abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25853688
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:11 schreef --H-I-M-- het volgende:
Mooi hoor! (vooral die 3e 4e )
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_25854270
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:16 schreef Rooligan het volgende:

[..]
Gretsch rulez ! Mijn broertje heeft vorige maand een Country Gentleman gekocht, wat een beest van een gitaar zeg, heerlijk, lekkere hals ook, mooi geluid, hele warme feedback, en on stage helemaal...ik dacht altijd dat het ouwelullen dingen waren (mijn vader heeft een white falcon) maar deze is echt vet!
Mu!
pi_25854515
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:49 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Als ik jou was, zou ik die weddenschap echt niet met L_A_H aan durven te gaan...........ik vermoed dat hij een van de meest intensieve gibson spelers is van dit forum.

(ik speel nieteens goed gitaar en kan het ook, eveneens van amps, dus zo moeilijk is dat nou ook weer niet!)
Zeg het maar. http://www.kramer-music.nl/robfiles/what%20guitar.mp3 . Het linkerkanaal is een Les Paul Custom uit 1975, met stock pickups, het rechterkanaal een 1989 Ibanez JEM 77 Floral Pattern, ook met stock (DiMarzio) pickups. Of andersom. Zonder verdere effectapparatuur in een 1978 Fender Pro Reverb (die wel *wat* getweaked is) , en daarvandaan met mijn soundcard opgenomen. Om de vergelijking zuiver te houden heb ik de trem van de FP niet gebruikt

[note] Als ik heel goed luister kan ik het verschil zelf wel horen, maar dan moet je wel goed weten waar je op moet letten.

[ Bericht 4% gewijzigd door SingleCoil op 30-03-2005 13:57:42 ]
Mu!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:52:34 #74
87946 Last_Action_Hero
Ride to live, live to ride: HD
pi_25854553
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:17 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Zou je denken dat al die technische innovaties zouden leiden tot slechtere of juist betere gitaren ? Is er een denkbare logische reden dat oude gitaren beter zouden zijn dan nieuwere ? En waarom zou een Les Paul nou een betere klank hebben dan een Ibanez ? De 2550 is ook gewoon van mahonie, heeft ook gewoon prima elementen enzo. Ik wed dat jij het verschil niet zou horen tussen een Les Paul en bijv. een FP. Of in ieder geval niet zou kunnen vertellen welke nu welke is...
Hoo, ik heb dit hier nooit beweerd. Ik zei dat je niet alleen naar de technische kant moet kijken en daar een gitaar op beoordelen. Ook zeg ik niet dat een LP een betere, maar een (in mijn ogen) mooiere klank heeft. Dit is dus subjectief....
Geen linkse rakker, maar een rechtse realist!
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:04:09 #75
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_25854849
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:50 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Zeg het maar. http://www.kramer-music.nl/robfiles/what%20guitar.mp3 . Het linkerkanaal is een Les Paul Custom uit 1975, met stock pickups, het rechterkanaal een 1989 Ibanez JEM 77 Floral Pattern, ook met stock (DiMarzio) pickups. Of andersom. Zonder verdere effectapparatuur in een 1978 Fender Pro Reverb (die wel *wat* getweaked is) , en daarvandaan met mijn soundcard opgenomen. Om de vergelijking zuiver te houden heb ik de trem van de FP niet gebruikt

[note] Als ik heel goed luister kan ik het verschil zelf wel horen, maar dan moet je wel goed weten waar je op moet letten.
Ik zit dan nu niet door mn studiomonitoren te luisteren, maar zelfs op mn crappy compuspeakers hier, hoor ik toch wel verschil. Vooral het loopje in de 12-17 sec hoor je aan de attack en bassigheid op het einde dat dit een LP is. Het loopje wat erop volgt is dan ook heel contrastrijk als je de frequenties vergelijkt met die van het loopje ervoor. Dit loopje heeft namelijk stukken minder sustain en diepte maar is wel helderder.

Uiteraard is clean natuurlijk het verschil het beste te horen!

[ Bericht 2% gewijzigd door --H-I-M-- op 30-03-2005 14:09:26 ]
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:08:47 #76
87946 Last_Action_Hero
pi_25854974
quote:

[..]

Echt vet dat je moeite hebt gedaan om iets op te nemen!
Ik moet wel toegeven dat met "frettenneuken" (waar ik zelf ook wel fan van ben, haha) een verschil vaak minder goed tot zijn recht komt dan bij het "maken van een toon". Maar als ik zelf aan het spelen ben, merk ik echt wel aan de manier waarop ik moet aanslaan en m'n linker hand gebruik of ik met een ibanez of een LP te maken heb. Verder is het ook goed te merken aan de manier waarop de toon zich ontwikkelt (als je begrijpt wat ik bedoel, want in uitleggen ben ik niet zo vaardig).
Maarre, echt vet dat je ff iets hebt opgenomen om de discussie te verlevendigen
pi_25855482
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:08 schreef Last_Action_Hero het volgende:

[..]

Echt vet dat je moeite hebt gedaan om iets op te nemen!
Ik moet wel toegeven dat met "frettenneuken" (waar ik zelf ook wel fan van ben, haha) een verschil vaak minder goed tot zijn recht komt dan bij het "maken van een toon". Maar als ik zelf aan het spelen ben, merk ik echt wel aan de manier waarop ik moet aanslaan en m'n linker hand gebruik of ik met een ibanez of een LP te maken heb. Verder is het ook goed te merken aan de manier waarop de toon zich ontwikkelt (als je begrijpt wat ik bedoel, want in uitleggen ben ik niet zo vaardig).
Maarre, echt vet dat je ff iets hebt opgenomen om de discussie te verlevendigen
Ik snap precies wat je bedoelt. Er zijn ook zeker dingen waar ik liever een Les Paul voor pak dan een Ibanez (niet veel). Maar ik heb heel wat geexperimenteerd, in the search for the holy grail, en ben tot wel wat controversiele conclusies gekomen. En dan puur luisteren, niet weten wat je speelt. De mooiste cleane klank krijg ik bijvoorbeeld uit een Jackson Ke-3 Kelly, en dat zou je nou niet direct verwachten. De lekkerste screams komen uit een Fender mex telecaster, die trouwens ook verbazingwekkend 'snel' is. De snelste halzen zijn resp. een RG450, de KE-3 en de telecaster, en de meeste sustain komt uit 1) Les Paul, 2) SG, 3) FP. En het allerwarmste geluid komt uit een frankenstein-strat, gemaakt van een oude strat-body met een Samick hals, en geladen met een setje Lace Sensor Hot Gold, ik zal eens een foto en een geluidsfragmentje posten. En de meest veelzijdige en meest gebruikte gitaar is een wat aangepaste 1999 RG450, grappig genoeg ook een van de goedkoopste.
Mu!
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:36:23 #78
87946 Last_Action_Hero
pi_25855710
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:26 schreef SingleCoil het volgende:
....ik zal eens een foto en een geluidsfragmentje posten.
Doen!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:47:01 #79
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_25855965
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:34 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
big boss man, wat vind je van de ballonnen?

ik heb één keer geprobeerd thuis spul op te gaan nemen, maar die ruis die ik had was gewoon niet leuk...
mn pc is vrij brak en goede programma's heb ik er ook niet voor
mijn gitaarleraar heeft wel goed spul
echt geweldig wat hij nu allemaal heeft aan hard- en software

dus als ik daar nog een keer wat leuks heb opgenomen zal ik het wel ff uploaden
als er interesse is
Whoho, stoer! "Ieder zijn ding, iedereen welkom!"

En in opnames is altijd intresse.
feest
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:01:57 #80
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_25856273
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:49 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
Zijn de Voodoo gitaren eigenlijk van de Gibson website verdwenen?
ik kan ze niet meer vinden...

Er waren trouwens een tijd terug een aantal gitaartopics waar alleen mooie gitaren gepost werden
bestaan die nog? is het de bedoeling als je dat wilt doen dat gewoon hier te doen? moet daarvoor een appart topic geopend worden? of is daar verder geen interesse voor?
't lijkt me toch wel tof als iedereen een beetje z'n smaak liet zien
wat denken jullie?

kan dit niet bij mn vorige post editen: zit op school, dus ik ga niet inloggen
Dat had ik gemaakt vorig jaar, iedereen mocht 2 gitaren toevoegen en daar gingen we dan op stemmen. Eventjes kijken of ik 'm nog kan vinden.

Jo, hiero: Uitslag gitaarverkiezing 2004

Kan ik dit jaar weer doen. 't Was veel werk, maar het is wel leuk om te doen.

Moet je zien: (dit poste ik in het topic waar we konden stemmen welke gitaar dusch zou gaan winnen)
quote:
Op maandag 21 juni 2004 15:23 schreef Big_Boss_Man het volgende:
't Is heel moeilijk, zijn eigelijk allemaal mooie gitaren. Maar ik moet even toegeven dat ik de Goldtop wel het minst mooi vind.

In den beginne (toen ik begon met gitaar spelen en dusch interesse kreeg in die planken) vond ik niets aan Les Pauls. Toen werd ik verlieft op de zwarte Les Paul. (met een witte rand er omheen
) En nu vraag ik me af welke gitaar ik het allermooist vind, zo een zwarte met een witte rand, of toch een goldtop.
Volgens mij heet dat evolutie.
feest
pi_25856787
quote:
dus ze stoppen met het produceren van die serie?
jammer... ik vond de SG wel phat
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:24:15 #82
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_25856807
quote:

[..]

Dit gaat iets te snel voor mijn oren...

We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_25857259
waar zijn jullie eigenlijk op begonnen? wat was jullie eerste gitaar?

mijn eerste (elec.) gitaar is mijn squier affinity strat waar ik nog steeds op speel en gek genoeg heb ik nog maar op weinig gitaren gespeeld die beter "aanvoelen"
ik heb op een aantal Fender strats gespeeld (mexican en japanner) en die speelde allebei niet echt lekker
log en zwaar (hij was ook oud) en de ander was verwaarloosd (was toe aan een grote beurt)
wel eens op een cort en een ibanez gespeeld
de enige gitaar die superlekker voelde was de Musicman van mn gitaarleraar
geweldig ding, alleen de vorm en de kleur was niet helemaal mijn stijl

maar ik ben nu toch wel toe aan een nieuwe gitaar
heb alleen nog geen idee wat het moet worden...
pi_25857310
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:23 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

dus ze stoppen met het produceren van die serie?
jammer... ik vond de SG wel phat
alsof ze nu niet meer te krijgen zijn...
quote:
Een Epi SG, G310 (die floot als een bouwvakker). Na 2 jaar denk ik, ben ik overgestapt op mn huidige Jackson RR (EMG 81 + customized jackson hummie ) die nog steeds zeer bevalt Icm mn boss gt-6 valt er bijna elk geluid uit te krijgen wat ik zou willen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Fixxxer op 30-03-2005 15:57:32 ]
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_25857371
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:47 schreef Fixxxer het volgende:
alsof ze nu niet meer te krijgen zijn...
nu nog wel, maar nu heb ik geen geld
(niet dat ik 'm persee wil hebben)
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:54:02 #86
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_25857469
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:45 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

mijn eerste (elec.) gitaar is mijn squier affinity strat waar ik nog steeds op speel en gek genoeg heb ik nog maar op weinig gitaren gespeeld die beter "aanvoelen"
ik heb op een aantal Fender strats gespeeld (mexican en japanner) en die speelde allebei niet echt lekker
log en zwaar (hij was ook oud) en de ander was verwaarloosd (was toe aan een grote beurt)
wel eens op een cort en een ibanez gespeeld
de enige gitaar die superlekker voelde was de Musicman van mn gitaarleraar
geweldig ding, alleen de vorm en de kleur was niet helemaal mijn stijl

maar ik ben nu toch wel toe aan een nieuwe gitaar
heb alleen nog geen idee wat het moet worden...
Ik speel nog steeds op mijn Ibanez GRX40 (kutzoi) met Fender Lace Sensors. (gold)
En ik heb een Vox Pathfinder 15R versterker. En teveel effecten.
Mèn, als ik even goed kon spelen als ik effectjes heb...
feest
pi_25857575
ik had een zooi losse boss pedalen maar ik heb ze allemaal verkocht omdat ik ze niet echt mooi vond en er weinig mee kon...
ik heb nu alleen nog met Acoustic Simulater (AC-2) maar die ligt stof te happen in mn kast

ik wil een E&H Pulsar en een Wah pedaal, maar ik heb geen zin om ze te kopen, spaar liever voor een betere gitaar
  woensdag 30 maart 2005 @ 16:15:04 #88
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_25857983
ik heb van een vriend van me een groot oud digitech pedalenplank geleend, maar ik gebruik er alleen de reverb en distortion van

vanvaond ga ik trouwens een vox ad30vt kopen!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  woensdag 30 maart 2005 @ 16:35:35 #89
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_25858504
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 16:15 schreef Jorikjet het volgende:
ik heb van een vriend van me een groot oud digitech pedalenplank geleend, maar ik gebruik er alleen de reverb en distortion van

vanvaond ga ik trouwens een vox ad30vt kopen!
Zo dan!
feest
  woensdag 30 maart 2005 @ 16:59:01 #90
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_25859116
Ik ben begonnen op een gitaar van het wereldmerk Suzuki. , een sunburst strat-imitatie met een spiegelende slagplaat.

Mijn eerste pedaaltje was volgens mij een Boss OS2, een overdrive/distortion. Sindsdien vooral effectjes gekocht en weer verkocht... nu gebruik ik eigenlijk alleen delay en phaser veel.
Ik bedacht me laatst dat ik nog nooit iets voor mijn gitaar nieuw in de winkel heb gekocht, afgezien van snaren en een strap dan. Versterker, gitaar en effecten altijd 2e hands of ouder.
Check mijn band Glorybox
  woensdag 30 maart 2005 @ 17:03:51 #91
87946 Last_Action_Hero
pi_25859235
Mijn eerste elektrische gitaar was een gitaar van het merk Prince. Die mocht ik zolang van iemand lenen en uiteindelijk kreeg ik hem. Ik kreeg alleen van iedereen het commentaar dat ie als roeispaan meer nut zou hebben dan als gitaar. Ik heb daarna dan ook een andere gitaar gekocht, waarna nog vele gitaren volgden.
pi_25859541
Ik heb leren spelen op de Gretsch White Falcon van mijn vader, vanaf mijn 8ste ongeveer kreeg ik les. Hij had ook een Vox AC15 (heeft 'ie nog) maar we mochten er niet mee scheuren want dat was slecht voor de speaker (zei hij. Of het waar is weet ik niet maar die Vox heeft 'ie nog, en die klinkt nog steeds prima). Dus Toen ik een jaar of 11 was bouwde mijn opa een 100 watt buizenversterker voor me, met 4 EL34's in de eindtrap en twee ECC84's voorin. De speakers waren oude stadionspeakers, het ding ging echt ongelofelijk hard, en vervormde als een gek. Om het geheel nog wat op te krikken had ik er een booster voor, gewoon een transistorkastje dat het inputsignaal flink versterkte, en ik gebruikte een oude bandrecorder als fuzz, want die overstuurde zo mooi. Mijn eerste effectapparaat was een MXR Distortion +, toen de bandrecorder stuk ging, en een Electro Harmonix Faser. De eerse gitaar die ik kocht was toen ik een jaar of 12 was, een zwarte imitatie telecaster met twee fender humbuckers, daar hebik echt enorm veel lol mee gehad, onverwoestbaar. Ik speelde dag en nacht, deed niets aan school, bleef steeds zitten en kreeg als beloning van mijn vader voor mijn 18de verjaardag een Gibson Les Paul Custom...dat verhaal vindt je hier: http://home.wanadoo.nl/rjong999/Black%20Beauty.htm
...en mijn huidige gearlist: http://home.wanadoo.nl/rjong999/gear.htm
Mu!
pi_25860115
leuk verhaal...
*WD krijgt ineens zin om 18 te worden...
*WD droomt lekker verder...
  woensdag 30 maart 2005 @ 17:41:22 #94
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_25860206
Bij mij heeft het tot m'n 26ste geduurd voordat ik genoeg geld bij elkaar had voor een Les Paul. Maar ik ben er zeker niet minder blij mee
Check mijn band Glorybox
pi_25861114
Ik ben begonnen met spelen op de Gibson Les Paul van m'n vader. Na ongeveer een jaar heb ik m'n eigen eerste gitaar gekocht: een Eipiphone Les Paul Standard.

Ooit móet ik nog een Gibson Les Paul kopen. Geen custom, maar een standard. Maar als arme student heb ik daar nu geen tijd voor, en helaas heb ik ook geen pa die even een Les Paul voor mij koopt
pi_25862849
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:26 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

De snelste halzen zijn resp. een RG450,
De Pgm 30 van Ibanez heeft volgens mij net zo'n snelle hals hoor.
In The Presence Of Enemies!
pi_25862906
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 17:15 schreef SingleCoil het volgende:
verhaal
haha, de babystapjes op een white falcon, toe maar mn oren beginnen te flapperen. Mooi verhaal trouwens Mijn ideale volgende gitaar zou een black beauty zijn met 3 pickups, zoals Page het had.
Ben altijd jaloers op mensen met een gitaarspelende vader. Wat is er nou vetter dan dat je pa zegt "ff jammen?"...
pi_25863011
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 19:29 schreef Ibanez het volgende:

[..]

De Pgm 30 van Ibanez heeft volgens mij net zo'n snelle hals hoor.
De pgm30 heeft (heel verwarrend) ook een wizard-II hals, maar die is 1 mm dikker dan de wizard-II van de RG450 (18-20mm tegen 17-19mm). En dat merk je wel goed hoor. Maar dat is gewoon waar je aan gewend bent.
Mu!
pi_25863091
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 19:32 schreef Fixxxer het volgende:

[..]

haha, de babystapjes op een white falcon, toe maar mn oren beginnen te flapperen. Mooi verhaal trouwens Mijn ideale volgende gitaar zou een black beauty zijn met 3 pickups, zoals Page het had.
Ben altijd jaloers op mensen met een gitaarspelende vader. Wat is er nou vetter dan dat je pa zegt "ff jammen?"...
Een drie-pickup lp is eigenlijk zonde, ik heb een sg custom, die heeft 3 pickups, maar daarmee mis je dus het hele heldere tegensfase-middenstandje van je humbuckers, en de middenstand die er bij komt is echt minder karateristiek.

Jammen met je vader is altijd leuk. Vorig jaar heeft mijn broertje zelfs een hele toer met mijn vader samen gespeeld, dat was echt cool!
Mu!
pi_25863115
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 19:32 schreef Fixxxer het volgende:

idd, of een Oom die gitaar speelt... of iig één familielid die speelt... of iig een goede kennis...
ik ken maar weinig mensen... wat vrienden wel, maar zijn niet zo enthousiast allemaal
pi_25863122
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 19:36 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

De pgm30 heeft (heel verwarrend) ook een wizard-II hals, maar die is 1 mm dikker dan de wizard-II van de RG450 (18-20mm tegen 17-19mm). En dat merk je wel goed hoor. Maar dat is gewoon waar je aan gewend bent.
Ja , ikke hieraan dus. En natuurlijk aan die bruute halzen van de Ibanez 7 snaren....
In The Presence Of Enemies!
pi_25863431
Die gast zegt dat het een Cort Starlite is
kan er nergens iets over vinden op de website van Cort zelf...
met google vind ik zelfs geen plaatjes

ff op die website die Djaser gaf gekeken en hij krijgt daar best goede cijfers...
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Cort/Starlite-01.html

zijn deze cijfers een beetje betrouwbaar? wie kent deze site allemaal?
de cijfers zijn wel erg hoog voor zo'n goedkope gitaar...

edit: Helaas, hij kan z'n vader niet overtuigen om de gitaar te verkopen...

[ Bericht 7% gewijzigd door Wacko-Dreamer op 30-03-2005 20:51:35 ]
pi_25863443
Ik heb nog nooit op een 7-string gespeeld, maar dat zit er nu wel aan te komen. Heb jij een 7-string, I. ?
Mu!
pi_25865362
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 19:39 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Een drie-pickup lp is eigenlijk zonde, ik heb een sg custom, die heeft 3 pickups, maar daarmee mis je dus het hele heldere tegensfase-middenstandje van je humbuckers, en de middenstand die er bij komt is echt minder karateristiek.

Jammen met je vader is altijd leuk. Vorig jaar heeft mijn broertje zelfs een hele toer met mijn vader samen gespeeld, dat was echt cool!
Ja maar ala jimmy page dan zitten er niet 3 standaard gibson pickups in he. Dat zou ik ook nooit doen, als je er 3 nogal verschillende ingooit kun je je er wel voordeel mee doen denk ik. Ik heb nu ook 2 totaal verschillende en dat is heerlijk, ook om ze te combineren en alles tussen de extremen te gebruiken dmv verschillende volumes.

@ Wacko: Harmony central is een hele bekende site. Ik lees altijd die reviews als ik ergens in geinteresseerd raak. Maar je moet zelf een beetje uitmaken hoe waardevol zoiets is, ik doe dat altijd adhv het aantal jaar gitaarervaring wat ze er meestal bij zetten en de argumentatie voor hun oordeel.
  woensdag 30 maart 2005 @ 21:31:00 #105
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_25865892
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 19:51 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
Die gast zegt dat het een Cort Starlite is
kan er nergens iets over vinden op de website van Cort zelf...
met google vind ik zelfs geen plaatjes

ff op die website die Djaser gaf gekeken en hij krijgt daar best goede cijfers...
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Cort/Starlite-01.html

zijn deze cijfers een beetje betrouwbaar? wie kent deze site allemaal?
de cijfers zijn wel erg hoog voor zo'n goedkope gitaar...

edit: Helaas, hij kan z'n vader niet overtuigen om de gitaar te verkopen...
Je moet die cijfers met een korreltje zout nemen. Zolang de gitaar de eerste week niet uit elkaar valt krijgt zo'n ding al gouw een tien. Gewoon de reviews zelf lezen en kijken of reviewer er een beetje verstand van heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')