abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 maart 2005 @ 17:33:54 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_25885273
Waar ik altijd zo moe van wordt is dat keer op keer hele volksstammen tot de groep arme mensen wordt gerekent. Het lijkt erop of er elk jaar meer arme mensen in Nederland wonen. Allemaal om maar te rechtvaardigen dat er bakken met belastinggeld uitgetrokken moet worden om allerlei koopkracht plaatjes te repareren.

Was je vroeger arm als je geen geld had en in vodden liep, tegenwoordig ligt de armoedegrens stukken hoger. Er staat een radio in de keuken en 's avonds kunnen de bijstandsmoeder en haar dochter onder de douche Mama landmass heeft onder een regenton moeten douchen.. Dat kan terwijl de zon al onder is gegaan want er komt electriciteit uit het stopcontact.
Tanden poetsen zodat je gebit gaaf blijft is ook geen probleem. Maar die bijstandsmoeder wordt wel tot de groep arme mensen gerekend, ze kan namelijk niet op vakantie naar het buitenland[m,ijn oma kwam de provincie niet eens uit en ze kon de kapotte vaatwasser (vaatwasser, ja je leest het gooed, vaatwasser, het toppunt van luxe) niet betalen waardoor ze handmatig moet afwassen.

Het lijkt wel of politici blind zijn voor de gigantische hoeveelheid welvaart die ook "arme" mensen hebben. "Arme" mensen zijn niet "arm", ze zijn gruwelijk rijk. Dus kappen met de armoedegrens omhoog gooien, het lijkt er nu op of de armoedegrens harder omhoog gaat dan het welvaartsniveau. What's next, over 10 jaar ben je arm als je geen flatscreen hebt?

[ Bericht 1% gewijzigd door Landmass op 31-03-2005 19:17:00 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_25885318
Als de prijzen stijgen en de lonen achterblijven is er een punt dat je geen geld meer overhoud voor zware tijden. Als er dan iets gebeurt ben je de l*l.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  donderdag 31 maart 2005 @ 17:37:13 #3
106056 Landmass
pi_25885344
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 17:35 schreef longinus het volgende:
Als de prijzen stijgen en de lonen achterblijven is er een punt dat je geen geld meer overhoud voor zware tijden. Als er dan iets gebeurt ben je de l*l.
daar gaat het niet om, het gaat erom dat de armodegrens harder stijgt dan het welvaartsniveau en dat dat natuurlijk te idioot voor woorden is. Onze voorouderen die in berenvellen liepen, die waren arm, maar niet die bijstandsmoeder in de achterbuurt
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  donderdag 31 maart 2005 @ 17:37:16 #4
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_25885345
Je bent nu al arm als je minder dan 2 TV's hebt en geen DVD-speler.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_25885384
Wat zijn de officiële criteria?
  donderdag 31 maart 2005 @ 17:42:01 #6
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_25885460
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 17:39 schreef DennisMoore het volgende:
Wat zijn de officiële criteria?
Ja.

O wacht even... je moet ook minimaal een 1 Ghz PC met 256 MB ram thuis hebben staan.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_25885523
In plaats dat meneertje Landmass nou eens blij is dat in dit land massale armoede, douches onder de regenton en het opgesloten zitten in "de provincie" tot het verleden behoren, gaat ie weer lopen zeiken op datgene dat dit mogelijk heeft gemaakt.

Wat wil je dan, mijn beste Landmass? Een groepje steenrijke ondernemers a la Bill G. en de werknemers die maar met een hongerloontje tevreden moeten zijn en de uitkeringen maar helemaal de deur uit, want: "Vroeger hadden we toch ook een regenton om onder te douchen"???
pi_25885712
http://www.cbs.nl/nl/publ(...)moedemonitor2003.pdf
quote:
Indicatoren in de Armoedemonitor

Net als in de eerdere edities van de Armoedemonitor - en in het Armoedebericht 2002 -
wordt armoede in eerste instantie vastgesteld aan de hand van twee inkomensgrenzen. De lage-inkomensgrens vertegenwoordigt voor alle huishoudens dezelfde koopkracht, waarbij de hoogte van de bijstandsuitkering voor een alleenstaande in 1979 het uitgangspunt vormt. In dat jaar was er sprake van een relatief hoge koopkracht van de bijstand. Voor andere typen huishoudens is de lage-inkomensgrens vastgesteld door toepassing van een opslagfactor, gebaseerd op de feitelijke extra kosten van meerpersoonshuishoudens. Aangezien de lage-inkomensgrens voor de jaren na 1979 gecorrigeerd is voor de prijsinflatie, is zij geschikt voor vergelijkingen in de tijd.

De tweede inkomensgrens die in de Armoedemonitor wordt gehanteerd, betreft de
beleidsmatige grens. Deze is gesteld op 105% van de normen geldend in de Algemene bijstand, de Algemene kinderbijslag en – bij 65-plussers – de aow. Het gaat hier om een politiek vastgestelde grens, die vooral van belang is voor het bepalen van de omvang van de doelgroepen van het overheidsbeleid. Voor vergelijkingen in de tijd is de beleidsmatige grens minder goed bruikbaar, omdat de normen in de bijstand en de aow niet altijd precies de inflatie worden volgen.

Naast deze twee grenzen wordt een aantal aanvullende indicatoren voor armoede gebruikt, zoals de verblijfsduur onder de inkomensgrenzen, de bezittingen en schulden, de vaste lasten en het oordeel over de eigen financiële situatie.
  donderdag 31 maart 2005 @ 18:11:35 #9
106056 Landmass
pi_25886116
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Landmass op 31-03-2005 19:15:22 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  donderdag 31 maart 2005 @ 18:20:56 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25886328
-edit-
Topic is weer open na wat aanpassingen.

[ Bericht 83% gewijzigd door Sidekick op 31-03-2005 21:50:41 ]
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 31 maart 2005 @ 22:21:54 #11
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25892523
Landmass, je laat natuurlijk nooit na om te benadrukken hoeveel welvaart de vrije markt ons ten opzichte van vroeger heeft doen opleveren. Vroeger was het anders, nu is het beter. Waarom doet dit argument nu opeens geen opgeld meer? Wat betreft armoede is die jaren 20 spruitjeslucht opeens wél de norm!?
Wasserwunderland
pi_25892939
Vroeger was je rijk als je een auto had, die grens is ook fors naar boven geschoven.
Waarom zou de armoedegrens dan wél op het niveau van 40 jaar geleden moeten blijven liggen?
  donderdag 31 maart 2005 @ 22:49:49 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25893249
Omdat armoede over de basis gaat. Als ik denk aan armoede denk ik aan te weinig geld voor bv. eten, dat is een grens die zich minder makkelijk laat verschuiven.

Trouwens, over rijkdom gesproken (in de zin van kapitaal), daar konden ze vroeger ook wat van; over John D. Rockefeller:
quote:
By 1901, he was worth about $900 million and is believed to have been the world's richest man at the time. His net worth when adjusted for inflation would put him in the top twenty modern day billionaires; however, when adjusted for the size of the United States economy in his day, his net worth would dwarf that of any of today's billionaires. In 2001, it was estimated that in contemporary money Rockefeller would be worth $200 billion.
  donderdag 31 maart 2005 @ 23:06:45 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25893693
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 22:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Omdat armoede over de basis gaat. Als ik denk aan armoede denk ik aan te weinig geld voor bv. eten, dat is een grens die zich minder makkelijk laat verschuiven.
De armoedegrens laat zich ook niet makkelijk verschuiven. We hebben te maken met inflatie en stijgende prijzen, en dus is het logisch dat de armoedegrens ook wordt verhoogd.

De armoedegrens is idd niet een grens van een absoluut minimum voor overleving. Niettemin duidt een toename van de armoede zoals hij gebruikelijk wordt vastgesteld op een toename van het aantal mensen 'onderaan' de samenleving, en hoewel dat op meerdere manieren te bekijken is, lijkt het mij niet wenselijk.

Het absoluut minimum voor overleving gebruiken als criterium voor armoede is ook vrij nutteloos in de Nederlandse politiek.
  donderdag 31 maart 2005 @ 23:16:06 #15
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25893962
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 23:06 schreef Sidekick het volgende:
De armoedegrens laat zich ook niet makkelijk verschuiven. We hebben te maken met inflatie en stijgende prijzen, en dus is het logisch dat de armoedegrens ook wordt verhoogd.
In feite wordt de armoedegrens dus ook niet verhoogd, want er wordt blijkbaar een bijstandsniveau van 1979 aangehouden die gecorrigeerd is voor prijsinflatie. Feit is dat men steeds rijker wordt en rijk & arm zijn denk ik dus niet echt bruikbare begrippen.
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 23:06 schreef Sidekick het volgende:
Het absoluut minimum voor overleving gebruiken als criterium voor armoede is ook vrij nutteloos in de Nederlandse politiek.
Het lijkt me ook vrij nutteloos in de Nederlandse politiek, maar er mag best wat meer over gezegd worden. Het niet kunnen betalen van kinderopvang voor je kinderen lijkt me geen kwalificatie voor 'armoede', desondanks acht de politiek het nodig erop in te springen.
  donderdag 31 maart 2005 @ 23:20:30 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25894086
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 23:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

In feite wordt de armoedegrens dus ook niet verhoogd, want er wordt blijkbaar een bijstandsniveau van 1979 aangehouden die gecorrigeerd is voor prijsinflatie.
Dat zeg ik.
quote:
[..]

Het lijkt me ook vrij nutteloos in de Nederlandse politiek, maar er mag best wat meer over gezegd worden. Het niet kunnen betalen van kinderopvang voor je kinderen lijkt me geen kwalificatie voor 'armoede', desondanks acht de politiek het nodig erop in te springen.
De taken van de overheid stopt imho niet bij het in leven houden van mensen.
  donderdag 31 maart 2005 @ 23:31:16 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25894404
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 23:20 schreef Sidekick het volgende:
De taken van de overheid stopt imho niet bij het in leven houden van mensen.
Dat weet ik. We verschillen daarover van mening en dat weet jij.

Maar, zoals ik al eerder zei: iedereen wordt steeds rijker en de begrippen "rijk" en "arm" zijn denk ik dus niet echt goed bruikbaar.
pi_25894415
Is er eigenlijk een bron voor de topictitel of is het gewoon een veronderstelling?

Verder hangt het er natuurlijk vanaf welke maatstaf men gebruikt. Een absolute armoedegrens verschuift vanzelfsprekend niet bij verandering van welvaart. Een relatieve armoedegrens, zoals in Nederland wordt gebruikt (95 of 105% van de bijslag), verandert dan weer alleen als de bijslag verandert.
Een relatieve armoedegrens volgens de definitie van Eurostat (het percentage mensen met een inkomen van 60% of minder van het mediane besteedbare inkomen van een land) verandert dus meestal bij veranderingen in inkomensverdeling.
  donderdag 31 maart 2005 @ 23:34:39 #19
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25894489
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 23:31 schreef gorgg het volgende:
Een relatieve armoedegrens volgens de definitie van Eurostat (het percentage mensen met een inkomen van 60% of minder van het mediane besteedbare inkomen van een land) verandert dus meestal bij veranderingen in inkomensverdeling.
Erg slinks, dan waren er dus praktisch geen arme mensen in het Oostblok ten tijde van het communisme.
pi_25894711
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 23:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Erg slinks, dan waren er dus praktisch geen arme mensen in het Oostblok ten tijde van het communisme.
Klopt, de methode is dan ook niet geschikt voor dit soort landen.
quote:
Het is mogelijk een aantal bezwaren te opperen tegen deze benadering (vergelijk Wildeboer Schut e.a. 2000). Ten eerste is niet op voorhand duidelijk wat de relatie is tussen een bepaald percentage van het mediane inkomen en de behoeften van mensen. Er wordt met name niet geëxpliciteerd of mensen met het bedrag dat de armoedegrens vertegenwoordigd kunnen rondkomen. In de tweede plaats kunnen de armoedegrenzen van verschillende landen qua hoogte zoveel verschillen dat de gevonden armoedepercentages weinig meer zeggen anders dan dat de als arm bevonden huishoudens zich aan de onderkant van de respectievelijke inkomensverdelingen bevinden. In de derde plaats is deze grens gemaximeerd. Er kunnen nooit meer dan de helft van het totaal aantal huishoudens arm zijn (de mediaan ligt immers in de helft). Het is niet duidelijk of deze aanname realistisch is voor derde wereldlanden.
bron
pi_25894869
Armoede is zoiets als gevoelstemperatuur. Ik denk dat ik de strekking van de OP wel begrijp: mensen die arm zijn weten eigenlijk niet hoe rijk ze zijn, terwijl veel zogenaamde rijke mensen niet weten hoe arm ze zijn. De meeste mensen weten zeer goed wat ze (willen ) bezitten, maar hebben geen flauw benul door wat zij omgekeerd in bezit worden genomen - nimmer aflatende hebzucht?!...
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  donderdag 31 maart 2005 @ 23:58:43 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25895135
Wel een aardig stukje over de verdeling tussen rijk en arm, uit Economic Growth and True Inequality:
quote:
Now, ask yourself what changes in distribution would constitute a substantial narrowing of the material differences between the rich and the poor? Not equality mind you, just more equal.

Obviously, the places to begin would be in the basics: food, shelter, clothing.

Consider food. At the minimum we would want the poor to have access to adequate, even plentiful amounts of tasty, nutritious foods with reasonable variety. This would be paramount. [b]Whether the poor had enough food to eat to excess, or whether they could go to the finest restaurants, or purchase slices of a finely prepared rare seafood, would count for much less than everyone being able to have most kinds of food. Once the majority had enough to eat of good quality food, the gap between the rich and poor could never be as important no matter how many exotic delicacies are exclusively available to the rich.

But that is precisely the transformation that has been undergone throughout the developed world in the last two centuries. The enormous gaps in access to a variety of healthy (and not so healthy) foods have mostly disappeared.

Consider what the menu from a lavish, mid-nineteenth century American feast might look like:

You had hot broth (consommé), roast beef, chicken, ham, lots of meats in aspic (i.e. salty Jello), maybe some fish or shrimp, various meat pies, stewed vegetables, a variety of breads and cakes, bread pudding, a few stewed or cooked fruits, and perhaps even an early sort of ice cream dish, along with coffee, tea, and fine wine. All the Brahmins of Boston and Swells of New York would have been suitably impressed by the variety and extravagance and would have been still further impressed had they been able to serve exotic out-of-season fruits like bananas or kiwi.

I don't think I need to prod the reader hard to realize that—except for the wine—this is essentially the typical menu of your basic Midwestern, eat-all-you-can $7.99 buffet. Indeed, the buffet would have more and better breads and fresher fruit and vegetables year round, while maintaining superior standards of hygiene in preparation and service. Compared to the fact that blue collar workers can have such food today on a regular basis without much effort, is it really so much better for the rich to be able to afford $200 a plate dinners or $400 bottles of wine? But if we judge inequality by what people can afford we will be blind to the fact that most of what ordinary people want to eat can be had for trifling sums and are therefore ignored. Indeed, progress at this level might be seen to count against the poor.

A world with cheap basic food leads to a situation where food is effectively subtracted from the equation of considering the differences between rich and poor. We focus on the enormous differences in going to these cheap buffets vs. the ability to afford elegant eateries without noticing that the relative price difference might be growing while the quality differential might actually be shrinking. And it would be difficult to widen the real food gap—no matter how much money the rich could afford to spend or throw away on meals.

After all, the average person in mid nineteenth-century Western Europe would have been counted fortunate to be able to afford meat once a week. There were often insufficient quantities of the basics like potatoes, bread, and porridge for a great many. Indeed, at one point, the politicians' promise of "a chicken in every pot" was considered as ritual and outlandish as "no new taxes" seems today.

Just as spices like vanilla and pepper are now so trivially cheap that we forget that fortunes were once made importing such treasures to the West, we come to denigrate if not simply ignore the vast number of things that ordinary people can afford because they have become so cheap. In some sense, fixating on monetary income will always overstate these differences.

Thus, whatever the measured gap between the rich and the poor in today's world—the real, (utility-adjusted) gap in incomes and wealth is liable to be substantially smaller than that of a century or so earlier, even when monetary measures tell us otherwise. While the losses, or at any rate, the relative losses are liable to be felt more keenly by the rich.
Met andere woorden, het verschil tussen arm en rijk is in absolute zin niet zo veel, want je kan er kwalitatief niet veel betere spullen voor kopen. Het verschil tussen arm en rijk is in die zin dus gedaald, zonder dat je kijkt naar andere maatstaven daarvoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 01-04-2005 00:16:33 ]
pi_25895363
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 17:33 schreef Landmass het volgende:

Het lijkt wel of politici blind zijn voor de gigantische hoeveelheid welvaart die ook "arme" mensen hebben. "Arme" mensen zijn niet "arm", ze zijn gruwelijk rijk. Dus kappen met de armoedegrens omhoog gooien, het lijkt er nu op of de armoedegrens harder omhoog gaat dan het welvaartsniveau. What's next, over 10 jaar ben je arm als je geen flatscreen hebt?
Natuurlijk wordt armoede uitgedrukt als factor van het huidige welvaartsniveau.

Het vergelijken van armoede met een welvaartstandaard uit 1900 is natuurlijk te bezopen voor woorden. Toen gingen kinderen van 10 ook niet meer naar school, douchte niemand, en werkte mensen 80 uur in de week. Waarom hebben we eigenlijk nog politiek he.
pi_25898969
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 17:33 schreef Landmass het volgende:
Waar ik altijd zo moe van wordt is dat keer op keer hele volksstammen tot de groep arme mensen wordt gerekent. Het lijkt erop of er elk jaar meer arme mensen in Nederland wonen. Allemaal om maar te rechtvaardigen dat er bakken met belastinggeld uitgetrokken moet worden om allerlei koopkracht plaatjes te repareren.

Was je vroeger arm als je geen geld had en in vodden liep, tegenwoordig ligt de armoedegrens stukken hoger. Er staat een radio in de keuken en 's avonds kunnen de bijstandsmoeder en haar dochter onder de douche Mama landmass heeft onder een regenton moeten douchen.. Dat kan terwijl de zon al onder is gegaan want er komt electriciteit uit het stopcontact.
Tanden poetsen zodat je gebit gaaf blijft is ook geen probleem. Maar die bijstandsmoeder wordt wel tot de groep arme mensen gerekend, ze kan namelijk niet op vakantie naar het buitenland[m,ijn oma kwam de provincie niet eens uit en ze kon de kapotte vaatwasser (vaatwasser, ja je leest het gooed, vaatwasser, het toppunt van luxe) niet betalen waardoor ze handmatig moet afwassen.

Waarom zijn er tegenwoordig VOEDSELBANKEN???? Omdat vooral chronisch zieken hun medische kosten niet meer vergoed krijgen en daarom een negatief (na aftrek vaste lasten) inkomen hebben. Die Christen-liberale honden moeten zich schamen!!!
pi_25899003
[quote]Op donderdag 31 maart 2005 17:35 schreef longinus het volgende:
[/
Daarom zijn er nu VOEDSELBANKEN!!!! Het gevolg van asociaal christen-liberaal beleid. Chronisch zieken hebben nu vaak een negatief (na aftrek vaste lasten) inkomen. Gevolg van niet meer betalen medische kosten. De honden!!!quote]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')