat ze langzaam aan het contact met de "buitenwereld" verliezen.

Alhoewel, het kan zijn dat ze daar zelf voor kiezen, maar het kan ze ook moeilijk gemaakt worden door anderen. "hij is hoogbegaafd, hij is anders, hem hoeven we niet als vriend".

Zelf merk ik ook vaak aan mensen die slimmer zijn, dat die meestal ook wel wat contactgestoorder zijn (autist?). Maar dit hoeft natuurlijk ook niet altijd, we gaan niet generaliseren
pi_25903662
Hoogbegaafdheid houdt over het algemeen ook in dat men meer nadenkt over maatschappelijk kwesties, waar depressie weer een gevolg van kan zijn. Je ziet namelijk wat er allemaal 'mis' is, maar kan er weinig tegen doen.

Heb zelf een IQ tussen de 140 en 160 (verschillende tests), ik merk bij mezelf dat ik veel meer nadenk over dingen. Ik heb geen last van depressies, maar wel last van angst en paniekgevoelens. Het heeft met elkaar te maken.
  vrijdag 1 april 2005 @ 13:14:28 #18
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_25904568
* EviL_AleX gaat niet met IQ zwaaien...

Het verstand is niet meer dan een stuk gereedschap. Het is niet zaligmakend om hoogbegaafd te zijn. Natuurlijk kunnen er verbanden zijn tussen hoogbegaafdheid en andere zaken, dat heeft met gedragspatronen te maken. Je zou de maatschappij als deprimerend kunnen ervaren, maar juist ook als achterlijk lollig...

Dus is er een absoluut verband tussen wat de TS stelt...?
Ik acht het onwaarschijnlijk
  vrijdag 1 april 2005 @ 13:32:15 #19
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_25904997
Ik loop stage op een afdeling met minderbegaafde psychiatrische patienten, en een aantal van hen hebben een bipolaire stoornis. Gaat dus niet op, of het moeten toevallig allemaal uitzonderingen zijn die de regel bevestigen
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  vrijdag 1 april 2005 @ 13:35:32 #20
117064 Sleus
for the Wycked
pi_25905090
quote:
jij bent dus echt naar de klote en moet zelf hoognodig worden opgenomen met zulke waandenkbeelden!
I used to have an open mind, but my brains kept falling out
pi_25905268
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 13:32 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
Ik loop stage op een afdeling met minderbegaafde psychiatrische patienten, en een aantal van hen hebben een bipolaire stoornis. Gaat dus niet op, of het moeten toevallig allemaal uitzonderingen zijn die de regel bevestigen
Ik krijg herinneringen aan een borderlinetopic van een paar jaar geleden, waarin een aantal mensen met borderline meldden dat borderline vaker voorkomt bij intellligente mensen en dat combineerden met een "dat herken ik wel, ik ben ook erg slim". Prachtig.

Ook voor autisme gaat het verband niet op: er zijn heel veel autisten die juist zwakbegaafd zijn. Rainman heeft voor een groot misverstand gezorgd.

Het kan best zijn dat bepaalde psychische stoornissen meer voorkomen bij boven- of benedenintelligente mensen hoor, maar ik kan me ook wel voorstellen dat intelligente mensen beter kunnen verwoorden wat ze dwarszit, en sowieso vaker besluiten naar een psycholoog te gaan. Een Tokkie die zich klote voelt slaat de boel kort en klein of gaat in de kroeg hangen, die zal niet zo gauw denken: "ik moet maar eens in zelf-analyse gaan bij een therapeut".
pi_25905371
Tja, er zijn genoeg briljante mensen die vrij normaal zijn. Ik noem zelf ff natuurkundigen als Feynmann, Einstein, Bohr etc. Maar wiskundigen als John Nash,Grothendieck, Godel, Boltzmann etc laten zien dat briljante mensen nogal es naar de manische kant neigen. Moeilijk. Ik denk zelf wel dat briljantie vaak samengaat met een psychische afwijking.
pi_25905417
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk zelf wel dat briljantie vaak samengaat met een psychische afwijking.
....maar in veruit de meeste gevallen een psychische afwijking bepaald niet samengaat met briljantie
pi_25905721
Wat als we in een bepaald geval de creatieve geest van een manische analyseren, zo een persoon is echt tot uitersten in staat.
Mag je dan stellen dat deze persoon bovenmatig intelligent is, nogmaals, dit kan voorkomen bij enkelen, maar zeker niet bij een ieder die manisch is.
Zeer intelligente mensen zijn vaak iet wat andere personen, met meer dan normalen interesse in bepaalde zaken.
pi_25906061
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 13:35 schreef Sleus het volgende:
jij bent dus echt naar de klote en moet zelf hoognodig worden opgenomen met zulke waandenkbeelden!
Hahaha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')