abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 april 2005 @ 09:35:24 #151
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26116948
quote:
Op zondag 10 april 2005 09:19 schreef Akkersloot het volgende:
En als ik schrijf "goddelijke wijsheid kan toch alleen voor wijsheid zijn die voor alle tijden geldt" is dat dan een aanval op alle godsdiensten en gelovigen
Inderdaad, als gelovige zou ik mij daardoor aangevallen voelen. Maar je kunt ons snel uit de onzekerheid te helpen door hier simpelweg antwoord te geven op die vraag: Is Akkersloot atheist ?

(het is voor de feitelijke vaststelling van de vraag in OT niet zo relevant, dan valt er misschien 1 af, hou ik er nog minstens twee over...)
Mu!
pi_26121222
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 17:25 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ja je schreef mierenneukerij.

Het is Godslasteraar die zegt dat per definitie fundamentalisme alleen op aanhangers van een religie kan slaan.
Dus vandaar mijn punt nog aan jou. Een fundamentalistisch christen/moslim beweert dat ik als "ongelovige" toch in zijn God of Allah geloof. Hoe kan ik als "fundamentalistisch" atheïst beweren dat alle gelovigen eigenlijk, net als mij, toch niet in hun God of Allah geloven

Het moet schijnbaar kunnen, want volgens jou bestaan fundamentalistische atheisten.
En alweer heb je alleen maar oog voor je eigen argumenten
Lees nou ook eens wat ik (en anderen) schrijven. De kantjes van het fundamentalisme die je ook bij fanatieke atheïsten tegenkomt hebben helemaal geen betrekking op het wel of niet in een God geloven. Maar wel op de volhardendheid en het fanatisme waarmee die atheïsten hun boodschap verkondigen.
  zondag 10 april 2005 @ 14:07:22 #153
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26121484
quote:
Op zondag 10 april 2005 13:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

De kantjes van het fundamentalisme die je ook bij fanatieke atheïsten tegenkomt hebben helemaal geen betrekking op het wel of niet in een God geloven. Maar wel op de volhardendheid en het fanatisme waarmee die atheïsten hun boodschap verkondigen.
Naast volhardendheid en fanatisme is een gepolariseerde zienswijze ook zeer belangrijk als onderdeel van het fundamentalisme.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26121717
quote:
Op zondag 10 april 2005 14:07 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Naast volhardendheid en fanatisme is een gepolariseerde zienswijze ook zeer belangrijk als onderdeel van het fundamentalisme.
Jazeker, maar het kan niet zo zijn dat atheïsme niet in de buurt komt van religieus fundamentalisme louter en alleen omdat een atheïst nooit zal beweren dat gelovigen eigenlijk niet in een God of Allah geloven, maar alleen maar denken dat ze in die God of Allah geloven. Dat is totaal irrelevant en ik zou het wel aardig vinden als Akkersloot niet alleen maar daarop zou hameren maar ook eens in zou gaan op de argumenten die genoemd worden. En dan gaat het dus onder andere over de volhardendheid, het fanatisme en de gepolariseerde zienswijze. Het is ergerniswekkend om te zien dat argumenten in de discussie met Akkersloot door hem volkomen genegeerd worden. Dat is geen discussie, dat lijkt meer op een monoloog.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2005 14:16:51 ]
  zondag 10 april 2005 @ 14:30:49 #155
118509 Kwisatz_Haderich
True to the form.
pi_26122041
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 21:34 schreef SingleCoil het volgende:
@Kwisatz_Haderich: Het is Kwisats Haderach
In mijn exemplaar van Dune staat toch echt Kwisatz Haderich.
"Logica is een beperking en schending van de vrije menselijke geest."
  zondag 10 april 2005 @ 14:48:47 #156
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26122492
Opmerkelijk. Ik heb zowel de engelse als de nederlandse versie, die spreken beiden van Kwisats Haderach. En ook de sf-sites houden het op die spelling. Kwisatz heb ik wel eens eerder gezien, Haderich nog nooit. Google maar eens. En breng je boek terug, het deugt niet !
Mu!
  zondag 10 april 2005 @ 15:06:06 #157
118509 Kwisatz_Haderich
True to the form.
pi_26122975
Fuck yeah, je hebt gelijk. Het is idd Haderach.
"Logica is een beperking en schending van de vrije menselijke geest."
  zondag 10 april 2005 @ 20:01:21 #158
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_26130240
quote:
Op zondag 10 april 2005 09:35 schreef SingleCoil het volgende:
Inderdaad, als gelovige zou ik mij daardoor aangevallen voelen. Maar je kunt ons snel uit de onzekerheid te helpen door hier simpelweg antwoord te geven op die vraag: Is Akkersloot atheist ?
Is Akkersloot atheïst? Volgens mij interesseert het God (als hij bestaat) niet of we wel of niet gelovig in hem zijn. Derhalve interesseert het mij ook geen ene ruk.

Mijn activiteiten tegen de islam en het christendom (die met het geloof in de erfzonde) hebben dan ook totaal niets met het wel of niet in God moeten geloven te maken. Het gaat mij louter en alleen vanwege de maatschappelijke gevolgen (met name van de islam) van deze zogenaamde "openbarings" godsdiensten.

En dus slaat "fundamentalistisch atheïst", voor mij althans, dus nergens op.

Maar ook al ergens anders gepost. Ik ben wegens "het beledigen van gelovigen" door mod Haushofer zo ongeveer vogelvrij verklaard. Je mag van mij dus alles zeggen. Want enige relevantie daarvan is immers niet vereist. Probeer het nog maar eens met "racist" of zo.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  zondag 10 april 2005 @ 20:06:48 #159
60090 Akkersloot
pi_26130398
quote:
Op zondag 10 april 2005 14:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:
. En dan gaat het dus onder andere over de volhardendheid, het fanatisme en de gepolariseerde zienswijze. Het is ergerniswekkend om te zien dat argumenten in de discussie met Akkersloot door hem volkomen genegeerd worden.
Heb ik dan niet gezegd dat volhardendheid, fanatisme en gepolariseerde zienswijze niets met fundamentalisme te maken heeft.
Het gaat wel degelijk over zaken als negeren dat andersgelovigen gewoon niet in je God of Allah gelooft. Een dergelijke visie komt bij atheisten niet voor.
Dat andersgelovigen bijvoorbeeld stevast "ongelovigen" genoemd worden is een voorbeeld van religieus fundamentalisme. Aangezien de persoon die zo iets zegt helemaal niet kan weten dat de mensen die geen christen, c.q. moslim, zijn niet toevallig ergens anders in geloven.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_26130702
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:01 schreef Akkersloot het volgende:

Maar ook al ergens anders gepost. Ik ben wegens "het beledigen van gelovigen" door mod Haushofer zo ongeveer vogelvrij verklaard. Je mag van mij dus alles zeggen. Want enige relevantie daarvan is immers niet vereist. Probeer het nog maar eens met "racist" of zo.
Fijn dat je zo tolerant bent, Akker Zullen we dan nou ophouden over dat voorval?
  zondag 10 april 2005 @ 20:19:22 #161
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26130718
Ik zie je punt, Akkersloot. Je bent geen fundamentalistisch atheist, maar een fundamentalistisch 'anti-openbaringsgodsdienstige'. Maar je kunt je toch wel voorstellen dat er fundamentalistische atheisten zijn, ookal ben jij dat nu niet ?
Mu!
  zondag 10 april 2005 @ 20:20:17 #162
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26130744
BTW: ik denk er wel ongeveer zo over als jij, God gelooft ook vast niet in mij...
Mu!
  zondag 10 april 2005 @ 20:41:07 #163
60090 Akkersloot
pi_26131282
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:18 schreef Haushofer het volgende:

[racist]

Fijn dat je zo tolerant bent, Akker Zullen we dan nou ophouden over dat voorval?
Zie mijn signature. Ik ben hier een keer 3 maanden geband geweest omdat ik mij niet mocht verdedigen dat ik een racist werd genoemd.
En als daar hele feedback topics over vol worden geschreven moet je ook wel begrijpen dat iedereen een hekel aan mij krijgt. En dan verwijt jij mij dat juist.
Door dergelijke vogelvrij verklaringen hebben jullie mods zelf de sfeer verpest. Ik hoop dat jullie dat ook eens een keer doorkrijgen !
  zondag 10 april 2005 @ 20:50:46 #164
60090 Akkersloot
pi_26131521
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:19 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zie je punt, Akkersloot. Je bent geen fundamentalistisch atheist, maar een fundamentalistisch 'anti-openbaringsgodsdienstige'. Maar je kunt je toch wel voorstellen dat er fundamentalistische atheisten zijn, ookal ben jij dat nu niet ?
Volgens mij ben je een fundamentalist als je bepaalde zaken gewoon negeert. Je negeert dat mensen gewoon niet in je God of Allah geloven en noem ze derhalve mensen "die niet voor God hebben gekozen" of "ondankbaren zijn voor Allah". Je negeert dat mensen toch in een God kunnen geloven, alleen maar omdat ze niet in je bijbel of koran geloven en noem ze derhalve "ongelovigen" (hoe weet je dat andersgelovigen nergens anders in geloven ).

Indien een atheïst echt, dus écht, bewijsmateriaal negeert, kan dat alleen zijn wanneer hij na zijn dood merkt dat dan toch leven is en hij dus bijvoorbeeld voor God staat. Het lijkt mij sterk dat er dan nog atheisten zijn die ter plekke voor God staan (en dus pas met het eerste bewijs "geconfronteerd" worden) nog niet geloven dat God niet zou bestaan. Derhalve kunnen er per definitie geen fundamentalistische atheisten bestaan.

Verder, al zou iemand bijvoorbeeld alle gelovigen zou willen vervolgen, dan kan je nog niet spreken over fundamentalistische atheïsten. Aangezien atheïsten immers geen groep zijn. Het feit dat je niet in een bepaald sprookje gelooft, hoef je je immers nog niet in een bepaald hokje te laten stoppen.
pi_26139780
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:50 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Volgens mij ben je een fundamentalist als je bepaalde zaken gewoon negeert. ...
Heb je door hoeveel (argumenten) jij gewoon negeert?
  maandag 11 april 2005 @ 10:41:22 #166
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26142185
Ik ben met je eens Akkersloot dat een atheist nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen, maar een gelovige niet...
Mu!
  maandag 11 april 2005 @ 15:26:36 #167
17928 averty
Retroactief ziener
pi_26148559
quote:
Op maandag 11 april 2005 10:41 schreef SingleCoil het volgende:
Ik ben met je eens Akkersloot dat een atheist nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen, maar een gelovige niet...
In de zin dat hij het nooit zal merken als hij het verkeerd heeft gehad bedoel je?
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_26150928
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 21:14 schreef Kwisatz_Haderich het volgende:
Atheisten zijn inderdaad zelden nooit fundamentalisten, helaas zijn ze regelmatig fanatieker dan Jehova getuigen op zondagmorgen
Gelovigen

[ Bericht 2% gewijzigd door Godslasteraar op 11-04-2005 18:55:03 ]
  maandag 11 april 2005 @ 19:25:09 #169
60090 Akkersloot
pi_26153974
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:19 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zie je punt, Akkersloot. Je bent geen fundamentalistisch atheist, maar een fundamentalistisch 'anti-openbaringsgodsdienstige'.
[quote]
Ligt er nog al aan welke "openbarings"godsdienst bedoeld wordt. Ik ben tegen godsdiensten die een ander bij hun religie betrekken. En dus termen gebruiken als "ongelovige" "ondankbare" "vee" endergelijke
[quote]
Maar je kunt je toch wel voorstellen dat er fundamentalistische atheisten zijn, ookal ben jij dat nu niet ?
Een fundamentalistische atheïst zou dan tegen alle vormen van geloof moeten zijn. Maar er zijn maar zat theïsten die tegen ongeloof, met name tegen het ongeloof in hun religie, zijn. Zijn dat dan ook fundamentalistische theïsten
Ik denk dat de lat om iemand fundamentalist te noemen bij de theïsten weer een stuk hoger ligt (zoals zo vaak ).

Verder is het alleen bij theïsten zo dat zij zich zelf graag een fundamentalist noemen. Want voor het standvastigheid in hun geloof denken ze immers beloond te worden, door hun onzichtbare vriendje. Terwijl zij juist uit zijn om het verschil met "ongelovigen" te onderstrepen. Daar veel van die zogenaamde "openbarings"godsdiensten drijven op de creeatie en instand houden van een vijandsbeeld.
  maandag 11 april 2005 @ 19:30:49 #170
60090 Akkersloot
pi_26154121
quote:
Op maandag 11 april 2005 07:51 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Heb je door hoeveel (argumenten) jij gewoon negeert?
Ik hou me liever bij het niet-negeren van feiten. Zo is het een feit dat ik totaal niet geloof in het hersenspinsel van een geesteszieke pedofiele "profeet". Hoe komen fundamentalisten er dan bij om mij een "ondankbare" te noemen. (Waar je niet in het bestaan van gelooft, kan je immers ook niet ondankbaar voor zijn). NIet-gelovigen een "ondankbare" of "ongelovige" (hoe weet je immers dat ze niet ergens anders in geloven) noemen is een duidelijk voorbeeld van fundamentalisme.
pi_26158162
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:30 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik hou me liever bij het niet-negeren van feiten. Zo is het een feit dat ik totaal niet geloof in het hersenspinsel van een geesteszieke pedofiele "profeet". Hoe komen fundamentalisten er dan bij om mij een "ondankbare" te noemen. (Waar je niet in het bestaan van gelooft, kan je immers ook niet ondankbaar voor zijn). NIet-gelovigen een "ondankbare" of "ongelovige" (hoe weet je immers dat ze niet ergens anders in geloven) noemen is een duidelijk voorbeeld van fundamentalisme.
Nu hou je voor de zoveelste keer een verhaal over hoe erg sommige gelovigen wel kunnen zijn, maar ik dacht dat we het even over atheïsten zouden hebben. Je hebt dit topic toch geopend met een stelling over atheïsten, niet om er het zoveelste religiebashtopic van te maken?
  maandag 11 april 2005 @ 22:27:24 #172
60090 Akkersloot
pi_26158766
quote:
Op maandag 11 april 2005 22:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nu hou je voor de zoveelste keer een verhaal over hoe erg sommige gelovigen wel kunnen zijn, maar ik dacht dat we het even over atheïsten zouden hebben. Je hebt dit topic toch geopend met een stelling over atheïsten, niet om er het zoveelste religiebashtopic van te maken?
"Streven dat mensen niet in een God geloven" kan zelfs niet de definitie van fundamentalistisch atheisme zijn. Anders zouden al die mensen die streven naar het wel in een God (moet de eerste daarvan nog tegen komen, het moet immers altijd één bepaalde God zijn) geloven dan weer fundamentalistische theisten moeten zijn "Waarom kies je niet voor Jezus". Maar als je ergens niet in gelooft kan je daar toch niet voor kiezen ? Dus een voorbeeld van het je eigen waarheden die kenmerkend zijn voor je levens visie / religie ook als "waarheid" hanteren van een ander die niets met jouw religie te maken heeft.

Fundamentalisme heeft dus iets te maken met het negeren van feiten. Er van uit gaan dat je eigen "waarheden", die kenmerkend zijn voor je levensvisie / religie , ook de visie is van mensen die niets met je levensvisie / religie te maken hebben. Dat is fundamentalisme.

[ Bericht 11% gewijzigd door Akkersloot op 12-04-2005 19:17:08 ]
pi_26159203
quote:
Op maandag 11 april 2005 22:27 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

"Streven dat mensen niet in een God geloven" kan zelfs niet de definitie van fundamentalistisch atheisme zijn. Anders zouden al die mensen die streven naar het wel in een God (moet de eerste daarvan nog tegen komen, het moet immers altijd één bepaalde God zijn) geloven dan weer fundamentalistische theisten moeten zijn
Misschien zou je even wat netter willen quoten. Meer dan de helft van de quote in jouw post is niet mijn tekst.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2005 22:54:26 ]
  dinsdag 12 april 2005 @ 06:16:17 #174
60090 Akkersloot
pi_26163234
quote:
Op maandag 11 april 2005 22:52 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Misschien zou je even wat netter willen quoten. Meer dan de helft van de quote in jouw post is niet mijn tekst.
Zie toelichting edit.
pi_26163508
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 06:16 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Zie toelichting edit.
Nog steeds schrijf je woorden aan mij toe die ik nooit geschreven heb. De helft van de tekst die jij quote heb ik nooit geschreven. Graag even uit de quote verwijderen.
pi_26177073
quote:
Op maandag 11 april 2005 22:27 schreef Akkersloot het volgende:

Maar als je ergens niet in gelooft kan je daar toch niet voor kiezen ?
dan heb je er voor gekozen om ergens niet in te geloven.
je gelooft het gewoon niet, dat is jouw keuze.

vrije wil
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:19:11 #177
60090 Akkersloot
pi_26177638
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 07:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nog steeds schrijf je woorden aan mij toe die ik nooit geschreven heb. De helft van de tekst die jij quote heb ik nooit geschreven. Graag even uit de quote verwijderen.
Neem me niet kwalijk. Ik had al direkt willen wijzigen. Maar het forum lag er weer uit. Na 8 uur of zo, lag alles niet ze vers meer in het geheugen.
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:20:42 #178
60090 Akkersloot
pi_26177679
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 18:57 schreef ki_ki het volgende:
dan heb je er voor gekozen om ergens niet in te geloven.
je gelooft het gewoon niet, dat is jouw keuze.

vrije wil
Dus christenen hebben dan dus ook voor het geloof in "God" gekozen, ook al geloven ze er zelf niet in

http://www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl/index
pi_26181170
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 19:20 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dus christenen hebben dan dus ook voor het geloof in "God" gekozen, ook al geloven ze er zelf niet in

http://www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl/index
hééé??
wat lúl jij nou weer

ps: je link werkt niet.. dus..

pps: hij doet 't wel, maar ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt.
pi_26181421
die site is trouwens (naar mijn mening) ontzettend irritant
  woensdag 13 april 2005 @ 02:33:09 #181
95608 Speth
Rorschach
pi_26187228
"Fundamentalistische atheist" moet natuurlijk niet letterlijk genomen worden. Er wordt een atheist mee bedoeld die heel fanatiek alle aspecten van religie bestrijdt.

Als gewone atheist erger ik me daar wel eens aan... Ik geloof in niets bovennatuurlijks, en zolang ik geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van een almachtig opperwezen krijg valt God bij mij onder die categorie. Daar houdt mijn afwijzing van religie echter op.

Deze uberatheisten echter keren zich echter zo dikwijls tegen alle instituties die ook maar enigzins een Christelijke oorsprong hebben dat als zij hun zin zouden krijgen, wij allen naakt en polygaam door het leven zouden gaan, tot we het beeindigen middels euthanasie. Voor een deel van de Nederlanders geldt dat overigens helaas al, maar dat terzijde..

Nee, geef mij maar lekker Christelijke waarden, niets mis mee en mijns inziens in overeenstemming met algemene zeden en eer.
  woensdag 13 april 2005 @ 06:57:58 #182
60090 Akkersloot
pi_26187629
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 21:39 schreef ki_ki het volgende:

[Dus christenen hebben dan dus ook voor het geloof in "God" gekozen, ook al geloven ze er zelf niet in ]

hééé??
wat lúl jij nou weer
ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt.
Jij zegt dat geloof een keuze is. Dus dat niet-christenen niet voor geloof hebben gekozen. Als geloof een keuze is, zouden christenen dan toch ook voor het geloof gekozen kunnen hebben terwijl ze er zelf niet in geloven
  woensdag 13 april 2005 @ 07:04:15 #183
60090 Akkersloot
pi_26187646
quote:
Op woensdag 13 april 2005 02:33 schreef Speth het volgende:
Deze uberatheisten echter keren zich echter zo dikwijls tegen alle instituties die ook maar enigzins een Christelijke oorsprong hebben dat als zij hun zin zouden krijgen, wij allen naakt en polygaam door het leven zouden gaan, tot we het beeindigen middels euthanasie.
Een fundamentalistische doortrekking van het begrip atheïsme. Overigens zijn er ook religies die juist voor polygamie zijn.
quote:
Nee, geef mij maar lekker Christelijke waarden, niets mis mee en mijns inziens in overeenstemming met algemene zeden en eer.
Wat was er het eerst. Die zogenaamde christelijke waarden of het christelijk/joods geloof.
Met godsdienst is immers begonnen om juist normen en waarden in een samenleving te creeeren. http://www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl/03.html
pi_26192787
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 21:48 schreef ki_ki het volgende:
die site is trouwens (naar mijn mening) ontzettend irritant
Een tip voor Akkersloot: pas je tekst op die site wat aan, het is zo lichtelijk onleesbaar. Om de zoveel woorden woorden als "fascist, epilepsie" ed werken niet echt mee. En gaarne je site ff in je signature opnemen, dat gesmijt met die site wordt een beetje vervelend.
quote:
Speth:
Ik kan me daar wel in vinden. Het is alleen de absolute draai van het geloof wat me zo tegenstaat.
pi_26192991
quote:
Op woensdag 13 april 2005 06:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Jij zegt dat geloof een keuze is. Dus dat niet-christenen niet voor geloof hebben gekozen. Als geloof een keuze is, zouden christenen dan toch ook voor het geloof gekozen kunnen hebben terwijl ze er zelf niet in geloven
nee, dat kan niet.

tenminste, als jij al die "naam-christenen" bedoelt, maar er is een groot verschil tussen die mensen en Christenen die wél gewoon écht geloven en niet meedoen met 'zoals het altijd al was'
  woensdag 13 april 2005 @ 12:47:04 #186
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26193042
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:45 schreef ki_ki het volgende:

[..]

nee, dat kan niet.

tenminste, als jij al die "naam-christenen" bedoelt, maar er is een groot verschil tussen die mensen en Christenen die wél gewoon écht geloven en niet meedoen met 'zoals het altijd al was'
In welke zin valt er dan nog te kiezen voor een geloof? Als je iets niet gelooft, kun je kiezen wat je wilt, maar je gaat niet geloven. Andersom ook, wanneer je iets gelooft, is het absurd om "tegen" te kiezen..

Hoe zie je dat dan precies?
pi_26193167
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

In welke zin valt er dan nog te kiezen voor een geloof? Als je iets niet gelooft, kun je kiezen wat je wilt, maar je gaat niet geloven. Andersom ook, wanneer je iets gelooft, is het absurd om "tegen" te kiezen..

Hoe zie je dat dan precies?
ik ga even uit van het Christelijke geloof, als niemand het erg vindt.
Als je het niet gelooft, dan geloof je het gewoon niet, het zij zo.
als je het wel gelooft, dan geloof je waarom Jezus is gestorven en dan kies je niet "tegen", maar je gelooft het gewoon.

dat is toch allemaal niet zo heel moeilijk?? waarom zo moeilijk doen... tjeez
  woensdag 13 april 2005 @ 12:53:59 #188
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26193248
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:51 schreef ki_ki het volgende:

[..]

ik ga even uit van het Christelijke geloof, als niemand het erg vindt.
Als je het niet gelooft, dan geloof je het gewoon niet, het zij zo.
als je het wel gelooft, dan geloof je waarom Jezus is gestorven en dan kies je niet "tegen", maar je gelooft het gewoon.

dat is toch allemaal niet zo heel moeilijk?? waarom zo moeilijk doen... tjeez
Je beweerde eerder dat mensen kiezen om te geloven, en dat anderen er voor kiezen om niet te geloven, vandaar mijn vraag..

Blijkbaar bedoelde je er echter iets anders mee.
pi_26193304
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je beweerde eerder dat mensen kiezen om te geloven, en dat anderen er voor kiezen om niet te geloven, vandaar mijn vraag..

Blijkbaar bedoelde je er echter iets anders mee.
ja ik bedoelde het meer als een "onbewuste keuze"
  woensdag 13 april 2005 @ 12:59:05 #190
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26193358
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:56 schreef ki_ki het volgende:

[..]

ja ik bedoelde het meer als een "onbewuste keuze"
Dus toch een keuze, al is deze onderbewust.. Op welke manier zou die keuze te beinvloeden zijn of waar hangt die keuze in dat geval van af?
pi_26195315
dat hangt af van je (ieders eigen) referentiekader af
  woensdag 13 april 2005 @ 14:15:47 #192
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26195441
quote:
Op woensdag 13 april 2005 14:10 schreef ki_ki het volgende:
dat hangt af van je (ieders eigen) referentiekader af
Daar hangen alle keuzes van af, dus dat is geen antwoord.

Ik probeer er achter te komen in hoeverre het een keuze is. We zijn er min of meer over uit dat het geen bewuste keuze is. Je stelt echter wel dat het alsnog een onbewuste keuze is. Ik zou graag willen weten hoe zo'n onbewuste keuze werkt in dat geval.
pi_26195748
quote:
Op woensdag 13 april 2005 14:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Daar hangen alle keuzes van af, dus dat is geen antwoord.

Ik probeer er achter te komen in hoeverre het een keuze is. We zijn er min of meer over uit dat het geen bewuste keuze is. Je stelt echter wel dat het alsnog een onbewuste keuze is. Ik zou graag willen weten hoe zo'n onbewuste keuze werkt in dat geval.
persoonlijkheid
opvoeding?
omgeving?
informatie die je gelezen/gezien/gehoord hebt

doe eens niet zo moeilijk, het is een gevolg van al deze en waarschijnlijk nog veel meer factoren bijelkaar en onbewust vorm je daaruit je mening, en je gedrag, en je eigen "onbewuste keuze"
pi_26195833
als iemand tegen jou zegt "het gaat morgen regenen" heb je ook 2 mogelijkheden,
je gelooft diegene (het gaat regenen) of niet (het gaat niet regenen), toch?
waarop is dat nou gebaseert?
nou, bijv. die persoon die dat tegen je zegt (is die geloofwaardig? etc ), de manier waarop die het zegt, het weer van vandaag/ de afgelopen dagen,
dat is ook een onbewuste keuze,
maar hopelijk is duidelijk dat al dat gemiereneuk echt nergens op slaat.
  woensdag 13 april 2005 @ 14:34:10 #195
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26195901
Ik vind het toch niet echt gemiereneuk. "Keuze" impliceert namelijk dat je er zelf invloed op hebt, en dus ook verantwoordelijkheid uitoefent op dat gebied. Ik zie zelf dat keuze-element niet, en vind daarom dus ook dat iemand niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de religie die diegene aanhangt.

Een kleine nuance kan een wereld van verschil maken op deze manier.
pi_26196185
quote:
Op woensdag 13 april 2005 14:34 schreef Alicey het volgende:
Ik vind het toch niet echt gemiereneuk. "Keuze" impliceert namelijk dat je er zelf invloed op hebt, en dus ook verantwoordelijkheid uitoefent op dat gebied. Ik zie zelf dat keuze-element niet, en vind daarom dus ook dat iemand niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de religie die diegene aanhangt.

Een kleine nuance kan een wereld van verschil maken op deze manier.
iemand die niet in een God gelooft, die heeft toch besloten op grond van wat je van godsdiensten weet, dat hij/zij het niet gelooft,
Dus daar is dan die keuze op gebaseerd?

en wat bedoel je met verantwoordelijk gehouden worden voor de godsdienst die je aanhangt?

anders moeten we het onderwerp maar veranderen naar "ongelovig vs. onwetend"
  woensdag 13 april 2005 @ 14:54:25 #197
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26196411
quote:
Op woensdag 13 april 2005 14:45 schreef ki_ki het volgende:

[..]

iemand die niet in een God gelooft, die heeft toch besloten op grond van wat je van godsdiensten weet, dat hij/zij het niet gelooft,
Dus daar is dan die keuze op gebaseerd?
Geloof is vaak gebaseerd op een emotionele gebeurtenis. Dit heeft niet zo zeer met kennis opdoen van godsdiensten te maken, maar eerder met kennis die aanwezig was, waardoor een begrip "waarheid" wordt gekoppeld aan een bepaalde godsdienst, en hiermee automatisch alles wat deze godsdienst betoogt als waarheid wordt beschouwd.

Dit is niet op basis van wat er van een godsdienst bekend is, te meer daar dat vaak hetgeen waarin geloofd wordt tegenspreekt.
quote:
en wat bedoel je met verantwoordelijk gehouden worden voor de godsdienst die je aanhangt?
Gelovigen die menen dat anderen slechter zijn en/of in de hel komen omdat zij niet "kiezen" voor het geloof dat zij aanhangen.
quote:
anders moeten we het onderwerp maar veranderen naar "ongelovig vs. onwetend"
Wat bedoel je hier precies mee?
pi_26197163
quote:
Op woensdag 13 april 2005 14:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Geloof is vaak gebaseerd op een emotionele gebeurtenis. Dit heeft niet zo zeer met kennis opdoen van godsdiensten te maken, maar eerder met kennis die aanwezig was, waardoor een begrip "waarheid" wordt gekoppeld aan een bepaalde godsdienst, en hiermee automatisch alles wat deze godsdienst betoogt als waarheid wordt beschouwd.

Dit is niet op basis van wat er van een godsdienst bekend is, te meer daar dat vaak hetgeen waarin geloofd wordt tegenspreekt.
[..]

Gelovigen die menen dat anderen slechter zijn en/of in de hel komen omdat zij niet "kiezen" voor het geloof dat zij aanhangen.
[..]

Wat bedoel je hier precies mee?
met ongelovig vs. onwetend bedoel ik dat haast iedere persoon wel op een bepaald punt in zijn/haar leven iets te horen krijgt over het bestaan van (verschillende?) godsdiensten, dus dan aan de hand van zijn/haar eigen referentiekader bepaalt of hij/zij dat gelooft, daar in mee gaat, daaraan mee doet, etc etc .,
dus een keuze maakt, hetzij onbewust.

maar aan de andere kant zijn er (dat zullen er denk ik niet zo veel zijn, zeker niet hier in NL.) mensen die echt nooit van zoiets als godsdienst gehoord hebben, dus bij hen is er inderdaad geen sprake van een keuze
  woensdag 13 april 2005 @ 15:30:44 #199
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26197395
In zekere zin is dan iedereen onwetend. Niemand kan alles weten over alle godsdiensten. We kunnen hiermee dus veronderstellen dat elke keuze voor een godsdienst een verkeerde is.

Zou je het eens zijn met die stelling?
pi_26197491
quote:
Op woensdag 13 april 2005 15:30 schreef Alicey het volgende:
In zekere zin is dan iedereen onwetend. Niemand kan alles weten over alle godsdiensten. We kunnen hiermee dus veronderstellen dat elke keuze voor een godsdienst een verkeerde is.

Zou je het eens zijn met die stelling?
nee

je hebt wel gelijk als je zegt dat niemand helemaal alles kan weten van alle godsdiensten,
maar je kan wel iets tegenkomen en dat voelt voor jou als waar,
en waarom zou je dan zeggen "nee ik kan hier niet in geloven, want ik heb nog niet al het andere onderzocht"

dat is toch ook nonsens?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')