Brabanders, dat heb je goed gezien!quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:14 schreef keijz het volgende:
dat is iets voor limburgers enzo, dus ja...
Oe, we gaan er een verkapt pro-brabant topique van makenquote:
Duhquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:18 schreef bemeall het volgende:
[..]
Oe, we gaan er een verkapt pro-brabant topique van maken![]()
bedoel ik jaquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:15 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Brabanders, dat heb je goed gezien!
Slotje graagquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:18 schreef bemeall het volgende:
[..]
.... zal ik t doen?quote:Op donderdag 31 maart 2005 20:00 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
saai topic
< insert tubgirl.jpg >
Je weet tochquote:Op donderdag 31 maart 2005 20:00 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
saai topic
< insest tubgirl.jpg >
doe hetquote:
Ben het volledig met TS eensquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:12 schreef kokos het volgende:
Wat een wagelijke uitdrukking.
Ons vader, Ons moeder, Ons Moeke
De brabantse taal, en dan voornamelijk de zacht klinkende g in het zuiden van het land, schijnt zelfs meer op het oorspronkelijke nederlands te lijken dan de zogenoemde harde g.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:12 schreef speedfreakssj het volgende:
alleen rare mensen (brabanders en limburgers dus) praten zo.
je woont in NL, niet in een land waar het normaal is om apentaal te verspreiden. daar zijn al andere groeperingen voor.
quote:Daarnaast bestaat er nog een ander verschil in uitspraak, namelijk tussen de 'harde' en de 'zachte' g, dat regionaal bepaald is: de zachte g komt vooral voor in het zuidelijke deel van het Nederlandse taalgebied. In dat deel van het taalgebied waar de g zacht wordt uitgesproken, wordt het onderscheid tussen stemloos en stemhebbend in acht genomen. In het noordelijke deel van het taalgebied wordt de stemhebbende g echter dikwijls verscherpt, waardoor het onderscheid verloren gaat. Er is geen of een nauwelijks waarneembaar verschil in uitspraak van de g tussen chloor en gloren en tussen lachen en vlaggen. Dat dit onderscheid in het verleden wel werd gemaakt, blijkt uit de vervoegde vormen van de laatstgenoemde werkwoorden: lachte respectievelijk vlagde. Hoewel de g in vlaggen op dezelfde wijze, dus stemloos, wordt uitgesproken als in lachen, heeft dit niet geleid tot de vervoeging met -te(n) .
Oh wat is ie toch goorquote:Op donderdag 31 maart 2005 22:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Zucht, dan doe ik het zelf wel
[edit] foto weg
en limburgers ok slotjequote:Op donderdag 31 maart 2005 19:15 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Brabanders, dat heb je goed gezien!
neej dollen hond, ons mâââm moe ge zegge, of anders nogh wel ons moeke. ge gaat togh nie zun bietje lope proate als nen hollander, of wel dan, gê/âk!quote:Op donderdag 31 maart 2005 22:29 schreef Herr_Munk het volgende:
[..]
Ons Moeder en ik zèn doar hillemoal meej eens!
en jij trekt volle zalen he kut-tukkertje?quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:12 schreef kokos het volgende:
gullie moederquote:Op vrijdag 1 april 2005 00:18 schreef Vava het volgende:
Hoe is het met jullie ma?
Het is 'smam en 'spap.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:12 schreef kokos het volgende:
quote:Op vrijdag 1 april 2005 09:07 schreef Dalamar het volgende:
Ik vind het zorgelijker dat sommige Brabo's voornamen gaan verbouwen tot een soort meervoudsvorm.
"Ik zal ons Henken eens even bellen" of "ik ga straks naar tante Paula's"
(we hebben het dus over ene Henk en Paula).
En ja ik kom uit Brabant en ja ook ik krijg jeuk van sommige vormen van dialect.
Ik verafschuw in het algemeen dialecten. Kinderen die praten alsof ze in een zwarte ghetto geboren zijn daar stoor ik me dan weer minder aan omdat dit gelukkig maar tijdelijk is.quote:Op vrijdag 1 april 2005 09:32 schreef MarMar het volgende:
* MarMar vind het wel wat hebben
elke streek zijn dialectje en dan is brabant imho in elk geval niet een van de minst aantrekkelijken voor het gehoor...
wat ik dan veeeeeel storender vind is kids die gaan praten als nepnegers...
ey, je weet toch....
Jij spreekt accentloos?quote:Op vrijdag 1 april 2005 09:39 schreef Stali. het volgende:
[..]
Ik verafschuw in het algemeen dialecten. Kinderen die praten alsof ze in een zwarte ghetto geboren zijn daar stoor ik me dan weer minder aan omdat dit gelukkig maar tijdelijk is.
Maar dat Brabantse gemauw, waar vrouwen trouwens het best in zijn.... vreselijk!
Ja, dit noemen ze ook wel ABN.quote:
Oke dat iedereen een beetje behoorlijk Nederlands moet kunnen spreken, ben ik het wel met je eens, maar in informele sfeer, hoe ernstig is het dan als mensen elkaar in hun eigen streektaal/dialect aanspreken, ik vind dat ook wel zijn charme hebben eigenlijk.quote:Op vrijdag 1 april 2005 09:47 schreef Stali. het volgende:
[..]
Ja, dit noemen ze ook wel ABN.
Ik ben geboren en getogen in Amsterdam en wanneer ik mensen dat vertel kijken ze me ongelovig aan en dan volgt: "maar dat hoor je helemaal niet".
Waar je ook vandaan komt, ik vind echt dat je gewoon ABN moet kunnen spreken. Maar goed dit is mijn persoonlijke mening maar. Het is ook niet zo dat ik me er druk over maak, maar wanneer ik het mauwen weer hoor dan heb ik wel die gedachte.
Dus als ik gewoon normale Nederlandse woorden gebruik, maar je kunt wel horen dat ik uit Drenthe kom...dan spreek ik geen ABN?quote:Op vrijdag 1 april 2005 09:47 schreef Stali. het volgende:
[..]
Ik ben geboren en getogen in Amsterdam en wanneer ik mensen dat vertel kijken ze me ongelovig aan en dan volgt: "maar dat hoor je helemaal niet".
Waar je ook vandaan komt, ik vind echt dat je gewoon ABN moet kunnen spreken. Maar goed dit is mijn persoonlijke mening maar. Het is ook niet zo dat ik me er druk over maak, maar wanneer ik het mauwen weer hoor dan heb ik wel die gedachte.
Dialect en accent is inderdaad wat anders.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:08 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Dus als ik gewoon normale Nederlandse woorden gebruik, maar je kunt wel horen dat ik uit Drenthe kom...dan spreek ik geen ABN?
Absoluut niet ernstig maar ik vind het werkelijk geen enkele charme hebben.quote:Op vrijdag 1 april 2005 09:56 schreef MarMar het volgende:
[..]
Oke dat iedereen een beetje behoorlijk Nederlands moet kunnen spreken, ben ik het wel met je eens, maar in informele sfeer, hoe ernstig is het dan als mensen elkaar in hun eigen streektaal/dialect aanspreken, ik vind dat ook wel zijn charme hebben eigenlijk.
Ik vind jouw manier van denken geen enkele charme hebben.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:13 schreef Stali. het volgende:
[..]
Absoluut niet ernstig maar ik vind het werkelijk geen enkele charme hebben.
Haha dat zegt ons oma altijd geweldig is datquote:Op vrijdag 1 april 2005 09:07 schreef Dalamar het volgende:
Ik vind het zorgelijker dat sommige Brabo's voornamen gaan verbouwen tot een soort meervoudsvorm.
"Ik zal ons Henken eens even bellen" of "ik ga straks naar tante Paula's"
(we hebben het dus over ene Henk en Paula).
En ja ik kom uit Brabant en ja ook ik krijg jeuk van sommige vormen van dialect.
Dat mag jij vinden.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:19 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Ik vind jouw manier van denken geen enkele charme hebben.
nèè zègge! Moar moakt em es naa. D'n moord meej ons mâââm. Eigenlik zeg ik altij Smoeder moar doar begrèpe dieën Sjelbenellie prûûke van boven d'n rivieren niks van!quote:Op donderdag 31 maart 2005 23:09 schreef CybErik het volgende:
[..]
neej dollen hond, ons mâââm moe ge zegge, of anders nogh wel ons moeke. ge gaat togh nie zun bietje lope proate als nen hollander, of wel dan, gê/âk!
quote:Op vrijdag 1 april 2005 15:20 schreef Herr_Munk het volgende:
[..]
nèè zègge! Moar moakt em es naa. D'n moord meej ons mâââm. Eigenlik zeg ik altij Smoeder moar doar begrèpe dieën Sjelbenellie prûûke van boven d'n rivieren niks van!
Das toch limburgs....quote:Op vrijdag 1 april 2005 00:59 schreef Stali. het volgende:
[..]
Het is 'smam en 'spap.
En ik ben niet eens Brabants..
quote:Op vrijdag 1 april 2005 15:20 schreef Herr_Munk het volgende:
[..]
nèè zègge! Moar moakt em es naa. D'n moord meej ons mâââm. Eigenlik zeg ik altij Smoeder moar doar begrèpe dieën Sjelbenellie prûûke van boven d'n rivieren niks van!
Praat ik als een tukker?quote:Op vrijdag 1 april 2005 00:24 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
en jij trekt volle zalen he kut-tukkertje?![]()
annex taalbarbaar
Oeleboeleboelequote:Op donderdag 31 maart 2005 21:12 schreef speedfreakssj het volgende:
je woont in NL, niet in een land waar het normaal is om apentaal te verspreiden. daar zijn al andere groeperingen voor.
In Nederland gebruiken we ook hoofdletters aan het begin van zinnen speedfreakssj.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:12 schreef speedfreakssj het volgende:
in NL, niet in een land waar het normaal is om apentaal te verspreiden
Ik heb er 8 jaar gewoond maar ben weggevlucht vanwege dat infantiele dialectquote:Op donderdag 31 maart 2005 21:25 schreef Keano het volgende:
Brabant rockt maar dat beseffen jullie nog wel ooit als jullie hier eens komen.
quote:Op zaterdag 2 april 2005 08:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb er 8 jaar gewoond maar ben weggevlucht vanwege dat infantiele dialect
Ge zidde gewôn een mietje, wanne.quote:Op zaterdag 2 april 2005 08:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Da zinde gij jaquote:Op zaterdag 2 april 2005 12:30 schreef Renmaestro het volgende:
[..]
Ge zidde gewôn een mietje, wanne.
Godnondeju het is Friet!quote:Op zaterdag 2 april 2005 12:38 schreef XiChico het volgende:
Ons Mam .. Idols, maar gelukkig eten we vanavond patat
quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:12 schreef speedfreakssj het volgende:
Ik kom er héééél regelmatig en het is de meest vreemde provincie die er isquote:Op donderdag 31 maart 2005 21:25 schreef Keano het volgende:
Ons mam het net thee veur mij gezet, lekker jonge.
Brabant rockt maar dat beseffen jullie nog wel ooit als jullie hier eens komen.
Dat hoor je wel!quote:Op vrijdag 1 april 2005 09:47 schreef Stali. het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:18 schreef bemeall het volgende:
[..]
Volgens mij had Theo Maassen over iets anders dan Den Boschquote:Op donderdag 7 april 2005 14:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
Het enige goede wat uit Amsterdam komt is de intercity naar Den Bosch
DenBosch is dan ook gelijk de enige beetje bereikbare plaats in brabantquote:Op donderdag 7 april 2005 14:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
Het enige goede wat uit Amsterdam komt is de intercity naar Den Bosch
Tja, ik kan er ook niks aan doen dat Theo het aangepast heeftquote:Op donderdag 7 april 2005 14:33 schreef Katana het volgende:
[..]
Volgens mij had Theo Maassen over iets anders dan Den Bosch
quote:Op donderdag 7 april 2005 16:07 schreef De-oneven-2 het volgende:
Voor de volledigheid:
Al het goede wat uit Amsterdam komt is de intercity naar Den Bosch, en al het goede wat uit Den Bosch komt is de trein naar Breda Oss.
Infantiel?... jij houdt toch juist van jong?! Maarjah... jij kiest liever een Chinees wijf om je snikkel dan een Brabants breezahsletje, toch?quote:Op zaterdag 2 april 2005 08:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
nee hoor, hier is het ook smam, spap, s[naam].quote:
Ik ben brabander, maar ik had vroeger nog kennisen uit de randstad. Altijd als ik dan zei "ons pap is werken" (bijv) dan zeiden ze onze pap staat in de koelkastquote:Op zondag 10 april 2005 01:01 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
nee hoor, hier is het ook smam, spap, s[naam].
Tis beter dan het bekakte: mijn moederrrrrr, mijn vaderrrrrrrrr
quote:
quote:Op maandag 11 april 2005 08:07 schreef DaMook het volgende:
[..]
Ik ben brabander, maar ik had vroeger nog kennisen uit de randstad. Altijd als ik dan zei "ons pap is werken" (bijv) dan zeiden ze onze pap staat in de koelkastflauwe randstad humor
Kan ik als Brabander zijnde wel mee lachen...quote:Op maandag 11 april 2005 08:07 schreef DaMook het volgende:
[..]
Ik ben brabander, maar ik had vroeger nog kennisen uit de randstad. Altijd als ik dan zei "ons pap is werken" (bijv) dan zeiden ze onze pap staat in de koelkastflauwe randstad humor
Er is volgens mij niémand in Nederland die 100% ABN spreekt zonder accent of dialect/streekwoorden. Niet in Limburg, niet in Groningen, niet in Rotterdam en niet in Amsterdam. En nee, ooooook niet in het Gooiquote:Op vrijdag 1 april 2005 09:47 schreef Stali. het volgende:
quote:Op maandag 11 april 2005 13:29 schreef Croupouque het volgende:
Ach, het heeft wel zijn charmes. Al zul je het mij nooit horen zeggen.
Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat veel Brabanders (en Limburgers overigens ook) een soort ongemotiveerde trots voelen voor hun woonplaats. Ook al betreft het hier de grootste inteeltgemeenschap van West-Europa of een piepklein dorp met een slachthuis, een kerk en twee woonhuizen; één voor de slager en één voor de pastoor, hun dorp is altijd het beste vergeleken met andere dorpen of steden.
Dit gaat veelal gepaard met de uitspraak: "... (vul hier je dorp in) de gâkstuhhhh."
Enkele voorbeelden:
"Eindhovûhhh de gâkstuhhh."
"Maarheezûhhh de gâkstuhhh"
"Odiliapeel de gâkstuhhh"
"Schubbekutteveen de gâkstuhhh"
Nu ik toch bezig ben, de "uhhh" komt ook veel vaker dan gemiddeld voor in het Brabantse taalgebruik. Hoor je de "uuuhhh" boven de rivieren eigenlijk alleen in slaapkamers en op toiletten, in Brabant word je er mee doodgegooid. Zo roepen supporters van PSV bijvoorbeeld continu "Boeruhhh, boeruhhh, boeruhhh". Niet "Kom op jongens, val wat meer aan!", "Bouma, je speelt een puike partij!" of "Hee scheidsrechter, dat was toch wel een gele kaart waard, me dunkt." Nee, "Boeruhhhh, boeruhhh, boeruhhh" is het enige wat klinkt, alsof Mark van Bommel en Philip Cocu na de wedstrijd de koeien nog even gaan melken en hun voetbalschoenen verruilen voor stevige laarzen van de Boerenbond, al struinend door de klei, met hun hoofden schuddend omdat de zwaluwen dit jaar bar laag vlogen en de aanhoudende regen de krieltjesoogst danig verpest heeft.
"Boeruhhhh, boeruhhh, boeruuhhhhhhhh!": iets wat na verloop van tijd als een soort mantra door blijft klinken, "uuuhhhh, uuuuhhhhhhh, uhhhhhhh" : een oerkreun die de basis lijkt te zijn voor bijna ieder Brabants woord dat uitgekraamd wordt na het nuttigen van enkele alcoholische consumpties. Ik ben van mening dat in Brabant een taal gesproken wordt die het dichtst bij de taal der Neanderthalers ligt, en dat het Brabantse volk één grote archeologische goudader is die tot op heden nog niemand heeft weten aan te boren.
Overigens woon ik in Boxtel, de gekste.
quote:Op maandag 11 april 2005 13:29 schreef Croupouque het volgende:
Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat veel Brabanders (en Limburgers overigens ook) een soort ongemotiveerde trots voelen voor hun woonplaats. Ook al betreft het hier de grootste inteeltgemeenschap van West-Europa of een piepklein dorp met een slachthuis, een kerk en twee woonhuizen; één voor de slager en één voor de pastoor, hun dorp is altijd het beste vergeleken met andere dorpen of steden.
Dit gaat veelal gepaard met de uitspraak: "... (vul hier je dorp in) de gâkstuhhhh."
Enkele voorbeelden:
Nu ik toch bezig ben, de "uhhh" komt ook veel vaker dan gemiddeld voor in het Brabantse taalgebruik. Hoor je de "uuuhhh" boven de rivieren eigenlijk alleen in slaapkamers en op toiletten, in Brabant word je er mee doodgegooid. Zo roepen supporters van PSV bijvoorbeeld continu "Boeruhhh, boeruhhh, boeruhhh". Niet "Kom op jongens, val wat meer aan!", "Bouma, je speelt een puike partij!" of "Hee scheidsrechter, dat was toch wel een gele kaart waard, me dunkt." Nee, "Boeruhhhh, boeruhhh, boeruhhh" is het enige wat klinkt, alsof Mark van Bommel en Philip Cocu na de wedstrijd de koeien nog even gaan melken en hun voetbalschoenen verruilen voor stevige laarzen van de Boerenbond, al struinend door de klei, met hun hoofden schuddend omdat de zwaluwen dit jaar bar laag vlogen en de aanhoudende regen de krieltjesoogst danig verpest heeft.
"Boeruhhhh, boeruhhh, boeruuhhhhhhhh!": iets wat na verloop van tijd als een soort mantra door blijft klinken, "uuuhhhh, uuuuhhhhhhh, uhhhhhhh" : een oerkreun die de basis lijkt te zijn voor bijna ieder Brabants woord dat uitgekraamd wordt na het nuttigen van enkele alcoholische consumpties. Ik ben van mening dat in Brabant een taal gesproken wordt die het dichtst bij de taal der Neanderthalers ligt, en dat het Brabantse volk één grote archeologische goudader is die tot op heden nog niemand heeft weten aan te boren.
Deze hele post is eigenlijk wel een eigen topic in TTK waardquote:Op maandag 11 april 2005 13:29 schreef Croupouque het volgende:
Enkele voorbeelden:
Kul gebruike jullie nie in Breda..quote:Op maandag 11 april 2005 15:29 schreef Sgele het volgende:
ej Kul! Wa motte gij va mijn!
niks gezeejt..quote:Op maandag 11 april 2005 15:29 schreef Sgele het volgende:
ej Kul! Wa motte gij va mijn!
je kan ook editen hoorquote:
Leg eens uit?quote:Op maandag 11 april 2005 12:58 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Er is volgens mij niémand in Nederland die 100% ABN spreekt zonder accent of dialect/streekwoorden. Niet in Limburg, niet in Groningen, niet in Rotterdam en niet in Amsterdam. En nee, ooooook niet in het Gooi
Volgens mij was ooit (toen ik nog jong was) Ede of Epe waar ze het meest ABN spreken.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |