quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:18 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het zou me overigens niet verbazen als het een 1 april-grap blijkt te zijn...
Opeens gaat Dopplereffekt een live PA doen... Hebben ze dat uberhaupt wel eens gedaan? Waarom opeens in Nederland? Er is ook niet echt sprake van een tour?
Check dit topic op het CBS forum.quote:
Ok, ik neem alles terugquote:Op woensdag 30 maart 2005 15:46 schreef ijsklont het volgende:
[..]
Check dit topic op het CBS forum.
Lijkt erop dat veel mensen die ze live gezien hebben het erg tegen vonden vallen.
http://www.intuitivemusic.com/technoguide.htmlquote:Op woensdag 30 maart 2005 15:54 schreef ijsklont het volgende:
Waar komt die OP trouwens vandaan?
Waar was jij afgelopen zaterdag?quote:
Ik ken het zelf niet, maar aan de discogs info te zien is het old-school electro.quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:07 schreef danni het volgende:
Ik luister nu: "Debbie Deb - Look out Weekends" (is toch ook elektro?)
Electric boogiequote:Op woensdag 30 maart 2005 17:08 schreef ijsklont het volgende:
[..]
Ik ken het zelf niet, maar aan de discogs info te zien is het old-school electro.
quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:43 schreef ijsklont het volgende:
Overigens nog maar een keer posten:
[afbeelding]
Wie gaat er allemaal heen? Ik wel in ieder geval.
Ik ook. Heb denk ik een rood Mind Control shirt aan, en rood haar, dus wel redelijk herkenbaar denk ik :-)quote:
quote:Na Ellen Allien en Miss Kittin is de ontbrekende persoon voor de toekomstige heilige Drievuldigheid van de vrouwelijke hedendaagse electro nu wel bekend. Haar naam? Water Lilly. Het album? Sputnika.
zwart Daft punk shirt (interstella 5555)quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:48 schreef ijsklont het volgende:
[..]
Ik ook. Heb denk ik een rood Mind Control shirt aan, en rood haar, dus wel redelijk herkenbaar denk ik :-)
Wel aardig maar niet super ofzoquote:Op vrijdag 1 april 2005 19:58 schreef HAL9000S het volgende:
Is Frenzy flux de moeite waard?
Hier ga ik wel heen denk ik, zeker ook omdat TLR, Legowelt en Orgue Electronique er ook staan.quote:Op zaterdag 2 april 2005 11:07 schreef HAL9000S het volgende:
Het Dopplereffekt 'gerucht' blijkt toch vrij zeker te zijn:
http://terminal.nl/tivoli(...)sp?produktie_id=1199
quote:
Denk niet dat ik ga, moet een beetje rustig aan doen met m'n geld, en koninginnedag komt eraan. Acid Junkies heb ik al een paar keer gezien, en ze komen in mei geloof ik ook weer in Utrecht, dus waarschijnlijk wordt het ook niet de Poema.quote:Op zondag 3 april 2005 12:42 schreef hydraulix het volgende:
Gaan hier nog mensen volgende week naar Nu Heroes festival in Tivoli? Met Vitalic, T.Raumschmiere en Joost van Bellen? Ijsklont: Acid Junkies treden dan ook op in de Poema... dilemma! Maar denk dat ik toch voor T.Raumschmiere ga![]()
ik vind het hele album niets maar vind het wel leuk om deze gasten te volgenquote:FISCHERSPOONER LAAT ELECTRO WEER WARM KLINKEN
Van compleet gebleekt haar naar een donkerblonde krullenbos. Casey Spooner, frontman van Fischerspooner, was het zat om steeds die wilde haren terug in de tijdschriften te zien tijdens de hoogtijdagen van electro. Samen met zijn partner Warren Fischer vond hij het dan ook tijd voor iets anders: warme en emotionele muziek. Spooner legt uit hoe het kan dat de opvolger van #1, The Odyssey, zo klinkt.
tekst: Bas Verbeek
fotografie: Diederik Meijer
Fischerspooner Er was eens een hype. Electro was hot en al helemaal als twee kunstzinnige New Yorkers, opgeleid aan de School of the Art Institute in Chicago, het speelse muziekgenre aankleedden met glittermode en glamourshows. Toen was de hype voorbij en ruilde Fischerspooner de pompende beats in voor sensuele synthesizers en live-instrumenten om een emotionele plaat, The Odyssey, te maken.
De electrokids wachten al een tijdje met smart op een smakelijke opvolger van #1. Maar wie zich op een tweede 'Emerge' verheugde, kan wel eens raar opkijken. Creatievelingen Warren Fischer en Casey Spooner werkten een lange tijd intens samen aan de opvolger in en buiten hun thuisstad New York. De stad waar drieënhalf jaar terug een wereldschokkende ramp gebeurde die vele artiesten bewust of onbewust heeft geïnspireerd. �Een posttraumatisch syndroom,� zo noemt zanger, tekstschrijver en choreograaf Casey Spooner de sfeer in New York. �We voelden ons anders en logischerwijs reflecteren we in onze muziek waar we op het moment zijn. Het gaat prima in New York, toch is alles nog een beetje �kinda weird�. Het heeft ons veel emotioneler gemaakt en dat hoor je.�
Dat horen we inderdaad. De electronica is sensueler en vooral: aangevuld met �echte� instrumenten. �Het eerste album was erg synthetisch, alles was digitaal gemaakt. Voor dit album zochten we naar een warm geluid. We hadden oneindig veel mogelijkheden, dus hebben we gebruik gemaakt van veel muzikanten. In de loop van de tijd hebben we een netwerk opgebouwd en natuurlijk was er ook een goed budget,� vertelt Spooner. Het is vooral Fischer die de muzikale ideeën uitwerkt. Hij putte zijn inspiratie vooral uit vroegere tijden toen op de radio bands als The Beatles en Pink Floyd veelvuldig te horen waren. Dat zijn dan ook de namen die in je opkomen als je The Odyssey hoort. Het complete plaatje doet misschien niet erg toevallig aan Air denken. Een van de producers waarmee ze werkten (Tony Hoffer) produceerde namelijk werk van Air. �Dat kan kloppen,� zegt Spooner. �Als The Odyssey dan net zo goed is als Moon Safari is het goed.�
Het ontbreken van de catchy pure electro zou er wel eens voor kunnen zorgen dat groot succes zoals bij 'Emerge' uitblijft en een bepaalde groep fans afhaakt. Spooner: �Dat interesseert me niet. Ik ben liever creatief succesvol dan financieel succesvol.� Ook de platenbazen zetten het duo niet onder druk �Dat de platenmaatschappij ons alle creatieve vrijheid gaf verbaasde me. We konden gewoon echt alles doen. Zoveel zelfs dat het ons bijna gek maakte. Er waren tijden dat ik twaalf uur per dag aan de muziek werkte. Half slapend ging ik naar huis en half slapend ging ik weer aan de slag. Vanwege die slapende roes leek het wel alsof ik de hele tijd non-stop in de studio was. Later kreeg ik ook waanvoorstellingen, dat ik dacht dat mijn appartement in de fik stond bijvoorbeeld. Het was een erg intense periode kan je wel zeggen. De nummers van het eerste album zijn over een paar jaar tijd gemaakt en uiteindelijk op cd gezet, dit was een hele andere, nieuwe ervaring.�
Fischerspooner �Ik denk dat de electro-hype nu wel wat afgekoeld is, gelukkig. Ik werd er moe van. Steeds hetzelfde verhaal keer op keer. Ik werd moe van het lezen over ons eerste album, moe van het zien van foto�s met mezelf erop in tijdschriften. Het was echt tijd voor iets nieuws.� Maar een nieuw album met nieuwe muziek wil niet zeggen dat het concept verandert. Na een periode van nieuwe muziek maken, breekt nu de periode aan waarin de Grote Fischerspooner Show moet worden bedacht. Want hoe gaat dat worden, The Odyssey live? �The Odyssey klinkt behoorlijk rock-'n-roll in de oefenruimte. Overigens maakten we op #1 ook gewoon rock, maar dan op computers.� Het woord rock krijgt dan eindelijk op het podium vorm. Er komt een live band op het podium te staan met daarbij een groep dansers. �Hoe het er precies uit gaat zien weet ik nog niet. Ik weet nooit hoe het wordt, totdat ik het ga maken. We gaan nu wat dingen uitproberen en in en de loop van de tijd zal er dan ook nog wel het een en ander veranderen. Het is een uitdaging om repertoire van het eerste album te combineren met het nieuwe materiaal.�
De plek waar de band er op los kan experimenteren heet Ibiza. Na een paar intieme shows in New York zit de Fischerspooner-karavaan van juli tot en met september op het Spaanse eiland om iedere maandag in een van �s werelds grootste clubs te spelen. �Van daaruit gaan we verder. Probleem is dat we met onze complete show veel ruimte nodig hebben en dus moeilijk terecht kunnen in de gangbare clubs. Wellicht doen we optredens met band en dan verder niet met alles erop en eraan.�
Het alles-erop-en-eraan levert wellicht ook nog wat op voor de fans. In plaats van de gangbare merchandise, zou Spooner graag de kleding waarin hij (samen met Belgisch modeontwerper Christophe Charon) de podiumartiesten steekt, verkopen bij de merchandisekraam. �Op basis van het artwork van het nieuwe album zijn we al aan het denken geslagen. Het moet meer zijn dan een spijkerbroek en een shirt, er cool uitzien, maar wel draagbaar zijn voor een drummer. Het lijkt me dan een leuk idee om die kleding in betaalbare versie ook als merchandise te verkopen in plaats van gewoon een shirt met een albumcover erop.� Mode, choreografie: Fischerspooner lijkt te blijven hangen tussen de verschillende kunstdisciplines. �We zijn wel veel met die looks en show bezig, maar we zijn wel echt een muziekgroep. Onze opleiding was breed, we hebben geleerd om ideeën uit te werken, dat kon dan op allerlei manieren: een film, een schilderij, noem maar op. Dat is dan ook nog steeds het concept van Fischerspooner.�
In het vorige topic staat geloof ik wat over 8 bit C64-achtige muziek. Persoonlijk deel ik de videogame muziek trouwens niet echt in onder de electro.quote:Op woensdag 6 april 2005 00:18 schreef Nagz het volgende:
Ik ben te lui om terug te lezen, maar is er al gewezen op minnimale electronica en dan vooral VGM? (videogame music)
Hey tekno, had je nog interesse in die electro hub?quote:Op woensdag 6 april 2005 08:23 schreef teknomist het volgende:
Ik heb die Fischerspooner sowieso nooit geen zak aan gevonden.
De Fisherspooner van Emerge is vet goed!quote:Op woensdag 6 april 2005 08:23 schreef teknomist het volgende:
Ik heb die Fischerspooner sowieso nooit geen zak aan gevonden.
Daar zit ik alquote:Op donderdag 14 april 2005 00:45 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Hey tekno, had je nog interesse in die electro hub?
Leuke feestje nog gehad, zaterdag?? Ik heb me nadat ik ff moest opwarmen in het begin ultiem lekker vermaaktquote:
Ja man was super! Nog bedankt voor de Explosion, werkte erg lekker!!!quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:44 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Leuke feestje nog gehad, zaterdag?? Ik heb me nadat ik ff moest opwarmen in het begin ultiem lekker vermaakt
Dus je vind het tof?quote:Op woensdag 6 april 2005 08:23 schreef teknomist het volgende:
Ik heb die Fischerspooner sowieso nooit geen zak aan gevonden.
Scherpquote:
Fijn he...die hubquote:
Hij's lekkerquote:Op vrijdag 15 april 2005 22:10 schreef HAL9000S het volgende:
Dikke aanrader:
[afbeelding]Barcode - Data new beat EP
Eeuhh ja inderdaad. Hij zal wel tracks doen die onder beide pseudoniemen zijn uitgebracht ofzo.quote:
Needy Girl van ze is ook een prima track trouwensquote:Op zondag 17 april 2005 13:09 schreef HAL9000S het volgende:
Chromeo - Rage
Lekkere synth pop/electro plaat met veel vocals, overgoten met een heerlijk jaren-80 sausje![]()
http://www.chromeo.net
Ik spaar veel van hem,heb de x-mixen van dave clarke en richy hawtin waar zijn nummers in voorkomen.quote:Een andere Major-Nederlandse artiest die veel te weinig aandacht krijgt:
Erik van den Broek
Erik van den Broek started playing a home-organ at the tender age of 8. The music he had to play wasn't his kind of music though. This all changed when a friend of him visited him with a 1983 record containing bands like 'the West Street Mob' and 'kraftwerk'. From that moment his love for electronic music was born.
He started focusing on electronic based music in the most intensive way possible. He bought a drumcomputer, a tapedeck and a fairly cheap synthesiser. With these machines he started to do remixes of the accapela tracks found on the records he had.
After a while he started to focus on the art of cutting and pasting tapes. This was a cheap alternative to a sampler, which was very expensive to own in those days. In 1987 he came in touch with illegal records from Ibiza, which were sold 'under the counter'. Records from people like 'Farley Jackmaster Funk' and 'Steve Silk Hurley'. This was the eye-opener he needed. He was sold. From that moment he started creating his own tracks. Some of them were recorded just for fun. A friend heard those recordings and took the tapes to a record company. The release of his first track became a fact.
Together with his good friend Rob, he started 'Shiver' en 'DAP'. On Shiver they released techno and electro tracks while on DAP the real ACID tracks were released. Both Shiver and DAP stopped releasing in 1996. New 12" release scheduled on the Doctor Break label for January 2005
www.shiver-productions.com
Shiver Records is z'n label:
Innitiated by Erik van den Broek and Rob Linthorst in 1993. Experimental, innovative productions recorded by Erik van den Broek covering various styles like acid, techno and electro. Erik's famous words in 1993 were "Ik zal de electro terughalen" (I'll put electro back on the map again). His production Subsonic Sounscape was the first step of his mission. Many producers have been influenced by this track and started to produce electro too in the following years. In 1996 the fourth release, Doctor Break, has been released. In 2004 Doctor Break has become an act and label.
waarvan het label Doctor Break het sublabel is, en op dat label heeft ie Januari dit jaar nog de geweldige 12" Dr Break - 1983 uitgebracht...aanrader! Net zoals de rest van het spul dat dit genie uitgebracht heeft...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |