Inderdaad, als gelovige zou ik mij daardoor aangevallen voelen. Maar je kunt ons snel uit de onzekerheid te helpen door hier simpelweg antwoord te geven op die vraag: Is Akkersloot atheist ?quote:Op zondag 10 april 2005 09:19 schreef Akkersloot het volgende:
En als ik schrijf "goddelijke wijsheid kan toch alleen voor wijsheid zijn die voor alle tijden geldt" is dat dan een aanval op alle godsdiensten en gelovigen
En alweer heb je alleen maar oog voor je eigen argumentenquote:Op zaterdag 9 april 2005 17:25 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja je schreef mierenneukerij.
Het is Godslasteraar die zegt dat per definitie fundamentalisme alleen op aanhangers van een religie kan slaan.
Dus vandaar mijn punt nog aan jou. Een fundamentalistisch christen/moslim beweert dat ik als "ongelovige" toch in zijn God of Allah geloof. Hoe kan ik als "fundamentalistisch" atheïst beweren dat alle gelovigen eigenlijk, net als mij, toch niet in hun God of Allah geloven![]()
Het moet schijnbaar kunnen, want volgens jou bestaan fundamentalistische atheisten.![]()
Naast volhardendheid en fanatisme is een gepolariseerde zienswijze ook zeer belangrijk als onderdeel van het fundamentalisme.quote:Op zondag 10 april 2005 13:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De kantjes van het fundamentalisme die je ook bij fanatieke atheïsten tegenkomt hebben helemaal geen betrekking op het wel of niet in een God geloven. Maar wel op de volhardendheid en het fanatisme waarmee die atheïsten hun boodschap verkondigen.
Jazeker, maar het kan niet zo zijn dat atheïsme niet in de buurt komt van religieus fundamentalisme louter en alleen omdat een atheïst nooit zal beweren dat gelovigen eigenlijk niet in een God of Allah geloven, maar alleen maar denken dat ze in die God of Allah geloven. Dat is totaal irrelevant en ik zou het wel aardig vinden als Akkersloot niet alleen maar daarop zou hameren maar ook eens in zou gaan op de argumenten die genoemd worden. En dan gaat het dus onder andere over de volhardendheid, het fanatisme en de gepolariseerde zienswijze. Het is ergerniswekkend om te zien dat argumenten in de discussie met Akkersloot door hem volkomen genegeerd worden. Dat is geen discussie, dat lijkt meer op een monoloog.quote:Op zondag 10 april 2005 14:07 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Naast volhardendheid en fanatisme is een gepolariseerde zienswijze ook zeer belangrijk als onderdeel van het fundamentalisme.
In mijn exemplaar van Dune staat toch echt Kwisatz Haderich.quote:Op zaterdag 9 april 2005 21:34 schreef SingleCoil het volgende:
@Kwisatz_Haderich: Het is Kwisats Haderach
Is Akkersloot atheïst? Volgens mij interesseert het God (als hij bestaat) niet of we wel of niet gelovig in hem zijn. Derhalve interesseert het mij ook geen ene ruk.quote:Op zondag 10 april 2005 09:35 schreef SingleCoil het volgende:
Inderdaad, als gelovige zou ik mij daardoor aangevallen voelen. Maar je kunt ons snel uit de onzekerheid te helpen door hier simpelweg antwoord te geven op die vraag: Is Akkersloot atheist ?
Heb ik dan niet gezegd dat volhardendheid, fanatisme en gepolariseerde zienswijze niets met fundamentalisme te maken heeft.quote:Op zondag 10 april 2005 14:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:
. En dan gaat het dus onder andere over de volhardendheid, het fanatisme en de gepolariseerde zienswijze. Het is ergerniswekkend om te zien dat argumenten in de discussie met Akkersloot door hem volkomen genegeerd worden.
Fijn dat je zo tolerant bent, Akkerquote:Op zondag 10 april 2005 20:01 schreef Akkersloot het volgende:
Maar ook al ergens anders gepost. Ik ben wegens "het beledigen van gelovigen" door mod Haushofer zo ongeveer vogelvrij verklaard. Je mag van mij dus alles zeggen. Want enige relevantie daarvan is immers niet vereist. Probeer het nog maar eens met "racist" of zo.![]()
Zie mijn signature. Ik ben hier een keer 3 maanden geband geweest omdat ik mij niet mocht verdedigen dat ik een racist werd genoemd.quote:Op zondag 10 april 2005 20:18 schreef Haushofer het volgende:
[racist]
Fijn dat je zo tolerant bent, AkkerZullen we dan nou ophouden over dat voorval?
Volgens mij ben je een fundamentalist als je bepaalde zaken gewoon negeert. Je negeert dat mensen gewoon niet in je God of Allah geloven en noem ze derhalve mensen "die niet voor God hebben gekozen" of "ondankbaren zijn voor Allah". Je negeert dat mensen toch in een God kunnen geloven, alleen maar omdat ze niet in je bijbel of koran geloven en noem ze derhalve "ongelovigen" (hoe weet je dat andersgelovigen nergens anders in gelovenquote:Op zondag 10 april 2005 20:19 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zie je punt, Akkersloot. Je bent geen fundamentalistisch atheist, maar een fundamentalistisch 'anti-openbaringsgodsdienstige'. Maar je kunt je toch wel voorstellen dat er fundamentalistische atheisten zijn, ookal ben jij dat nu niet ?
Heb je door hoeveel (argumenten) jij gewoon negeert?quote:Op zondag 10 april 2005 20:50 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Volgens mij ben je een fundamentalist als je bepaalde zaken gewoon negeert. ...
In de zin dat hij het nooit zal merken als hij het verkeerd heeft gehad bedoel je?quote:Op maandag 11 april 2005 10:41 schreef SingleCoil het volgende:
Ik ben met je eens Akkersloot dat een atheist nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen, maar een gelovige niet...
quote:Op zaterdag 9 april 2005 21:14 schreef Kwisatz_Haderich het volgende:
Atheisten zijn inderdaad zelden nooit fundamentalisten, helaas zijn ze regelmatig fanatiekerdan Jehova getuigen op zondagmorgen
Een fundamentalistische atheïst zou dan tegen alle vormen van geloof moeten zijn. Maar er zijn maar zat theïsten die tegen ongeloof, met name tegen het ongeloof in hun religie, zijn. Zijn dat dan ook fundamentalistische theïstenquote:Op zondag 10 april 2005 20:19 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zie je punt, Akkersloot. Je bent geen fundamentalistisch atheist, maar een fundamentalistisch 'anti-openbaringsgodsdienstige'.
[quote]
Ligt er nog al aan welke "openbarings"godsdienst bedoeld wordt. Ik ben tegen godsdiensten die een ander bij hun religie betrekken. En dus termen gebruiken als "ongelovige" "ondankbare" "vee" endergelijke
[quote]
Maar je kunt je toch wel voorstellen dat er fundamentalistische atheisten zijn, ookal ben jij dat nu niet ?
Ik hou me liever bij het niet-negeren van feiten. Zo is het een feit dat ik totaal niet geloof in het hersenspinsel van een geesteszieke pedofiele "profeet". Hoe komen fundamentalisten er dan bij om mij een "ondankbare" te noemen. (Waar je niet in het bestaan van gelooft, kan je immers ook niet ondankbaar voor zijn). NIet-gelovigen een "ondankbare" of "ongelovige" (hoe weet je immers dat ze niet ergens anders in geloven) noemen is een duidelijk voorbeeld van fundamentalisme.quote:Op maandag 11 april 2005 07:51 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Heb je door hoeveel (argumenten) jij gewoon negeert?
Nu hou je voor de zoveelste keer een verhaal over hoe erg sommige gelovigen wel kunnen zijn, maar ik dacht dat we het even over atheïsten zouden hebben. Je hebt dit topic toch geopend met een stelling over atheïsten, niet om er het zoveelste religiebashtopic van te maken?quote:Op maandag 11 april 2005 19:30 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik hou me liever bij het niet-negeren van feiten. Zo is het een feit dat ik totaal niet geloof in het hersenspinsel van een geesteszieke pedofiele "profeet". Hoe komen fundamentalisten er dan bij om mij een "ondankbare" te noemen. (Waar je niet in het bestaan van gelooft, kan je immers ook niet ondankbaar voor zijn). NIet-gelovigen een "ondankbare" of "ongelovige" (hoe weet je immers dat ze niet ergens anders in geloven) noemen is een duidelijk voorbeeld van fundamentalisme.
"Streven dat mensen niet in een God geloven" kan zelfs niet de definitie van fundamentalistisch atheisme zijn. Anders zouden al die mensen die streven naar het wel in een God (moet de eerste daarvan nog tegen komen, het moet immers altijd één bepaalde God zijn) geloven dan weer fundamentalistische theisten moeten zijnquote:Op maandag 11 april 2005 22:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nu hou je voor de zoveelste keer een verhaal over hoe erg sommige gelovigen wel kunnen zijn, maar ik dacht dat we het even over atheïsten zouden hebben. Je hebt dit topic toch geopend met een stelling over atheïsten, niet om er het zoveelste religiebashtopic van te maken?
Misschien zou je even wat netter willen quoten. Meer dan de helft van de quote in jouw post is niet mijn tekst.quote:Op maandag 11 april 2005 22:27 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
"Streven dat mensen niet in een God geloven" kan zelfs niet de definitie van fundamentalistisch atheisme zijn. Anders zouden al die mensen die streven naar het wel in een God (moet de eerste daarvan nog tegen komen, het moet immers altijd één bepaalde God zijn) geloven dan weer fundamentalistische theisten moeten zijn![]()
Zie toelichting edit.quote:Op maandag 11 april 2005 22:52 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Misschien zou je even wat netter willen quoten. Meer dan de helft van de quote in jouw post is niet mijn tekst.
Nog steeds schrijf je woorden aan mij toe die ik nooit geschreven heb. De helft van de tekst die jij quote heb ik nooit geschreven. Graag even uit de quote verwijderen.quote:
dan heb je er voor gekozen om ergens niet in te geloven.quote:Op maandag 11 april 2005 22:27 schreef Akkersloot het volgende:
Maar als je ergens niet in gelooft kan je daar toch niet voor kiezen ?
Neem me niet kwalijk. Ik had al direkt willen wijzigen. Maar het forum lag er weer uit. Na 8 uur of zo, lag alles niet ze vers meer in het geheugen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 07:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nog steeds schrijf je woorden aan mij toe die ik nooit geschreven heb. De helft van de tekst die jij quote heb ik nooit geschreven. Graag even uit de quote verwijderen.
Dus christenen hebben dan dus ook voor het geloof in "God" gekozen, ook al geloven ze er zelf niet inquote:Op dinsdag 12 april 2005 18:57 schreef ki_ki het volgende:
dan heb je er voor gekozen om ergens niet in te geloven.
je gelooft het gewoon niet, dat is jouw keuze.
vrije wil
hééé??quote:Op dinsdag 12 april 2005 19:20 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus christenen hebben dan dus ook voor het geloof in "God" gekozen, ook al geloven ze er zelf niet in![]()
http://www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl/index
Jij zegt dat geloof een keuze is. Dus dat niet-christenen niet voor geloof hebben gekozen. Als geloof een keuze is, zouden christenen dan toch ook voor het geloof gekozen kunnen hebben terwijl ze er zelf niet in gelovenquote:Op dinsdag 12 april 2005 21:39 schreef ki_ki het volgende:
[Dus christenen hebben dan dus ook voor het geloof in "God" gekozen, ook al geloven ze er zelf niet in ]
hééé??
wat lúl jij nou weer![]()
ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt.
Een fundamentalistische doortrekking van het begrip atheïsme. Overigens zijn er ook religies die juist voor polygamie zijn.quote:Op woensdag 13 april 2005 02:33 schreef Speth het volgende:
Deze uberatheisten echter keren zich echter zo dikwijls tegen alle instituties die ook maar enigzins een Christelijke oorsprong hebben dat als zij hun zin zouden krijgen, wij allen naakt en polygaam door het leven zouden gaan, tot we het beeindigen middels euthanasie.
Wat was er het eerst. Die zogenaamde christelijke waarden of het christelijk/joods geloof.quote:Nee, geef mij maar lekker Christelijke waarden, niets mis mee en mijns inziens in overeenstemming met algemene zeden en eer.
Een tip voor Akkersloot: pas je tekst op die site wat aan, het is zo lichtelijk onleesbaar. Om de zoveel woorden woorden als "fascist, epilepsie" ed werken niet echt mee. En gaarne je site ff in je signature opnemen, dat gesmijt met die site wordt een beetje vervelend.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:48 schreef ki_ki het volgende:
die site is trouwens (naar mijn mening) ontzettend irritant
Ik kan me daar wel in vinden. Het is alleen de absolute draai van het geloof wat me zo tegenstaat.quote:Speth:
Nee, geef mij maar lekker Christelijke waarden, niets mis mee en mijns inziens in overeenstemming met algemene zeden en eer.
nee, dat kan niet.quote:Op woensdag 13 april 2005 06:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Jij zegt dat geloof een keuze is. Dus dat niet-christenen niet voor geloof hebben gekozen. Als geloof een keuze is, zouden christenen dan toch ook voor het geloof gekozen kunnen hebben terwijl ze er zelf niet in geloven
In welke zin valt er dan nog te kiezen voor een geloof? Als je iets niet gelooft, kun je kiezen wat je wilt, maar je gaat niet geloven. Andersom ook, wanneer je iets gelooft, is het absurd om "tegen" te kiezen..quote:Op woensdag 13 april 2005 12:45 schreef ki_ki het volgende:
[..]
nee, dat kan niet.
tenminste, als jij al die "naam-christenen" bedoelt, maar er is een groot verschil tussen die mensen en Christenen die wél gewoon écht geloven en niet meedoen met 'zoals het altijd al was'
![]()
ik ga even uit van het Christelijke geloof, als niemand het erg vindt.quote:Op woensdag 13 april 2005 12:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
In welke zin valt er dan nog te kiezen voor een geloof? Als je iets niet gelooft, kun je kiezen wat je wilt, maar je gaat niet geloven. Andersom ook, wanneer je iets gelooft, is het absurd om "tegen" te kiezen..
Hoe zie je dat dan precies?
Je beweerde eerder dat mensen kiezen om te geloven, en dat anderen er voor kiezen om niet te geloven, vandaar mijn vraag..quote:Op woensdag 13 april 2005 12:51 schreef ki_ki het volgende:
[..]
ik ga even uit van het Christelijke geloof, als niemand het erg vindt.
Als je het niet gelooft, dan geloof je het gewoon niet, het zij zo.
als je het wel gelooft, dan geloof je waarom Jezus is gestorven en dan kies je niet "tegen", maar je gelooft het gewoon.
dat is toch allemaal niet zo heel moeilijk?? waarom zo moeilijk doen... tjeez![]()
ja ik bedoelde het meer als een "onbewuste keuze"quote:Op woensdag 13 april 2005 12:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je beweerde eerder dat mensen kiezen om te geloven, en dat anderen er voor kiezen om niet te geloven, vandaar mijn vraag..
Blijkbaar bedoelde je er echter iets anders mee.
Dus toch een keuze, al is deze onderbewust.. Op welke manier zou die keuze te beinvloeden zijn of waar hangt die keuze in dat geval van af?quote:Op woensdag 13 april 2005 12:56 schreef ki_ki het volgende:
[..]
ja ik bedoelde het meer als een "onbewuste keuze"
Daar hangen alle keuzes van af, dus dat is geen antwoord.quote:Op woensdag 13 april 2005 14:10 schreef ki_ki het volgende:
dat hangt af van je (ieders eigen) referentiekader af
persoonlijkheidquote:Op woensdag 13 april 2005 14:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daar hangen alle keuzes van af, dus dat is geen antwoord.
Ik probeer er achter te komen in hoeverre het een keuze is. We zijn er min of meer over uit dat het geen bewuste keuze is. Je stelt echter wel dat het alsnog een onbewuste keuze is. Ik zou graag willen weten hoe zo'n onbewuste keuze werkt in dat geval.
iemand die niet in een God gelooft, die heeft toch besloten op grond van wat je van godsdiensten weet, dat hij/zij het niet gelooft,quote:Op woensdag 13 april 2005 14:34 schreef Alicey het volgende:
Ik vind het toch niet echt gemiereneuk. "Keuze" impliceert namelijk dat je er zelf invloed op hebt, en dus ook verantwoordelijkheid uitoefent op dat gebied. Ik zie zelf dat keuze-element niet, en vind daarom dus ook dat iemand niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de religie die diegene aanhangt.
Een kleine nuance kan een wereld van verschil maken op deze manier.
Geloof is vaak gebaseerd op een emotionele gebeurtenis. Dit heeft niet zo zeer met kennis opdoen van godsdiensten te maken, maar eerder met kennis die aanwezig was, waardoor een begrip "waarheid" wordt gekoppeld aan een bepaalde godsdienst, en hiermee automatisch alles wat deze godsdienst betoogt als waarheid wordt beschouwd.quote:Op woensdag 13 april 2005 14:45 schreef ki_ki het volgende:
[..]
iemand die niet in een God gelooft, die heeft toch besloten op grond van wat je van godsdiensten weet, dat hij/zij het niet gelooft,
Dus daar is dan die keuze op gebaseerd?
Gelovigen die menen dat anderen slechter zijn en/of in de hel komen omdat zij niet "kiezen" voor het geloof dat zij aanhangen.quote:en wat bedoel je met verantwoordelijk gehouden worden voor de godsdienst die je aanhangt?
Wat bedoel je hier precies mee?quote:anders moeten we het onderwerp maar veranderen naar "ongelovig vs. onwetend"
met ongelovig vs. onwetend bedoel ik dat haast iedere persoon wel op een bepaald punt in zijn/haar leven iets te horen krijgt over het bestaan van (verschillende?) godsdiensten, dus dan aan de hand van zijn/haar eigen referentiekader bepaalt of hij/zij dat gelooft, daar in mee gaat, daaraan mee doet, etc etc .,quote:Op woensdag 13 april 2005 14:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Geloof is vaak gebaseerd op een emotionele gebeurtenis. Dit heeft niet zo zeer met kennis opdoen van godsdiensten te maken, maar eerder met kennis die aanwezig was, waardoor een begrip "waarheid" wordt gekoppeld aan een bepaalde godsdienst, en hiermee automatisch alles wat deze godsdienst betoogt als waarheid wordt beschouwd.
Dit is niet op basis van wat er van een godsdienst bekend is, te meer daar dat vaak hetgeen waarin geloofd wordt tegenspreekt.
[..]
Gelovigen die menen dat anderen slechter zijn en/of in de hel komen omdat zij niet "kiezen" voor het geloof dat zij aanhangen.
[..]
Wat bedoel je hier precies mee?
neequote:Op woensdag 13 april 2005 15:30 schreef Alicey het volgende:
In zekere zin is dan iedereen onwetend. Niemand kan alles weten over alle godsdiensten. We kunnen hiermee dus veronderstellen dat elke keuze voor een godsdienst een verkeerde is.
Zou je het eens zijn met die stelling?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |